Berta Sándor
Világszerte zajlik a chipvadászat
A cégek egyedi módon próbálják meglelni a hiányzó alkatrészeket.
Tavaly január óta tart világszerte a chiphiány. Most a Wired arról számolt be, hogy az azóta sem javuló helyzet miatt az egyes piaci szereplők chipvadász egységeket hoztak létre, amelyek az egész világon kutatnak a szükséges alkatrészek után és néha bizony rendkívül furcsa felkéréseket is teljesíteniük kell.
Bill Wiseman, a McKinsey tanácsadócég partnere szerint a piacon kétségbeesés tapasztalható. Amennyiben valaki 350 000 dollárért épít egy tömegspektrométert és azt nem tudja kiszállítani azért, mert hiányzik egy 50 centbe kerülő chip hozzá, akkor képes irreálisan magas összeget is kifizetni azért, hogy megszerezze. Ez a vélemény tökéletesen tükrözi a világszerte uralkodó állapotokat. A McKinsey úgy próbálja megoldani a problémát, hogy saját chipvadász csapatot hozott létre, amely a megbízó társaságok felkérésére felkerekedik és a szokványos ellátási láncokon átlépve globálisan igyekszik meglelni az adott hiányzó komponenst vagy azok lehetséges alternatíváit. Wiseman hangsúlyozta, hogy a chipek kint vannak a piacon, azokat csak meg kell találni és megszerezni. Olyan országokban kutakodnak, mint Marokkó, Hollandia vagy Japán, és az eredetileg igényeltnél kicsit eltérő termékeket is listázzák. Mindezt természetesen vaskos díjért teszik.
A hiány oka sokrétű: egyrészt a pandémia miatt mindenki megrohanta a boltokat az otthoni munkavégzéshez szükséges elektronikai eszközökért, másrészt az USA és Kína közötti kereskedelmi feszültségek miatt hatalmas készletek ragadtak be, harmadrészt pedig a chipgyártók termelése is visszaesett, mert ők sem jutottak hozzá a szükséges alapanyagokhoz. A megoldásban nem segít, hogy új problémák bonyolítják a helyzetet, Kínában az omikron miatt hatalmasak a lezárások és az ukrajnai háború is hozzájárul az ellátási lánc káoszához.
A válság rávilágított arra, hogy a félvezetők milyen kulcsfontosságúak a gazdaság szereplői számára, és megmutatta milyen törékeny számos ellátási lánc. A súlyosan érintett iparágak közé tartozik a fogyasztói elektronika, a LED-es és egyéb világítás, az energiaipar és az autóipar. A járvány kezdetén az autógyártók leállították a gyártást és törölték a chipekre vonatkozó rendeléseiket. Ez hatalmas hiba volt, mert hátrébb sorolódtak a prioritási listán, és azóta is küzdenek a felzárkózásért.
Több autógyártó leállította a szalagjait, mások pedig inkább kiiktatnak egyes funkciókat. Tavaly szeptemberben a Cadillac bejelentette, hogy eltávolítja a kihangosító funkciót egyes járműveiből. Novemberben a Tesla elkezdte az USB-portok nélküli autók értékesítését. Idén májusban pedig a Ford bejelentette, hogy egyes modellekben kikapcsol nem kritikus funkciókat, például a fűtésszabályozást, és ha a szükséges chip kapható lesz, akkor később a kereskedők hozzáadják ezeket.
Dan Hutcheson elemző szerint masszív gyűjtögetés zajlik, az iparban a chipek jelentik az új vécépapírt. Peter Wennink, az Advanced Semiconductor Materials Lithography (ASML) Holding N.V. vezetője pedig azt mondta, hogy egy nagy ipari konszern már titokban mosógépeket vásárol fel azért, hogy az azokba beépített chipeket a saját termékeiben használja fel. Ez az intézkedés elsősorban az autógyártóknál jöhet szóba.
Amint sikerült az alkatrészeket megszerezni, kezdődik a további munka, ugyanis - ahogy arra Mike Juran, az Altia első embere rámutatott - módosítani kell a kódokat ahhoz, hogy azok az új chipeken is működjenek. Az Altia gépkocsikhoz és különböző eszközökhöz készít interfész-szoftvereket. Egy másik megoldás szerint pedig a programokat úgy módosítják, hogy a meglévő chipek több feladatot tudjanak elvégezni. Juran hozzátette, hogy abban is segítenek, hogy a raktárakban lévő régi chipeknek új életet lehessen adni.
Tavaly január óta tart világszerte a chiphiány. Most a Wired arról számolt be, hogy az azóta sem javuló helyzet miatt az egyes piaci szereplők chipvadász egységeket hoztak létre, amelyek az egész világon kutatnak a szükséges alkatrészek után és néha bizony rendkívül furcsa felkéréseket is teljesíteniük kell.
Bill Wiseman, a McKinsey tanácsadócég partnere szerint a piacon kétségbeesés tapasztalható. Amennyiben valaki 350 000 dollárért épít egy tömegspektrométert és azt nem tudja kiszállítani azért, mert hiányzik egy 50 centbe kerülő chip hozzá, akkor képes irreálisan magas összeget is kifizetni azért, hogy megszerezze. Ez a vélemény tökéletesen tükrözi a világszerte uralkodó állapotokat. A McKinsey úgy próbálja megoldani a problémát, hogy saját chipvadász csapatot hozott létre, amely a megbízó társaságok felkérésére felkerekedik és a szokványos ellátási láncokon átlépve globálisan igyekszik meglelni az adott hiányzó komponenst vagy azok lehetséges alternatíváit. Wiseman hangsúlyozta, hogy a chipek kint vannak a piacon, azokat csak meg kell találni és megszerezni. Olyan országokban kutakodnak, mint Marokkó, Hollandia vagy Japán, és az eredetileg igényeltnél kicsit eltérő termékeket is listázzák. Mindezt természetesen vaskos díjért teszik.
A hiány oka sokrétű: egyrészt a pandémia miatt mindenki megrohanta a boltokat az otthoni munkavégzéshez szükséges elektronikai eszközökért, másrészt az USA és Kína közötti kereskedelmi feszültségek miatt hatalmas készletek ragadtak be, harmadrészt pedig a chipgyártók termelése is visszaesett, mert ők sem jutottak hozzá a szükséges alapanyagokhoz. A megoldásban nem segít, hogy új problémák bonyolítják a helyzetet, Kínában az omikron miatt hatalmasak a lezárások és az ukrajnai háború is hozzájárul az ellátási lánc káoszához.
A válság rávilágított arra, hogy a félvezetők milyen kulcsfontosságúak a gazdaság szereplői számára, és megmutatta milyen törékeny számos ellátási lánc. A súlyosan érintett iparágak közé tartozik a fogyasztói elektronika, a LED-es és egyéb világítás, az energiaipar és az autóipar. A járvány kezdetén az autógyártók leállították a gyártást és törölték a chipekre vonatkozó rendeléseiket. Ez hatalmas hiba volt, mert hátrébb sorolódtak a prioritási listán, és azóta is küzdenek a felzárkózásért.
Több autógyártó leállította a szalagjait, mások pedig inkább kiiktatnak egyes funkciókat. Tavaly szeptemberben a Cadillac bejelentette, hogy eltávolítja a kihangosító funkciót egyes járműveiből. Novemberben a Tesla elkezdte az USB-portok nélküli autók értékesítését. Idén májusban pedig a Ford bejelentette, hogy egyes modellekben kikapcsol nem kritikus funkciókat, például a fűtésszabályozást, és ha a szükséges chip kapható lesz, akkor később a kereskedők hozzáadják ezeket.
Dan Hutcheson elemző szerint masszív gyűjtögetés zajlik, az iparban a chipek jelentik az új vécépapírt. Peter Wennink, az Advanced Semiconductor Materials Lithography (ASML) Holding N.V. vezetője pedig azt mondta, hogy egy nagy ipari konszern már titokban mosógépeket vásárol fel azért, hogy az azokba beépített chipeket a saját termékeiben használja fel. Ez az intézkedés elsősorban az autógyártóknál jöhet szóba.
Amint sikerült az alkatrészeket megszerezni, kezdődik a további munka, ugyanis - ahogy arra Mike Juran, az Altia első embere rámutatott - módosítani kell a kódokat ahhoz, hogy azok az új chipeken is működjenek. Az Altia gépkocsikhoz és különböző eszközökhöz készít interfész-szoftvereket. Egy másik megoldás szerint pedig a programokat úgy módosítják, hogy a meglévő chipek több feladatot tudjanak elvégezni. Juran hozzátette, hogy abban is segítenek, hogy a raktárakban lévő régi chipeknek új életet lehessen adni.