Berta Sándor
A Netflix miatt esnek vissza a DVD-eladások?
A streaming-platform segíthet az illegális ajánlatok visszaszorításában, de a működésének a filmstúdiók számára vannak árnyoldalai.
Yinan Yu és Chih Hung Peng, a Hongkongi Egyetem munkatársai; Hailiang Chen, a Hongkongi Egyetem Információs Rendszerek Tanszékének kutatója; valamint Patrick Y. K. Chau, a Hongkongi Tudományos és Technológiai Egyetem Információs Rendszerek Tanszékének alkalmazottja azt vizsgálták, hogy a streaming-szolgáltató megjelenése és elterjedése milyen hatással van a DVD-eladásokra. A szakemberek által tanulmányozott időszak a 2015. október elseje utáni hónapokat ölelte fel, amikor a Paramount és Lionsgate filmjeit és televíziós műsorait kínáló Epix nevű szolgáltató a Netflix helyett a Hulu partnere lett.
Az adatokból egyértelműen kiderült, hogy a DVD-eladások jelentős mértékben nőttek azután, hogy a bizonyos tartalmak kikerültek a Netflix rendszeréből. Az eladások három hónapon belül 24,7 százalékkal növekedtek. Mindez egyértelmű jele annak, hogy ha elérhető egy tartalom a streaming-platformokon, akkor ez fokozatosan csökkenti a DVD-eladásokat. Amennyiben viszont ellentétes a helyzet, akkor az értékesítés ismét erősödik.
A kutatók ugyanakkor úgy vélték, hogy nem az a megoldás, hogy minden nagy filmstúdió törli a tartalmait a Netflix kínálatából, mondván akkor majd nőnek a DVD-eladásaik. Hosszú távon sokkal inkább a streaming-ajánlatok és a DVD-k értékesítése közötti egyensúly megtalálása vezethet eredményre.
Yinan Yu és Chih Hung Peng, a Hongkongi Egyetem munkatársai; Hailiang Chen, a Hongkongi Egyetem Információs Rendszerek Tanszékének kutatója; valamint Patrick Y. K. Chau, a Hongkongi Tudományos és Technológiai Egyetem Információs Rendszerek Tanszékének alkalmazottja azt vizsgálták, hogy a streaming-szolgáltató megjelenése és elterjedése milyen hatással van a DVD-eladásokra. A szakemberek által tanulmányozott időszak a 2015. október elseje utáni hónapokat ölelte fel, amikor a Paramount és Lionsgate filmjeit és televíziós műsorait kínáló Epix nevű szolgáltató a Netflix helyett a Hulu partnere lett.
Az adatokból egyértelműen kiderült, hogy a DVD-eladások jelentős mértékben nőttek azután, hogy a bizonyos tartalmak kikerültek a Netflix rendszeréből. Az eladások három hónapon belül 24,7 százalékkal növekedtek. Mindez egyértelmű jele annak, hogy ha elérhető egy tartalom a streaming-platformokon, akkor ez fokozatosan csökkenti a DVD-eladásokat. Amennyiben viszont ellentétes a helyzet, akkor az értékesítés ismét erősödik.
A kutatók ugyanakkor úgy vélték, hogy nem az a megoldás, hogy minden nagy filmstúdió törli a tartalmait a Netflix kínálatából, mondván akkor majd nőnek a DVD-eladásaik. Hosszú távon sokkal inkább a streaming-ajánlatok és a DVD-k értékesítése közötti egyensúly megtalálása vezethet eredményre.