Berta Sándor

Steve Jobs az egyik legjobb PR-menedzser volt

Andy Cunningham már akkor Steve Jobs mellett dolgozott, amikor az Apple piacra dobta az első Macintosh számítógépeket. A szakember a PR- és a marketingágazat igazi veteránjának számít.

"Steve Jobs az egyik legjobb PR-menedzser volt, akivel a karrierem során együtt dolgoztam. Ő pontosan értette, hogy mennyire fontos a szájtól-szájig terjedő propaganda, továbbá hogy az hogyan alakítható ki és miként tartható fenn. Akkoriban minden más volt, mint napjainkban, mert üzleti partnerként csak a sajtóra támaszkodhattunk. Ma ez sokkal nehezebb, mert több ezer kommunikációs csatornát kell kezelni, de még mindig a szájtól-szájig terjedő propaganda az egésznek az alapja" - jelentette ki Andy Cunningham.

A szakember hibának tartja, hogy a vállalkozások a PR-t még mindig úgy valósítják meg, mint ahogy anno a Macintoshok esetében, és csak a médiára számítanak. A cégalapítók kigondolnak egy új terméket és az első dolog, amit megpróbálnak, hogy egy cikk keretében mutassák be azt egy nagyobb sajtóorgánumban. Néha siker koronázza az erőfeszítéseiket, de két héttel később már mindenki elfelejtette az adott eszközt és a céget, mert az adott csapat nem épített ki saját digitális lenyomatot.


Amennyiben az emberek rákeresnek valakire a Google segítségével, akkor fontos, hogy újságcikkek nélkül is megtalálják. Mindezt három lépésben lehet megvalósítani: mindenekelőtt pozicionálni kell magukat és fel kell tenniük a kérdést, hogy kik ők és miért fontosak. A válaszokat üzenetekké kell átalakítani és az egészet egy hihető történetbe kell csomagolni. Ezt követően a történetet különböző csatornákon keresztül lehet terjeszteni és kialakul a digitális lenyomat. Ezt a gyakorlatot például a BMW valósítja meg kiválóan. A konszern következetes az alaptörténetet illetően, azon nem változtat semmit, de mindig új dolgokat fűz hozzá. Az Uber ugyanakkor jó példa a másik végletre.

"Komoly problémát jelent, hogy a Szilícium-völgyben - de alapvetően máshol is - a startupokat a férfiak uralják. De ha azokat csak nők vezetnék, annak is negatív következményei lennének. Támogatni kell a vállalkozásokban a sokszínűséget, mert az új perspektívákhoz vezet" - emelte ki Andy Cunningham. A szakértő végül hangsúlyozta, hogy az Apple még mindig nagyon jó PR-t csinál. Kontrollálnak minden hatást, az újságírók még mindig vevők a dologra és mindent elkövetnek azért, hogy jelen lehessenek a termékbemutatókon. Az is igaz viszont, hogy az Apple már nem képes valódi innovációkra, és mindenki az újabb nagy dobást hiányolja. Általános vélemény, hogy Tim Cook ugyan hihetetlen dolgokat ért el a ráhagyott örökséggel, de sajnos ő nem egy olyan látnok, mint amilyen anno Steve Jobs volt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #7
    Hát az egyik Jobs önéletrajzban nem így történnek a dolgok (és kb. egyik amerikai forrás szerint sem), ahogy írod:
    Jobs szavaival:
    "I called up Bill and said, "I'm going to turn this thing around." Bill always had a soft spot for Apple. We got him into the application software business. The first Microsoft apps were Excel and Word for the Mac. So I called him and said, "I need help." Microsoft was walking over Apple's patents. I said, "If we kept up our lawsuits, a few years from now we could win a billion-dollar patent suit. You know it, and I know it. But Apple's not going to survive that long if we're at war. I know that. So let's figure out how to settle this right away. All I need is a commitment that Microsoft will keep developing for the Mac and an investment by Microsoft in Apple so it has a stake in our success."
  • asgh #6
    OFF:
    Mondjuk ez nem egészen úgy történt, ahogy a cikkben le van írva.
    Konkrétan az MS befenyegette az Apple-t, hogy leáll a Mac-es Office fejlesztésével, ha nem vehetnek Apple részvényeket.
    Jobs ebbe a dealbe ment bele. Ha ez a sztori a pénzről szólt volna, akkor sem Jobsnak, sem más apple vezérnek nem okozott volna gondot felhajtani 150 milliót.
    Az ügyet pont az MS _ellen_ használták fel az antitröszt perben, mint a piaci erőfölénnyel való visszaélés mintapéldáját és nem pedig az MS _mellett_, mint ahogy a cikk állítja.
    Ez a cikk klasszikus "fosztogattak és nem osztogattak".
  • asgh #5
    Ennek az írásnak semmi köze Jobshoz azon kívül, hogy a cikk főszereplője megemlíti. Mondjuk ő sem mond sok értelmeset, de hogy kirakják Jobs képét clickbaitnek, az még az sg-től is a bulvár legalja.
  • Ender Wiggin #4
    Ez elég durva.
  • hungi #3
    Akkor kifejtem, hátha most nem törlik: ez egy nesze semmi cikk, hatalmas általánosságokkal. Az sg igazán adhatna magára és inkább olyan híreket publikálhatna aminek van hírértéke....
  • Sir Cryalot #2
    Egy kiadatlan T2 director's cut jelenetben találkozott a két T1000-res hogy átadhassa a tudást az újdonsült verzió , az átadás olyan jól sikerült hogy Bill Gates-t 150 millió dollárral rövidítette meg a T1000a , kifinomult tárgyalókészségének következtében.
    https://www.wired.com/2009/08/dayintech_0806/
  • Sir Cryalot #1
    Steve a T1000-res prototípusa volt , dühkitörésekkel voltak problémák , de Judgement Day forgatására szerencsére sikerült a Skynetnek egy kevésbé problémás verzióval előrukkolni.
    De nem tőlem tudjátok :
    http://www.smh.com.au/digital-life/digital-life-news/skynet-has-already-won-terminator-director-james-cameron-on-why-he-wont-use-an-iphone-20141019-118l0n.html
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.09.28. 02:38:06