SG.hu
A Microsoft képtelen használható VR-szemüveget szállítani a hadseregnek

A Microsoft felhagy a kiterjesztett valóságot használó headsetek fejlesztésével az amerikai hadseregnek, és az Oculus-alapító Palmer Luckey által vezetett Anduril Industries veszi át a feladatot.
A szoftveróriás AR-for-Army projektje az Integrated Visual Augmentation System (IVAS) nevet viseli, és 2018-ban indult el a Microsoft mára már leállított HoloLens headsetjein alapuló hardverek felhasználásával. A terv nem ment jól, már a kezdetektől gyerekbetegségekkel küzdött. A hadsereg 2021-ben elhalasztotta a 22 milliárd dolláros szerződésben letárgyalt headsetek bevezetését anélkül, hogy különösebb magyarázatot adtak volna, csak annyit közöltek, hogy a plusz idő lehetőséget ad a hadseregnek és a Microsoftnak, hogy „továbbfejlesszék” a headseteket.
A késedelem lehetséges oka 2022-ben derült ki egy jelentés kiszivárgásával, amely szerint a módosított HoloLenses-t viselő katonák „a küldetést befolyásoló fizikai károsodást” szenvedtek, többek között fejfájással, szemfáradtsággal és hányingerrel küzdöttek. A hadsereg érthető módon arra kérte a Microsoftot, hogy vizsgálja felül a terveket. A hadsereg tisztviselői már a projekt korai szakaszában szkeptikusak voltak az IVAS szükségességével kapcsolatban, a Védelmi Minisztérium főfelügyelője pedig úgy találta, hogy az egész projekt pénzkidobás lehet - és ez még a 2022-es tesztek émelyítő eredményei előtt történt.
2023 elejére a kongresszus úgy döntött, hogy megvonja a program finanszírozását, és közölte a Pentagonnal, hogy csak olyan új hardvert hajlandó finanszírozni, amely nem betegíti meg a katonákat. A DoD az IVAS 1.2-es verzióját 2024 elején próbálta ki, de az eredményeket nem hozták nyilvánosságra, és a széleskörű teszteket csak a 2025-ös pénzügyi évben tervezték megkezdeni.
A Pentagon jóváhagyására váró, ma bejelentett új megállapodás értelmében az Anduril „átveszi a gyártás felügyeletét, a hardver és a szoftver jövőbeli fejlesztését, valamint a kiterjesztett valóság fejhallgatók szállítási ütemtervét”. A Microsoft visszalép az eszközök fejlesztésétől, és szerepet vállal az Anduril IVAS-on végzett munkájához szükséges felhőszolgáltatások biztosításában. Az Anduril és a Microsoft tavaly szeptemberben jelentette IVAS-partnerségét, amelynek keretében Luckey cége a Lattice szoftverét adta volna hozzá az IVAS-headsetekhez, és Luckey személyesen vezette volna a projektet. „Ez a projekt az Andurilnál a legfőbb prioritásom, és már egy ideje az is volt” - mondta Luckey szeptemberben. „Ez a hadsereg egyik legkritikusabb programja.”
Nem világos, hogy Luckey és társai tavalyi IVAS-on végzett munkája vezetett-e a döntéshez, hogy jobban bekapcsolódjanak, vagy a Microsoft egyszerűen csak rájött, hogy az Oculus alkotója jobb helyzetben van egy katonai headset fejlesztéséhez. Nyilatkozata szerint a cég "hihetetlenül büszke arra a munkára, amelyet csapataink végeztek, hogy segítsenek az amerikai hadseregnek a katonák által hordozható AR headset koncepciójának megvalósításában az IVAS programmal”, és hogy a Microsoft „izgatottan várja az Anduril partnerségét az IVAS következő fázisában”.
A hadsereg annyit közölt, hogy a Microsoft tájékoztatta arról a tervről, hogy az IVAS fejlesztését átadja az Andurilnak, annak ellenére, hogy a program „minden teljesítménycélnak megfelel”, amit a katonák eddigi értékelései igazoltak. "A Microsoft kérelmet nyújtott be a hadsereg jóváhagyására, hogy az integrált vizuális augmentációs rendszer gyártási megállapodását az Andurilra cseréljék” - közölte Ellen Lovett, a hadsereg szóvivője. „A hadsereg mindkét ipari partnerrel együtt fog dolgozni a folyamat során”. Nem tudni, hogy az Anduril egyszerűen ott folytatja-e, ahol a Microsoft abbahagyta, vagy Luckey cége az IVAS újratervezésében gondolkodik-e.
A szoftveróriás AR-for-Army projektje az Integrated Visual Augmentation System (IVAS) nevet viseli, és 2018-ban indult el a Microsoft mára már leállított HoloLens headsetjein alapuló hardverek felhasználásával. A terv nem ment jól, már a kezdetektől gyerekbetegségekkel küzdött. A hadsereg 2021-ben elhalasztotta a 22 milliárd dolláros szerződésben letárgyalt headsetek bevezetését anélkül, hogy különösebb magyarázatot adtak volna, csak annyit közöltek, hogy a plusz idő lehetőséget ad a hadseregnek és a Microsoftnak, hogy „továbbfejlesszék” a headseteket.
A késedelem lehetséges oka 2022-ben derült ki egy jelentés kiszivárgásával, amely szerint a módosított HoloLenses-t viselő katonák „a küldetést befolyásoló fizikai károsodást” szenvedtek, többek között fejfájással, szemfáradtsággal és hányingerrel küzdöttek. A hadsereg érthető módon arra kérte a Microsoftot, hogy vizsgálja felül a terveket. A hadsereg tisztviselői már a projekt korai szakaszában szkeptikusak voltak az IVAS szükségességével kapcsolatban, a Védelmi Minisztérium főfelügyelője pedig úgy találta, hogy az egész projekt pénzkidobás lehet - és ez még a 2022-es tesztek émelyítő eredményei előtt történt.
2023 elejére a kongresszus úgy döntött, hogy megvonja a program finanszírozását, és közölte a Pentagonnal, hogy csak olyan új hardvert hajlandó finanszírozni, amely nem betegíti meg a katonákat. A DoD az IVAS 1.2-es verzióját 2024 elején próbálta ki, de az eredményeket nem hozták nyilvánosságra, és a széleskörű teszteket csak a 2025-ös pénzügyi évben tervezték megkezdeni.
A Pentagon jóváhagyására váró, ma bejelentett új megállapodás értelmében az Anduril „átveszi a gyártás felügyeletét, a hardver és a szoftver jövőbeli fejlesztését, valamint a kiterjesztett valóság fejhallgatók szállítási ütemtervét”. A Microsoft visszalép az eszközök fejlesztésétől, és szerepet vállal az Anduril IVAS-on végzett munkájához szükséges felhőszolgáltatások biztosításában. Az Anduril és a Microsoft tavaly szeptemberben jelentette IVAS-partnerségét, amelynek keretében Luckey cége a Lattice szoftverét adta volna hozzá az IVAS-headsetekhez, és Luckey személyesen vezette volna a projektet. „Ez a projekt az Andurilnál a legfőbb prioritásom, és már egy ideje az is volt” - mondta Luckey szeptemberben. „Ez a hadsereg egyik legkritikusabb programja.”
Nem világos, hogy Luckey és társai tavalyi IVAS-on végzett munkája vezetett-e a döntéshez, hogy jobban bekapcsolódjanak, vagy a Microsoft egyszerűen csak rájött, hogy az Oculus alkotója jobb helyzetben van egy katonai headset fejlesztéséhez. Nyilatkozata szerint a cég "hihetetlenül büszke arra a munkára, amelyet csapataink végeztek, hogy segítsenek az amerikai hadseregnek a katonák által hordozható AR headset koncepciójának megvalósításában az IVAS programmal”, és hogy a Microsoft „izgatottan várja az Anduril partnerségét az IVAS következő fázisában”.
A hadsereg annyit közölt, hogy a Microsoft tájékoztatta arról a tervről, hogy az IVAS fejlesztését átadja az Andurilnak, annak ellenére, hogy a program „minden teljesítménycélnak megfelel”, amit a katonák eddigi értékelései igazoltak. "A Microsoft kérelmet nyújtott be a hadsereg jóváhagyására, hogy az integrált vizuális augmentációs rendszer gyártási megállapodását az Andurilra cseréljék” - közölte Ellen Lovett, a hadsereg szóvivője. „A hadsereg mindkét ipari partnerrel együtt fog dolgozni a folyamat során”. Nem tudni, hogy az Anduril egyszerűen ott folytatja-e, ahol a Microsoft abbahagyta, vagy Luckey cége az IVAS újratervezésében gondolkodik-e.