Gyurkity Péter

A repterek közeli 5G adótornyok miatt töröltek járatokat légitársaságok

Bizonyos műszereknél ugyanis zavaró hatás léphet fel.

Amerikai légitársaságok szerint az 5G mobil szolgáltatás zavarja a repülőgépek elektronikáját, és a Boeing és az Airbus is az új 5G-hálózatok ellen van, a két gyártó ugyanis az ötödik generációs elérések és a repülők instrumentumai közötti konfliktusoktól, az emiatt esetleg bekövetkező balesetektől tart. A tengerentúlon az illetékes hatóság most a repterek egy részén is engedélyezte a 5G kiterjesztését, viszont a lista még egyáltalán nem teljes.

A Federal Aviation Administration hivatalos oldalán teszik közzé időről-időre az újabb bejelentéseket, ezek között január 16-án bukkant fel egy hosszabb bejegyzés, amely szerint már a középső frekvenciasávok alkalmazását is lehetővé teszik, egyelőre 48 olyan reptér esetében, amelyek az összesen 88, leginkább érintett helyszínek listáján szerepelnek. A lépés révén az amerikai kereskedelmi célú flotta nagyjából 45 százaléka kap ezzel zöld jelzést, ezen gépek tehát január 19-től az 5G jelenléte esetén is landolhatnak csökkent látási viszonyok mellett. A döntés elsősorban az úgynevezett C-sávra, tehát a nagyjából 3 és 4 GHz közötti, középsőnek is nevezett tartományra vonatkozik, amely az alacsony sávhoz képest nagyobb átviteli sebességet biztosít, ennek jobb elérhetőségén dolgoznak ugyanis odaát.

A szakemberek által elvégzett részletes tesztek alapján az 5G ugyan bizonyos típusoknál befolyásolhatja, megzavarhatja a magasságmérő műszert, amely egyes esetekben hibás jelzést adhat, ennek kapcsán pedig összesen 1400 esetben írtak elő valamilyen korlátozást, innentől kezdve a repülőgépek jelentős része mentesül ezek alól. Felhívják ugyanakkor az érintett felek figyelmét arra, hogy a jövőben további korlátozásokra van esély, többek között a Boeing 787 típusnál, amelyek szintén az 5G-jelek jelenléte esetén végrehajtható landolásokra vonatkoznának. Több amerikai szolgáltató mindenesetre már jelezte saját ügyfeleinek, hogy jobb elérésre és nagyobb sebességekre számíthatnak a reptereken, ez azonban nyilván nem az utolsó szó volt az ügyben, a helyzet még változhat.

A nagy légitársaságok vezetői szerint a probléma káoszt okozhat a polgári légiközlekedésben. "Egy olyan átlagos napon, mint a tegnapi is, 1100 járat és 100 ezer utas lehet kitéve a járattörlés, az átirányítás, vagy a késés kockázatának" - fogalmaz a Reuters brit hírügynökség birtokába jutott, a Fehér Ház Országos Gazdasági Tanácsa igazgatójának, a közlekedési miniszternek és az FCC, a Szövetségi Távközlési Bizottság elnökének címzett levél. Az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines , a Southwest Airlines, az UPS Airlines, az Alaska Air, az Atlas Air, a JetBlue Airways és a FedEx Express vezetői által aláírt levél megemlíti, hogy már felkészültek egyes nemzetközi járatok törlésére, amelyek a héten érkeznének az Egyesült Államokba. Arra figyelmeztettek, hogy az 5G szélesebb körű alkalmazása esetén katasztrófa következhet be, ez ugyanis komoly leállásokat eredményezhet, így ők a repterek nagyjából 3 km-es körzetében nem engedélyeznék az új szabványt.

A légitársaságok közös levelét megszervező Airlines for America szervezet nem kommentálta a Reuters hírügynökség jelentését. Az érintett kormányhivatalok szintén nem nyilatkoztak az ügyben. "Az FAA továbbra is azon dolgozik, hogy garantálja a légiutasok biztonságát az 5G hálózat kiépítése közben is. A FAA együttműködik a repülőgépiparral és a mobil távközlési szolgáltatásokkal az 5G technológia alkalmazására visszavezethető késések és járattörlések elkerülése végett" - nyilatkozta a légügyi felügyelet.

Az AT&T és a Verizon tavaly nyerte el a C-Band adatátviteli frekvenciasáv használati jogát 80 milliárd dolláros tenderen. Január elején beleegyezésüket adták bufferzóna kialakításához ötven amerikai repülőtér környékén az esetleges interferencia csökkentése érdekében, hathónapos időtartamra. A légitársaságok ellenállása miatt a szolgáltatás üzembe helyezését először 30 nappal, majd két héttel elhalasztották. A kéthetes halasztás szerdán jár le. Az AT&T és a Verizon nem kommentálta a jelentést. Korábban már jelezték azonban, hogy világszerte már mintegy negyven országban helyezték üzembe az 5G mobil szolgáltató hálózati infrastruktúrát avionikai interferencia problémák jelentkezése nélkül.

Az Emirates Airlines, az Air India, az All Nippon Airways és a Japan Airlines már törölte számos járatát. Az Emirates Airlines például kilenc amerikai város repülőterére függesztette fel járatait: Boston, Chicago, Fort Worth (Dallas), Houston, Miami, Newark, Orlando, San Francisco és Seattle. "Szorosan együttműködünk a repülőgépgyártókkal és az illetékes hatóságokkal az üzemeltetési problémák megoldása érdekében, és várjuk, hogy a lehető leghamarabb újraindíthassuk járatainkat az Egyesült Államokba" - áll az Emirates Airlines közleményében . Az Air India azt közölte, hogy felfüggeszti az Újdelhi és San Francisco, Chicago, illetve a New York-i JFK, továbbá a Mumbai-Newark közötti járatait. Az All Nippon Airways és a Japan Airlines pedig azt közölte, hogy törölt egyes, Boeing 777-es repülőgépekkel kiszolgáló egyesült államokbeli járatokat, ezek közül azonban néhányat "sikerült megmenteni" azáltal, hogy a repülőgépeket Boeing 787-esekkel váltották fel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kjhun #8
    Egy repülőgép belsejében, aligha szedhetsz össze külső zavart, mivel egy "repülő" Faraday-kalitkáról beszélhetünk, eme gépezetek esetében. Ezért véd meg, az autód is, ha belecsapna, a villám.
  • kjhun #7
    Nem csak repülős gond van! Hanem, a meteorológia területe is érintett ebben, az 5G által okozott problémában. Ott is radarokkal van ez, amik a légkör páratartalmát mérik, ezek tekintetében vannak ők gondban. Továbbá, a C-sávú műholdas televíziózásra is kihatással lehet, az általa okozott zavar.
  • Szlajos #6
    Köszi.
    Csak arról feledkeztem meg, hogy nem egyszerű műszerekről van szó (mint pl. egy üzemanyagszint mérő), hanem radarokról, ami ugyebár jelet ad ki és vesz. Na azt tényleg nem lehet leárnyékolni.
    Illetve arra gondoltam még első körben, hogy esetleg a belső kábelezés szedi össze a zavarokat.
    Utoljára szerkesztette: Szlajos, 2022.01.21. 10:30:57
  • kvp #5
    "Ezt a problémát nem lehet egyszerű árnyékolással megoldani, főleg az adott frekvenciákon?"

    Nem, ezek az utkozeselkerulo, magassagmero es foldkozelseg jelzo radarok. Ha nem mukodnek, akkor a pilota gyakorlatilag szabad szemmel vezet. (VFR modban) Ha nem napfenyes tiszta ido van, akkor gyakorlatilag nem tudnak leszallni, sot tobb repteren nem is szabad muszerek nelkul leszallni.
  • Szlajos #4
    Nem ért valaki a repülőgép elektronikához? Ezt a problémát nem lehet egyszerű árnyékolással megoldani, főleg az adott frekvenciákon?
  • kvp #3
    Nem akartak a kinai allami megoldast atvenni. A sajat megolduk meg utkozik a repulogepek egy resze altal hasznalt muszeres repulest lehetove tevo frekvenciakkal.

    Ehhez jon hozza a techcegek lobbitevekenyse miatt a szabalyos vizsgalatok megkerulese. Ugyanezt csinaltak a repulogepfejleszto cegek amikor pl. a Boeing rendes bevizsgalas nelkul kapott engedelyt a 737-es atepitesere.

    Szoval szabadpiac van, vagy mas neven vadkapitalizmus. Az amerikai allam meg gyakorlatilag iranyitas nelkul maradt. A kormanyzati szervektol kirugtak mindenki aki ertett barmihez is, helyukre pedig jottek a politikai aktivistak. A vegeredmeny az, hogy ugy kapott engedelyt az amerikai 5G rendszer, hogy meg se vizsgaltak, hogy lesz-e barmi gond belole.
  • NEXUS6 #2
    Bennem is kérdések merülnek fel, hogy akkor hogy is van ez? Elvileg a fejlett országokban hatóságilag felügyelt frekvenciagazdálkodás folyik, amely olyan döntéseket hoz, hogy figyelembeveszi az érintett felek szempontjait. Vajon mi a franc csúszott félre az 5G-nél, hogy olyan technológia bevezetését engedélyezték, amelynél az ilyen interferencia/kompatibilitás vizsgálatot ezekszerint nem végezték el?
  • janos666 #1
    Ettől a hírtől kicsit 1930-ban érzem magam (pedig 88-ba születtem). :D