Berta Sándor

Csökken a lítium ára

A háttérben elsősorban a Kínában tapasztalható folyamatok állnak. Rengeteg lelőhelyet találtak a közelmúltban, és ugyan a kereslet nagy, de a kínálat még sokkal gyorsabban nő.

A CATL kínai akkumulátorgyártó óriás által a gépkocsigyártóknak kínált kedvezmények felgyorsították a lítium árának zuhanását és a piac további 25 százalékos esés előtt áll, mivel a kínálat növekedése meghaladja a keresletet. Ezt állítják elemzők és kereskedők. Miután az elmúlt két évben az elektromos autógyártók őrült rohamot indítottak a nyersanyagok beszerzése érdekében, ami a lítium-karbonát árát több mint hatszorosára, a spoduménét pedig közel tízszeresére emelte, a buborék kipukkadt. (A spodumen egy akár több méteres és több tonnás kristály, melynek 3,7 százaléka lítium.) "A kínálat gyorsabban nő a vártnál. A kereslet továbbra is erős, de az árak már jó ideje fenntarthatatlanok" - jelentette ki Dylan Kelly, az Ord Minnett elemzője.

A lítiumárak fordulópontja tavaly év végén következett be, amikor az elektromos járművek iránti kereslet Kínában jelentősen lelassult, mielőtt Peking leállította volna a 87 milliárd dolláros támogatásokat a világ legnagyobb és leggyorsabban növekvő iparágának. Elemzők szerint a lejtmenet meredekebbé vált, mivel a befektetőket megijesztették a kínai elektromos gépkocsik januári eladásainak visszaesése, valamint a CATL diszkontfeltételei, amelyek azt a feltételezést tartalmazták, hogy az autóakkumulátorok kulcsfontosságú összetevőjének, a lítium-karbonátnak az ára kevesebb, mint a felére csökken. De még ha a keresleti aggodalmak "meg is rázzák" a piacokat, az elemzők rámutattak, hogy a Kínából, Ausztráliából és Chiléből érkező közelgő kínálat visszahozza az árakat a földre.


Spodumen kristály, 3,7 százaléka lítium

A Rystad Energy úgy látja, hogy a lítium világpiaci hiánya a 2022-es 76 000 tonna lítium-karbonát-egyenértékről (LCE) idén mintegy 20-30 000 tonnára zsugorodik. A növekvő kínálat miatt a Goldman Sachs azt hangsúlyozta, hogy a lítium-karbonát - a lítiumion-akkumulátorok gyártásához használt vegyület előanyaga - ára a következő 12 hónapban tonnánként 34 000 dollárra süllyed az idei átlagos 53 304 dollárról. Az új energiaforrásokkal működő járművek, köztük a teljesen elektromos modellek és a plug-in hibridek értékesítésének 6,3 százalékos visszaesése Kínában januárban aggodalmakat keltett a növekedés lanyhulásával kapcsolatban, ami az akkumulátorok és akkumulátor-alapanyagok iránti kereslet csökkenését eredményezte.

"Miközben továbbra is pozitívak maradunk a lítium hosszú távú kilátásait illetően, a rövid távú kilátások kevésbé egyértelműek. A piaci félelmek eloszlatásához a kínai EV-eladások egyértelmű gyorsulására van szükség" - állt a Barrenjoey elemzőinek február 17-i kutatási jegyzetében. A lítiumóriás Albemarle az alacsonyabb autóeladásokat a korai holdújév miatti átmeneti gyengeségnek tulajdonították. Az Albemarle úgy gondolja, hogy a kínai EV-piac idén 40 százalékkal nő. Az árak azonban tovább csökkentek. "A kereslet még mindig egészséges, de az akkumulátor- és EV-gyártók jelenleg új megrendelések helyett raktárkészleteket építenek le. A visszafogott kereslet ezért nyomasztja a hangulatot és nyomja lefelé az árakat" - emelte ki Susan Zou, a Rystad Energy tanácsadó cég sanghaji alelnöke.

A lítiumárak kínai csökkenése a tengerentúli lítiumtermelőket is sújtja. Az Albemarle és az ausztrál Pilbara Minerals részvényei tavaly november óta egyaránt a negyedükkel estek, míg az Allkem részvényei mintegy 30 százalékkal. Az Allkem értékesítési és marketing vezetője, Christian Barbier mindezt úgy kommentálta, hogy a kínai áresésnek "meg kellett történnie" és "hasznos" volt és az ország akkumulátorgyártóinak piaci részesedésért folytatott versengése súlyosbította a helyzetet. Az S&P elemzői a lítium-karbonát-termelés átlagos készpénzes működési költségét LCE-tonnánként 4563 dollárnak, a teljes készpénzköltséget pedig LCE-tonnánként 7540 dollárnak látják, ami töredéke a a lítium-karbonátra prognosztizált áraknak. "Ezért eléggé elrugaszkodott dolog a lítiumárak alját megtalálni, mert a lítiumgyártók sokkal alacsonyabb árak mellett is nyereségesek maradnak" - emelték ki az S&P Global Commodity Insights elemzői.


Litíum feldolgozó üzem, zsákokban tárolják a karbonátot

A lítium-karbonát kínai ára a november közepi 600 000 jüan közeléből tonnánként 400 000 jüan alá esett. Négy kínai elemző és öt kereskedő konszenzusa szerint az ár az év végére valószínűleg 300 000 jüan alá süllyed, ami a 2022 novemberében elért csúcsérték felét jelenti. "A lítium-karbonát tonnánkénti 200 000-300 000 jüanos ára az a szint, ahol a cégek jól fogják érezni magukat" - mondta Zou. Még az olyan ellátási zavarok, mint a kínai lítium illegális bányászatának vizsgálata is csak átmeneti fennakadást eredményezhet. Az RBC Capital Markets úgy látta, hogy a legutóbb 5800 dolláron lévő spodumen ára 2024-re átlagosan 4275 dollárra esik vissza tonnánként. "A spodumen árának csökkenése gyorsabb volt, mint amire számítottunk" - ismerte el Kaan Peker, az RBC szakértője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!