Berta Sándor
Nehezen telepítheti az USA-ba a gyártást az Apple
Trump nagyon kardoskodik az újraiparosítás mellett, a gyártást hazahozná Kínából. Az Apple ezt már régen megpróbálta, de beletört a bicskájuk.
A kaliforniai társaság hét évvel ezelőtt, 2012-ben szerette volna az Amerikai Egyesült Államokba telepíteni a Mac Pro gyártását, de komoly problémákba ütközött, mert az elképzelés megvalósítását néhány kis méretű csavar hiánya hátráltatta. A The New York Times elevenítette fel, hogy a tervek alapján 2013-ban kezdődött volna el Austinban a Mac Pro készülékek készítése, de ez végül amiatt csúszott, mert az Apple nem szabványos csavarokat használt és azokat a kellő mennyiségben nem tudták volna a helyi beszállítók előállítani. Kínában a társaság biztos lehetett abban, hogy a helyi partnercégei képesek a legrövidebb időn belül, akár nagy mennyiségben is leszállítani a különleges csavarokat.
Texasban ugyanakkor már az első tesztgyártás is akadozott, mert az Apple partnerének számító Flextronics csak egy 20 embert foglalkoztató kisvállalkozást tudott megbízni a csavarok gyártására. A cég legfeljebb csak naponta 1000 csavart tudott elkészíteni és leszállítani, ezért nem lehetett kipróbálni az új Mac Pro modellt. Végül a Caldwell Manufacturing szállított rövid időn belül 28 000 csavart, igaz, 22 szállítmány részeként. Az egyik szállítmányt Stephen Melo, a Caldwell ügyvezetője juttatta el saját Lexus gépkocsijával az Apple munkatársainak. Továbbá időközben sikerült egy egyszerű megoldást találni: Kínából rendelték meg a szükséges mennyiségű csavart. A probléma tehát megoldódott, de ilyen erővel az egészet hagyhatnák Ázsiában.
A pitiáner ügy sokkal komolyabb dolgokra világít rá: az Apple termékei túl nehezen javíthatók és szerelhetők, ami őket magukat is korlátozza. A Mac Pro esetében is lehetett volna a különlegesek helyett szabványos csavarokat alkalmazni, de ez fel sem merült. A történet emellett megmutatja azt is, hogy Kínában mennyire nagy hatékonyságú a gyártás. Az ázsiai államban lehetőség van arra, hogy még az igazán különleges alkatrészeket is rövid idő alatt és nagy mennyiségben gyártsák le, ráadásul a megfelelő minőségben. Melo úgy véli, hogy a problémát Tim Cook maga okozta, amikor a gyártás Kínába helyezéséről döntött, mert akkor az Apple beszállítóinak már nem volt okuk arra, hogy megvásárolják a szükséges gépeket.
Az USA és Kína közötti kereskedelmi háború miatt lehetséges gyártási helyszínként felmerült India és Vietnam is. Előbbi különösen vonzó lenne, mert az egyik legmagasabb gazdasági növekedésű ország és egyre bővülő piac - különösen az okostelefonok területén. Susan Helper, a clevelandi Case Western Reserve Egyetem professzora elmondta, hogy Kína nem csupán olcsó, hanem további előnye, hogy az ottani kormány akár 100 000 embert is rávehet arra, hogy egész éjszaka dolgozzanak. Végeredményben arra lehet számítani, hogy a gyártás egy részét valóban az Amerikai Egyesült Államokba viszi vissza az Apple, amely erősen a robotikára és a képzett mérnökökre helyezi a hangsúlyt, az viszont kérdéses, hogy az amerikai állam pénzügyileg és strukturálisan támogatni fogja-e a projektet. Ez utóbbi inkább valószínűtlennek tűnik.
A kaliforniai vállalat közleményben reagált a cikkre és azt hangsúlyozta, hogy a valóság sokkal összetettebb, mint azt az állítások alapján hinni lehetne. Az Apple az USA gazdasági növekedésének motorja és csak tavaly 60 milliárd dollár folyt be 9000 amerikai beszállítójához. A konszern ezáltal közvetve közel 450 000 munkahely fennmaradását finanszírozta. A társaság tavaly decemberben bejelentette, hogy 15 000 embert akar munkába állítani Austinban, csupán néhány mérföldre a Mac Pro készülékeket gyártó üzemétől.
A kaliforniai társaság hét évvel ezelőtt, 2012-ben szerette volna az Amerikai Egyesült Államokba telepíteni a Mac Pro gyártását, de komoly problémákba ütközött, mert az elképzelés megvalósítását néhány kis méretű csavar hiánya hátráltatta. A The New York Times elevenítette fel, hogy a tervek alapján 2013-ban kezdődött volna el Austinban a Mac Pro készülékek készítése, de ez végül amiatt csúszott, mert az Apple nem szabványos csavarokat használt és azokat a kellő mennyiségben nem tudták volna a helyi beszállítók előállítani. Kínában a társaság biztos lehetett abban, hogy a helyi partnercégei képesek a legrövidebb időn belül, akár nagy mennyiségben is leszállítani a különleges csavarokat.
Texasban ugyanakkor már az első tesztgyártás is akadozott, mert az Apple partnerének számító Flextronics csak egy 20 embert foglalkoztató kisvállalkozást tudott megbízni a csavarok gyártására. A cég legfeljebb csak naponta 1000 csavart tudott elkészíteni és leszállítani, ezért nem lehetett kipróbálni az új Mac Pro modellt. Végül a Caldwell Manufacturing szállított rövid időn belül 28 000 csavart, igaz, 22 szállítmány részeként. Az egyik szállítmányt Stephen Melo, a Caldwell ügyvezetője juttatta el saját Lexus gépkocsijával az Apple munkatársainak. Továbbá időközben sikerült egy egyszerű megoldást találni: Kínából rendelték meg a szükséges mennyiségű csavart. A probléma tehát megoldódott, de ilyen erővel az egészet hagyhatnák Ázsiában.
A pitiáner ügy sokkal komolyabb dolgokra világít rá: az Apple termékei túl nehezen javíthatók és szerelhetők, ami őket magukat is korlátozza. A Mac Pro esetében is lehetett volna a különlegesek helyett szabványos csavarokat alkalmazni, de ez fel sem merült. A történet emellett megmutatja azt is, hogy Kínában mennyire nagy hatékonyságú a gyártás. Az ázsiai államban lehetőség van arra, hogy még az igazán különleges alkatrészeket is rövid idő alatt és nagy mennyiségben gyártsák le, ráadásul a megfelelő minőségben. Melo úgy véli, hogy a problémát Tim Cook maga okozta, amikor a gyártás Kínába helyezéséről döntött, mert akkor az Apple beszállítóinak már nem volt okuk arra, hogy megvásárolják a szükséges gépeket.
Az USA és Kína közötti kereskedelmi háború miatt lehetséges gyártási helyszínként felmerült India és Vietnam is. Előbbi különösen vonzó lenne, mert az egyik legmagasabb gazdasági növekedésű ország és egyre bővülő piac - különösen az okostelefonok területén. Susan Helper, a clevelandi Case Western Reserve Egyetem professzora elmondta, hogy Kína nem csupán olcsó, hanem további előnye, hogy az ottani kormány akár 100 000 embert is rávehet arra, hogy egész éjszaka dolgozzanak. Végeredményben arra lehet számítani, hogy a gyártás egy részét valóban az Amerikai Egyesült Államokba viszi vissza az Apple, amely erősen a robotikára és a képzett mérnökökre helyezi a hangsúlyt, az viszont kérdéses, hogy az amerikai állam pénzügyileg és strukturálisan támogatni fogja-e a projektet. Ez utóbbi inkább valószínűtlennek tűnik.
A kaliforniai vállalat közleményben reagált a cikkre és azt hangsúlyozta, hogy a valóság sokkal összetettebb, mint azt az állítások alapján hinni lehetne. Az Apple az USA gazdasági növekedésének motorja és csak tavaly 60 milliárd dollár folyt be 9000 amerikai beszállítójához. A konszern ezáltal közvetve közel 450 000 munkahely fennmaradását finanszírozta. A társaság tavaly decemberben bejelentette, hogy 15 000 embert akar munkába állítani Austinban, csupán néhány mérföldre a Mac Pro készülékeket gyártó üzemétől.