SG.hu

Bocsánatot kért az iPad reklámja miatt az Apple

Az Apple bocsánatot kért, mert a legújabb iPad Pro modelljének reklámjában a "kreativitás szimbólumait" elpusztító hidraulikus prés feldühítette az embereket.

Az Apple ritkán kér bocsánatot, de most a cég reklámfőnöke elmondta, hogy a vállalat hibázott. "A kreativitás a DNS-ünkben van az Apple-nél, és hihetetlenül fontos számunkra, hogy olyan termékeket tervezzünk, amelyek a világ minden táján lelkesítik a kreatívokat" - mondta Tor Myhren, a vállalat marketingkommunikációért felelős alelnöke az AdAge című kiadványnak adott nyilatkozatában. "Célunk, hogy mindig azt a számtalan módot ünnepeljük, ahogyan a felhasználók kifejezik magukat és életre keltik ötleteiket az iPad segítségével. Ezzel a videóval célt tévesztettünk, és ezt sajnáljuk". Myhren elmondta, hogy az Apple a továbbiakban nem fogja a reklámot a tévében vetíteni.

Az Apple új iPad táblagépének egy perces reklámjában egy ipari présgép különböző kreatív eszközöket és tárgyakat - például fényképezőgépet, gitárt, művészeti eszközöket és játékokat - egy hidraulikus prés zúz össze. Ezután a gépből előkerül a frissen bemutatott iPad, szimbolizálva, hogy az új, vékonyabb modell mindezeket magába foglalja. A "Crush" című hirdetést több mint egymillióan látták a társaság YouTube-csatornáján, és Tim Cook vezérigazgató is megosztotta azt az X közösségi médiaplatformon. A kampány hangsávja Sonny és Cher 1971-es All I Ever Need Is You (Csak rád van szükségem) című slágere. A reklámot az Apple kreatív csapata készítette házon belül.


A hirdetést felháborodás fogadta, a közösségi médiában Cook X posztjára reagáló válaszok azzal vádolták az Apple-t, hogy "gyönyörű kreatív eszközöket" és az "emberi kreativitás és kulturális vívmányok szimbólumait" nyomja össze. Az online kommentelők szerint ez érzéketlen és nemkívánatos eltérés a vállalat eddigi pozicionálásától, amely szerint a márka nonkonformista, emberbarát és a disztópikus, színtelen világ ellenpontja. Hugh Grant színész az X-en közzétett bejegyzésében azt írta, hogy a reklám "az emberi élmények pusztulását mutatja be a Szilícium-völgy által". A tervezők, színészek és zenészek a reklámot annak metaforájaként látták, hogy a Big Tech hogyan kaszált a munkájukon, és különösen idegesítőnek találták a trombita, a zongora és a szobor eltiprását egy olyan időszakban, amikor a művészek attól tartanak, hogy a versírásra és filmalkotásra képes generatív mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat.

A reklámipar vezetői szerint a hirdetés hiba volt a Szilícium-völgyi óriás számára, amelyet a néhai társalapító Steve Jobs alatt azért dicsértek, mert korábbi kampányai révén képes volt megragadni a fogyasztók figyelmét. Christopher Slevin, az Inkling Culture marketingügynökség kreatív igazgatója az iPad-reklámot a Ridley Scott által rendezett "1984" című, az eredeti Macintosh számítógéphez készült híres Apple-kampányhoz hasonlította, amely az Apple-t a monokróm világ felszabadítójaként pozicionálta. "Az Apple új iPad-reklámja lényegében azzá válik, amiről az 1984-es reklámban azt mondták, hogy el akarják pusztítani" - mondta Slevin. Az Apple a reklámmal épp az ellenkezőjét akarta üzenni, azt, hogy az ultravékony iPad Pro olyan kreatív tevékenységek egész sorára képes, amelyekhez korábban egyedi eszközökre volt szükség.


A reklám azt üzente sokaknak, hogy minden, ami szép és emberi, minden, amire öröm ránézni és megérinteni egy vézna üveg- és fémlap lesz. "Vedd meg azt a dolgot, ami tönkretesz mindent, amit szeretsz" - mondja az Apple. De a prés által szétzúzott dolgoknak még mindig van helye a világunkban. Például egy tévé nagyobb és élvezetesebben használható, mint egy iPad, ha nem úton van az ember, ezért van a legtöbb embernek még mindig ilyen készüléke. A reklám nem az iPad kreatív felhasználási lehetőségeit mutatja be, hanem csupán annyit, hogy az iPad vékony. Ez a legfontosabb üzenet: a legvékonyabb, amit valaha is készítettek. Az Apple annyira az izgalmas új kialakításra koncentrált, hogy szem elől tévesztette azt, ami igazán fontos: az eszközöket, amelyekkel azokat a dolgokat készítjük, amelyeket szeretünk.

A hirdetés rávilágít egy sajátos Szilícium-völgyi hozzáállásra: a múlt megvetendő, elavult. Ezek a vállalatok termékek eladásából élnek, így ha az Apple valami olyan tartósat építene, mint egy zongora, sokkal kevesebb számítógépet adna el. Ismert, hogy a vállalat már többször is térdre kényszerítette saját termékeit, hogy többet adjon el belőlük, például szándékosan lassította a régebbi iPhone-okat. A vállalat arról is híres, hogy megnehezíti a termékei javítását és karbantartását.

Richard Exon, a Joint marketingügynökség alapítója szerint "A fontosabb kérdés az, hogy a reklám teljesíti-e a feladatát. Emlékezetes, jellegzetes, és most már tudom, hogy az új iPadben még több van, mégis vékonyabb, mint valaha". A Zappi piackutatási platform felmérést végzett a reklámmal kapcsolatban, amely szerint a művészetet összezúzó ötlet megosztó volt. Állításuk szerint a reklám alulteljesítette a benchmarkokat az olyan tipikusan keresett érzelmek, mint a boldogság és a nevetés terén, és túlteljesítette a hagyományosan negatív érzelmek, például a döbbenet és a zavarodottság terén, az idősebbek pedig nagyobb valószínűséggel reagáltak negatívan, mint a fiatalabb fogyasztók. "Az Apple iPad-reklámja zseniális alkotás vagy a disztópikus idők jele? Ez igazából attól függ, hogy hány éves vagy. A sokkolás az ereje ennek a reklámnak, amely eleve ellentmondásos, így az a tény, hogy az emberek egyáltalán beszélnek róla, már önmagában is egy győzelem." - mondta Nataly Kelly, a Zappi marketingvezetője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • FICEK9 #4
    Örülök hogy nem csak számomra érthetetlen a felháborodás. Amúgy almaellenes vagyok, de nincs gondom a reklámmal, nekem átjött az üzenet. Mellesleg ez egy tökéletes egyszerűsített reflexiója is a világunknak. Az hogy ez jó-vagy rossz majd az idő eldönti.
  • tom_pika #3
    Igen, jó reklám.
    De ma az a menő, ha valamin meg tud sértődni az ember, és azt számonkérheti valaki máson.
  • Bruce_Willis #2
    Baromi jó reklám. Vicces és kreatív.
    Mint iPad felhasználó és tervező, szavak nélkül is értettem mi volt az üzenete a reklámnak, és tudom hogy egyáltalán nem kell komolyan venni.
    Nem is értem, valaki ezt komolyra vette, hogy az apple szerint az iPad kivált például egy zongorát? Vagy mostantól mindenki 3D szoftverrel rajzol majd szobrot, és kinyomtatja?
  • kraven54 #1
    Sztem meg az a felháborító, hogy ma kb mindenen valaki vagy felháborodik, vagy megsértődik.
    Utoljára szerkesztette: kraven54, 2024.05.10. 15:37:16