Berta Sándor

Kilépnek a gyárkapukon a robotok

A kültéri autonóm gépek temetőket öntöznek, bányákat ellenőriznek és raktárak között mozgatják a termékeket.

Az autonóm szállítórobotok (AMR) jelenleg többnyire csak üzemcsarnokokban dolgoznak. Az Innok nevű startup most különösen robusztus eszközöket fejlesztett ki kültéri használatra. Alwin Heerklotz, az Innok alapítója elmondta, hogy az AMR-ek egyre keresettebbek, de általában megállnak a gyárkapuknál. A Regensburg melletti cég olyan kültéri modell kifejlesztésére specializálta magát, amelyek képesek egyenetlen talajon is közlekedni. A különösen robusztus egységeket többek között temetők öntözésére, bányászati ellenőrzési feladatokra és a vállalati telephelyeken történő szállításra használják.

"A kültéri ágazatban óriási lehetőségek rejlenek az automatizálásban" - állítja a menedzser. A társaság már leszállította az első járműveket, robotjaikat a Freibergi Műszaki Egyetem kutató- és oktatóbányájában alkalmazzák. "2030-ra 100 millió eurós forgalmat szeretnénk elérni" - emelte ki Peter Mauritz pénzügyi igazgató. Az AMR-ek csak lassan terjednek az iparban. Az áruk magas, a logisztikai és termelési folyamatokba való integrációjuk nehézkes. Ez most változik. A Mercedes-Benz az új, digitálisan hálózatba kapcsolt Factory 56 bemutatógyárában több száz gépet használ, ezek az eszközök például az S-osztály motorjait és üléseit viszik összeszerelésre.


Jelenleg az AMR-ek piaca mintegy 3 milliárd dollár. A Mordor Intelligence tanulmánya szerint ez 2026-ra 14 milliárd dollárra nőhet. A Robotikai Világszövetség (IFR) is nagy növekedési ütemet jósol a területnek, becslésük alapján a következő esztendőben már több mint 37 000 ellenőrző és karbantartó robotot adhatnak el világszerte. "A mobil robotika egy nagyon dinamikus fejlődési terület - izgalmas fejlődésre számítunk ezen a területen a következő tíz évben" - hangsúlyozza a szervezet. A modellek egyre könnyebbek és rugalmasabbak. Az érzékelők és a szoftverek fejlődése azt jelenti, hogy egyre biztonságosabban tudnak mozogni, még kültéri környezetben is. Az AMR-eket leginkább a belső logisztikában használják, például alkatrészek szállítására az üzemcsarnokokban vagy egy gyár területén, ezenkívül vannak takarítási és ellenőrzési feladataik is.

A gyártók helyzetét nehezíti ugyanakkor, hogy a klasszikus robotokat készítő vállalatok és az automatizálási szakemberek egyre inkább benyomulnak ebbe a szegmensbe. Az ABB például átvette az Asti Mobile Robotics nevű szolgáltatót, míg a Jungheinrich integrálta az Arculust. A müncheni székhelyű startup nemcsak mobil egységeket fejleszt, hanem az azok vezérléséhez és a logisztikai és gyártási folyamatokba való integrálásához szükséges szoftvereket is.


Az Innok nagy piaci rést lát a kültéri szektorban. A járműveknek robusztusabbnak kell lenniük, elegendő akkumulátorkapacitással kell rendelkezniük és képesnek kell lenniük például az érzékelőtechnológia és a GPS-információk kölcsönhatásának kezelésére. "A piac hatalmas és a szakmunkáshiány miatt a kereslet még inkább növekedni fog" - taglalta Peter Mauritz. Az Innok ügyfelei között van az Infineon, a K+S bányái, a Mercedes és a Nokia. Egy AMR 80 000-100 000 euróba kerül. "Sok ügyfél számára ez az összeg egy év alatt megtérül" - mutatott rá Mauritz.

A vetélytársak között megtalálható a mezőgazdaság számára forgácsoló gépeket fejlesztő Baywa. Ezek szintén robusztus fejlesztések, de csak egy bizonyos területet fednek le. Az olyan startupok, mint az Energy Robotics pedig olyan két- és négylábú megoldásokra összpontosítanak, amelyek az autógyárakban és az olajfúró platformokon veszik át az ellenőrzési feladatokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!