MTI

Merkel: az adat a 21. század nyersanyaga

Az adat vált a 21. század nyersanyagává, ami nagy kihívás a szociális piacgazdaság fenntartásában és a társadalmi igazságosság biztosításában Angela Merkel német kancellár szerint.

A politikus a G20 csoport argentin soros elnökségének idején a Global Solutions Summit címmel Berlinben rendezett konferencián kiemelte, hogy a 21. században már nem a szén és az acél vagy az alumínium és a réz, hanem az adat a legfőbb nyersanyag, és még senki sem válaszolta meg azt a kérdést, hogy ebben a helyzetben miként lehet fenntartani egy méltányos, szociális piacgazdaságot. Mint mondta, "mindannyian adatbeszállítók vagyunk", de az adatokért "eddig nem kaptunk semmit, míg mások szépen keresnek rajtuk", így egy nagy igazságtalanság fenyeget.

Hozzátette, hogy a reális javaknak van ára és adózni kell utánuk, ezért az adatok árát is meg kell határozni, és az adatokon alapuló gazdasági tevékenységnek is megfelelő adórendszert kell kidolgozni. Az adatok, különösen a fogyasztók adatainak beárazása lesz a jövőben a központi kérdés a társadalmi igazságosságot tekintve - húzta alá a német kancellár a kedden véget ért konferencián.


Az ügy jelentőségét mutatja a nagy amerikai informatikai vállalatok, az Amazon, az Apple, a Facebook és a Google európai adófizetési kötelezettsége körüli vita is, vagy az autóipar fejlődése - mondta Angela Merkel, megjegyezve, hogy az iparágat átformáló digitalizáció révén "végül már nem is fogjuk tudni, hogy az autó egy guruló számítógép-e, vagy egy régi termék az elmúlt időkből". Kiemelte, hogy ezekről a kérdésekről egyelőre a tudósoknak kell gondolkodni és javaslatokat tenni. Ez "szép feladat" a tudomány embereinek, a politikusok dolga pedig az, hogy nagy figyelemmel meghallgassák a refomjavaslatokat - mondta a német kancellár.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • tigeroo #6
    keress rá: bigdata.

    akkora üzlet, hogy leszopod magad. van egy ismerősöm, akit 6 hónapos kiválasztás alatt vett fel a facebook, és az a dolga, hogy egy csapatot irányítva 2 év alatt 2%-ot faragjon a vállalat teljes szerverüzemeltetési-költségein (ami valszeg dollármilliárdokat jelenthet).
  • Agyturbinikusz #4
    Ezert kár volt, nem értik az analógia fogalmát sem, nemhogy egy hasonlatot értelmezni tudjanak, a metaforáról már nem is beszeljünk.
    Ha a nyelvi kepésségek nem teszik lehetővé ezen dolgok felismerését akkor amit írtál teljesen értelmetlen.
    Utoljára szerkesztette: Agyturbinikusz, 2018.06.03. 06:24:26
  • bdzsana #3
    Ti átaludtátok az elmúlt 15 évet vagy mi? Mindenki agyba főbe gyűjti az adatot, és igen még az autó és repülőgyártáshoz is szükség van a begyűjtött adatokra.
    Egy ma gyárott kocsi is elég sok adatot gyűjt már, de az autonóm járművek kb milliószor annyit fognak és valószínűleg most kis számot mondtam. Gyakorlatilag a begyűjtött adatok nélkül az autonóm járművek fejlesztése meg is állna, de legalábbis rohadtul belassulna, mert az egyik alaptulajdonsága, hogy nem csak a saját tapasztalataiból tanul egy jármű, hanem az összes többiéből is.

    Na és akkor ez csak az autógyártás, de alapvetően az IT cégekről van szó, ahol tényleg adatközpontúság van, az adat a minden.

    A legkisebb szolgáltatók sem maradnának meg adatgyűjtés nélkül, sőt ezek gyakran nagyobb adatszolgáltatóktól vásárolnak adatokat.

    Példának vehetem a saját kis játékfejesztő cégünket, ahol már a fejlesztés előtt tudnunk kell, hogy egyáltalán milyen irányba induljunk el mire van igény, mi hoz több bevételt stb. Gyakorlatilag a piac feltérképezéséhez veszünk igénybe szolgáltatásokat, amik rengeteg begyűjtött adatból megmodják, melyik országban melyik a legsikeresebb műfajok, nemre életkorra lebontva, mennyi bevételt hoznak stb.
    A fejlesztés után mi is adatokat gyűjtünk, és ez alapján tudjuk hogy mit kell javtani, milyen kontentből kell többet belerakni, mit kell eldobni.
    Meg tudjuk mondani, hogy mennyi a visszatérő játékos, mennyit ideig tart egy játék "session" persze ezek az adatok semmit nem mondanak, ezért megint igénybevesszük más cégek adatbázisát és összehasonlítjuk hasonlü játékok adataival onnan már tudjuj, hogy ezek az értékek jók vagy nem.
    Továbbá a begyűjtött adatokkal, személyre is tudunk szabni dolgokat, pl egyedi ajánlatok, targetált hirdetések. Így a hasamra ütve ennyi jutott eszembe.

    Ez minden egyes IT cégnél így működik, legalábbis azoknál igen akik 1-2 hónapnál tovább szeretnének működni. Az adat a minden ezen a területen, kész. Ezzel kár vitába szállni.
  • jkedzs #2
    az még hagyján! az még nagyobb baj, hogy az egész IT szakma tele van ilyen buzzword puffogtató behódoló divatmajmokkal.
    ezek azok, akik egymásnak szervezgetik a zártkörű konferenciákat orrba-szájba.
    ezeknek köszönhetjük többek közt, hogy amerikai giga cégek kisajátították maguknak az IT-t.
    hogy takarodnának wc-t pucolni a többi majom közé!

    inkompetencia minden szinten.
    nem csoda, hogy ott tart Európa ahol...