Berta Sándor
A gyengénlátókkal kommunikálnak a közlekedési lámpák
Japánban egy új fejlesztés könnyítheti meg a gyengénlátók és a vakok mindennapi életét.
Fukuoka prefektúra területén felszerelték az első négy olyan közlekedési lámpát, amelyek egy okostelefonos alkalmazás által fogható jelet bocsátanak ki. A jel arról tájékoztatja a készülékeket, hogy a gyengénlátó és vak tulajdonosaik veszélytelenül átmehetnek az úton, mert a lámpa zöldet mutat.
A szigetországban eddig a gyengénlátók és a vakok tájékoztatására akusztikus jeleket használtak. Ilyen jeladókkal jelenleg több mint 24 000 közlekedési lámpa van felszerelve, de az egységek teljesítménye gyakran nem elegendő, főleg nagy forgalom esetén, mert akkor nem hallható jól a jelük. Sok egészséges lakos panaszkodik amiatt, hogy a rendszeres sípolás miatt nem tud aludni. A jeladós lámpákkal ellátott kereszteződések 80 százalékánál ezért éjjelente kikapcsolják a modulokat, amely viszont így a rászoruló gyalogosok biztonságos átkelését veszélyezteti.
A The Mainichi Shimbun japán napilap azt írta, hogy az új alkalmazás folyamatosan működik és a gyalogos információs és kommunikációs rendszer mindig azon érintett felhasználók okostelefonjaira küldi az üzeneteket, akik egy közlekedési lámpához közelednek. Az üzenet tartalmazza az egymást keresztező utcák neveit és a lámpa aktuális színét. Mind a két információt akusztikus formában is továbbítják, azokat ugyanis egy számítógépes hang olvassa fel. Az új rendszert eddig Chiba, Fukuoka, Miyagi, Saitama és Shizuoka prefektúrákban 136 közlekedési lámpára szerelték fel. Az idén további 150 módosított közlekedési lámpát állítanak üzembe a japán nagyvárosokban.
Fukuoka prefektúra területén felszerelték az első négy olyan közlekedési lámpát, amelyek egy okostelefonos alkalmazás által fogható jelet bocsátanak ki. A jel arról tájékoztatja a készülékeket, hogy a gyengénlátó és vak tulajdonosaik veszélytelenül átmehetnek az úton, mert a lámpa zöldet mutat.
A szigetországban eddig a gyengénlátók és a vakok tájékoztatására akusztikus jeleket használtak. Ilyen jeladókkal jelenleg több mint 24 000 közlekedési lámpa van felszerelve, de az egységek teljesítménye gyakran nem elegendő, főleg nagy forgalom esetén, mert akkor nem hallható jól a jelük. Sok egészséges lakos panaszkodik amiatt, hogy a rendszeres sípolás miatt nem tud aludni. A jeladós lámpákkal ellátott kereszteződések 80 százalékánál ezért éjjelente kikapcsolják a modulokat, amely viszont így a rászoruló gyalogosok biztonságos átkelését veszélyezteti.
A The Mainichi Shimbun japán napilap azt írta, hogy az új alkalmazás folyamatosan működik és a gyalogos információs és kommunikációs rendszer mindig azon érintett felhasználók okostelefonjaira küldi az üzeneteket, akik egy közlekedési lámpához közelednek. Az üzenet tartalmazza az egymást keresztező utcák neveit és a lámpa aktuális színét. Mind a két információt akusztikus formában is továbbítják, azokat ugyanis egy számítógépes hang olvassa fel. Az új rendszert eddig Chiba, Fukuoka, Miyagi, Saitama és Shizuoka prefektúrákban 136 közlekedési lámpára szerelték fel. Az idén további 150 módosított közlekedési lámpát állítanak üzembe a japán nagyvárosokban.