Berta Sándor
Érezhetővé tennék a digitális adatokat
Egyre több szakember dolgozik a haptikus visszajelzés elterjesztésén.
Az érintés már az emberi élet kezdetén megjelenik. A babák már az anyaméhben elkezdik rugdosással és tapogatással felfedezni fizikai környezetüket. Ezzel szemben a virtuális valóságban jelenleg csak a látást és a hallást kell használnunk, a bőr, mint legnagyobb érzékszervünk teljesen figyelmen kívül lett hagyva. Pedig a technológia már most is megtalálható számos termékben, köztük vannak az Apple iPhone készülékei és a technológiát ismerhetik a játékosok is. A lényege, hogy egy felület fizikai működését és elsősorban a valódi gombok érzetét hivatott pótolni rezgések vagy hanghullámok segítségével. Finoman érzékeltethet dolgokat, akár az esőcseppek fröccsenését vagy robbanásokat. Az új technológia gazdagabbá teheti a metaverzumot is, amelyben akár a fájdalom is megtapasztalható lesz.
A Hamburgi Műszaki Egyetem rendezte meg a Eurohaptics nevű konferenciát. Basil Duvernoy, a Linköping Egyetem kutatója egy olyan rendszert mutatott be, amellyel átvihető érzéssé vált egy kéz simogatása. A szakember ehhez a keze belső felületére gyorsulási szenzorokat helyezett el, amelyek a bőr bármely deformációját érzékelték, például azt, ha az egyik ujjával megsimogatta a felületet. Az adatokat valós időben átküldte egy kijelzőre, amely a mozdulatot érezhetővé tette akkor, ha valaki az egyik kezét ráhelyezte a készülékre.
Martin Monsbach, a Koppenhágai Egyetem munkatársa egy olyan eljárást prezentált, amelynek a segítségével a lebegő kapcsolók kezelésén lehetett javítani a virtuális valóságban. A célja az volt, hogy a gombok irányításával kapcsolatos erővisszacsatolás az egész kézen érezhető legyen. A virtuális gombok megérintésének érzését ultrahang váltotta ki. Az E-Textures projekt keretében a történetek szó szerint "megérintik" az embereket. Ebben szintén az ultrahang segít, ugyanis a történetek hallgatása közben esőcseppeket, szívveréseket és a hangyák mozgását is bárki a bőrén érezheti. Ehhez csak az kell, hogy valaki a megfelelő magasságban tartsa a kezét az ultrahang-sugárzó felett. A koncepció ígéretes, de még sok fejlesztésre van szükség azelőtt, hogy például a mozikban megjelenjen.
A korlátozottan látó és halló embereknek készült a Morse I/O nevű rendszer, amelyet David Kutner, a Durham Egyetem mutatott be és lehetővé teszi az érintetteknek, hogy egy okostelefonon keresztül morzejelekkel (pont, kötőjel, szóköz) kommunikáljanak. Ezek a kutatások ugyanakkor az emberi tapintásérzék jobb megértését is szolgálják. Az érzékszerveink általában több receptorra támaszkodnak, melyek a bőrben, az izmokban és más szövetekben vannak, és a mechanikai, kémiai és termikus ingerekre reagálnak. Ennek eredményeként általában nehéz meghatározni, hogy egy bizonyos ingerre pontosan melyik receptor reagált. Például egy forró tárgy érintése fizikai és termikus inger is egyben, de az is előfordulhat, hogy egy csípős fűszer érzetét az ajakra gyakorolt nyomás semlegesíti.
Persze addig még sok idő fog eltelni, amíg a digitális adatokat anyagi objektumokként lehet majd érzékelni a virtuális világokban. Az első fejlesztések viszont nagyon ígéretesek.
Az érintés már az emberi élet kezdetén megjelenik. A babák már az anyaméhben elkezdik rugdosással és tapogatással felfedezni fizikai környezetüket. Ezzel szemben a virtuális valóságban jelenleg csak a látást és a hallást kell használnunk, a bőr, mint legnagyobb érzékszervünk teljesen figyelmen kívül lett hagyva. Pedig a technológia már most is megtalálható számos termékben, köztük vannak az Apple iPhone készülékei és a technológiát ismerhetik a játékosok is. A lényege, hogy egy felület fizikai működését és elsősorban a valódi gombok érzetét hivatott pótolni rezgések vagy hanghullámok segítségével. Finoman érzékeltethet dolgokat, akár az esőcseppek fröccsenését vagy robbanásokat. Az új technológia gazdagabbá teheti a metaverzumot is, amelyben akár a fájdalom is megtapasztalható lesz.
A Hamburgi Műszaki Egyetem rendezte meg a Eurohaptics nevű konferenciát. Basil Duvernoy, a Linköping Egyetem kutatója egy olyan rendszert mutatott be, amellyel átvihető érzéssé vált egy kéz simogatása. A szakember ehhez a keze belső felületére gyorsulási szenzorokat helyezett el, amelyek a bőr bármely deformációját érzékelték, például azt, ha az egyik ujjával megsimogatta a felületet. Az adatokat valós időben átküldte egy kijelzőre, amely a mozdulatot érezhetővé tette akkor, ha valaki az egyik kezét ráhelyezte a készülékre.
Martin Monsbach, a Koppenhágai Egyetem munkatársa egy olyan eljárást prezentált, amelynek a segítségével a lebegő kapcsolók kezelésén lehetett javítani a virtuális valóságban. A célja az volt, hogy a gombok irányításával kapcsolatos erővisszacsatolás az egész kézen érezhető legyen. A virtuális gombok megérintésének érzését ultrahang váltotta ki. Az E-Textures projekt keretében a történetek szó szerint "megérintik" az embereket. Ebben szintén az ultrahang segít, ugyanis a történetek hallgatása közben esőcseppeket, szívveréseket és a hangyák mozgását is bárki a bőrén érezheti. Ehhez csak az kell, hogy valaki a megfelelő magasságban tartsa a kezét az ultrahang-sugárzó felett. A koncepció ígéretes, de még sok fejlesztésre van szükség azelőtt, hogy például a mozikban megjelenjen.
A korlátozottan látó és halló embereknek készült a Morse I/O nevű rendszer, amelyet David Kutner, a Durham Egyetem mutatott be és lehetővé teszi az érintetteknek, hogy egy okostelefonon keresztül morzejelekkel (pont, kötőjel, szóköz) kommunikáljanak. Ezek a kutatások ugyanakkor az emberi tapintásérzék jobb megértését is szolgálják. Az érzékszerveink általában több receptorra támaszkodnak, melyek a bőrben, az izmokban és más szövetekben vannak, és a mechanikai, kémiai és termikus ingerekre reagálnak. Ennek eredményeként általában nehéz meghatározni, hogy egy bizonyos ingerre pontosan melyik receptor reagált. Például egy forró tárgy érintése fizikai és termikus inger is egyben, de az is előfordulhat, hogy egy csípős fűszer érzetét az ajakra gyakorolt nyomás semlegesíti.
Persze addig még sok idő fog eltelni, amíg a digitális adatokat anyagi objektumokként lehet majd érzékelni a virtuális világokban. Az első fejlesztések viszont nagyon ígéretesek.