MTI
Egy évre csökkenne a hűségidő, a telekomcégek tiltakoznak
Iparági egyeztetést sürgetnek a távközlési szolgáltatók a hűségidő rövidítésének tervéről, mivel véleményük szerint hátrányosan érintené a fogyasztókat.
Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője bejelentette, hogy terveik között szerepelnek olyan fogyasztóvédelmi - elsősorban a telekommunikációs szektort érintő - változtatások, amelyekkel olyan helyzeteket kezelnének, amikor például a hűségprogram alatt a szolgáltató változtat a szolgáltatáson - a kábelszolgáltató esetleg csatornákat vesz ki a csomagból -, ám a fogyasztó a hűségidő miatt nem tud belőle kiszállni. Az elképzelések szerint ilyen esetekben a fogyasztónak lehetősége lenne "azt mondani, köszönöm szépen, ezt így nem kérem" - jelezte. Kezelnék továbbá azt a hűségprogrammal kapcsolatos másik problémát, amikor a szolgáltató ugyanarra a szolgáltatásra időközben kedvezőbb árat vezet be, ám a fogyasztó hosszú ideig nem tud változtatni, és a kedvezőtlenebb konstrukcióban kell maradnia - ismertette.
Az elektronikus hírközlésről szóló törvényhez két kormánypárti képviselő által benyújtott módosító javaslat szerint a maximális hűségidő egy évre csökkenne. A Vodafone szerint amennyiben a törvény a javaslat szerint módosul, a fogyasztók kedvezőtlenebb feltételekkel vehetnék igénybe a szolgáltatásokat, hiszen a jelenlegi szolgáltatásportfólió árazásánál általában 2 éves futamidővel számolt a cég a tarfiacsomagoknál és a készülékvásárlásoknál. A cégszerint a törvénymódosítás jelen formájában nem járna a fogyasztók számára kedvező változásokkal, ugyanakkor lassítaná a digitalizáció folyamatát, és nem támogatná a kormányzat azon törekvését, hogy a lakosság mind nagyobb hányada férjen hozzá a digitális szolgáltatásokhoz.
A Telenor abban bízik, hogy mielőtt végleges döntés születne ebben a kérdésben, a jogalkotók figyelembe veszik a szolgáltatók véleményét. Megjegyzik, hogy az elektronikus hírközlési törvény szerint ugyan a hűségszerződés maximum 24 hónapra köthető, de a szerződés megkötését megelőzően a szolgáltatóknak mindenképp fel kell ajánlani az ügyfelek számára a 12 hónapig tartó (továbbá a határozatlan ideig tartó) előfizetői szerződés megkötésének lehetőségét is. Ezért a Telenor szerint a hatályos szabályozás megfelelően biztosítja az ügyfelek számára a választás lehetőségét többféle szerződéses konstrukció között.
A törvénymódosítási javaslat mindenképpen hátrányos lenne ügyfeleink számára például a készülékvásárlásnál - írta a cég, hozzátéve, hogy ügyfelei jelentős része drága okoskészülékekre vágyik, amelyek a hűségidőt is magában foglaló részletfizetési megoldásokkal egyszerűen megszerezhetők. Az ügyfelek jelentős részének viszont nagyon megterhelő, vagy lehetetlen lenne szerződéskötéskor, egyszerre, egy összegben kifizetni a készülékek árát.
A Magyar Telekom úgy reagált: épp az okoz hátrányt az előfizetőknek, ha megszűnik vagy lerövidül a határozott idejű szerződés időtartama alatt adott kedvezmények lehetősége. A szolgáltató szintén arra figyelmeztetett, hogy a hűségidő egy évben történő maximálása különösen érzékenyen érintené a magas árszínvonalú okostelefonok elérhetőségét, hiszen a rövidebb hűségidő miatt az ezekre adott kedvezmények nagysága csökkenhet. Az ügyfeleknek jelenleg is szabad választási lehetőségük van, hogy kötnek-e hűségszerződést, illetve hogy milyen időtartamra - jegyezte meg a cég.
Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője bejelentette, hogy terveik között szerepelnek olyan fogyasztóvédelmi - elsősorban a telekommunikációs szektort érintő - változtatások, amelyekkel olyan helyzeteket kezelnének, amikor például a hűségprogram alatt a szolgáltató változtat a szolgáltatáson - a kábelszolgáltató esetleg csatornákat vesz ki a csomagból -, ám a fogyasztó a hűségidő miatt nem tud belőle kiszállni. Az elképzelések szerint ilyen esetekben a fogyasztónak lehetősége lenne "azt mondani, köszönöm szépen, ezt így nem kérem" - jelezte. Kezelnék továbbá azt a hűségprogrammal kapcsolatos másik problémát, amikor a szolgáltató ugyanarra a szolgáltatásra időközben kedvezőbb árat vezet be, ám a fogyasztó hosszú ideig nem tud változtatni, és a kedvezőtlenebb konstrukcióban kell maradnia - ismertette.
Az elektronikus hírközlésről szóló törvényhez két kormánypárti képviselő által benyújtott módosító javaslat szerint a maximális hűségidő egy évre csökkenne. A Vodafone szerint amennyiben a törvény a javaslat szerint módosul, a fogyasztók kedvezőtlenebb feltételekkel vehetnék igénybe a szolgáltatásokat, hiszen a jelenlegi szolgáltatásportfólió árazásánál általában 2 éves futamidővel számolt a cég a tarfiacsomagoknál és a készülékvásárlásoknál. A cégszerint a törvénymódosítás jelen formájában nem járna a fogyasztók számára kedvező változásokkal, ugyanakkor lassítaná a digitalizáció folyamatát, és nem támogatná a kormányzat azon törekvését, hogy a lakosság mind nagyobb hányada férjen hozzá a digitális szolgáltatásokhoz.
A Telenor abban bízik, hogy mielőtt végleges döntés születne ebben a kérdésben, a jogalkotók figyelembe veszik a szolgáltatók véleményét. Megjegyzik, hogy az elektronikus hírközlési törvény szerint ugyan a hűségszerződés maximum 24 hónapra köthető, de a szerződés megkötését megelőzően a szolgáltatóknak mindenképp fel kell ajánlani az ügyfelek számára a 12 hónapig tartó (továbbá a határozatlan ideig tartó) előfizetői szerződés megkötésének lehetőségét is. Ezért a Telenor szerint a hatályos szabályozás megfelelően biztosítja az ügyfelek számára a választás lehetőségét többféle szerződéses konstrukció között.
A törvénymódosítási javaslat mindenképpen hátrányos lenne ügyfeleink számára például a készülékvásárlásnál - írta a cég, hozzátéve, hogy ügyfelei jelentős része drága okoskészülékekre vágyik, amelyek a hűségidőt is magában foglaló részletfizetési megoldásokkal egyszerűen megszerezhetők. Az ügyfelek jelentős részének viszont nagyon megterhelő, vagy lehetetlen lenne szerződéskötéskor, egyszerre, egy összegben kifizetni a készülékek árát.
A Magyar Telekom úgy reagált: épp az okoz hátrányt az előfizetőknek, ha megszűnik vagy lerövidül a határozott idejű szerződés időtartama alatt adott kedvezmények lehetősége. A szolgáltató szintén arra figyelmeztetett, hogy a hűségidő egy évben történő maximálása különösen érzékenyen érintené a magas árszínvonalú okostelefonok elérhetőségét, hiszen a rövidebb hűségidő miatt az ezekre adott kedvezmények nagysága csökkenhet. Az ügyfeleknek jelenleg is szabad választási lehetőségük van, hogy kötnek-e hűségszerződést, illetve hogy milyen időtartamra - jegyezte meg a cég.