Berta Sándor

Csúszik a norvég robothajó-program

Az elektromos meghajtású vízi jármű várhatóan 2022-től áll üzembe, onnantól naponta 100 kamionnal kevesebb lesz az utakon.

A Yara Birkeland nevű konténerszállító hajó 6 méter hosszú modelljét a Kongsberg Maritime az Oslo-fjordban tesztelik. A tervek alapján a jármű 2022-től a Yara cég Porsgrunnban lévő vegyianyag-gyára, s a breviki és larviki konténerkikötő között fog közlekedni naponta a fjordokban és a Skagerrak tengerszorosban, teljesen önállóan, személyzet nélkül. Az üzemnél már építik a mólót és a projektre átszámítva több mint 26,4 millió eurót különített el a cég. Ezen összeg felébe kerül a Yara Birkeland, amely 80 méter hosszú lesz és 15 méter széles, s képes lesz 120 szabványos konténert elszállítani. Ezáltal a hajó naponta 100 konténerszállító teherautót válthat ki, amelyek jelenleg a szűk utcákon és a lakóterületeken keresztül közlekednek.

A Yara világszerte 13 000 embert foglalkoztat és műtrágyát gyárt. Porsgrunnban működik a vállalat egyik legjelentősebb európai műtrágya-gyára, amely többek között foszfort, káliumot és nitrogént állít elő. A műtrágyát egész Európában értékesítik és az Oslo-fjordban lévő kisvárosból el kell juttatni a nagy helyi konténerkikötőkbe.


A Yara Birkeland gazdaságos módban körülbelül 4 óra alatt teszi meg az 50 kilométeres távolságot Porsgrunn és Larvik között. Bjorn Tore Orvik, a cég projektvezetője elmondta, hogy a fedélzeten lévő lítiumakkumulátorok üzemideje körülbelül 30 óra. A hajót várhatóan jövő szeptemberben szállítja le a romániai Vard üzem a breviki hajógyárnak. Az első személyzettel együtt végrehajtott próbautakat 2020-tól tervezik, a személyzet nélküli utakat pedig 2022-től. A be- és a kirakodás teljesen automatikusan történik majd.

A Yara Birkeland a norvég kormány közlekedési terve alapján épül meg. s a világ első önállóan közlekedő és káros anyag kibocsátása nélkül működő konténerszállító hajója lesz. A projekt ambíciózus, de számos kérdés még válaszra vár. Az egyik, hogy a vezérlőrendszerbe betörhetnek-e hackerek. A navigációs rendszer ötvözni fogja a GPS-t, a radart, a LiDAR-rendszert, szenzorokat, fedélzeti kamerákat és elektronikus térképeket. Kérdéses az is, hogy a navigációs rendszert befolyásolják-e majd és ha igen, mennyire, illetve megbéníthatják-e a hó, a jég, a köd és a tengeráramlatok. Egy baleset esetén ki fogja viselni a felelősséget, hiszen nem lesz kapitány a fedélzeten, csak a parton. Mekkora biztosítást kötnek majd egy autonóm hajóra? Svein David Medhaug, a norvég hajózási hivatal munkatársa azt közölte, hogy a Yara Birkelandnak annyira biztonságosnak kell lennie, mintha egy kapitány vezetné.

A program több évet csúszik, hiszen tavaly júliusban még arról volt szó, hogy 2019-ben jöhetne a távirányítás, 2020-ban pedig a teljesen önálló tevékenység megkezdése. Norvégiában Trondheim lehet az autonóm hajók tesztvárosa. A közeli fjordokban kutatási intézmények, hatóságok, kikötőigazgatóságok, egyetemek és magáncégek működnek együtt szorosan azért, hogy az elsők között legyenek jelen az új piacon, amely rendkívül kifizetődőnek ígérkezik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Valoszinuleg a penzuk fogyot el, mert a norveg allam igy kivulrol nezve nem akar kereszbe tenni nekik. A technologia pedig adott, csak draga.