SG.hu
Az Apple-nek meg kell magyaráznia a törölt fényképeket újra felszínre hozó hibát
Ha az ember töröl egy fényképet a telefonjáról azt várja, hogy az örökre eltűnjön, ezzel szemben iPhone-tulajdonosok arról számoltak be, hogy a legutóbbi iOS-frissítés újra felszínre hozta törölt fotóikat. Az okoskodó informatikusok egyből megállapítják, hogy "Nos, valójában egyetlen fájl sem törlődik addig, amíg azt felül nem írják". És bár ez igaz, egy értelmes vásárló elvárná, hogy ha az Apple azt mondja, hogy egy törölt fájl véglegesen törlődik, akkor ilyesmi nem fordulhat elő.
Az Apple kiadott egy javítást az iOS és az iPadOS 17.5.1 verziójához. A hibás szoftverek foltozása jó és normális dolog, de itt nem erről van szó: a javítás "egy olyan ritka problémát orvosol, ami miatt az adatbázisban sérülést szenvedett fotók újra megjelenhettek a Fotók könyvtárban, még akkor is, ha törölték őket". Ez az összes, amit az Apple mondani tud erről. Az iOS rendszerben a törölt fotók technikailag 30 napot töltenek a "Nemrég törölt" mappában, mielőtt végleg eltűnnek, de a felhasználói szándék, hogy az adott fotót a digitális feledés homályába küldjön, továbbra is fennáll. Egy ésszerűen gondolkodó ember elvárná, hogy egy törölt fájl tűnjön el. Ezért érthető, hogy az emberek a múlt héten kiakadtak, amikor évekkel ezelőtt törölt fotók hirtelen újra megjelentek készülékük fotókönyvtárában.
Ez nyilvánvalóan adatvédelmi aggályokat és jogos kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy az Apple hogyan tárolja a fényképadatokat, és hogy az iPhone-tulajdonosok valóban bízhatnak-e abban, hogy a törölt adataik valóban törlődtek. Ha az Apple hajlandó lenne kommentálni az ügyet legalább arra fény derülne, hogy miért történt ez a hiba, mit tettek a hiba kijavítására, és mit tesznek annak érdekében, hogy ez ne fordulhasson elő még egyszer. Az Apple azonban hallgat, emiatt a hiba kiterjedése sem ismert. Néhány iPhone-tulajdonos ugyanezt jelentette törölt hangposta-üzenetekkel kapcsolatban. A hiba csak azokat érintette, akik iCloud-fotómentést használnak? Egy bejegyzés szerint régi fotók jelentek meg egy olyan iPaden, amelyet eladtak egy másik személynek.
A javítás megerősíti, hogy ez a hiba valóban létezett, probléma volt, és valami köze volt egy adatbázis sérüléshez. A cég azzal, hogy nem hajlandó nyilvánosan kommentálni az ügyet, nem sugároz bizalmat, hogy ez nem fog újra előfordulni. Hibák és bakik előfordulnak. A kiberbiztonsági kutatók folyamatosan találnak új sebezhetőségeket. Gyakran még azelőtt jelentik a problémákat az érintett vállalatoknak, hogy azokat ártó szándékú szereplők kihasználhatnák, és csak azután hozzák nyilvánosságra a gyenge pontokat, miután a cégek kijavították azokat. Ésszerű volt eddig, hogy az Apple várt a kommentálással, hogy megakadályozza, hogy a rosszfiúk kihasználják a helyzetet. Ez azonban nem jogosítja fel őket arra, hogy örökre hallgassanak a kérdésről.
Az Apple kiadott egy javítást az iOS és az iPadOS 17.5.1 verziójához. A hibás szoftverek foltozása jó és normális dolog, de itt nem erről van szó: a javítás "egy olyan ritka problémát orvosol, ami miatt az adatbázisban sérülést szenvedett fotók újra megjelenhettek a Fotók könyvtárban, még akkor is, ha törölték őket". Ez az összes, amit az Apple mondani tud erről. Az iOS rendszerben a törölt fotók technikailag 30 napot töltenek a "Nemrég törölt" mappában, mielőtt végleg eltűnnek, de a felhasználói szándék, hogy az adott fotót a digitális feledés homályába küldjön, továbbra is fennáll. Egy ésszerűen gondolkodó ember elvárná, hogy egy törölt fájl tűnjön el. Ezért érthető, hogy az emberek a múlt héten kiakadtak, amikor évekkel ezelőtt törölt fotók hirtelen újra megjelentek készülékük fotókönyvtárában.
Ez nyilvánvalóan adatvédelmi aggályokat és jogos kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy az Apple hogyan tárolja a fényképadatokat, és hogy az iPhone-tulajdonosok valóban bízhatnak-e abban, hogy a törölt adataik valóban törlődtek. Ha az Apple hajlandó lenne kommentálni az ügyet legalább arra fény derülne, hogy miért történt ez a hiba, mit tettek a hiba kijavítására, és mit tesznek annak érdekében, hogy ez ne fordulhasson elő még egyszer. Az Apple azonban hallgat, emiatt a hiba kiterjedése sem ismert. Néhány iPhone-tulajdonos ugyanezt jelentette törölt hangposta-üzenetekkel kapcsolatban. A hiba csak azokat érintette, akik iCloud-fotómentést használnak? Egy bejegyzés szerint régi fotók jelentek meg egy olyan iPaden, amelyet eladtak egy másik személynek.
A javítás megerősíti, hogy ez a hiba valóban létezett, probléma volt, és valami köze volt egy adatbázis sérüléshez. A cég azzal, hogy nem hajlandó nyilvánosan kommentálni az ügyet, nem sugároz bizalmat, hogy ez nem fog újra előfordulni. Hibák és bakik előfordulnak. A kiberbiztonsági kutatók folyamatosan találnak új sebezhetőségeket. Gyakran még azelőtt jelentik a problémákat az érintett vállalatoknak, hogy azokat ártó szándékú szereplők kihasználhatnák, és csak azután hozzák nyilvánosságra a gyenge pontokat, miután a cégek kijavították azokat. Ésszerű volt eddig, hogy az Apple várt a kommentálással, hogy megakadályozza, hogy a rosszfiúk kihasználják a helyzetet. Ez azonban nem jogosítja fel őket arra, hogy örökre hallgassanak a kérdésről.