Berta Sándor
Kilépnek a gyárkapukon a robotok
A kültéri autonóm gépek temetőket öntöznek, bányákat ellenőriznek és raktárak között mozgatják a termékeket.
Az autonóm szállítórobotok (AMR) jelenleg többnyire csak üzemcsarnokokban dolgoznak. Az Innok nevű startup most különösen robusztus eszközöket fejlesztett ki kültéri használatra. Alwin Heerklotz, az Innok alapítója elmondta, hogy az AMR-ek egyre keresettebbek, de általában megállnak a gyárkapuknál. A Regensburg melletti cég olyan kültéri modell kifejlesztésére specializálta magát, amelyek képesek egyenetlen talajon is közlekedni. A különösen robusztus egységeket többek között temetők öntözésére, bányászati ellenőrzési feladatokra és a vállalati telephelyeken történő szállításra használják.
"A kültéri ágazatban óriási lehetőségek rejlenek az automatizálásban" - állítja a menedzser. A társaság már leszállította az első járműveket, robotjaikat a Freibergi Műszaki Egyetem kutató- és oktatóbányájában alkalmazzák. "2030-ra 100 millió eurós forgalmat szeretnénk elérni" - emelte ki Peter Mauritz pénzügyi igazgató. Az AMR-ek csak lassan terjednek az iparban. Az áruk magas, a logisztikai és termelési folyamatokba való integrációjuk nehézkes. Ez most változik. A Mercedes-Benz az új, digitálisan hálózatba kapcsolt Factory 56 bemutatógyárában több száz gépet használ, ezek az eszközök például az S-osztály motorjait és üléseit viszik összeszerelésre.
Jelenleg az AMR-ek piaca mintegy 3 milliárd dollár. A Mordor Intelligence tanulmánya szerint ez 2026-ra 14 milliárd dollárra nőhet. A Robotikai Világszövetség (IFR) is nagy növekedési ütemet jósol a területnek, becslésük alapján a következő esztendőben már több mint 37 000 ellenőrző és karbantartó robotot adhatnak el világszerte. "A mobil robotika egy nagyon dinamikus fejlődési terület - izgalmas fejlődésre számítunk ezen a területen a következő tíz évben" - hangsúlyozza a szervezet. A modellek egyre könnyebbek és rugalmasabbak. Az érzékelők és a szoftverek fejlődése azt jelenti, hogy egyre biztonságosabban tudnak mozogni, még kültéri környezetben is. Az AMR-eket leginkább a belső logisztikában használják, például alkatrészek szállítására az üzemcsarnokokban vagy egy gyár területén, ezenkívül vannak takarítási és ellenőrzési feladataik is.
A gyártók helyzetét nehezíti ugyanakkor, hogy a klasszikus robotokat készítő vállalatok és az automatizálási szakemberek egyre inkább benyomulnak ebbe a szegmensbe. Az ABB például átvette az Asti Mobile Robotics nevű szolgáltatót, míg a Jungheinrich integrálta az Arculust. A müncheni székhelyű startup nemcsak mobil egységeket fejleszt, hanem az azok vezérléséhez és a logisztikai és gyártási folyamatokba való integrálásához szükséges szoftvereket is.
Az Innok nagy piaci rést lát a kültéri szektorban. A járműveknek robusztusabbnak kell lenniük, elegendő akkumulátorkapacitással kell rendelkezniük és képesnek kell lenniük például az érzékelőtechnológia és a GPS-információk kölcsönhatásának kezelésére. "A piac hatalmas és a szakmunkáshiány miatt a kereslet még inkább növekedni fog" - taglalta Peter Mauritz. Az Innok ügyfelei között van az Infineon, a K+S bányái, a Mercedes és a Nokia. Egy AMR 80 000-100 000 euróba kerül. "Sok ügyfél számára ez az összeg egy év alatt megtérül" - mutatott rá Mauritz.
A vetélytársak között megtalálható a mezőgazdaság számára forgácsoló gépeket fejlesztő Baywa. Ezek szintén robusztus fejlesztések, de csak egy bizonyos területet fednek le. Az olyan startupok, mint az Energy Robotics pedig olyan két- és négylábú megoldásokra összpontosítanak, amelyek az autógyárakban és az olajfúró platformokon veszik át az ellenőrzési feladatokat.
Az autonóm szállítórobotok (AMR) jelenleg többnyire csak üzemcsarnokokban dolgoznak. Az Innok nevű startup most különösen robusztus eszközöket fejlesztett ki kültéri használatra. Alwin Heerklotz, az Innok alapítója elmondta, hogy az AMR-ek egyre keresettebbek, de általában megállnak a gyárkapuknál. A Regensburg melletti cég olyan kültéri modell kifejlesztésére specializálta magát, amelyek képesek egyenetlen talajon is közlekedni. A különösen robusztus egységeket többek között temetők öntözésére, bányászati ellenőrzési feladatokra és a vállalati telephelyeken történő szállításra használják.
"A kültéri ágazatban óriási lehetőségek rejlenek az automatizálásban" - állítja a menedzser. A társaság már leszállította az első járműveket, robotjaikat a Freibergi Műszaki Egyetem kutató- és oktatóbányájában alkalmazzák. "2030-ra 100 millió eurós forgalmat szeretnénk elérni" - emelte ki Peter Mauritz pénzügyi igazgató. Az AMR-ek csak lassan terjednek az iparban. Az áruk magas, a logisztikai és termelési folyamatokba való integrációjuk nehézkes. Ez most változik. A Mercedes-Benz az új, digitálisan hálózatba kapcsolt Factory 56 bemutatógyárában több száz gépet használ, ezek az eszközök például az S-osztály motorjait és üléseit viszik összeszerelésre.
Jelenleg az AMR-ek piaca mintegy 3 milliárd dollár. A Mordor Intelligence tanulmánya szerint ez 2026-ra 14 milliárd dollárra nőhet. A Robotikai Világszövetség (IFR) is nagy növekedési ütemet jósol a területnek, becslésük alapján a következő esztendőben már több mint 37 000 ellenőrző és karbantartó robotot adhatnak el világszerte. "A mobil robotika egy nagyon dinamikus fejlődési terület - izgalmas fejlődésre számítunk ezen a területen a következő tíz évben" - hangsúlyozza a szervezet. A modellek egyre könnyebbek és rugalmasabbak. Az érzékelők és a szoftverek fejlődése azt jelenti, hogy egyre biztonságosabban tudnak mozogni, még kültéri környezetben is. Az AMR-eket leginkább a belső logisztikában használják, például alkatrészek szállítására az üzemcsarnokokban vagy egy gyár területén, ezenkívül vannak takarítási és ellenőrzési feladataik is.
A gyártók helyzetét nehezíti ugyanakkor, hogy a klasszikus robotokat készítő vállalatok és az automatizálási szakemberek egyre inkább benyomulnak ebbe a szegmensbe. Az ABB például átvette az Asti Mobile Robotics nevű szolgáltatót, míg a Jungheinrich integrálta az Arculust. A müncheni székhelyű startup nemcsak mobil egységeket fejleszt, hanem az azok vezérléséhez és a logisztikai és gyártási folyamatokba való integrálásához szükséges szoftvereket is.
Az Innok nagy piaci rést lát a kültéri szektorban. A járműveknek robusztusabbnak kell lenniük, elegendő akkumulátorkapacitással kell rendelkezniük és képesnek kell lenniük például az érzékelőtechnológia és a GPS-információk kölcsönhatásának kezelésére. "A piac hatalmas és a szakmunkáshiány miatt a kereslet még inkább növekedni fog" - taglalta Peter Mauritz. Az Innok ügyfelei között van az Infineon, a K+S bányái, a Mercedes és a Nokia. Egy AMR 80 000-100 000 euróba kerül. "Sok ügyfél számára ez az összeg egy év alatt megtérül" - mutatott rá Mauritz.
A vetélytársak között megtalálható a mezőgazdaság számára forgácsoló gépeket fejlesztő Baywa. Ezek szintén robusztus fejlesztések, de csak egy bizonyos területet fednek le. Az olyan startupok, mint az Energy Robotics pedig olyan két- és négylábú megoldásokra összpontosítanak, amelyek az autógyárakban és az olajfúró platformokon veszik át az ellenőrzési feladatokat.