SG.hu
Az Egyesült Államok a Google hirdetési dominanciájának letörésére készül
A Google-t évek óta panaszok érik amiatt, hogy uralja az online reklámpiacot. A hétfőn kezdődött második trösztellenes perben az igazságügyi minisztérium a technológiai óriás reklámrészlegének leválasztását szorgalmazza, amely az online hirdetések túlnyomó többségét uralja.
Az aggodalmak nagy része az internetes óriáscég Google Ad Manager nevű szoftvercsomagjából ered, amelyet a weboldalak világszerte használnak hirdetések értékesítésére. A technológia másodpercenkénti aukciókat bonyolít le a hirdetések elhelyezésére minden egyes alkalommal, amikor a felhasználó betölt egy oldalt. E technológia dominanciája miatt került a Google szövetségi bíróság elé. Hétfőn Leonie Brinkema, a Virginia állam amerikai kerületi bíróságának bírája elnökölt annak a tárgyalásnak a kezdetén, amelyben az igazságügyi minisztérium azzal vádolta meg a vállalatot, hogy visszaélt a hirdetési technológia feletti ellenőrzéssel, és megsértette a trösztellenes törvényeket.
Ez a Google második trösztellenes pere kevesebb mint egy éven belül. Augusztusban egy szövetségi bíró egy másik ügyben úgy döntött, hogy a Google jogellenesen tartotta fenn monopóliumát az online keresésben, ami jelentős győzelmet jelentett az igazságügyi minisztérium számára. Az új per a szövetségi trösztellenes szabályozók legújabb csapása az informatikai óriáscégek ellen; egy évszázados versenytörvényt próbálnak alkalmazni olyan vállalatokkal szemben, amelyek átalakították az emberek vásárlási, kommunikációs és információfogyasztási szokásait. A szövetségi szabályozó hatóságok trösztellenes pert indítottak az Apple, az Amazon és a Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot birtokló Meta ellen is, mondván, hogy ezek a vállalatok is visszaéltek hatalmukkal.
A Google szabályozási ügyekért felelős alelnöke, Lee-Anne Mulholland vasárnap egy blogbejegyzésben azt írta, hogy az Igazságügyi Minisztérium „győzteseket és veszteseket választ egy rendkívül versenyképes iparágban”. "Mivel a hirdetések ára csökken, az eladott hirdetések száma pedig nő, a piac működik” - vélte. "A minisztérium keresete a hatékonyság csökkentését és a magasabb árakat kockáztatja - ez az utolsó dolog, amire Amerika gazdaságának vagy kisvállalkozásainknak most szüksége van.” A Google másik trösztellenes ügye is halad előre. Pénteken Amit P. Mehta, az Egyesült Államok Kolumbiai Kerületi Bíróságának bírája jövő augusztusig szabott határidőt a jogorvoslati intézkedésekről szóló döntés meghozatalára. Az igazságügyi minisztérium fontolóra vette, hogy a vállalat feldarabolását kéri.
A hétfőn kezdődött Google-per pénzügyi hatása nem olyan jelentős, mint a cég fő keresési üzletágát célzó peré, amely a Google bevételének mintegy 57 százalékát adja. Az új per azonban így is átformálhatja az internetes óriáscéget, és megváltoztathatja számos online hirdetési vállalkozás működését. A kormány előzetesen a Google hirdetés-technológiai üzletágának feldarabolását követeli. Ez magában foglalja a Google által 2008-ban 3,1 milliárd dollárért felvásárolt DoubleClick által kifejlesztett reklámszoftverek eladását. A Google a DoubleClick technológiáját egy olyan termékcsomagba rakta bele, amelyet a hirdetési tranzakciókhoz használnak a világhálón. A kormány szerint ma a Google kiadóknak szánt hirdetésértékesítési eszközei az amerikai piac 87 százalékát uralják.
Az igazságügyi minisztérium szerint a Google hirdetések internetes értékesítésére szolgáló technológiája 2021-ben összesen mintegy 31,7 milliárd dollárt hozott. Az üzletágnak ez a része a vállalat nyereségének csak kis töredékét adja. Az Igazságügyi Minisztérium várhatóan azzal fog érvelni, hogy a Google erőfölénye a hirdetések online elhelyezése terén magasabb árakat eredményez a hirdetők és a kiadók számára. A kormány szerint a Google eszköze bizonyos iparágaknak, például a kiadóknak is ártott. A kormány érvelése szerint a Google minden egyes alkalommal, amikor ezek a kiadók eladják a hirdetési felületüket, elveszi az bevétel egy részét, ami megnehezíti számukra a fennmaradást.
"A hirdetési technológiával kapcsolatos kérdések felvetik a Google-t érintő legfontosabb trösztellenes kérdéseket”, részben azért, mert felvetik a vállalat felbomlásának lehetőségét - mondta Doug Melamed, az Igazságügyi Minisztérium trösztellenes osztályának korábbi főügyészhelyettese. Egy kormányzati győzelem esetén a cég a DoubleClick és más hirdetési technológiai felvásárlások eladására kényszerülhetne, és a Google-t arra kényszerítené, hogy változtasson a hirdetések online értékesítése során tanúsított magatartásán. A DoubleClick technológiájának a Google-től való elszakadása széleskörű következményekkel járhat az online hirdetési iparágra nézve, mivel a kiadók széles körben használják, még akkor is, ha már nem ez a Google hirdetési üzletágának központi eleme.
William Kovacic, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság korábbi elnöke szerint ez „nagyon közvetlenül változtatna meg egy olyan iparági struktúrát, amely óriási hatalommal ruházta fel őket”, mivel a webes hirdetések jelentik az egész modern, szabad internet alapját. "Minden, ami nincs fizetős fal mögött, az olvasó számára ingyenes” - mondta Roger Alford, a Notre Dame-i Egyetem jogászprofesszora - "de a honlapok kiadóinak és a honlapok hirdetőinek jelentős összegekbe kerül, hogy ingyen mutassák be a terméküket."
A Google azzal tervezi érvelni, hogy egyszerűen azért volt sikeres, mert a jelentős konkurenciával szemben neki van a legjobb hirdetési rendszere. A vállalat egy augusztusi bírósági beadványában azt állította, hogy „rendkívül kifinomult” technológiai rendszerrel rendelkezik, amely folyamatosan frissül, hogy reagálni tudjon a változó hirdetési világra. "Kis-, közép- és nagyvállalatok milliói választják a Google hirdetési technológiai ökoszisztémáját, mert az működik” - áll a cég beadványában. A Google szerint az Igazságügyi Minisztérium ügye túlságosan szűken a weboldali hirdetésekre összpontosít, a piac egy régebbi szegmensére, amely azóta kiterjedt a közösségi médiára, az alkalmazásokra és más típusú digitális médiumokra, amelyek a hirdetések sokféle módját kínálják, gyakran a Google ellenőrzésén kívül.
A következő hetekben várhatóan a kiadók - köztük a News Corp, a Vox Media és a The New York Times Company - képviselői is tanúvallomást tesznek majd. Daniel Francis, a New York-i Egyetem jogi karának adjunktusa, aki korábban az FTC-nél dolgozott, azt mondta, hogy a per a technológiai iparág egész gyakorlatát érinti. Trösztellenes szakértők szerint az ügy segíthet az Igazságügyi Minisztériumnak olyan jogi érvek tesztelésében, amelyeket a jövőbeni trösztellenes ügyekben tervez felhasználni, többek között az Apple ellen, amelyet azzal vádol, hogy megnehezíti a vásárlók számára, hogy elhagyják a készülékek szorosan összefonódó világát. Az állítások, miszerint a Google felvásárlások révén építette ki erőfölényét, visszhangozzák azt az ügyet, amelyet az FTC a Meta, a Facebook anyavállalata ellen indított, amely a kormány szerint azért vásárolt fel születőben lévő riválisokat, hogy elnyomja a versenyt.
Az aggodalmak nagy része az internetes óriáscég Google Ad Manager nevű szoftvercsomagjából ered, amelyet a weboldalak világszerte használnak hirdetések értékesítésére. A technológia másodpercenkénti aukciókat bonyolít le a hirdetések elhelyezésére minden egyes alkalommal, amikor a felhasználó betölt egy oldalt. E technológia dominanciája miatt került a Google szövetségi bíróság elé. Hétfőn Leonie Brinkema, a Virginia állam amerikai kerületi bíróságának bírája elnökölt annak a tárgyalásnak a kezdetén, amelyben az igazságügyi minisztérium azzal vádolta meg a vállalatot, hogy visszaélt a hirdetési technológia feletti ellenőrzéssel, és megsértette a trösztellenes törvényeket.
Ez a Google második trösztellenes pere kevesebb mint egy éven belül. Augusztusban egy szövetségi bíró egy másik ügyben úgy döntött, hogy a Google jogellenesen tartotta fenn monopóliumát az online keresésben, ami jelentős győzelmet jelentett az igazságügyi minisztérium számára. Az új per a szövetségi trösztellenes szabályozók legújabb csapása az informatikai óriáscégek ellen; egy évszázados versenytörvényt próbálnak alkalmazni olyan vállalatokkal szemben, amelyek átalakították az emberek vásárlási, kommunikációs és információfogyasztási szokásait. A szövetségi szabályozó hatóságok trösztellenes pert indítottak az Apple, az Amazon és a Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot birtokló Meta ellen is, mondván, hogy ezek a vállalatok is visszaéltek hatalmukkal.
A Google szabályozási ügyekért felelős alelnöke, Lee-Anne Mulholland vasárnap egy blogbejegyzésben azt írta, hogy az Igazságügyi Minisztérium „győzteseket és veszteseket választ egy rendkívül versenyképes iparágban”. "Mivel a hirdetések ára csökken, az eladott hirdetések száma pedig nő, a piac működik” - vélte. "A minisztérium keresete a hatékonyság csökkentését és a magasabb árakat kockáztatja - ez az utolsó dolog, amire Amerika gazdaságának vagy kisvállalkozásainknak most szüksége van.” A Google másik trösztellenes ügye is halad előre. Pénteken Amit P. Mehta, az Egyesült Államok Kolumbiai Kerületi Bíróságának bírája jövő augusztusig szabott határidőt a jogorvoslati intézkedésekről szóló döntés meghozatalára. Az igazságügyi minisztérium fontolóra vette, hogy a vállalat feldarabolását kéri.
A hétfőn kezdődött Google-per pénzügyi hatása nem olyan jelentős, mint a cég fő keresési üzletágát célzó peré, amely a Google bevételének mintegy 57 százalékát adja. Az új per azonban így is átformálhatja az internetes óriáscéget, és megváltoztathatja számos online hirdetési vállalkozás működését. A kormány előzetesen a Google hirdetés-technológiai üzletágának feldarabolását követeli. Ez magában foglalja a Google által 2008-ban 3,1 milliárd dollárért felvásárolt DoubleClick által kifejlesztett reklámszoftverek eladását. A Google a DoubleClick technológiáját egy olyan termékcsomagba rakta bele, amelyet a hirdetési tranzakciókhoz használnak a világhálón. A kormány szerint ma a Google kiadóknak szánt hirdetésértékesítési eszközei az amerikai piac 87 százalékát uralják.
Az igazságügyi minisztérium szerint a Google hirdetések internetes értékesítésére szolgáló technológiája 2021-ben összesen mintegy 31,7 milliárd dollárt hozott. Az üzletágnak ez a része a vállalat nyereségének csak kis töredékét adja. Az Igazságügyi Minisztérium várhatóan azzal fog érvelni, hogy a Google erőfölénye a hirdetések online elhelyezése terén magasabb árakat eredményez a hirdetők és a kiadók számára. A kormány szerint a Google eszköze bizonyos iparágaknak, például a kiadóknak is ártott. A kormány érvelése szerint a Google minden egyes alkalommal, amikor ezek a kiadók eladják a hirdetési felületüket, elveszi az bevétel egy részét, ami megnehezíti számukra a fennmaradást.
"A hirdetési technológiával kapcsolatos kérdések felvetik a Google-t érintő legfontosabb trösztellenes kérdéseket”, részben azért, mert felvetik a vállalat felbomlásának lehetőségét - mondta Doug Melamed, az Igazságügyi Minisztérium trösztellenes osztályának korábbi főügyészhelyettese. Egy kormányzati győzelem esetén a cég a DoubleClick és más hirdetési technológiai felvásárlások eladására kényszerülhetne, és a Google-t arra kényszerítené, hogy változtasson a hirdetések online értékesítése során tanúsított magatartásán. A DoubleClick technológiájának a Google-től való elszakadása széleskörű következményekkel járhat az online hirdetési iparágra nézve, mivel a kiadók széles körben használják, még akkor is, ha már nem ez a Google hirdetési üzletágának központi eleme.
William Kovacic, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság korábbi elnöke szerint ez „nagyon közvetlenül változtatna meg egy olyan iparági struktúrát, amely óriási hatalommal ruházta fel őket”, mivel a webes hirdetések jelentik az egész modern, szabad internet alapját. "Minden, ami nincs fizetős fal mögött, az olvasó számára ingyenes” - mondta Roger Alford, a Notre Dame-i Egyetem jogászprofesszora - "de a honlapok kiadóinak és a honlapok hirdetőinek jelentős összegekbe kerül, hogy ingyen mutassák be a terméküket."
A Google azzal tervezi érvelni, hogy egyszerűen azért volt sikeres, mert a jelentős konkurenciával szemben neki van a legjobb hirdetési rendszere. A vállalat egy augusztusi bírósági beadványában azt állította, hogy „rendkívül kifinomult” technológiai rendszerrel rendelkezik, amely folyamatosan frissül, hogy reagálni tudjon a változó hirdetési világra. "Kis-, közép- és nagyvállalatok milliói választják a Google hirdetési technológiai ökoszisztémáját, mert az működik” - áll a cég beadványában. A Google szerint az Igazságügyi Minisztérium ügye túlságosan szűken a weboldali hirdetésekre összpontosít, a piac egy régebbi szegmensére, amely azóta kiterjedt a közösségi médiára, az alkalmazásokra és más típusú digitális médiumokra, amelyek a hirdetések sokféle módját kínálják, gyakran a Google ellenőrzésén kívül.
A következő hetekben várhatóan a kiadók - köztük a News Corp, a Vox Media és a The New York Times Company - képviselői is tanúvallomást tesznek majd. Daniel Francis, a New York-i Egyetem jogi karának adjunktusa, aki korábban az FTC-nél dolgozott, azt mondta, hogy a per a technológiai iparág egész gyakorlatát érinti. Trösztellenes szakértők szerint az ügy segíthet az Igazságügyi Minisztériumnak olyan jogi érvek tesztelésében, amelyeket a jövőbeni trösztellenes ügyekben tervez felhasználni, többek között az Apple ellen, amelyet azzal vádol, hogy megnehezíti a vásárlók számára, hogy elhagyják a készülékek szorosan összefonódó világát. Az állítások, miszerint a Google felvásárlások révén építette ki erőfölényét, visszhangozzák azt az ügyet, amelyet az FTC a Meta, a Facebook anyavállalata ellen indított, amely a kormány szerint azért vásárolt fel születőben lévő riválisokat, hogy elnyomja a versenyt.