SG.hu

Gyilkos árversenyben nyírják ki egymást Kína e-kereskedelmi óriásai

Az Alibaba, a JD.com és a Meituan hatalmas összegeket költ piacvásárlásra. A befektetők és a hatóságok is egyre idegesebbek.

A kínai nagy online vállalatok közötti gyilkos harc az "azonnali kiskereskedelem” leuralásáért várhatóan tovább csökkenti rövid és középtávú nyereségüket, és hozzájárul a deflációs nyomáshoz a világ második legnagyobb gazdaságában. Az Alibaba, a Meituan és a JD.com egymáshoz nagyon hasonló cégek, és kedvezményekkel és kuponokkal árasztják el a fogyasztókat, hogy piaci részesedést szerezzenek az egyórás szállítási szegmensben. Az árharcban felélik a tőkéjüket, csökkennek a haszonkulcsok, és a befektetők megkérdőjelezik a stratégia értelmét. Emellett egyre nagyobb figyelem hárul rájuk a szabályozó hatóságoktól is, akik aggódnak a kínai árspirál lefelé irányuló mozgása miatt. A csökkenő ingatlanárak és a munkahelyek stabilitásána hiánya hozzáadódik a fogyasztók tartós rossz közérzetéhez, nyomást gyakorolva a vállalatokra, hogy agresszív árazással és támogatásokkal ösztönözzék költésekre az embereket.

Az e-kereskedelmi és ételszállító cégek az elmúlt hetekben tették közzé a június 30-ával véget ért negyedév eredményeit, és ez a téma dominálta az elemzők véleményét és a vezetők kommentárjait. A JD.com vezérigazgatója, Sandy Xu a fenntarthatatlan, "túlzott versenyre” figyelmeztetett, míg a Meituan vezérigazgatója, Wang Xing egy „új versenyfázisra” mutatott rá. A PDD Holdings társvezérigazgatója, Zhao Jiazhen a negyedév során „tovább fokozodó” iparági versenyre hívta fel a figyelmet.


A háború első lövéseit ez év elején adták le, amikor a JD.com megriadva a Meituan szélesebb termékválasztékot kínáló lépésétől elindított egy alkalmazást, hogy riválist támasszon annak ételszállítási üzletágának. Az Ele.me ételszállítási alkalmazást üzemeltető Alibaba követte a példát, és fokozta beruházásait a szegmensben. Mindhárom cég több milliárd dollárt égetett el a piaci részesedés növelésére. A Nomura elemzői becslése szerint csak a második negyedévben az iparág egészében több mint 4 milliárd dollárnyi készpénz fogyott el. "A helyzet egyre nehezebb, olyan, mint egy nagy tétű csirkejáték, ahol azon befektetések, amelyeket valamelyik szereplő felél, végül kárba mehetnek. Arra számítunk, hogy ez az intenzív verseny legalább a novemberi szinglik napján tartott vásárlási fesztiválig folytatódik” - mondta Kenneth Fong, az UBS Investment Bank kínai internetes kutatásokért felelős vezetője.

Az S&P Global elemzői előrejelzése szerint a Meituan, a JD.com és az Alibaba legalább 160 milliárd jüant (22,37 milliárd dollárt) fog költeni a következő 12-18 hónapban, hogy megvédje vagy növelje piaci részesedését az ételszállítás és az azonnali kiskereskedelem területén. Figyelmeztettek a nyereség „jelentős lefelé történő módosítására”, mondván, hogy a marzsok valószínűleg nem fognak helyreállni a következő 12-24 hónapban. A leginkább várhatóan Meituan fogja megérezni a hatást, mivel az ételszállítás adja a legnagyobb bevételi forrást. A JD.com ételszállítási veszteségei szinte teljesen megsemmisítették a cég második negyedévi nyereségét, míg az Alibaba kevésbé érintett, mivel az azonnali kiskereskedelem kisebb részét képezi üzleti tevékenységének - állítják az elemzők.


A PDD hazai platformja, a Pinduoduo nagyrészt kimaradt az azonnali kiskereskedelem versenyéből, de alacsony költségszintje miatti előnyét aláássák a riválisok kedvezményei. "Nem hisszük, hogy a negyedév nyereségszintje fenntartható, és a következő negyedévekben nyereségingadozásokra számítunk” - mondta Zhao társelnök-vezérigazgató. A jelenlegi negyedévben a marzsok szűküléséhez hozzájárulnak azok a nehézségek, amelyekkel a június végéig tartó negyedévben az e-kereskedelmi bevételek fenntartása jár, amelyek között szerepel a kínai „618” évközi vásárlási fesztivál által generált fellendülés is. A vállalatok azonban arra számítanak, hogy a rövid távú nehézségek megérik a hosszú távú nyereséget. Jiang Fan, az Alibaba e-kereskedelmi üzletágának vezérigazgatója szerint az azonnali kiskereskedelmi szegmens az elkövetkező három évben 1 billió jüanra növelheti az Alibaba éves bruttó áruforgalmát.

A második félévben figyelemmel kísérendő legfontosabb mutatók között szerepelnek azok, amelyek az azonnali kiskereskedelmi felhasználók átállását mutatják a fő e-kereskedelmi platformokra. A JD.com negyedéves aktív ügyfeleinek száma a második negyedévben több mint 40%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, míg az Alibaba Taobao alkalmazásának havi aktív felhasználói száma augusztus első három hetében 25%-kal emelkedett, amit az ételrendelő felhasználók megszerzése is segített.

Bár a vállalatok úgy tűnik, készek a hosszú távú küzdelemre, elképzelhető, hogy az árháborújukat külső erők állítják meg. A szabályozó hatóságok többször is figyelmeztették a platformokat a „lefelé irányuló árversenyre", ami arra késztette a Meituant, az Alibabát és a JD.com-ot, hogy júliusban nyilatkozatot tegyenek közzé, amelyben ígéretet tettek az árháborúk visszaszorítására. "Arra számítunk, hogy a vállalatok kormányzati akarat teljesítése iránti elkötelezettsége fokozatosan racionalizálja a verseny dinamikáját” - mondta Ying Wang, a Moody’s Ratings vezető elemzője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!