Berta Sándor
A gazdagok játékszere volt a ClearView AI adatbázisa
Új részletek szivárogtak ki a tengerentúli cégről és annak üzleti gyakorlatáról.
Mint ismeretes, januárban robbant ki a ClearView AI-botrány, miután kiderült, hogy az amerikai vállalat több mint 3 milliárd arcfotót szerzett meg a világhálóról. Az eddig viszonylag ismeretlen vállalkozás a képeket nem különleges adatbázisokból szerezte meg, hanem nyilvánosan hozzáférhető forrásokból, például a Facebook, a YouTube és más szolgáltatások rendszereiből. A társaság azt közölte, hogy jelenleg több mint 600 szervezet használja az ajánlatait.
A BuzzFeed News viszont most arról írt, hogy a ClearView AI adatbázisát nem csupán a bűnüldözők használhatták, hanem számos oktatási intézmény, cég és magándetektív iroda is. A The New York Times szerint a ClearView AI adatbázisát nem csupán vállalatok, hanem magánszemélyek, elsősorban befektetők és az alapító barátai is kipróbálhatták és alkalmazhatták teljesen magán jellegű célokra. A lehetőséggel élhetett például John Catsimatidis milliárdos, aki a vállalkozás által megalkotott szoftvert arra használta, hogy azonosítsa a lánya ismeretlen éttermi kísérőjét.
Ehhez először megkérte a helyi pincért, hogy fotózza le a férfit, majd a felvételt feltöltötte a ClearView AI alkalmazásába, amelyhez volt felhasználói fiókja és végül összehasonlította a társaság adatbázisával. Az üzletember erőfeszítéseit siker koronázta, megtudta, hogy a lánya barátja egy San Franciscóból származó kockázati befektető. A technikát később felhasználta egy szupermarketláncban a bolti tolvajok újbóli azonosítására. Catsimatidis ugyanis "nagy problémának" tartotta, ha valaki jégkrémet lopott.
A botrány kirobbanása után a cég nyilvánosságra hozta a magatartási kódexét, amelyben az szerepel, hogy a programja kizárólag a bűnüldözők és a kiválasztott biztonsági szakértők számára elérhető. A biztonsági óvintézkedések garantálják, hogy ezek a profi szakemberek a szoftvert csak rendeltetésszerűen használhatják. Azonban azok, akik már korábban komoly összegeket fektettek be a startupba, hozzáférést kaptak ajándékba az alkalmazáshoz. Hoan Ton-That társalapító megerősítette az információt és azt mondta, ezek valójában "teszthozzáférések", amelyeket kizárólag potenciális beruházók és "stratégiai partnerek" nyerhettek el, valamint csak a technika gondos tesztelésére szolgáltak.
Egy másik befektető azt nyilatkozta, hogy a két iskolás lánya örült, hogy a programmal játszhatott és megnézhették, hogy mennyire hasonlítanak egymásra. Mások randevúkon vagy üzleti rendezvényeken vették igénybe a lehetőséget. A ClearView AI nem számolt többek között azzal a lehetőséggel, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyta azt, hogy egy ilyen szoftver a magánemberek kezében bármikor zaklatási eszközzé válhat.
Mindenesetre a cég elérhetővé tett egyonline nyomtatványt az európai uniós állampolgárok számára, amelynek segítségével kérvényezhetik a fotójuk és az adataik törlését az adatbázisból. Ahhoz azonban, hogy valaki sikerrel járjon, fel kell töltenie egy felvételt magáról - szigorúan az eredményes azonosításához.
Mint ismeretes, januárban robbant ki a ClearView AI-botrány, miután kiderült, hogy az amerikai vállalat több mint 3 milliárd arcfotót szerzett meg a világhálóról. Az eddig viszonylag ismeretlen vállalkozás a képeket nem különleges adatbázisokból szerezte meg, hanem nyilvánosan hozzáférhető forrásokból, például a Facebook, a YouTube és más szolgáltatások rendszereiből. A társaság azt közölte, hogy jelenleg több mint 600 szervezet használja az ajánlatait.
A BuzzFeed News viszont most arról írt, hogy a ClearView AI adatbázisát nem csupán a bűnüldözők használhatták, hanem számos oktatási intézmény, cég és magándetektív iroda is. A The New York Times szerint a ClearView AI adatbázisát nem csupán vállalatok, hanem magánszemélyek, elsősorban befektetők és az alapító barátai is kipróbálhatták és alkalmazhatták teljesen magán jellegű célokra. A lehetőséggel élhetett például John Catsimatidis milliárdos, aki a vállalkozás által megalkotott szoftvert arra használta, hogy azonosítsa a lánya ismeretlen éttermi kísérőjét.
Ehhez először megkérte a helyi pincért, hogy fotózza le a férfit, majd a felvételt feltöltötte a ClearView AI alkalmazásába, amelyhez volt felhasználói fiókja és végül összehasonlította a társaság adatbázisával. Az üzletember erőfeszítéseit siker koronázta, megtudta, hogy a lánya barátja egy San Franciscóból származó kockázati befektető. A technikát később felhasználta egy szupermarketláncban a bolti tolvajok újbóli azonosítására. Catsimatidis ugyanis "nagy problémának" tartotta, ha valaki jégkrémet lopott.
A botrány kirobbanása után a cég nyilvánosságra hozta a magatartási kódexét, amelyben az szerepel, hogy a programja kizárólag a bűnüldözők és a kiválasztott biztonsági szakértők számára elérhető. A biztonsági óvintézkedések garantálják, hogy ezek a profi szakemberek a szoftvert csak rendeltetésszerűen használhatják. Azonban azok, akik már korábban komoly összegeket fektettek be a startupba, hozzáférést kaptak ajándékba az alkalmazáshoz. Hoan Ton-That társalapító megerősítette az információt és azt mondta, ezek valójában "teszthozzáférések", amelyeket kizárólag potenciális beruházók és "stratégiai partnerek" nyerhettek el, valamint csak a technika gondos tesztelésére szolgáltak.
Egy másik befektető azt nyilatkozta, hogy a két iskolás lánya örült, hogy a programmal játszhatott és megnézhették, hogy mennyire hasonlítanak egymásra. Mások randevúkon vagy üzleti rendezvényeken vették igénybe a lehetőséget. A ClearView AI nem számolt többek között azzal a lehetőséggel, vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyta azt, hogy egy ilyen szoftver a magánemberek kezében bármikor zaklatási eszközzé válhat.
Mindenesetre a cég elérhetővé tett egyonline nyomtatványt az európai uniós állampolgárok számára, amelynek segítségével kérvényezhetik a fotójuk és az adataik törlését az adatbázisból. Ahhoz azonban, hogy valaki sikerrel járjon, fel kell töltenie egy felvételt magáról - szigorúan az eredményes azonosításához.