SG.hu

Olaszország tör­vénnyel fékezi meg a szállodák és éttermek hamis értékeléseit

A törvénytervezet akadályokat vezet be a leendő kritikusok számára, többek között a személy hivatali irattal történő pontos azonosítását, valamint annak igazolását írják elő, hogy jártak az adott helyen, amelyről véleményt akarnak mondani.

Az olasz kormány törvénytervezetet terjesztett elő a szállodákról, éttermekről és turisztikai látványosságokról szóló online vélemények szabályozására, hogy megállítsa a hamis vagy fizetett kritikusokat. A törvény, amelynek hatálybalépéséhez parlamenti jóváhagyásra van szükség, számos akadályt vezet be a leendő kritikusok számára, többek között csak azok a fogyasztók adhatnak véleményt, akik igazolják személyazonosságukat és a szolgáltatás vagy termék tényleges használatát. A véleményeknek részletesnek és relevánsnak kell lenniük, és a szolgáltatás igénybevételétől vagy a termék megvásárlásától számított tizenöt napon belül közzé kell tenni őket.

A törvényjavaslat szerint - amelyet a parlament módosíthat - az intézményeknek jogukban áll válaszolni a véleményekre, és kérhetik a hamis, félrevezető, valótlan vagy túlzó, illetve a már nem aktuális (két évnél régebbi) vagy megváltozott helyzetekre vonatkozó vélemények törlését. A törvényjavaslat tiltja a vélemények adásvételét és eladását, beleértve a vállalkozók és a közvetítők közötti vásárlást és eladást, a véleményeknek a ténylegesen értékelt terméktől vagy szolgáltatástól eltérő termékekhez vagy szolgáltatásokhoz való hozzárendelését, valamint a vélemények ösztönzőkkel történő népszerűsítését vagy kondicionálását. A törvényjavaslat nem fejti ki, hogy ki dönti el, hogy egy kritika hamis-e.

"A mai nap fontos lépést jelent vállalkozásaink védelme érdekében” - mondta Daniela Santanche idegenforgalmi miniszter. Egyébként a hamis értékelések már most is illegálisak, de a jogsértések ellenőrzése nehézkes. A törvényjavaslat szerint a vélemények ellenőrzését és az esetleges bírságok kiszabását az olasz versenyfelügyeletre (AGCM) bíznák. Az új rendelkezések nem vonatkoznak a törvény hatálybalépése előtt már közzétett kritikákra.


A rendelettervezetet egyes iparági érdekképviseletek üdvözölték, bár aggályok merültek fel a magánélet védelmével kapcsolatban, és attól tartanak, hogy a névtelen értékelések tilalma drasztikusan csökkentheti a szállodákról és éttermekről szóló online hozzászólások számát. "A hamis vélemények problémát jelentenek a vállalatok közötti tisztességes verseny szempontjából, mivel nagy hatással lehetnek az eladásokra, és a fogyasztók számára is problémát jelentenek, akiket félrevezethetnek” - mondta Michele Carrus, a Federconsumatori fogyasztói szövetség elnöke. "A problémával foglalkozni kellett. Nehéz ezt a megfelelő módon tenni, de bízom benne, hogy a parlamenti vita során sikerül elérni” - tette hozzá.

"Minden olyan intézkedés, amely nagyobb átláthatóságot biztosít a fogyasztók számára a termékek és szolgáltatások kiválasztásában, üdvözlendő" - kommentálta az Assoutenti fogyasztóvédelmi szervezet, majd hozzátették: "De ugyanígy szükséges a közösségi hálózati környezet hatékonyabb szabályozása is, ahol számtalan influencer és mikro-influencer értékeli nap mint nap az éttermeket, klubokat, fürdőket és szálláshelyeket olyan tartalmak révén, amelyek személyes és önzetlen véleménynek tűnnek, de a valóságban kereskedelmi megállapodások vagy ajándékozási engedmények eredményei, amelyeket nem mindig közölnek egyértelműen a nyilvánossággal."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!