Berta Sándor

Az ember és a gép szimbiózisa a fontos

A davosi Világgazdasági Fórumon az egyik legnépszerűbb téma a mesterséges intelligencia volt.

Ginni Rometty, az IBM vezetője szerint minden vállalat számára versenyképességi előnyt jelentenek az adatai, de ezek egy bizonyos mennyiség felett emberi eszközökkel feldolgozhatatlanok. A cégeknek olyan programokra van szükségük, amelyek megértik ezeket és mindenfajta információt kezelni tudnak. Platformjuk idén egymilliárd ember életére lesz kihatással, amihez elengedhetetlen a bizalom. Arra használta fel a világgazdasági fórumot, hogy három etikai alapelvet mutasson be, amelyek hozzájárulhatnak a mesterséges intelligencia (MI) felelősségteljes fejlődéséhez. Az alapelvek a jövőben minden fejlesztésükre vonatkozni fognak.

Az IBM számára az a fő cél a célhoz kötöttség, hogy a technológia az embereken segítsen, de őket ne váltsa ki. Rometty szerint e kapcsolatnak szimbiózisnak kell lennie, azaz nem arról van szó, hogy választani kellene, hogy valamit emberek vagy gépek csinálnak. Emellett fontos az is, hogy átláthatóan mutassák be, miként épül fel egy MI- platform, valamint azt hogyan és milyen adatok adagolásával készítik fel. Az embernek azonban meg kell tartania az ellenőrzést a rendszerek felett, és elsősorban őket kell, hogy kiszolgálja.

Az MI-megoldásokat olyan emberekkel közösen kell kifejleszteni, akik a szakmájukban és a tevékenységeik során több évtized tapasztalatot szereztek, mert így a leghatékonyabb a felhasználása. Rometty példaként hozta fel a Watsont, amely immár autókkal, iPhone készülékekkel és egészségügyi szervezetekkel is össze van kötve. A rendszer az idén közvetett vagy közvetlen módon 1 milliárd ember, például a rákbetegek életét fogja befolyásolni. A Watson onkológiai rendszerét a világ legjobb onkológusainak segítségével képezték ki. A mesterséges intelligenciának köszönhetően minden eddiginél több betegen lehet segíteni.


De a legnagyobb cégek, például a Google, a Microsoft, az Apple vagy az Amazon mellett számos kisebb vállalkozás is foglalkozik a mesterséges intelligenciát érintő kutatásokkal és fejlesztésekkel. Vishal Sikka, az Infosys indiai IT-szolgáltató első embere szerint az MI-t észszerűbben lehet alkalmazni az üzleti ügyfelek, mint az átlagfelhasználók tekintetében. Például az ügyfeleiknek olyan mesterséges intelligencia programokat készíthetnek, amelyekkel az IT-rendszereik jobban védve vannak a csalásokkal szemben. Mindez elsősorban a bankok és a biztosítótársaságok területén lehet hasznos. De az MI arra is kiváló, hogy a meglévő teljesítményeken lehessen javítani vagy azokat hatékonyabbá lehessen tenni. A közigazgatásban például nagyszerűen lehet automatizálni az IT-infrastruktúrákat a technológiának köszönhetően.

Ugyanakkor nagyon nehéz megállapítani azt, hogy a jelenlegi rendszerek nevezhetők-e intelligenseknek és a számítógépek képesek-e már a valódi öntanulásra. A menedzser elismerte, hogy a mostani nagy őrület és az MI-kutatás évtizedes hagyományai ellenére még mindig csak az út elején járunk. Csak az biztos, hogy az a technika, amelyre ahhoz van szükség, hogy egyáltalán mesterséges intelligenciáról beszélhessünk, az elmúlt években annyira olcsó lett, hogy szinte bárki ésszerűen tud dolgozni vele. A fejlődés sebessége nagy, de ezzel párhuzamosan egyre több etikai kérdést kell megoldani.

Az érme másik oldala viszont, hogy a technikai fejlődés komoly leépítéseket eredményez a hagyományos szakmákban - ezt az Infosys vezetői is megtapasztalták. Amint Sikka elmondta, az elmúlt negyedévben olyan feladatokat tudtak automatizálni, amelyek elvégzéséhez egyébként 2650 teljes munkaidős alkalmazottra lett volna szükség. S ez a szám a jövőben tovább emelkedhet, ebben a negyedévben átlépheti a 3000 főt. A régi munkahelyek eltűnnek majd, de újak fognak létrejönni. Ahhoz, hogy valaki felkészült legyen erre a világra, minden egyes nap készen kell állnia a továbbképzésre.

Satya Nadella, a redmondi konszern vezérigazgatója a Digital-Life-Design (DLD) konferencián kifejtette, hogy a mesterséges intelligencia nem lehet kizárólag az olyan nagy IT-vállalatoké, mint a Google, az IBM vagy a Microsoft. A technológiából az egész társadalomnak profitálnia kell: a tudósoknak, az iskoláknak, a magáncégeknek és az állami szektornak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #4
    Hihetetlen,hogy a világ vezető tudósai milyen gyermetegen naívak,és ...ostobák...
  • esztyopa #3
    Engem ez kísértetiesen emlékeztet a sertések,és az emberek *szimbiózisára*
    Mi biztosítjuk a sertéseknek a kaját,meg a szekszet,a szaporodást,*lakhelyet*
    A malackák meg adják Nekünk...a húst...
  • Cat #2
    1. Semmilyen szabványosítás nem fog menni, mert a technológia sokkal gyorsabban fejlődik, minthogy tudnák, miben kell megállapodni. Lásd az 5G hálózatokat, ahol közösen fejlesztik a legnagyobb cégek (Ericsson, Huawei, stb.), jóideje zajlik a tesztelés, de még évekig nem lesz szabványosítva.

    2. A felhasználó adatait védő dolgok legnagyobb ellensége alapvetően az állam, így hiába várnád az állampolgárok jogainak garantálását. Például sok éven át azért volt csak 64 bites az Explorer titkosítása, mert az USA tiltotta ennél erősebb kódolások exportálását. (Nyilván azért, mert ezt tudták feltörni.)

    3. Országokon átívelő dolgokról beszélünk, melyekkel szemben az egyes kormányzatok tehetetlenek. Itt van például a legújabb őrület, a Meitu, egy kínai szelfiszoftver, ami effekteket rak az arcodra. Mit tud ez ellen csinálni akár a magyar kormány? Semmit.
  • Skylake #1
    Szem-könnyesztetően megható szép evidenciák a fuksszal felszerelt, baltaarcú nénitől. Csodálatos vízió. Azonban az MI-dolog majd akkor fog igazán érdekes lenni, amikor a gazdasági szereplők, plusz a politikusok saját önkényes céljaik érdekében elkezdik nagy terjedelemben ezeket használni. Addig viszont cselekedni kéne.

    Például három további dolgot kellene kvázi globális szabványként keresztülvinni, ahelyett, hogy nagyívű szellemi maszturbációkat folytatna az emberiség e kérdésekben:

    1. Informatikai eszközök, applikációk és szolgáltatások standard, privacy megfelelőség szerinti szabványos auditálása és minősítése. Ennek kimenet a végfelhasználók felé egy olyan, könnyen értelmezhető diagram lenne, mint az enegiaosztályok, csak éppen az azt mutatná be, hogy az adott eszköz, szolgálatás vagy alkalmazás mennyire privacy-invazív. Amíg nincs egy ilyen egységes, globális minősítőrendszer, teljesen felesleges bármiféle, a néni által előadott dolgokon maszturbálni.

    2. Másik szabványosítandó dolog, globálisan, a privacy-minősítéshez kapcsolódóan: minden termék, szolgáltatás és applikáció esetében kötelező biztosítani teljes körű, egységesített és szabványosított, felhasználók által kontrollálható privacy-dashboard-ot, az adott eszközhöz kapcsolódóan. Itt a felhasználók pontosan beállíthatják, hogy az adott eszköz, szolgáltatás vagy applikáció - az adott privacy level-je mellett - esetükben milyen adatokat érhet el és továbbíthat.

    3. Minden eszköz, szolgáltatás és applikáció esetében alapértelmezettek az adott szinten elérhető, felhasználó adatait védő legszigorúbb biztonsági szolgáltatások. A felhasználó ezeket gyengítheti az adott privacy level-en, a saját felelősségére.

    Innen kéne indulni! Többit szívesen elmondom egy TED Talk-on (ez azért nagyképű volt, tudom!)