SG.hu

Informatikusok és mérnökök akarnak lenni a mai középiskolások

Keresett, jól fizető szakmának tartják a középiskolások a mérnöki hivatást, és minden negyedik megkérdezett közülük el is tudja képzelni magát ezen a területen. Viszont hiába vonzó számukra ez a pálya, mégsem tudnak munkaköröket, feladatokat társítani hozzá – derül ki az Együtt Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) által készített, a STEM Pályaorientáció 2018 konferencián bemutatott új, országos felméréséből, amely 42 magyar középiskola, 1204 tanulójának megkérdezésén alapul.

Noha a válaszadó 9 - 12. évfolyamos diákok 80 százaléka szerint sokat kell tanulni ahhoz, hogy valakiből informatikus vagy mérnök váljék, közülük a legnagyobb arányban (22 százalék) az informatikai képzést jelölnék meg elsődleges továbbtanulási irányként, míg másodikként (18 százalék) valamely mérnöki szakot. Ezeket a gazdasági (12 százalék), az orvosi és gyógyszerészeti (11 százalék), a bölcsész (8 százalék) és a jogi (6 százalék) területek követik náluk.

A válaszadó középiskolás fiúk 37 százaléka egyértelműen el tudja képzelni magát mérnökként, a lányoknak viszont csak 15 százaléka. Dacára annak, hogy a mérnökök munkájáról meglehetősen kevés információval rendelkeznek. A felmérésbe bevont középiskolások kétharmada az építészre, illetve az építőmérnökre asszociál, ha egy mérnökre gondol. Napjaink legaktuálisabb mérnöki és informatikai szakterületeire kevesen utaltak. A robotikát és a kiberbiztonságot alig 1-1 százalékuk említette. Meglepő módon az 1204 megkérdezett tanuló közül egy sem akadt, aki olyan területeket hoztak volna összefüggésbe ezekkel a szakmákkal, mint a mesterséges intelligencia vagy az adatbányászat.


A kutatás eredményei arra is rámutatnak, hogy leginkább a szülők befolyásolják a fiatalokat a pályaválasztási döntésükben. A válaszadók fele a tanáraik javaslataira is odafigyel, valamint fontos számukra barátok véleménye is. A megkérdezett középiskolások ugyanakkor egyértelműen arra az álláspontra helyezkedtek, hogy például a mérnökökkel való személyes találkozások és a szakmák megismerését elősegítő direkt élmények jóval nagyobb hatással vannak rájuk a pályaválasztás során, mint a közösségi médián keresztül elérhető információk. Az előbbieket sokkal hitelesebbnek tekintik. Emellett népszerűek a köreikben az olyan programok is, mint a céges előadások, a pályaorientációs tanácsadás, a tudományos fesztiválok és kiállítások, valamint a tudományos élményközpontok programjai is.

Az EJMSZ kutatása rávilágít arra is, hogy az iskolai tanulmányaik és a pályaválasztás kapcsán a fiatalok a matematikát és az informatikát legalább kétszer annyira hasznosnak vélik, mint bármely másik tantárgyat. Ennek ellenére matematikából szerzik a leggyengébb osztályzatokat, ami miatt sokszor elbizonytalanodnak, hogy a mérnöki pálya valóban nekik való-e.

A megkérdezett középiskolások ugyanakkor azzal is tisztában vannak, hogy mérnökként jó esélyekkel indulhatnak a munkaerőpiacon, és kifejezetten stabil megélhetést, magas életszínvonalat biztosíthat számukra ez a szakterület. Abban viszont már megoszlottak a vélemények, hogy milyen egyéni kompetenciákra volna szükség a mérnöki pályához. A válaszaikból az derült ki, hogy megkérdezettek szerint leginkább a kreativitás, az elemzési képesség, a kritikus gondolkodás, az újdonságokra való nyitottság, a problémamegoldó képesség, valamint a rugalmasság kapja a fő fókuszt ezen a területen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tank84 #7
    assemblyre igény? tünik el kérem szépen. Memória olcsó, CPU gyors.

    Az én 20 év tapasztalatom alapján assembly-re manapság csak gyanus embereknek kell. Szoftverek kevesebb mint 1% assembly.
    Utoljára szerkesztette: Tank84, 2018.11.24. 14:14:03
  • Tank84 #6
    "37 százaléka egyértelműen el tudja képzelni magát mérnökként"

    Aha, mert van egy PlayStation-e és fel tud állítani egy LAN partyt. Aztán úgy kibukik h csak na, vagy megutálja.
  • nlght #5
    én ugyan nem fejlesztek, de sok fejlesztő haverom van, tőlük tudom, hogy igenis van rá igény, mert ha gyors kódot akarsz akkor assembly betétekkel rakod meg az egyéb nyelvű kódod ahol szükséges, szóval ez igenis hasznos, de a turbo pascal tanítása már más kérdés
  • factorian #4
    Aztán szomorúan fogják tapasztalni szegénykék hogy az egyetemről kikerülve kb. semmit nem tudnak aminek gyakorlati haszna is lenne. :D Én 13 éves korom óta foglalkozok programozással, így megy minden szépen hisz otthon megtanultam amit kell meg kialakult a gondolkodásmódom hozzá. Egyetemen fél éves tárgy assembly XDDDD Mivan? :D Ezek esküszöm a 90-es években élnek agyilag, valahol ott leragadtak. Nyilván annak van előnye NÉHAA ha tudod hogy fizikailag hogy hajtja végre az utasításokat a processzor (bár az a szánalmas assembly oktatás amit kaptam erre sem jó, de mindegy) de ezt az ember ezt megtanulja pár óra alatt és kész. 1-2 nap ha nagyon el akar benned mélyedni. De egy fél éves tárgy ezért.. Ép ember nem gondolhatja ezt komolyan. Stb..stb..stb...
  • fonak #3
    Sokan akarnak, de hányan alkalmasak rá? Ez egy adott populációban véges szokott lenni. Persze lehet tovább csökkenteni a követelményeket, pl. a matek és a fizika (vagy az elméletibb szaktárgyak, mint a villamosságtan stb.) oktatását vissza lehet venni akár egy advanced középiskolai szintig, hogy ne legyenek "szórótárgyak".
    Utoljára szerkesztette: fonak, 2018.11.16. 07:48:56
  • morguldae #2
    Menjél inkább hegesztőnek, azzal többre mész!
  • Zoliz #1
    Hát programozó meg épülettervező.
    Ennyi amire szükség van a gyakorlatban.
    Csak az utóbbihoz kell diploma.