SG.hu
Nyomon követte felhasználóit és eladta adataikat az Avast kiberbiztonsági cég
Az Avast kiberbiztonsági szoftvercégre 16,5 millió dolláros bírságot szabott ki az amerikai FTC, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, mert a hivatal szerint az fogyasztói adatokat adott el harmadik félnek.
Az FTC szerint az Avast egy olyan cég, amely azt ígéri, hogy hogy blokkolja az adatokat gyűjtő nyomkövető cookie-kat, és megakadályozza, hogy más nyomkövető programok kövessék az online tevékenységet. Mindezek ellenére legalább 2014 óta éppen az ellenkezőjét tette: a felhasználók böngészési adatait tudtuk és beleegyezésük nélkül gyűjtötte és adta el, miközben egyúttal félrevezette a felhasználókat. Továbbá az FTC szerint az Avast azt mondta a felhasználóknak, hogy csak "névtelen és összesített formában" osztja meg az információkat, holott ez nem így van.
"Egy személy böngészési előzményei rendkívül érzékeny információkat tárhatnak fel. A meglátogatott weboldalak nyilvántartása mindent elárulhat valakinek a romantikus érdeklődésétől, pénzügyi küzdelmeitől és politikai nézeteitől kezdve a súlycsökkentési erőfeszítéseiig, az elutasított állásokig és a szerencsejáték-függőségéig" - mondta Lina Khan, az FTC elnöke. "Az Avast magatartása nemcsak megtévesztő, hanem tisztességtelen gyakorlat is" - folytatta Khan. "Mivel a böngészési adatok természetüknél fogva érzékenyek, fokozott védelmet érdemelnek".
Az FTC szerint az Avast több mint 100 ügyfélnek adott el adatokat, köztük tanácsadó cégeknek, reklámcégeknek és adatbrókereknek. A több millió dolláros bírságon felül az Avastot az FTC egy olyan tilalommal sújtja, amely megtiltja a cégnek, hogy adatokat adjon el vagy engedélyezzen reklámcélokra. "Az Avast azt ígérte a felhasználóknak, hogy termékei megvédik a böngészési adatokat, de az ellenkezőjét nyújtotta" - írta mai közleményében Samuel Levine, az FTC Fogyasztóvédelmi Hivatalának igazgatója. "Az Avast csalogató taktikája veszélyeztette a fogyasztók magánéletét és megszegte a törvényt".
Az Avast eredete az 1980-as évek végére nyúlik vissza, az alapítók Csehszlovákiában éltek és dolgoztak, amikor az még a szovjet blokk része volt. A vállalat idővel fejlesztette vírusirtó szoftvereit és egyéb kínálatát, tőzsdére ment, és idővel más kiberbiztonsági cégekkel fuzionált. Az Avast ma a Gen Digital egyik márkája, amely egy tőzsdén jegyzett vállalat, és kettős székhelye az arizonai Tempe-ben és a csehországi Prágában található.
Az FTC szerint az Avast egy olyan cég, amely azt ígéri, hogy hogy blokkolja az adatokat gyűjtő nyomkövető cookie-kat, és megakadályozza, hogy más nyomkövető programok kövessék az online tevékenységet. Mindezek ellenére legalább 2014 óta éppen az ellenkezőjét tette: a felhasználók böngészési adatait tudtuk és beleegyezésük nélkül gyűjtötte és adta el, miközben egyúttal félrevezette a felhasználókat. Továbbá az FTC szerint az Avast azt mondta a felhasználóknak, hogy csak "névtelen és összesített formában" osztja meg az információkat, holott ez nem így van.
"Egy személy böngészési előzményei rendkívül érzékeny információkat tárhatnak fel. A meglátogatott weboldalak nyilvántartása mindent elárulhat valakinek a romantikus érdeklődésétől, pénzügyi küzdelmeitől és politikai nézeteitől kezdve a súlycsökkentési erőfeszítéseiig, az elutasított állásokig és a szerencsejáték-függőségéig" - mondta Lina Khan, az FTC elnöke. "Az Avast magatartása nemcsak megtévesztő, hanem tisztességtelen gyakorlat is" - folytatta Khan. "Mivel a böngészési adatok természetüknél fogva érzékenyek, fokozott védelmet érdemelnek".
Az FTC szerint az Avast több mint 100 ügyfélnek adott el adatokat, köztük tanácsadó cégeknek, reklámcégeknek és adatbrókereknek. A több millió dolláros bírságon felül az Avastot az FTC egy olyan tilalommal sújtja, amely megtiltja a cégnek, hogy adatokat adjon el vagy engedélyezzen reklámcélokra. "Az Avast azt ígérte a felhasználóknak, hogy termékei megvédik a böngészési adatokat, de az ellenkezőjét nyújtotta" - írta mai közleményében Samuel Levine, az FTC Fogyasztóvédelmi Hivatalának igazgatója. "Az Avast csalogató taktikája veszélyeztette a fogyasztók magánéletét és megszegte a törvényt".
Az Avast eredete az 1980-as évek végére nyúlik vissza, az alapítók Csehszlovákiában éltek és dolgoztak, amikor az még a szovjet blokk része volt. A vállalat idővel fejlesztette vírusirtó szoftvereit és egyéb kínálatát, tőzsdére ment, és idővel más kiberbiztonsági cégekkel fuzionált. Az Avast ma a Gen Digital egyik márkája, amely egy tőzsdén jegyzett vállalat, és kettős székhelye az arizonai Tempe-ben és a csehországi Prágában található.