Berta Sándor
Steve Jobs az egyik legjobb PR-menedzser volt
Andy Cunningham már akkor Steve Jobs mellett dolgozott, amikor az Apple piacra dobta az első Macintosh számítógépeket. A szakember a PR- és a marketingágazat igazi veteránjának számít.
"Steve Jobs az egyik legjobb PR-menedzser volt, akivel a karrierem során együtt dolgoztam. Ő pontosan értette, hogy mennyire fontos a szájtól-szájig terjedő propaganda, továbbá hogy az hogyan alakítható ki és miként tartható fenn. Akkoriban minden más volt, mint napjainkban, mert üzleti partnerként csak a sajtóra támaszkodhattunk. Ma ez sokkal nehezebb, mert több ezer kommunikációs csatornát kell kezelni, de még mindig a szájtól-szájig terjedő propaganda az egésznek az alapja" - jelentette ki Andy Cunningham.
A szakember hibának tartja, hogy a vállalkozások a PR-t még mindig úgy valósítják meg, mint ahogy anno a Macintoshok esetében, és csak a médiára számítanak. A cégalapítók kigondolnak egy új terméket és az első dolog, amit megpróbálnak, hogy egy cikk keretében mutassák be azt egy nagyobb sajtóorgánumban. Néha siker koronázza az erőfeszítéseiket, de két héttel később már mindenki elfelejtette az adott eszközt és a céget, mert az adott csapat nem épített ki saját digitális lenyomatot.
Amennyiben az emberek rákeresnek valakire a Google segítségével, akkor fontos, hogy újságcikkek nélkül is megtalálják. Mindezt három lépésben lehet megvalósítani: mindenekelőtt pozicionálni kell magukat és fel kell tenniük a kérdést, hogy kik ők és miért fontosak. A válaszokat üzenetekké kell átalakítani és az egészet egy hihető történetbe kell csomagolni. Ezt követően a történetet különböző csatornákon keresztül lehet terjeszteni és kialakul a digitális lenyomat. Ezt a gyakorlatot például a BMW valósítja meg kiválóan. A konszern következetes az alaptörténetet illetően, azon nem változtat semmit, de mindig új dolgokat fűz hozzá. Az Uber ugyanakkor jó példa a másik végletre.
"Komoly problémát jelent, hogy a Szilícium-völgyben - de alapvetően máshol is - a startupokat a férfiak uralják. De ha azokat csak nők vezetnék, annak is negatív következményei lennének. Támogatni kell a vállalkozásokban a sokszínűséget, mert az új perspektívákhoz vezet" - emelte ki Andy Cunningham. A szakértő végül hangsúlyozta, hogy az Apple még mindig nagyon jó PR-t csinál. Kontrollálnak minden hatást, az újságírók még mindig vevők a dologra és mindent elkövetnek azért, hogy jelen lehessenek a termékbemutatókon. Az is igaz viszont, hogy az Apple már nem képes valódi innovációkra, és mindenki az újabb nagy dobást hiányolja. Általános vélemény, hogy Tim Cook ugyan hihetetlen dolgokat ért el a ráhagyott örökséggel, de sajnos ő nem egy olyan látnok, mint amilyen anno Steve Jobs volt.
"Steve Jobs az egyik legjobb PR-menedzser volt, akivel a karrierem során együtt dolgoztam. Ő pontosan értette, hogy mennyire fontos a szájtól-szájig terjedő propaganda, továbbá hogy az hogyan alakítható ki és miként tartható fenn. Akkoriban minden más volt, mint napjainkban, mert üzleti partnerként csak a sajtóra támaszkodhattunk. Ma ez sokkal nehezebb, mert több ezer kommunikációs csatornát kell kezelni, de még mindig a szájtól-szájig terjedő propaganda az egésznek az alapja" - jelentette ki Andy Cunningham.
A szakember hibának tartja, hogy a vállalkozások a PR-t még mindig úgy valósítják meg, mint ahogy anno a Macintoshok esetében, és csak a médiára számítanak. A cégalapítók kigondolnak egy új terméket és az első dolog, amit megpróbálnak, hogy egy cikk keretében mutassák be azt egy nagyobb sajtóorgánumban. Néha siker koronázza az erőfeszítéseiket, de két héttel később már mindenki elfelejtette az adott eszközt és a céget, mert az adott csapat nem épített ki saját digitális lenyomatot.
Amennyiben az emberek rákeresnek valakire a Google segítségével, akkor fontos, hogy újságcikkek nélkül is megtalálják. Mindezt három lépésben lehet megvalósítani: mindenekelőtt pozicionálni kell magukat és fel kell tenniük a kérdést, hogy kik ők és miért fontosak. A válaszokat üzenetekké kell átalakítani és az egészet egy hihető történetbe kell csomagolni. Ezt követően a történetet különböző csatornákon keresztül lehet terjeszteni és kialakul a digitális lenyomat. Ezt a gyakorlatot például a BMW valósítja meg kiválóan. A konszern következetes az alaptörténetet illetően, azon nem változtat semmit, de mindig új dolgokat fűz hozzá. Az Uber ugyanakkor jó példa a másik végletre.
"Komoly problémát jelent, hogy a Szilícium-völgyben - de alapvetően máshol is - a startupokat a férfiak uralják. De ha azokat csak nők vezetnék, annak is negatív következményei lennének. Támogatni kell a vállalkozásokban a sokszínűséget, mert az új perspektívákhoz vezet" - emelte ki Andy Cunningham. A szakértő végül hangsúlyozta, hogy az Apple még mindig nagyon jó PR-t csinál. Kontrollálnak minden hatást, az újságírók még mindig vevők a dologra és mindent elkövetnek azért, hogy jelen lehessenek a termékbemutatókon. Az is igaz viszont, hogy az Apple már nem képes valódi innovációkra, és mindenki az újabb nagy dobást hiányolja. Általános vélemény, hogy Tim Cook ugyan hihetetlen dolgokat ért el a ráhagyott örökséggel, de sajnos ő nem egy olyan látnok, mint amilyen anno Steve Jobs volt.