Berta Sándor

Karkötőkkel figyelik a pekingi buszvezetőket

A cél a közlekedésbiztonság növelése a hosszútávú járatokon, de hogy ezt hogy érnék el, az még nem derült ki.

A South China Morning Post cikke alapján Pekingben a hosszabb távolságokat teljesítő buszsofőröknek elektronikus karkötőt kell viselniük, amely képes rögzíteni és nyomon követni a testfunkcióikat. A pekingi tömegközlekedési holding a kezdeményezést a "közbiztonság" védelmével indokolta. A társaságnál már mintegy 1800 ilyen karkötőt osztottak szét a buszsofőrök között, akik Peking különböző tartományaiba a városi autópályán közlekednek.

A karszalag viselésére vonatkozó követelményt a múlt héten Kujcsouban történt tragikus buszbaleset után vezették be, amelyben 27 ember meghalt és 20 súlyosan megsérült. A kommunista párt jövő héten tartja ötéves kongresszusát Pekingben és emiatt "a szociális kockázatokat a lehető legkisebbre kell csökkenteni". Az alkalmazott csuklópántok képesek mérni a testhőmérsékletet, a pulzust, az oxigéntelítettséget, a vérnyomást és az alvást. Érzelmekre is lehet az adatok alapján következtetni, például ha valaki fél vagy stresszes. A jelentés szerint az adatokat a közlekedési vállalatok valós időben nyomon követhetik és ellenőrizhetik.


Wang Congwei, a Jingsh kiberbiztonsági jogi szakértője rámutatott, hogy "el kell gondolkodni azon, hogy valóban olyan sürgős-e ennyi személyes adatot gyűjteni a buszsofőrökről". Congwei azt is megkérdőjelezte, hogy elegendő idő áll-e rendelkezésre a beavatkozásra, ha a rendszer valóban aggodalomra okot adó "rendellenességeket" azonosít. "Valójában az adatokat csak az eset után lehet felhasználni az elemzéshez" - mutatott rá. Calvin Ho Wai-loon, a Hongkongi Egyetem professzora hozzátette, hogy az adatoknak mindenképpen helytállónak kell lenniük és kérdésesnek tartotta, hogy ezt lehet-e teljes bizonyossággal garantálni. Amennyiben az adatok nem helytállóak, az nyomás alá helyezné a buszsofőröket és hátrányos megkülönböztetést jelentene velük szemben.

Nem ez az első alkalom, hogy Kínában érzelmeket és testi funkciókat rögzítő karszalagokat használnak. A koronavírus-járvány lezárása alatt a lakosok többször is kénytelenek voltak ilyen karkötőt viselni, amikor el akarták hagyni a karantént és Kína más részeire akartak utazni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #4
    "de ez a tekerős dolog ugyanazon ötlet sokkal idegesítőbb megoldásának"

    Ezeket ebersegi rendszereknek hivjak es vasuton elterjedt. A kinai megoldasban az a problemas, hogy nincs benne beavatkozasi rendszer, tehat nem allitja meg a buszt, csak adatokat rogzit (belertve a foldrajzi poziciot) es ha jol ertem, akkor munkaidon kivul (pl. alvas kozben) is kotelezo viselni.

    ps: A hagyomanyos magyar ebersegi egy rugo volt a menetszabalyzo karon, ami a kar elengedese eseten veszfekezesi helyzetbe huzta a menetszabalyzot. Ezt valtotta kesobb egy nyomogomb a vezerlokaron, amit veletlenszeru idoben kellett megnyomni, hangjelzesre. A kulonbozo nyugati jarmuvek ujabb fajta megoldasokat hoztak be. Egyebkent a nyomogombos valtozat kozuti jarmuvek eseten se lenne olyan nagy hulyeseg, pl. autopalyan az elalvas megakadalyozasara elonyos lenne. Vagy ennek okos valtozata, a belso kamerakep alapjan dolgozo ebersegi.
  • Palinko #3
    Ezt nem hallottam vonatoknál van egy pedál amit nyomva kell tartania és ha nem nyom akkor megáll a vonat, de ez a tekerős dolog ugyanazon ötlet sokkal idegesítőbb megoldásának hangzik :D
  • Antracit #2
    A repülőgépek fekete doboza még azt is rögzíti, amit a pilóták egymás között beszélnek. Ezt szintén a "közbiztonság" védelmével indokolták, ha már a cikk írója is idézőjelbe rakta.
  • Csaba161 #1

    Nos, a CAF villamosokon ezt már rég megoldották, itt a villamoskocsivezetőnek a bal kezének a hüvelykujjával folyamatosan tekernie kell egy gombot és ha nem tekeri megáll a villamos...

    P.S.: Lehet hogy már álmában is tekeri...