Berta Sándor

2025-ig nem várható lítiumhiány

A legújabb becslés alapján közel tíz évre biztosítottak az ipar igényei.

A rendkívül értékes fém elsősorban az akkumulátorok készítéséhez elengedhetetlen, s éppen ezért az elektromos autók és az okostelefonok gyártóinak kiemelten fontos. A következő években folyamatosan nőni fog a kereslet a lítium iránt, ennek ellenére a Német Nyersanyagügynökség (DERA) szakértőinek becslése alapján 2025-ig nem várható hiány belőle. Ez azonban az optimista forgatókönyv.

A DERA rámutatott, hogy a lítiumot termelő országok a közelmúltban bővítették kapacitásaikat, ami túlkínálathoz vezethet. Mindez azt jelenti, hogy hosszú távon elegendő lítium áll majd rendelkezésre. Ettől függetlenül átmenetileg még lehetnek olyan helyzetek, amikor kevés lítium lesz a piacon, de a folyamatos ellátás akkor is biztosítva van. A Német Nyersanyagügynökség úgy becsüli, hogy a globális lítiumkereslet a mostani körülbelül 33 000 tonnáról 2025-ig minimum a kétszeresére nő majd.

Ugyanúgy, ahogy az olaj, a fejlett iparhoz szükséges nyersanyagok is újabb országok felemelkedését hozhatják. Például Bolívia a világ legnagyobb - 9 millió tonnára becsült - lítiumkészletével rendelkezik. A helyi kormány szeretné kibányászni a lítiumot, azonban nem nyersanyagként exportálnák a fémet, hanem feldolgoznák és akkumulátorok formájában adnák el. Evo Morales bolíviai elnök közölte, hogy egy lítiumon alapuló iparágat fognak felépíteni és erre a célra már több mint 800 millió dollárt sikerült elkülöníteni. Augusztusban kiderült, hogy indulhat Bolíviában a lítium kibányászása. Az első lítiumkitermelő és -feldolgozó üzemet a K-Utec tervezi. A termelők 2014-ben 36 ezer tonna lítiumot állítottak elő, ebből Argentína 2,9 ezer, Ausztrália 13 ezer, Chile 12,9 ezer, Kína 5 ezer és Zimbabwe ezer tonnát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • paragic #203
    És ez ugyan csak egy véleménycikk, de elég izgalmasan hangzik:

    Yet, we expected that truck to cost closer to $250,000.

    $180,000 should be a big surprise, especially when you consider that this vehicle is expected to have a battery pack of 1 MWh in order to support this 500 miles on a charge claim.

    In my opinion, this is all hinting at a major battery breakthrough for cost and energy density that is enabling those new electric vehicles. I don’t see any other way that they can achieve anything close to what they are claiming based on current specs.
  • paragic #202
    Mai cikk, azt mondja, hogy:

    Ahogy fentebb már utaltunk rá, nem látszik az, hogy a következő években bárki is jobb akkumulátorokat fog gyártani a Tesla-Panasonic kettősnél, illetve nem látszik az, hogy bármelyik másik autógyártó jobb akkumulátorokkal rukkolna elő. A helyzet viszont hamarosan változhat, egészen egyszerűen azért, mert több autógyártó és beszállító fordít hatalmas összegeket kutatásra és fejlesztésre, így 2020 után megjelenhet a piacon az akkumulátorok harmadik generációja. A szigorú biztonsági előírások miatt a járműipar esetében ugyan lassabb adaptációra számíthatunk, ugyanakkor 2021 és 2025 között így is széles körben elterjedhetnek majd.

    Ezek az eszközök kisebbek, biztonságosabbak lesznek második generációs társaikhoz képest, valamint gyorsabb töltést tesznek lehetővé és nagyobb hatótávolságot biztosítanak majd a tervek szerint.

    A harmadik generációs akkumulátorok között talán a legnépszerűbb a szilárdtest akkumulátor, amely előállításához szilárd elektrolitokat és elektródákat használnak. Az ilyen eszközök nem csak nagyobb energiasűrűséget produkálnak (kisebbek és könnyebbek), de gyorsabban tölthetők és élettartamuk is jelentősen nagyobb, mint a hagyományos lítium-ionos celláké. Ezzel a technológiával kísérletezik egyébként a Toyota is, illetve a tervek szerint ez a típusú akkumulátor jelenhet meg a japánok elektromos autóiban 2020-tól. De más gyártók is jelezték már, hogy a szilárdtest akkumulátorban látják a jövőt, közéjük tartozik a takarítógépeiről ismert Dyson is, amely most készül belépni az elektromosautó-gyártásba.

    A kínaiak közül a CATL fejleszt szilárdtest akkumulátort és a vállalat előrejelzései szerint eszközeik 2023-ban már megjelenhetnek a tömeggyártásban. A német Bosch is keményen dolgozik saját szilárdtest akkumulátorán és úgy látják a vállalatnál, hogy berendezésük 2020-ban már kereskedelmi forgalomba kerülhet, míg az elektromos járművekben 2025-ben jelenhetnek meg.

    De hogyha harmadik generációs akkumulátorokról beszélünk, akkor nem szabad megfeledkezni a lítium-levegő, a lítium-kén és a nátrium-magnézium akkumulátorokról sem, amelyek szintén sokkal hatékonyabb megoldást jelenthetnek a ma használt lítium-ion akkumulátorokhoz képest.
  • bundasjezus #201
    Én is köszönöm a részvételt. Elértük a 200. kommentet. Hasznos és érdekfeszítő vita volt :D :D
  • M2 #200
    Köszi a részvételt, megtudam, hogy a benzingőzösök pont olyanok, amilyennek gondoltam őket. :-)
    Utoljára szerkesztette: M2, 2017.11.24. 16:22:57
  • M2 #199
    Dugj föl magadnak egy aksicellát és egy benzinmotort. Csak hogy az ANALógiánál maradjak. :-)
  • bundasjezus #198
    Önts a markodba egy kis áramot és egy kis benzint. Érzed a különbséget?
  • M2 #197
    Ennyire nem lehetsz buta!
    Az eltérések:

    Hajtás 1:
    benzintartály - motor - kipufogó - váltómű...

    Üzemanyag 1:
    kőolajszármazék

    Hajtás 2:
    akkumulátorok - inverter - villanymotor

    Üzemanyag 2:
    villanyáram

    Tehát értelemszerűen nem az aksi árát hasonlítjuk össze a benzin árával, mert az kretén hülyeség és nem kapunk meg belőle semmit!
  • bundasjezus #196
    Picit erőltesd meg magad, mert szeretném, ha eljutnánk a 200. kommentig.
  • M2 #195
    Fusd át és tanulj, ez megint engem igazol. Alázod még magad?

    https://www.youtube.com/results?search_query=tesla+model+s+commercial
  • bundasjezus #194
    Erre a kommentedre csak annyit írnék: duma. Magyarázod a bizonyítványodat.