SG.hu

A Google trösztellenes pere máris megváltoztatta az online keresést

Míg a Google a jogi védekezésre összpontosít, addig az MI-cégek alternatívát építenek a emberek kérdéseinek megválaszolására.

Egy évtizeddel ezelőtt, amikor az amerikai Igazságügyi Minisztérium monopolváddal támadta a Microsoftot, a Szilícium-völgy egyik prominens ügyvédje felvetett egy elméletet a trösztellenes ügyekről: "A jogorvoslat maga a per." Az elmélet szerint ha egy monopóliumot arra kényszerítenek, hogy védje meg a magatartását, az teret nyithat más vállalatok, különösen az újonnan belépő cégek számára, hogy újítsanak a piacon. És ma ez történik az Alphabet által tulajdonolt Google esetében. Ahogyan a Microsoft vélhetően azért maradt le a technológiai világ mobilplatformok felé történő elmozdulásáról, mert annyira a saját, az igazságügyi minisztériummal folytatott monopóliumperére összpontosított, úgy a tanúvallomások és belső dokumentumok arra utalnak, hogy a Google a saját, pénteken Washingtonban lezárult trösztellenes pere miatt maradhatott le a mesterséges intelligencia bevezetésében.

A Google esetében ezt aláhúzták az Igazságügyi Minisztérium perének második szakaszában bemutatott tanúvallomások és egyéb bizonyítékok arról, hogy a mesterséges intelligencia hogyan befolyásolja az alapvető online keresési üzletágát, és hogyan nyit új üzleteket a startupok előtt. Legutoljára az Apple vezető üzletkötője, Eddy Cue vallomása kavarta fel a kedélyeket, amelyben arról beszélt, hogy az Apple miért a ChatGPT-t választotta a Google Gemini terméke helyett az iPhone-ok új mesterséges intelligencia kereső funkciójához. Azt is elmondta, hogy az Apple „aktívan vizsgálja” a Safari webböngészőjének átalakítását, hogy az MI-alapú keresőmotorokra összpontosítson.

A megjegyzései arra utalnak, hogy míg a Google azon dolgozik, hogy megvédje dominanciáját az alapvető keresési üzletágában, addig az MI-cégeknek sikerült életképes alternatívát építeniük az internetes kérdések megválaszolására. Tim Wu, a Columbia Egyetem jogászprofesszora szerint ha egy monopolista tudja, hogy valaki figyeli minden lépését, sokkal óvatosabb, hogy ne tűnjön úgy, mintha elnyomná a riválisokat. A monopolizációs perek lényege „az, hogy felrázzák a dolgokat” - mondta Wu, aki 2021 és 2023 között Joe Biden elnök versenytanácsadója volt.

A Google-per második szakasza arra összpontosított, hogy miként lehet kezelni azt, amit egy szövetségi bíró tavaly jogellenes monopóliumnak minősített. A május 29-i és 30-i záróbeszédek után Amit Mehta bíró el fogja majd dönteni, hogy a Chrome böngésző eladásával fel kell-e bontani a vállalatot, vagy valamilyen más módon helyre kell-e állítani a versenyt a piacon. Az Igazságügyi Minisztérium trösztellenes vezetője, Gail Slater egy skóciai konferencián pénteken azt mondta, hogy a keresőpiac 20 éve „befagyott” a verseny szempontjából. „Hogyan olvasszuk fel ezt a jégtömböt?” - mondta. "A kulcs mindehhez természetesen a méret és az adatok. Ez pedig nagyon fontos lesz a verseny szempontjából a jövőben".

Lee-Anne Mulholland, a Google szabályozási ügyekért felelős alelnöke egy blogbejegyzésben úgy fogalmazott, hogy az Igazságügyi Minisztérium javaslatai „szélsőségesek”, és ártanának a versenynek az iparágban. "A heteken át zajló tanúvallomások során egy sor jól finanszírozott cég nyilatkozott meg, amelyek alig várják, hogy hozzáférjenek a Google technológiájához, hogy ne kelljen maguknak innoválniuk” - mondta. "Amit nem hallottunk az az , hogy a kormány szélsőséges javaslatai hogyan szolgálnák a fogyasztók javát.”


Az Apple 2003 óta partneri kapcsolatban állt a Google-lel az online keresés terén, és évente akár 20 milliárd dollárt is kapott azért, hogy a Google keresőmotorját tette meg alapértelmezett opcióvá a készülékein. Cue szorosan részt vett ennek az üzletnek a letárgyalásában, és 2023-ban tanúskodott is erről az igazságügyi minisztérium trösztellenes ügyének első szakaszában. Mehta tavaly döntött úgy, hogy a Google kizárólagos megállapodások révén jogellenesen monopolizálja a keresőpiacot, többek között az Apple-kapcsolatra hivatkozva.

A mesterséges intelligenciával kapcsolatos üzlethez azonban az iPhone-gyártó a ChatGPT-t választotta. És bár ez a partnerség nem kizárólagos, az Apple még mindig nem írt alá szerződést arról, hogy a Gemini is rajta legyen a telefonjain. Cue a héten alig említette a Geminit, amikor megjelent a bíróságon a tárgyalás második fázisában, amely arról szólt, hogyan orvosolható a Google jogellenes magatartása. A 2023 októberi és a 2025 májusi Cue közötti kontraszt szembetűnő volt: két évvel ezelőtt Cue tanúvallomása mogorva és némiképp bágyadt volt, mivel szerződéses kötelessége volt megvédeni az Apple és a Google üzletét. A héten viszont Cue elszabadult, gyakorlatilag extázisban volt a mesterséges intelligencia elképesztő erejétől, amelyet az elmúlt 35 év negyedik technológiai forradalmának nevezett. Miközben Cue beszélt, többször is kiemelte a Perplexity és az Anthropic startupokat.

Cue bemutatta, hogy a Szilícium-völgy miért jellemezte az elmúlt két évben a keresés egzisztenciális fenyegetéseként az MI-t. Bár a chatbotok nem úgy működnek - és nem is tudnak pontosan úgy működni, mint a keresőmotorok, de sokan úgy látják, hogy kihívást jelentenek az internet hagyományos információkeresési módjára nézve. Ahelyett, hogy a felhasználók egy linkekből álló listát kapnának, amely a nyílt világhálón található forrásokhoz irányítja őket, a felhasználók azonnali, mesterséges intelligencia által generált válaszokat kaphatnak közvetlenül a botoktól, amelyek válaszaikban az emberek által megfogalmazott adatok nagy tárházaiból merítenek. Cue vallomására reagálva a Google elmondta, hogy az Apple készülékekről érkező lekérdezések általános növekedését tapasztalta, mivel a felhasználók a csak szöveges keresésekről áttérnek a hangvezérelt és képalapú keresés használatára.

A Google-per más cégek számára is üzleti lehetőségeket nyitott meg. Az, hogy a keresőpiac hirtelen újra izgalmas lett, szintén nem véletlen, hanem magának a Google trösztellenes perének a mellékterméke. Dmitry Shevelenko, a Perplexity vezetője kifejezetten úgy fogalmazott, hogy a cég nemrégiben elért sikere, a Motorolával való partnerség nem jött volna létre, ha nincs az igazságügyi minisztériumnak a Google ellen indított trösztellenes pere. A Google „nyomás alatt van”, és ennek köszönhető, hogy a telefongyártók és a böngészőfejlesztők szóba állnak velünk” - mondta Shevelenko a múlt hónapban saját bírósági vallomásában.

A Google valójában még azelőtt felfigyelt a mai MI-startupok alapjául szolgáló nagyméretű nyelvi modellek kulcsfontosságú technológiájára, hogy az igazságügyi minisztérium 2019-ben megkezdte volna a vállalat elleni vizsgálatokat. A kormány azzal érvelt, hogy a Google nem használta ki ezt az innovációt, mivel a piacon domináns szerepet töltött be. A Google csak azután kezdte el igazán integrálni a keresőmotorjába, hogy a ChatGPT 2022 novemberében viharszerűen meghódította a világot. A Google azt állítja, hogy évente milliárdokat költ innovációra, és azért várt az MI-funkciók bevezetésével, hogy ezt felelősségteljesen tehesse.

„Egy monopolista számára az innováció azért nehéz, mert attól fél, hogy kannibalizálja a bevételeit” - mondta Wu. Megjegyezte, hogy a Bell Laboratories, az AT&T innovációs részlege több tucat hasznos technológiát talált fel, köztük az üzenetrögzítőt és a mobiltelefonok mögött álló technológiát. Az A&T azonban nem volt hajlandó ezeket piacra dobni, mert attól tartott, hogy az emberek ezután kevésbé használnák a vezetékes telefonjukat. Ugyanez a „modell végét illető paranoia” - ahogy Wu nevezte - a Google mesterséges intelligenciával kapcsolatos belső dokumentumaiban is megjelenik. Egy 2024 októberében tartott megbeszélés feljegyzéseiben a Google vezetői a Gemini csapatát a Google keresési és hirdetési üzletágára gyakorolt hatásáról, valamint arról faggatták, hogy mikor kezdhetik el a hirdetések beépítését az MI-alkalmazásokba. Vidhya Srinavasan, a Google hirdetésekért és kereskedelemért felelős alelnöke azt mondta akkoriban hogy "még nem csökken a keresési/hirdetési forgalom, de ez elkerülhetetlen, és fel kell készülnünk a Gemini sikerére. Minél hamarabb fel kell gyorsítani a Gemini hirdetésekkel való monetizálását."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!