Berta Sándor

Áttörés a lítium-fém akkumulátoroknál

Az új fejlesztések a hagyományos, azonos méretű energiatárolókhoz képest 40 százalékkal nagyobb kapacitással rendelkeznek.

Szinte minden, ami akkumulátorral rendelkezik, a lítiumion-technológiára támaszkodik, amely már majdnem a fejlesztési szakasz végén jár, nem nagyon van már benne potenciál. Ezért a szakemberek az egyre nagyobb méretű okostelefonok, a nagyobb teljesítményű számítógépek és a nagyobb hatótávolságú elektromos autók magas energiaigénye miatt alternatívák után kutatnak. Az egyik ígéretes jelölt a lítium-fém energiatároló, amelynek azonban van egy nagy hátránya: az élettartama körülbelül fele a lítiumion-akkumulátorokénak. A kaliforniai Cuberg startup - amelyet 2021-ben a svéd Northvolt cég vásárolt fel - szeretné megoldani a problémát.

A Cuberg a lítium-fém celláit egy független tesztlaboratóriumnak adta át és ott egy szabványosított teszt segítségével ellenőrizték, hogy a cellákat milyen gyakran lehet kisütni és feltölteni, amíg azok kapacitása az eredeti maximális kapacitás 80 százalékára csökken. Teljesen normális, hogy az energiatárolók töltés és kisütés közben veszítenek a kapacitásukból - ezért az okostelefonok akkumulátorai nem tartanak olyan sokáig, mint a kezdetekben, akár egy-két év után sem. A laboratóriumban megállapították, hogy a lítium-fém cellák 672 töltési ciklust bírnak ki, mielőtt elérnék a 80 százalékos szintet. Ez jelentős növekedés a Cuberg korábbi modellje által elért 370 ciklushoz képest.

Mindez azt jelenti, hogy a jövőbeni lítium-fém energiatárolók nemcsak ugyanolyan tartósak lesznek, mint a lítiumion-akkumulátorok, hanem hosszabb üzemidejük is lesz azoknál. A mai lítiumion-energiatárolók közül soknak 500 töltési ciklus a célértéke. A legtöbb jelenlegi akkumulátor optimalizált töltési rutint használ, így csökkentik az alkatrészek terhelését és így növelik azok élettartamát. A mostani laboratóriumi teszt során nem használtak optimalizált töltési rutinokat. Amennyiben a jövőben használják azokat, akkor a lítium-fém energiatárolók még hosszabb ideig megőrizhetik nagy kapacitásukat.


A Cuberg olyan elektródanyagot használ a celláiban, amely lítiumréteget képez az anód és a katód körül. Ez védi azt az anyagréteget, amely a lítiumion-akkumulátorban a névadó lítiumiont tárolja. A kevesebb réteg több helyet jelent az energia tárolására. A lítium hátránya, hogy az anyag tárolása egyenetlenül alakulhat ki az elektródákon. Sok töltési ciklus után dendritek alakulhatnak ki, amelyek rövidzárlatot okozhatnak. Ezenkívül a fém nagyon reaktív. Reakcióba léphet az anód és katód között lévő elektrolitban lévő vegyi anyagokkal. Ez megnehezíti a kívánt lítiumréteg kialakulását.

A Cuberg saját fejlesztésű elektrolittal oldja meg a problémát. Ez egy ionos folyékony só, amelyhez stabilitást növelő vegyszereket adtak hozzá. A lítium továbbra is képes reagálni vele, de egységes felületet hoz létre, amely védi az elektródákat. A szilárdtest-akkumulátorokkal ellentétben a Cuberg megoldása szinte teljesen kompatibilis az újratölthető energiatárolók meglévő anyagaival és gyártási módszereivel. Az egyetlen kivétel az elektrolit.

A lítium-fém akkumulátorok igazi előnye azonban a nagyobb energiasűrűségük. Ugyanazon méret mellett egy lítium-fém energiatároló nagyobb kapacitással rendelkezhet, mint egy lítiumion-akkumulátor. A Cuberg szerint 380 wattóra/kilogramm energiasűrűség érhető el. A lítiumion-energiatárolók általában 270 Wh/kg körüli értéket érnek el. Ez 40 százalékos kapacitásnövekedésnek felel meg - vagy a laptopban lévő méret ennyivel csökkenthető azonos tudáshoz.

Az Ars Technica azt írta, hogy a Cuberg arra számít, hogy 2025-ben sorozatgyártásra kész lítium-fém akkumulátorokat szállíthat, azok azonban nem lesznek láthatóak okostelefonokban, notebookokban vagy e-autókban, mivel az első célpontjaik az eVTOL (elektromos függőlegesen fel- és leszálló járművek lesznek, vagyis a légi taxik és a "repülő autók". A startup szerint ennek oka az ár. Az első tételek előállítása még mindig jelentősen drágább lesz, mint a jelenlegi energiatárolóké. Ez ellentmond az autóipar jelenlegi trendjének. Az elektromos gépkocsik gyártói azonban nagyon le vannak maradva a kilowattóránkénti költségek csökkentésében. Csak ha az egy bizonyos szintig megvalósul, akkor lehetnek az elektromos autók olyan olcsók, mint a hasonló, belső égésű motorral hajtott modellek.


A légi közlekedésben az ár kevésbé játszik szerepet. Jelenleg az eVTOL elsősorban a súlycsökkentésről szól. Ennek oka a légi közlekedési előírásokban keresendő. Mivel az eVTOL-oknak városi területeken kell repülniük, számos biztonsági mechanizmussal kell rendelkezniük, például az akkumulátortüzek megelőzése érdekében. Ezek a biztonsági intézkedések többletsúlyt jelentenek, a nagyobb tömeg pedig rövidebb hatótávolságot és kisebb utaskapacitást. Ugyanazzal a kapacitással egy lítium-fém energiatároló lényegesen kisebb és könnyebb, mint a lítiumion-akkumulátor.

A Cuberg szerint az eVTOL és az elektromos repülőgépek fejlesztőinek lítium-fém energiatárolókra kellene támaszkodniuk. Ennek oka, hogy a kötelező biztonsági intézkedések miatt a lítiumion-akkumulátorok olyan nehezek lennének, hogy a jelenleg fejlesztés alatt álló légi taxik nem lennének képesek elérni a megcélzott hatótávolságot. A Boeing, amely szintén dolgozik az eVTOL-on, 2018-ban már befektetett a Cubergbe.

A következő lépés a hosszú távú utazásokhoz használt e-autók lennének, amelyek potenciálisan érdekesek lehetnek a lítium-fém technológia megvalósítása szempontjából. A Cuberg úgy vélte, hogy körülbelül 10-15 éven belül az energiatárolóit annyira optimalizálják, hogy azok ára megegyezik a lítiumion-akkumulátorokéval. Legkésőbb addigra várhatóan lítium-fém energiatárolókkal találkozhatunk az okostelefonokban és a notebookokban. Ez azonban hamarabb is bekövetkezhet, mert más vállalatok is intenzíven kutatják a lítium-fém akkumulátorokat és az élettartamuk növelésének módjait. Emellett más kombinációkat is kutatnak, például lítium-levegő, lítium-kén vagy magnézium-ionok kombinációit.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bdzsana #5
    "Az árról meg egy szó sem esett."

    A startup szerint ennek oka az ár. Az első tételek előállítása még mindig jelentősen drágább lesz, mint a jelenlegi energiatárolóké. Ez ellentmond az autóipar jelenlegi trendjének. Az elektromos gépkocsik gyártói azonban nagyon le vannak maradva a kilowattóránkénti költségek csökkentésében.
  • duke #4
    "n+1 csodaakksi hír."

    Persze 20 eve mondjak, hogy nem lehet mar tovabb fejleszteni az akumlatorokat, es az akkumlatorok, megis 20 eve toretlenul fejlodnek.
  • Tetsuo #3
    Van annak pozitívuma is, hogy drágább a személyautó. Kevesebb lesz az utakon, többen tömegközlekednek.
  • militavia #2
    n+1 csodaakksi hír.
    Ez kb. csak a mobil készülékek számára jelent érdemi előrelépést.
    Az árról meg egy szó sem esett. Ha a USD/kWh ár magasabb, akkor még csak előrelépést sem biztos, hogy jelent. Mert lehet, hogy az univerzális villanykocsi közelebb kerülhet, csak ha dárgább vagy még nehezebb is lesz, akkor ezzel sokra nem megyünk.

    És a villanyautó gondjai messze túlmutatnak azon, hogy mekkora az akksi a kocsiban....
  • Agyturbinikusz #1
    Mint minden akkumulátor rákfenéje, ennek is a gyorsabb töltési vágy, ami majd véget vet az álmoknak.