Berta Sándor
EU - a jövőben jobban felelnek a fejlesztők a digitális termékekért
Az Európai Unió azt akarja, hogy a fogyasztóknak a jelenleginél sokkal több joguk legyen.
Az EU elképzelése alapján a felhasználókat a jövőben az ingyenes digitális ajánlatok esetében megilletné a javítás, a frissítés vagy a visszaadás joga, ha a termékek használatáért a személyes adataikkal fizettek és ha ezeket az információkat a cégek felhasználták például célzott marketingre. A változtatás azt jelentené, hogy az alkalmazásokat, a zenei fájlokat, a filmeket, a játékokat vagy az elektronikus könyveket kínáló szolgáltatóknak az eddiginél sokkal nagyobb felelősséget kell viselniük - erről döntött az Európai Unió Minisztertanácsa.
Az Európai Bizottság az eredeti javaslatában csupán a megvásárolt digitális tartalmakra tért volna ki és azt szerette volna, ha a vállalatok nem használhatják fel az ügyfeleik személyes adatait, ha az emberek csak azokkal fizettek egy termékért. Az európai uniós tagállamok szerint azonban ez nem lett volna elegendő és azt hangsúlyozták, hogy a személyes adatok növekvő értéke a korszerű üzleti modellekben átfogó szabályozást sürget. A tanács azzal érvelt, hogy az olyan ajánlatoknak is az irányelv hatálya alá kell majd tartozniuk, mint a Skype vagy a WhatsApp.
A fejlesztők kötelesek lesznek legalább két évig garanciát vállalni a termékeikre, ugyanakkor az egyes tagországok ennél hosszabb időt is meghatározhatnak. A vitás esetekben a tanács dönt majd és az eljárásokban is lesz változás. Eddig, ha például egy olasz felhasználó külföldről online szerzett be egy terméket, amiről kiderült, hogy hibás, akkor neki kellett bizonyítania, hogy a hiba már a szállításkor fennállt. A jövőben a gyártónak vagy a fejlesztőnek kell maximum egy éven belül bizonyítani, hogy a termék, a szoftver vagy a szolgáltatás hibátlan volt. A javaslatcsomagról végül az Európai Parlament is szavaz.
Az EU elképzelése alapján a felhasználókat a jövőben az ingyenes digitális ajánlatok esetében megilletné a javítás, a frissítés vagy a visszaadás joga, ha a termékek használatáért a személyes adataikkal fizettek és ha ezeket az információkat a cégek felhasználták például célzott marketingre. A változtatás azt jelentené, hogy az alkalmazásokat, a zenei fájlokat, a filmeket, a játékokat vagy az elektronikus könyveket kínáló szolgáltatóknak az eddiginél sokkal nagyobb felelősséget kell viselniük - erről döntött az Európai Unió Minisztertanácsa.
Az Európai Bizottság az eredeti javaslatában csupán a megvásárolt digitális tartalmakra tért volna ki és azt szerette volna, ha a vállalatok nem használhatják fel az ügyfeleik személyes adatait, ha az emberek csak azokkal fizettek egy termékért. Az európai uniós tagállamok szerint azonban ez nem lett volna elegendő és azt hangsúlyozták, hogy a személyes adatok növekvő értéke a korszerű üzleti modellekben átfogó szabályozást sürget. A tanács azzal érvelt, hogy az olyan ajánlatoknak is az irányelv hatálya alá kell majd tartozniuk, mint a Skype vagy a WhatsApp.
A fejlesztők kötelesek lesznek legalább két évig garanciát vállalni a termékeikre, ugyanakkor az egyes tagországok ennél hosszabb időt is meghatározhatnak. A vitás esetekben a tanács dönt majd és az eljárásokban is lesz változás. Eddig, ha például egy olasz felhasználó külföldről online szerzett be egy terméket, amiről kiderült, hogy hibás, akkor neki kellett bizonyítania, hogy a hiba már a szállításkor fennállt. A jövőben a gyártónak vagy a fejlesztőnek kell maximum egy éven belül bizonyítani, hogy a termék, a szoftver vagy a szolgáltatás hibátlan volt. A javaslatcsomagról végül az Európai Parlament is szavaz.