SG.hu

A Google-kereső MI-válaszai kinyírják az újságokat

Tud-e a Google mesterséges intelligencia válaszokat adni anélkül, hogy tönkretenné a webet? A kiadók régóta aggódnak amiatt, hogy a mesterséges intelligencia elűzi az olvasókat az oldalaikról. Hamarosan kiderül, hogy ezek a félelmek jogosak-e.

A ChatGPT megjelenése óta eltelt másfél évben egy ijesztő kérdés lebegett a nagy online lapok feje felett: mi van, ha a Google úgy dönt, hogy átdolgozza az alapvető keresőmotorját, hogy a generatív mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kapjon - és ezzel tönkreteszi az üzletüket? A kérdés a mai online média ökoszisztéma egyik legérzékenyebb függőségi viszonyáról szól. A legtöbb nagy újság a forgalma jelentős részét a Google-hoz látogató, valamit kereső és az erről szóló cikkekre kattintó emberektől kapja. Ez a forgalom lehetővé teszi a kiadók számára, hogy hirdetéseket és előfizetéseket adjanak el, amelyekkel a cikkek következő hullámát fizetik, amelyeket a Google aztán megmutathat azoknak az embereknek, akik a következő dologra keresnek rá.

Ez az egész szimbiózis többé-kevésbé jól működött egy-két évtizede. És még amikor a Google tavaly bejelentette első generatív MI chatbotját, a Bardot, az online média egyes vezetői azzal vigasztalták magukat, hogy a Google nem fog egy ilyen kiszámíthatatlan és kipróbálatlan technológiát a keresőmotorjába tenni, és nem kockáztatja meg, hogy a tavaly 175 milliárd dolláros bevételt hozó jövedelmező keresőhirdetési üzletágát tönkretegye. De közeleg a változás. A Google tegnap az éves fejlesztői konferenciáján bejelentette, hogy a héten elkezd az Egyesült Államokban több százmillió felhasználónak MI által generált válaszokat mutatni, amelyeket „MI áttekintéseknek” nevez. Az év végéig több mint egymilliárd felhasználó kapja meg ezeket - közölte a vállalat.

A Google Gemini mesterséges intelligencia technológiája által vezérelt válaszok a keresési találati oldal tetején jelennek meg, amikor a felhasználók például a „vegetáriánus étkezés elkészítési lehetőségei” vagy „osztrák egynapos kirándulások” kifejezésre keresnek. A válaszok tömör összefoglalót adnak a felhasználóknak arról, amit keresnek, valamint javasolt további kérdéseket és egy listát a linkekről, amelyekre kattintva többet tudhatnak meg. (A felhasználók továbbra is megkapják a hagyományos keresési eredményeket is, de ezek megtekintéséhez lejjebb kell görgetniük az oldalon.) Ezeknek a válaszoknak a hozzáadása a legnagyobb változás, amelyet a Google az elmúlt évek során az alapvető keresési találati oldalon eszközölt, és amely abból ered, hogy a vállalat a generatív MI-t a lehető legtöbb termékébe igyekszik beépíteni.


Mindez a felhasználók körében is népszerű funkció lehet, a kiadók azonban joggal ijedtek meg. Ha az MI válaszmotor elég jól végzi a dolgát, a felhasználóknak egyáltalán nem kell majd linkekre kattintaniuk. Bármit is keresnek, az ott lesz a keresési eredmények tetején. És a nagy alku, amelyen a Google és a nyílt internet kapcsolata alapul - ti adtok nekünk cikkeket, mi adunk nektek forgalmat -, széteshet. A Google vezetői pozitívan fogalmazták meg a bejelentést, mondván, hogy az új mesterséges intelligencia áttekintések javítják a felhasználói élményt azáltal, hogy „kiveszik a keresésből a lábmunkát”. Ez a lábmunka azonban sok újságírót és sok más típusú online médiát (divatblogok, laptop-értékelések, éttermi listák) fizet meg, amelyek nélkül az internet sokkal kevésbé lenne hasznos. Ha a Google mesterséges intelligencia áttekintései kiéheztetik ezeket a weboldalakat, mi lesz velük? És ha a világháló nagy része teljesen eltűnik, mi marad, amit az MI összefoglalhat?

A Google nyilvánvalóan előre látta ezeket a félelmeket, és a vezetők válaszokat készítettek elő. A Google fejlesztői konferenciája előtt tartott heti tájékoztatójukon elmondták, hogy a vállalat tesztjei azt mutatták, hogy azok a felhasználók, akiknek az MI áttekintést mutatott, hajlamosak voltak több keresést végezni, és változatosabb weboldalakat látogattak. Azt is elmondták, hogy az MI-áttekintésekben megjelenő linkekre többen kattintottak, mint a hagyományos keresési találati oldalakon megjelenő linkekre. Liz Reid, a Google keresésért felelős alelnöke egy keddi blogbejegyzésben azt írta, hogy a vállalat „továbbra is arra fog összpontosítani, hogy értékes forgalmat küldjön a kiadóknak és az alkotóknak”.

De ha figyelmesen elemezzük ezeket a válaszokat, akkor láthatjuk, hogy a Google nem állítja, hogy a kiadók keresési forgalma nem fog csökkenni. Ez azért van, mert a Google nem igazán tudja megjósolni, hogy mi fog történni, ha egyszer elkezdi megjeleníteni az MI által generált áttekintéseket a napi több milliárd keresési találatban, és hogy ennek következtében hogyan változhat meg a felhasználók viselkedése. A Google több milliárd felhasználóval rendelkezik, és a globális keresőpiac több mint 90 százalékát képviseli. Ha olyan változtatást hajt végre a keresőmotorján, amely csak néhány százalékponttal csökkenti a kimenő forgalmat, azt minden kiadó meg fogja érezni.

Nem világos, hogy a Google MI-áttekintéseinek hatása végül mekkora lesz. Az egyik elemzőcég, a Gartner azt jósolta, hogy a keresőmotorokból a webre érkező forgalom 2026-ra 25 százalékkal csökkenhet, sok kiadó pedig kétszámjegyű forgalomcsökkenésre készül idén. Lehet, hogy ezek a félelmek túlzóak, és a kiadók feleslegesen aggódnak. A bejelentés után azonban a Google egyértelművé tette, hogy az eredmény hamarosan kiderül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Armagedown #9
    Akkor lesz normális az AI, ha válaszol minden kérdésre.
    Jelenleg nem ad választ, ha megkérdezem tőle, hogy miért a nagy mellekhez vonzódunk jobban :)
  • Bruce_Willis #8
    Látod, ezért van szükség mesterséges intelligenciára. :D
  • Bruce_Willis #6
    A híroldalaknak még számtalan lehetőségük nyílna még több látogatottságot generálni.
    Az emberek szeretnek hozzászólni az őket érdeklő témákhoz. Ez pedig többlet látogatottságot jelent. Csak jól kell kihasználni. Úgy mint a youtube. Szinte minden témához hozzászólhatsz, és értesítést kapsz róla, ha válaszolnak neked. Nem egy bonyolult dolog leprogramozni, csak időt kell szánni rá.
    De sok esetben sajnos, nem is értenek a marketinghez. Vagy ahhoz hogy hogyan lehet odavonzani tömegeket. Néha csak új külsőre van szükség. A 24.hu például már a megjelenése miatt is a kedvencem.
    Az sg-nek pedig egy jó adag objektivitásra is szüksége lenne.

    Előbb utóbb az AI is beszúr majd kéretlen hirdetéseket, ha nem fizetsz elő.
    És lehet hogy az a hirdetés majd arról fog szólni, hogy Soros, Gyurcsány és Brüsszel. Mint az oviban..
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2024.05.17. 22:42:17
  • Bruce_Willis #5
    Nem tudom mennyit beszélgettél már mesterséges intelligenciával, de nekem vannak rossz tapasztalataim vele. Sokat hazudozik, és annyira liberális beállítottságú, hogy ökölbe szorul a kezem, mikor direkt félre akar vezetni.
    Ha valami hazugságon fogod, akkor pedig ködösít. Szóval ha azt gondolod, nem leszel manipulálva az AI használatával, nagyon tévedsz.

    No de, inkább térjünk rá a gyakorlatra. Szerintem pont nem a híroldalak lesznek bajban, hanem a gyűjtőoldalak.
    A híroldalaim biztosan nem fogom leváltani AI-ra. Egyszerűen nem is tudom elképzelni, hogy mi alapján fog ajánlani nekem híreket az AI. Azt mondom neki hogy nézd át a lapokat, történt valami gyilkosság a mai nap? Vagy gyengült-e a forint? Minden egyes témakörre kérdezzek rá? Tanítsam be neki melyik hírportált bojkottálja? Ez annyira összetett, mint amilyen a saját gondolkodásunk. Egyszerűbb felnézni a kedvenc híroldaladra, és ott kiválasztani néhány hírt ami érdekel. Az aktuális hírekre úgy sem fogsz tudni rákeresni, mert nem jut eszedbe minden nap megkérdezni hogy lelőtték-e orbánt vagy sem, vagy kitört-e a világháború.
    Én szinte csak a hvg-t 24.hu-t és ezt a híroldalt látogatom. Ja, és a pénzcentrumot és néhány szakmait. Minek ezt bonyolítani az AI-val, ha még a hírek között is az ízlésem szerint válogatok? Szerintem ez nem működik a gyakorlatban. Csak ha abba a hitbe ringatod magad, hogy így majd nem leszel manipulálva. Csak jelzem, pont azok akik AI-t fejlesztenek, a google és a MS, ontják a fost válogatás nélkül az orrod elé, úgy hogy fingjuk sincs a hazai helyzetről.

    A gyűjtőoldalak már bajban lesznek, mert nem egyszer akár egészségügyi kérdésre is helyesen válaszolt a GPT. Ezzel viszont a webbeteg vagy más híroldalak bukták a látogatottságot.
    És ugyanígy bukja a látogatottságot a wikipédia, a recept- és fitness oldalak és még sokan mások.

    Egyébként már régóta vágyom egy olyan asszisztensre, ami megrendeli nekem a kaját míg én mást csinálok, vagy rákeres nekem valamire.
    De ma is...
    ..megkérem a GPT-t hogy nézze meg mennyibe kerül az egyik edzőteremben a havi bérlet, és tudtam hogy két termük van, és eltérő az ár. De ő állította hogy mindkettőben ugyanaz az ár. Ha nem ellenőrzöm hülyeséget csinál. Így aztán nem sikerült időt spórolnom.
    Üzleti témában viszont képben van.
  • kvp #4
    "Amikor az MIvel beszelgetek, sosem erzek gyuloletet, csalast, maximum kicsit fantazial,"

    A mai MI-k tobbsege kenyszeres hazudozo, azt mondja amit a masik fel szerinte leginkabb hallani akar. Tehat nem igazat mond, hanem atveszi a masik fel megismert velemenyet es azt mondja ami annak kedves. Ha az ember gyulolkodik, akkor az MI is, ha kedves, akkor az MI is. Raadasul mindenrol megprobalja pont azt gondolni, amit az ember. Ez egy mesterseges velemenybuborekot okoz. Vannak benne emberek altal irt szurok, amik sokszor letiltjak hogy olyat mondjon amit jogilag nem lehet vallalni, de ezek sokszor csak hibakat okoznak. A fantazialas pedig azt jelenti, hogy a tenyeket hibas adatok alapjan ismeri, de sokszor akkor is hazudik inkabb ha amugy a rendszerben benne van az igazsag, csak ugy iteli meg, hogy a hauzgsag jobban fog tetszeni a vele kommunikalo embernek.

    Az egesz betanitasi folyamatot elszurtak. Sokszor teves, netrol leesett adatokkal tanitottak, beegettek egy rakat politikailag korrekt, de tenyszeruen valojaban hazugsagot es ezt nyakon ontottek a leginkabb kedvelt es nem a leginkabb igaz valaszra valo treningezessel.

    Egyebkent ha az ujsagok eltunnek, akkor csak a kormanyzati es ceges hireket, kozlemenyeket fogjak olvasni es azokbol dogloznak. Tehat mindig az lesz az egyetlen valos igazsag amit az adott kormany(ok) es multinacionalis cegek allitanak. Ez a jovokep se a kormanyokat, se a nagytokes cegeket nem zavarna.
  • ZenMillitia #3
    Tevedsz, csak az egyik oldalt nezed.
    Pont,hogy jobb lesz.
    Tomorebb informaciok lesznek, ennyi.
    Egy cikk nem attol lesz minosegi,hogy sok, hanem attol, ha igaz.

    Mivel egyre fejlettebb az MI egyre fejlettebb lesz ateren is , hogy megallapitsa mi valoszinuleg kamu, vagy mi artalmas (gyuloletkelto stb). ezt is ki lehet szurni.

    Amikor az MIvel beszelgetek, sosem erzek gyuloletet, csalast, maximum kicsit fantazial, de sosem kozeliti meg azt az undorito parazita pofatlansagot, amit erzek az 444, 888, hvg, telex, origo, ripost es a tobbi szennylapnal.

    Egyszeruen, noni fog a cikkek informaciotartalma. Nyilvan akik szof.sast szerettek olvasni, azoknak kulon meg kell kerni az MIt,hogy szof.sson egyet, de engem ez pont nem erdekel.

    Tomoren: a realos, spiritualis emberek iranyaba megy el az ujsagiras, a racionalisabb, objektivebb, bekesebb iranyba. Ami oriasi szivas a manipulativ, agressziv, feregtanya(eloskodo, aprazita, protozon) oldalaknak.

    Akkor lesz baj, ha elkezdenek olyan MIket gyartani, mint amilyenek a fent emlitett bulvarok. (eloskodo, parazita mintazat). Ami a $ jo, a jelenben. es nem minden erzo elolenynek a jelenben ES a tavoli jovoben. (aranyszabaly). na akkor majd zuhanni fog a minoseg, mert a gep sokkal jobban fog tudni manipulalni. De osszessegeben jol jarunk, mer tmindig lehet egy MIt rakni a tobbi MI ele szurokent, tehat sokkal inkabb az izlesunkre alakithato minden mostmar.
    Utoljára szerkesztette: ZenMillitia, 2024.05.17. 13:31:20
  • inkvisitor1978 #2
    Az MI generált válaszok minősége csak addig lesz jó, amíg lesz min élnie. Amikor az újságok és hírügynőkségek feldobják a talpukat bevétel hiányában, a nagy GOOGLE MI által felhasznált és összegzett információ is egyre vérszegényebb és használhatatlanabb lesz, mert csak facebookot meg chat csatornákat használ hírgyűjtésre.
  • ZenMillitia #1
    Talan a (bulvar) ujsagirasnak nem szof.sasrol kene szolnia, meg blablazasrol. hanem kenytelenek lesztek TOMOREN ES INTELLIGENSEN IRNI. csak kdierul az ujsagirasrol is hogy nem szakma, hanem bufeszak. a szof.sas nem szakma.

    Tudomanyos cikkeknel kell alapossag. bar az egyetemeken is sokszor az oktato konyve is inkabb arrol szol,hogyha valaki belelepoz ne ertsen semmit mert az olyan tekintelytparancsolo. nem a nebulo a ccel,hogy sokat tanuljon, hanem o hogy szakinak tunjon es megtarthassa a munkajat.

    ego ego ego
    Utoljára szerkesztette: ZenMillitia, 2024.05.16. 18:27:02