SG.hu
Bocsánatot kért az iPad reklámja miatt az Apple
Az Apple bocsánatot kért, mert a legújabb iPad Pro modelljének reklámjában a "kreativitás szimbólumait" elpusztító hidraulikus prés feldühítette az embereket.
Az Apple ritkán kér bocsánatot, de most a cég reklámfőnöke elmondta, hogy a vállalat hibázott. "A kreativitás a DNS-ünkben van az Apple-nél, és hihetetlenül fontos számunkra, hogy olyan termékeket tervezzünk, amelyek a világ minden táján lelkesítik a kreatívokat" - mondta Tor Myhren, a vállalat marketingkommunikációért felelős alelnöke az AdAge című kiadványnak adott nyilatkozatában. "Célunk, hogy mindig azt a számtalan módot ünnepeljük, ahogyan a felhasználók kifejezik magukat és életre keltik ötleteiket az iPad segítségével. Ezzel a videóval célt tévesztettünk, és ezt sajnáljuk". Myhren elmondta, hogy az Apple a továbbiakban nem fogja a reklámot a tévében vetíteni.
Az Apple új iPad táblagépének egy perces reklámjában egy ipari présgép különböző kreatív eszközöket és tárgyakat - például fényképezőgépet, gitárt, művészeti eszközöket és játékokat - egy hidraulikus prés zúz össze. Ezután a gépből előkerül a frissen bemutatott iPad, szimbolizálva, hogy az új, vékonyabb modell mindezeket magába foglalja. A "Crush" című hirdetést több mint egymillióan látták a társaság YouTube-csatornáján, és Tim Cook vezérigazgató is megosztotta azt az X közösségi médiaplatformon. A kampány hangsávja Sonny és Cher 1971-es All I Ever Need Is You (Csak rád van szükségem) című slágere. A reklámot az Apple kreatív csapata készítette házon belül.
A hirdetést felháborodás fogadta, a közösségi médiában Cook X posztjára reagáló válaszok azzal vádolták az Apple-t, hogy "gyönyörű kreatív eszközöket" és az "emberi kreativitás és kulturális vívmányok szimbólumait" nyomja össze. Az online kommentelők szerint ez érzéketlen és nemkívánatos eltérés a vállalat eddigi pozicionálásától, amely szerint a márka nonkonformista, emberbarát és a disztópikus, színtelen világ ellenpontja. Hugh Grant színész az X-en közzétett bejegyzésében azt írta, hogy a reklám "az emberi élmények pusztulását mutatja be a Szilícium-völgy által". A tervezők, színészek és zenészek a reklámot annak metaforájaként látták, hogy a Big Tech hogyan kaszált a munkájukon, és különösen idegesítőnek találták a trombita, a zongora és a szobor eltiprását egy olyan időszakban, amikor a művészek attól tartanak, hogy a versírásra és filmalkotásra képes generatív mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat.
A reklámipar vezetői szerint a hirdetés hiba volt a Szilícium-völgyi óriás számára, amelyet a néhai társalapító Steve Jobs alatt azért dicsértek, mert korábbi kampányai révén képes volt megragadni a fogyasztók figyelmét. Christopher Slevin, az Inkling Culture marketingügynökség kreatív igazgatója az iPad-reklámot a Ridley Scott által rendezett "1984" című, az eredeti Macintosh számítógéphez készült híres Apple-kampányhoz hasonlította, amely az Apple-t a monokróm világ felszabadítójaként pozicionálta. "Az Apple új iPad-reklámja lényegében azzá válik, amiről az 1984-es reklámban azt mondták, hogy el akarják pusztítani" - mondta Slevin. Az Apple a reklámmal épp az ellenkezőjét akarta üzenni, azt, hogy az ultravékony iPad Pro olyan kreatív tevékenységek egész sorára képes, amelyekhez korábban egyedi eszközökre volt szükség.
A reklám azt üzente sokaknak, hogy minden, ami szép és emberi, minden, amire öröm ránézni és megérinteni egy vézna üveg- és fémlap lesz. "Vedd meg azt a dolgot, ami tönkretesz mindent, amit szeretsz" - mondja az Apple. De a prés által szétzúzott dolgoknak még mindig van helye a világunkban. Például egy tévé nagyobb és élvezetesebben használható, mint egy iPad, ha nem úton van az ember, ezért van a legtöbb embernek még mindig ilyen készüléke. A reklám nem az iPad kreatív felhasználási lehetőségeit mutatja be, hanem csupán annyit, hogy az iPad vékony. Ez a legfontosabb üzenet: a legvékonyabb, amit valaha is készítettek. Az Apple annyira az izgalmas új kialakításra koncentrált, hogy szem elől tévesztette azt, ami igazán fontos: az eszközöket, amelyekkel azokat a dolgokat készítjük, amelyeket szeretünk.
A hirdetés rávilágít egy sajátos Szilícium-völgyi hozzáállásra: a múlt megvetendő, elavult. Ezek a vállalatok termékek eladásából élnek, így ha az Apple valami olyan tartósat építene, mint egy zongora, sokkal kevesebb számítógépet adna el. Ismert, hogy a vállalat már többször is térdre kényszerítette saját termékeit, hogy többet adjon el belőlük, például szándékosan lassította a régebbi iPhone-okat. A vállalat arról is híres, hogy megnehezíti a termékei javítását és karbantartását.
Richard Exon, a Joint marketingügynökség alapítója szerint "A fontosabb kérdés az, hogy a reklám teljesíti-e a feladatát. Emlékezetes, jellegzetes, és most már tudom, hogy az új iPadben még több van, mégis vékonyabb, mint valaha". A Zappi piackutatási platform felmérést végzett a reklámmal kapcsolatban, amely szerint a művészetet összezúzó ötlet megosztó volt. Állításuk szerint a reklám alulteljesítette a benchmarkokat az olyan tipikusan keresett érzelmek, mint a boldogság és a nevetés terén, és túlteljesítette a hagyományosan negatív érzelmek, például a döbbenet és a zavarodottság terén, az idősebbek pedig nagyobb valószínűséggel reagáltak negatívan, mint a fiatalabb fogyasztók. "Az Apple iPad-reklámja zseniális alkotás vagy a disztópikus idők jele? Ez igazából attól függ, hogy hány éves vagy. A sokkolás az ereje ennek a reklámnak, amely eleve ellentmondásos, így az a tény, hogy az emberek egyáltalán beszélnek róla, már önmagában is egy győzelem." - mondta Nataly Kelly, a Zappi marketingvezetője.
Az Apple ritkán kér bocsánatot, de most a cég reklámfőnöke elmondta, hogy a vállalat hibázott. "A kreativitás a DNS-ünkben van az Apple-nél, és hihetetlenül fontos számunkra, hogy olyan termékeket tervezzünk, amelyek a világ minden táján lelkesítik a kreatívokat" - mondta Tor Myhren, a vállalat marketingkommunikációért felelős alelnöke az AdAge című kiadványnak adott nyilatkozatában. "Célunk, hogy mindig azt a számtalan módot ünnepeljük, ahogyan a felhasználók kifejezik magukat és életre keltik ötleteiket az iPad segítségével. Ezzel a videóval célt tévesztettünk, és ezt sajnáljuk". Myhren elmondta, hogy az Apple a továbbiakban nem fogja a reklámot a tévében vetíteni.
Az Apple új iPad táblagépének egy perces reklámjában egy ipari présgép különböző kreatív eszközöket és tárgyakat - például fényképezőgépet, gitárt, művészeti eszközöket és játékokat - egy hidraulikus prés zúz össze. Ezután a gépből előkerül a frissen bemutatott iPad, szimbolizálva, hogy az új, vékonyabb modell mindezeket magába foglalja. A "Crush" című hirdetést több mint egymillióan látták a társaság YouTube-csatornáján, és Tim Cook vezérigazgató is megosztotta azt az X közösségi médiaplatformon. A kampány hangsávja Sonny és Cher 1971-es All I Ever Need Is You (Csak rád van szükségem) című slágere. A reklámot az Apple kreatív csapata készítette házon belül.
A hirdetést felháborodás fogadta, a közösségi médiában Cook X posztjára reagáló válaszok azzal vádolták az Apple-t, hogy "gyönyörű kreatív eszközöket" és az "emberi kreativitás és kulturális vívmányok szimbólumait" nyomja össze. Az online kommentelők szerint ez érzéketlen és nemkívánatos eltérés a vállalat eddigi pozicionálásától, amely szerint a márka nonkonformista, emberbarát és a disztópikus, színtelen világ ellenpontja. Hugh Grant színész az X-en közzétett bejegyzésében azt írta, hogy a reklám "az emberi élmények pusztulását mutatja be a Szilícium-völgy által". A tervezők, színészek és zenészek a reklámot annak metaforájaként látták, hogy a Big Tech hogyan kaszált a munkájukon, és különösen idegesítőnek találták a trombita, a zongora és a szobor eltiprását egy olyan időszakban, amikor a művészek attól tartanak, hogy a versírásra és filmalkotásra képes generatív mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat.
A reklámipar vezetői szerint a hirdetés hiba volt a Szilícium-völgyi óriás számára, amelyet a néhai társalapító Steve Jobs alatt azért dicsértek, mert korábbi kampányai révén képes volt megragadni a fogyasztók figyelmét. Christopher Slevin, az Inkling Culture marketingügynökség kreatív igazgatója az iPad-reklámot a Ridley Scott által rendezett "1984" című, az eredeti Macintosh számítógéphez készült híres Apple-kampányhoz hasonlította, amely az Apple-t a monokróm világ felszabadítójaként pozicionálta. "Az Apple új iPad-reklámja lényegében azzá válik, amiről az 1984-es reklámban azt mondták, hogy el akarják pusztítani" - mondta Slevin. Az Apple a reklámmal épp az ellenkezőjét akarta üzenni, azt, hogy az ultravékony iPad Pro olyan kreatív tevékenységek egész sorára képes, amelyekhez korábban egyedi eszközökre volt szükség.
A reklám azt üzente sokaknak, hogy minden, ami szép és emberi, minden, amire öröm ránézni és megérinteni egy vézna üveg- és fémlap lesz. "Vedd meg azt a dolgot, ami tönkretesz mindent, amit szeretsz" - mondja az Apple. De a prés által szétzúzott dolgoknak még mindig van helye a világunkban. Például egy tévé nagyobb és élvezetesebben használható, mint egy iPad, ha nem úton van az ember, ezért van a legtöbb embernek még mindig ilyen készüléke. A reklám nem az iPad kreatív felhasználási lehetőségeit mutatja be, hanem csupán annyit, hogy az iPad vékony. Ez a legfontosabb üzenet: a legvékonyabb, amit valaha is készítettek. Az Apple annyira az izgalmas új kialakításra koncentrált, hogy szem elől tévesztette azt, ami igazán fontos: az eszközöket, amelyekkel azokat a dolgokat készítjük, amelyeket szeretünk.
A hirdetés rávilágít egy sajátos Szilícium-völgyi hozzáállásra: a múlt megvetendő, elavult. Ezek a vállalatok termékek eladásából élnek, így ha az Apple valami olyan tartósat építene, mint egy zongora, sokkal kevesebb számítógépet adna el. Ismert, hogy a vállalat már többször is térdre kényszerítette saját termékeit, hogy többet adjon el belőlük, például szándékosan lassította a régebbi iPhone-okat. A vállalat arról is híres, hogy megnehezíti a termékei javítását és karbantartását.
Richard Exon, a Joint marketingügynökség alapítója szerint "A fontosabb kérdés az, hogy a reklám teljesíti-e a feladatát. Emlékezetes, jellegzetes, és most már tudom, hogy az új iPadben még több van, mégis vékonyabb, mint valaha". A Zappi piackutatási platform felmérést végzett a reklámmal kapcsolatban, amely szerint a művészetet összezúzó ötlet megosztó volt. Állításuk szerint a reklám alulteljesítette a benchmarkokat az olyan tipikusan keresett érzelmek, mint a boldogság és a nevetés terén, és túlteljesítette a hagyományosan negatív érzelmek, például a döbbenet és a zavarodottság terén, az idősebbek pedig nagyobb valószínűséggel reagáltak negatívan, mint a fiatalabb fogyasztók. "Az Apple iPad-reklámja zseniális alkotás vagy a disztópikus idők jele? Ez igazából attól függ, hogy hány éves vagy. A sokkolás az ereje ennek a reklámnak, amely eleve ellentmondásos, így az a tény, hogy az emberek egyáltalán beszélnek róla, már önmagában is egy győzelem." - mondta Nataly Kelly, a Zappi marketingvezetője.