SG.hu

SIM-kártyák adategyeztetése miatt bírságolták meg a Vodafone-t

Új adategyeztetésre számíthat több százezer Vodafone-os kártyás előfizető, akiknek az adatait tavaly a mobilszolgáltató nem a törvényi előírásoknak megfelelően ellenőrizte, vagyis azokat az ügyfelek friss adatközlése helyett a saját nyilvántartásában lévő adatokból kiindulva egyeztette. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 40 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és ezt a határozatát augusztus végén a másodfokú hatóság is helybenhagyta. A Vodafone szerint nem helytálló az NMHH jogértelmezése.

A hírközlési hatóság megvizsgálta, hogy a szolgáltatók hogyan teljesítették 2017-ben a kártyás előfizetőkre vonatkozó, törvényben előírt adategyeztetési feladataikat. Az átfogó vizsgálat megállapította, hogy a Vodafone Zrt. nem a törvényi előírásoknak megfelelően végezte el az adategyeztetést az érintett előfizetői kör mintegy egyharmadánál, és a nem egyeztetett SIM-kártyákat is csak egy héttel a határidő után kapcsolta le. Az NMHH emiatt 40 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és kötelezte, hogy a jogszabálynak megfelelő módon pótolja az elmaradt adategyeztetéseket. A Vodafone fellebbezett a hatóság júniusi döntése ellen, amelyet azonban a másodfokú hatóság – néhány, az ügy érdemét nem érintő módosítással – augusztus 24-én helybenhagyott.

A Vodafone jogsértése abban áll, hogy az első adategyeztetés során több százezer előfizető esetében a már korábban, csupán a szerződéskötéskor megadott adatokat egyeztette újra a központi nyilvántartás adataival, így minden harmadik előfizetője ügyében jogsértő módon járt el. A szolgáltató eljárása ugyanis nem biztosította azt a törvényben előírt célt, hogy egyértelműen azonosítani lehessen az adott SIM-kártyához tartozó előfizetőt. Így sérült a közérdek, a jogalkotói cél, az államnak a visszaélések megakadályozásához fűződő nemzetbiztonsági érdeke. A szolgáltató eltérő jogértelmezésre hivatkozott, de erről az álláspontról a hatóság – most már jogerőre is emelkedett – határozatában megállapította, hogy nem felel meg a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek. Emellett a nem egyeztetett kártyák lekapcsolását a törvényi határidőhöz és a versenytársakhoz képest is jelentős, többnapos késéssel fejezte be, meg sem kísérelve a törvény által szabott július 1-jei végrehajtást.

A Vodafone jogsértései az előfizetők széles körű érintettsége miatt súlyosnak minősülnek, ezen felül a szolgáltató közvetlenül sértette a jogalkotói célokat, és akadályozta azok teljesülését. A szolgáltató által választott jogsértő adategyeztetési mód – a versenytársaival szemben – lényegesen kedvezőbb helyzetet eredményezett, mivel jelentősen csökkentette számára a törvény végrehajtásából származó adminisztratív feladatokat is. A hatóság megállapította, hogy a másik két szolgáltató valamennyi egyéb teendőjét az adategyeztetés megfelelő végrehajtásának rendelte alá, jelentős humán és anyagi erőforrást vonva be.

Az adategyeztetést ettől az évtől kezdve minden évben a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell elvégezni. Ez minden feltöltőkártyás előfizetéssel rendelkező kártyatulajdonos számára más és más időpontban válik aktuálissá, attól függően, ki mikor kötötte meg a szerződését első alkalommal. Tavaly, az első adategyeztetés alkalmával ez a határidő még egységesen június 30-a volt. Az adategyeztetés online is elvégezhető mindhárom nagy szolgáltatónál a cégek honlapján, és csupán pár percbe telik.

A Vodafone sajtóosztálya közölte: a hivatkozott bírságot 2018. május 15-én szabták ki a 2017. július 1-jei feltöltő kártyás adategyeztetési eljárás kapcsán. A szolgáltató álláspontja értelmében az NMHH jogértelmezése nem helytálló, ezért bírósági felülvizsgálatot kér. Az érintett ügyfeleknek a normál, folyamatban lévő feltöltő kártyás egyeztetésen kívül nem szükséges jelenleg további adategyeztetés - hangsúlyozták. "A Vodafone az adategyeztetés során olyan, jogértelmezése szerint helyes eljárást alkalmazott, mely a hatályos jogszabályok betartása mellett az ügyfelek kényelmét és érdekeit tartotta maximálisan szem előtt azzal a céllal, hogy elkerülje a fölösleges sorban állásokat és enyhítse az ügyfelek adminisztrációs terheit" - közölték.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #7
    "Akár már 10-15 éve használt prepaid kártya tulajdonosokat zaklassunk minden évben, mert elcsesztük! ""
    Tenyleg kurva idegesito, hogy minden evben a normalis felhasznalokat zaklatjak ilyen faszsaggal a buzisaguk miatt. Lehet hogy keresek inkabb kulfoldi tarsasagot, ahol nincs ilyen basztatas.
  • lammaer #6
    Ott virágzik is a terrorizmus meg az illegális migráncsok bevándorlása.

    /sarcasm off
  • lammaer #5
    "Az adategyeztetést ettől az évtől kezdve minden évben a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell elvégezni. "

    Azaz a Telekom pont azt csinálja amit a törvény előír... :P
    A vodát meg pont azért bírságolta meg mert bizonyos esetekben nem csesztették az előfizetőiket....
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2018.08.30. 10:14:25
  • superxepi #4
    A Telekom-ot miért nem büntetik meg ??? Minden évben egyeztetni kell velük ! Talán sőt biztos,hogy a kormány már rég felvásárolta őket !!!!
  • kvp #3
    A torvenyi szabalyozas csak tuzoltas, de hasznos. Ismerosi korban az elso egyeztetes elotti preventiv rendrakasnal derult ki, hogy a baratnom anyja a baratnom neven levo kartyat hasznalja, mig o egy total ismeretlen nevu emberet, akirol kis nyomozassal kiderult, hogy az apjanak az egyik munkavezetoje volt par evvel korabban es az o regi ceges kartyajat kapta meg amikor kellett neki egy szam. Most mar legalabb mindenki a csaladjukban a sajat neven levot hasznalja.

    Persze aki illegalisan akar kartyat szerezni, az tovabbra is hajlektalanon keresztul vesz feltoltoset, de legalabb a kozponti nyilvantartas miatt feltunik ha egy ember neven sok kartya van, masreszt legkesobb egy ev mulva megszunik a szam.

    Eredetileg egyebkent feltoltesenkent akartak ellenorizni, ami nem is lenne olyan rossz megoldas, csak tul sokba kerult volna. Plusz ha valaki masnak akar feltolteni, akkor hivatalos megbizasi is kellene hozza, ket tanuval. Nem eletszeru, bar nem veletlen, hogy az sms-es feltolteseket probaljak allamilag kinyirni. A techologiailag korrekt megoldas egyebkent a bankkartya es a telefonkartya osszevonasa lenne, tehat a sim kartyak kvazi egy-egy bankszamlahoz tartozo kismeretu bankkartyak lennenek. Ez akkor lenne biztosithato ha a rendes bankszamlaval nem rendelkezo emberek kaphatnanak hozza allami bankszamlat. Kinaban is hasonlo a helyzet, csak ott kihagytak a hagyomanyos bankokat es a telefonokhoz tartozik a bankszamla. A jovo egyebkent erre mutat, egyszerubb es biztonsagosabb is, sot sok helyen mar a szemelyi es a bankkartya osszevonasa is kiserleti fazisban van, ami lehetove tenne, hogy minden emberhez a szemelyi azonositja alapjan meg lehessen nezni a neven levo osszes bankszamlat, bankkartyat, telefonszamlat es telefonkartyat.
  • Ellaberin #2
    Jól eldaszták a T-nél és kikerült - állítólag - 200ezer sim kamu személyek nevével - állítólag - terroristák kezébe.

    Erre mi lett honatyáink eget rengető ötlete: egyeztessünk minden évben adatot!!!!

    Akár már 10-15 éve használt prepaid kártya tulajdonosokat zaklassunk minden évben, mert elcsesztük! A híres-neves belbiztonsági szolgálataink megbuktak, ezért zaklassuk az összes előrefizetőt minden évben, minden kártyájával!

    Agyrém, de tipikus politikusi hozzáállás: a lónak a túlsó oldala és csak úgy, hogy azért még rúgjunk bele az állampolgárba, nehogy jól érezze magát.

    Az meg hab a tortán, hogy ilyen pitiáner f.szságokkal még a szolgáltatókról is húz sápot ez a kutyaütő banda, mint hogy egy héttel később kapcsolta le a nem egyeztetett számokat, lol.
  • Ender Wiggin #1
    ez az adategyeztetés kész agyrém. minden más európai országben az ember bemegy a boltba és vesz pre-paid kártyát anélkül, hogy bárki kérne bármilyen adatot.