Berta Sándor

Szilícium-völgy - nem minden a jó fizetés

Sokan hiába keresnek magas összegeket, ha nem érzik jól magukat a munkahelyükön.

A Kapor Center for Social Impact tanulmánya szerint sokan annak ellenére kilépnek a Szilícium-völgyben lévő vállalatoktól, hogy ott akár 200 000 dollárt is megkeresnek egyetlen év alatt és számos további kedvezményt vagy juttatást kapnak. A magas fizetés azonban csak a felszín, az érem egyik oldala, míg a másikat elsősorban a rossz munkakörülmények jelentik.

Sorolni lehetne a médiában is helyet kapott horror-sztorikat, mint a női programozója kitálalása után forró hellyé vált Uber, vagy az amerikai munkaügyi hivatal által beperelt Google, amely valószínűsíthetően szignifikánsan alulfizeti kisebbségi és női dolgozóit. Persze ezek egyedi esetek, de a helyzet ágazatszerte hasonló, mint egy 2000 ember megkérdezésével készült átfogó kutatás mutatja.

A dokumentum készítésekor olyan embereket kérdeztek meg, akik a techágazatban lévő munkájukat az elmúlt három esztendő során önként adták fel. Az eredmények alapján ugyanazon - akár a közvélemény által elitnek tekintett - cég nagyon különböző munkavállalói tapasztalatot jelent függően a dolgozó szociális hátterétől. A leggyakoribb kilépési indok a "tisztességtelen bánásmód" volt. A válaszolók 37 százaléka mondta azt, hogy ez fontos tényező volt a döntéseiknél. Egy másik cég ajánlata ugyanakkor csak feleannyi esetben játszott szerepet a távozásban. Tisztességtelen bánásmód más ágazatok esetében ritkábban szerepel a felmondási okok között. Annak kiderítése, hogy a techágazatban miért ilyen gyakori ez az indok, további vizsgálatokat igényel.


Az IT a fehér férfiak játszótere, a többiek kisebbségnek számítanak

A munkahelyi tapasztalatokban közrejátszik az etnikai hovatartozás, a nem és a szexuális érdeklődés is. Elsősorban az afroamerikaiak és a latinók nyilatkozták azt, hogy a tisztességtelen bánásmód miatt hagyták ott az előző munkahelyüket. Az IT-cégeknél egyébként eleve kevés, alig 15 százaléknyi afroamerikai és latinó dolgozik. Ugyan az elmúlt években a techcégek erősebben foglalkozni kezdtek a problémával és megpróbálták növelni az ilyen identitású szakemberek számát, de összességében nem sikerült sokat javítani a helyzeten.

A nők szintén alulreprezentáltak: a techágazatban jelenleg körülbelül 25 százalék a gyengébb nem aránya, annak ellenére, hogy az amerikai lakosságon belül közel 50 százalékos az arányuk, ráadásul a topmenedzserek körében ritkák mint a fehér holló, mindössze 3-5 százalékuk nő. A tanulmány készítői úgy vélték, hogy a vállalatoknak nem csupán a munkaerőfelvételnél kellene figyelnie a társadalomban meglévő arányokra, hanem később is figyelmet kell fordítani arra hogyan érzik magukat a munkatársaik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #8
    Ez részben a marketing része, részben pedig így akarják vonzóvá tenni a versenytársak előtt a jó szakembereknek.
    Egy - eddig nélkülözött - stratégia, ami vagy bejön vagy nem, a Google-nak éppen bejött, de egy vulkanizáló üzem vagy szerelde, ahol betanított munkások ezrei vannak, ott az ostor lenne jellemző, ha engedné a Munka Törvénykönyve.
  • HyBrIDNyLA #7
    Érdekes módon a Google is pénzből él. Sőt! ha valami, akkor akkor a Google az igazi ízig-vérig szupermulti. Mégis egyfajta pionírként jelent meg a munkaadói oldalon és teljesen megreformálta a hozzáállást. Olyat adott, olyan álláspontot kezdett képviselni, amit eddig sehol nem lehetett látni, de még hírből sem lehetett hallani. Dolgoztam egy-két nagy cégnek, volt ingyen kajám, ingyen piám, uszómedencém. Mindent megkaptam, de ilyet, ilyen figyelmet, ilyen törődést, a rekreáció ilyen magas szintű megtámogatását a veresenyszférában még sehol se láttam. Példát lehetne venni tőlük.

    https://www.google.hu/search?q=google+workplace&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiBo8GohNTTAhWJ_iwKHVlUD4wQ_AUICigB&biw=1440&bih=794

    Nálunk az az álláspont, hogy a munkavállalónak ki kell nyalni a fenekét és tízszeresen megbecsüli magát. Aki nem, azt szimplán eltávolítják, majd rájön utólag mit vesztett. Mindent megkapunk. Mindent (több konditerem, több! uszoda, oltások, egészségügyi részleg, kedvezményes utazások, belépők mindenhova, stb.). Sokszor már nekem kínos, mert tényleg el lehet kényelmesedni, ha mindent megkap az ember, de hihetetlenül élvezem és bizony tényleg nem esik le a gyűrű az ujjamról, ha kő keményen neki kell állni dolgozni és még túlórázni is kell. Abszolút megbecsülöm magam. Természetesen vannak a rendszerben piócák is, de azok idő kérdése és kihullanak. Úgy gondolom ez a normális munkaadói álláspont.
  • Tetsuo #6
    "Egyszerűen a fizetést ki kell termelni az idő meg pénz, a befektetők meg tartják a markukat. Piszkosul ki van számolva minden. Egyszerűen erről szól a világ, dolgozz halálig és addig vagy értékes amig tudsz dolgozni (értéket teremteni, vagy hozzáadni). Ami nincs kihasználva, ott meg veszteség jelenik meg. Én úgy gondolom nincs remény ha versenyszféráról van szó. A lehető legkisebb befektetéssel a lehető legnagyobb nyereséget kell realizálni - ugye ez a mottó. Ha még valaki lassítana is, nem teheti meg, mert lemarad. Ez egy globális jelenség, jó vége nem lesz."

    Ez a kapitalizmusból adódik, ez a lényege.
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2017.05.03. 12:01:33
  • kiak #5
    elképesztően drága az élet normális albérlet megfizethetetlen a közlekedés rémálom. Na persze $200K hogyne, főleg egy H1B - kelet-európainak mi? Sokkal jobban jár az ember, ha töredék pénzért máshol keres melót.
  • HyBrIDNyLA #4
    Sajnos a problémát összetettnek látom. Az a baj a versenyszférában általában telítettek a piacok, nagyon erős a verseny, mind a cégek között. Még a munkavállalói oldalon is erős a verseny, ha jó állásokról van szó. Az irreális munkaadói elvárásokkal most inkább ne foglalkozzunk, abból persze, hogy rengeteg van, de ez sokszor a HR tudatos stratégiája, sokszor nem is a tényleges tudást nézik, hanem a hozzáállást, ez kell nekik igazán!
    Ha egy vezetés még sokszor tudatosan hagyna is puffert a rendszerben (a regenerálódáshoz), ennek a költségvonzata miatt nem engedheti meg. Egyszerűen a fizetést ki kell termelni az idő meg pénz, a befektetők meg tartják a markukat. Piszkosul ki van számolva minden. Egyszerűen erről szól a világ, dolgozz halálig és addig vagy értékes amig tudsz dolgozni (értéket teremteni, vagy hozzáadni). Ami nincs kihasználva, ott meg veszteség jelenik meg. Én úgy gondolom nincs remény ha versenyszféráról van szó. A lehető legkisebb befektetéssel a lehető legnagyobb nyereséget kell realizálni - ugye ez a mottó. Ha még valaki lassítana is, nem teheti meg, mert lemarad. Ez egy globális jelenség, jó vége nem lesz.
  • grobs #3
    "Vicces" amikor a cégek panaszkodnak, hogy kevés a szakember, de az összes ilyen panaszkodó cégnél kb. 2 év alatt teljesen kiég és motiválatlan lesz a leglelkesebb alkalmazott is. Aztán keresnék a következőt akit elégethetnek, de úgy néz ki egyre kevesebb van.
    A jövőben nagyon nehéz helyzetben lesznek azok a cégek akiknél a HR nem lép szintet, mert nem lesz "H".
  • Mat666 #2
    " Az IT-cégeknél egyébként eleve kevés, alig 15 százaléknyi afroamerikai és latinó dolgozik."

    Nem vagyok egy szakértöje a témának de nem lehet az hogy gettó nigger gengszter világ kevesebb it szakembert termel ki mit egy fehér közép osztálybeli.
  • HyBrIDNyLA #1
    Nem kell ezt túldimenzionálni, elég ha az ember elmegy -szinte- bármilyen multihoz dolgozni. Nem kell feltétlen az IT szektorba mennie. 4-5 évnél tovább nem nagyon lehet egy helyben maradni. A burnout szindróma nem véletlenül lett elterjedt jelenség. Sose felejtem el a személyzetis tesztemet:
    Meddig tart a munkaidő? 07-15-ig; 08-16-ig; 09-17-ig; vagy amíg van munka
    Felnéztem a személyzetisre, kérdeztem - itt most mit kell beírni?!
    Válasznak ez jött: "Tudod te azt" :)