SG.hu

Kiből lesz a jó informatikus?

Az idei Hacktivityn a prezentációk, workshopok mellett ismét helyet kapott egy szakmai fórum, amely a konferencia tematikájához illeszkedve az IT-képzés témáját járta körül szakértők segítségével.

A tavalyi hackerfesztiválon kapott helyet először egy olyan kerekasztal-beszélgetés, amely az informatikai oktatás problémáit boncolgatta. Idén a helyzet feltárása után a megoldási javaslatokra fókuszáltak a résztvevők. A beszélgetést Bedő Iván (HVG) moderálta, részt vettek a vállalati oldal képviselői, Antal Lajos (Deloitte) és Scheidler Balázs (Balabit) személyében, oktatási oldalról Dr. Felde Imre (Óbudai Egyetem), és Major Zsófia (Skool) osztották meg nézeteiket.

Major Zsófia, a Skool alapítója és ügyvezetője szerint az informatika nőként a munkaerőpiac felszívó képessége, a fejlődési, előrelépési lehetőségek, és a flexibilis munkaidő miatt is vonzó karrierút lehetne, mégis nagyon kevés lány választja ezt a pályát. A sztereotipizálás már gyerekkorban elkezdődik, a lányok sokszor úgy nőnek fel, hogy azt hallják a környezetükben, hogy az informatika egy nagyon férfias terület, amely sok esetben eltántorítja őket ettől a pályától. Kisebb korban – amikor az előítéletek még kevésbé fertőzik meg őket – még jóval fogékonyabbak, 14 éves kor felett azonban már sokkal kevesebben jelentkeznek a Skool programjaira is, mert addigra már sok esetben szóba kerül otthon vagy az iskolában a pályaválasztás, és sokszor hallják azt, hogy ez nem nekik való szakma.


Az nem kétséges, hogy ma még valóban inkább férfiak dolgoznak az informatikában, de mindez nem jelenti azt, hogy a lányok teljesen ki lennének szorítva erről a területről. A Skool immáron két éve munkálkodik azon, hogy ez megváltozzon, és ingyenes programjaikkal igyekeznek minél több lánnyal megszerettetni a programozás világát.

Antal Lajos, Deloitte Zrt. kiberbiztonsági tanácsadás üzletágának vezetője a téma kapcsán kifejtette, hogy az informatika ma még valóban elsődlegesen fiús terület, a lányok gyakran nem akarnak olyan osztályba járni, amelyben csak fiúk vannak, ezért is támogatja a Deloitte a Skool programját. Probléma szerinte az is, hogy nem tisztázott a kép a szülők felé sem, hogy mit jelent informatikusnak lenni, ezen belül milyen területek vannak, ehhez mit kell tanulni, és mit érhet el, aki ezt a pályát választja.

Dr. Felde Imre, az Óbudai Egyetem kutatási dékánhelyettese elmondta, látható, hogy a magyar egyetemek befogadókészsége nem elegendő ahhoz, hogy a közeljövőben pótolni lehessen a több tízezres nagyságrendű hiányt, és ez tíz éven belül megváltozzon. Ráadásul a felvettek körülbelül fele végzi csak el az egyetemet – mesterképzésre pedig csak 20–25%-uk jelentkezik –, ugyanis magyar általános- és középiskolai képzés színvonala nem javult, és sajnos az egyetem ezen nem tud változtatni. Ezért jók azok a programok, kezdeményezések, mint például a Skool, melyek már fiatalabb korban megszerettetik az emberrel a programozást.


Scheidler Balázs, a Balabit alapítója és technológiai igazgatója szerint mindenkinek kellene egy kicsit tudni programozni, hiszen a minimális alapismeretek révén egy-egy terület képviselői sokkal hatékonyabban végezhetnék feladataikat, és a produktivitás mellett a sztereotípiákon is segítene. A Balabit sok gyakornokkal dolgozik együtt, és nagyon korán kezdik már bevonni a fiatalokat. Az oktatás különösen fontos, de szerinte az is lényeges, hogy meglegyen a belső motiváció. A kettő kombinációja az ideális, mert az egyetemi évek kellő alapokat nyújtanak, és jelentős mértékben hozzájárulnak a megfelelő, területhez szükséges gondolkodásmód elsajátításához.

A Skool éppen ezt a belső motivációt, érdeklődést hivatott elősegíteni a lányok esetében. Nem mély programozást tanítanak, és nem is feltétlenül az a céljuk, hogy minden hozzájuk forduló lányból programozót képezzenek. Úgy vélik, hogy ez a tudás, készség nagyon fontos lesz bárkinek, azoknak is, akik ügyvédként szeretnének dolgozni a jövőben, akiknek például egy saját weboldal fejlesztése nagyon megkönnyíthetné a munkáját. Céljuk, hogy a gyerekek úgy nőjenek fel, hogy a programozás mint tudás fontos legyen számukra. Mindezt elősegítve a gyerekeket elviszik a különféle cégekhez, ezáltal egy olyan részét akarják megmutatni a területnek, amelyhez nincsen hozzáférésük az iskolában.

Antal Lajos is úgy véli, hogy az oktatás esetében rendszerszinten sok probléma van. A különféle kezdeményezések ugyan jó irányba mutatnak, de a hagyományos oktatás terén komoly mértékben jelentkezik a pénz hiánya. Az általa szemléltetett KSH és MTA adatok szerint egyre kevesebbet fektetnek a felsőoktatásba, és egyre kevesebb fiatal is választja ezt a lehetőséget. A tanári közösség pedig elöregszik, és elavult tananyagot oktatnak.

A Deloitte kiberbiztonsági tanácsadás üzletága évekkel ezelőtt hozott egy komoly döntést. Régebben előírás volt a felsőfokú végzettség a munkatársak felvételekor, pár éve azonban a diploma már nem elvárás. A legelső, csak középiskolát végzett munkatársat éppen egy Hacktivity-n találták meg, aki azóta is erősíti a csapatot. Hozzátette azt is, hogy ez nem minden informatikai területen működik, de az ő kiberbiztonsági világukban ez működőképes iránynak tűnik. A Deloitte-nál ugyanis a felvételiző gondolkodásmódját próbálják feltérképezni, és az is lényeges, milyen a problémamegoldó készsége, milyen gyorsan képes tanulni.

Van saját továbbképzési programjuk, ahol felépítik azt a tudást, amire szüksége lesz majd a munkájához. Ugyan nem nagy számban tudnak pótolni munkaerőt ebből az irányból, de vannak olyan kivételes tehetségek, akik nem akarnak továbbtanulni, viszont a vállalaton belül jól tudják hasznosítani a tudásukat. Ellenben ezeket az embereket is arra ösztönzik, hogy a munka mellett tanuljanak tovább. A saját képzésre szerinte mindenképpen szükség van, ahogy a Balabitnál is, ahol szintén vannak belső képzési programok, és fontos a tudás frissítése, hiszen nagyon specializált területek vannak az informatikában.

Nagyon differenciált, szűk szakmai terület az etikus hacker szakma, ahol nem elvárható ez, hogy teljesen képzett embereket tudjanak alkalmazni. Az elvárás, hogy megfelelő alapokkal rendelkezzenek. A probléma csupán az, hogy ezt nehéz megtalálni. Még mindig óriási probléma a megfelelő szakembert találni. Mindent egybevetve, sokkal több előremutató kezdeményezésre lenne szükség, és bár finanszírozási problémák is akadnak a felsőoktatás terén, az intézmények feladata az is, hogy igazodjanak a munkaerőpiaci elvárásokhoz. A vállalatoknak pedig alapfeladatként kell megbirkózni azzal, hogy továbbképezzék a potenciális munkaerőt egy-egy részterületen, mert az iskolapadban megszerzett tudás csak egy szelete annak, ami azon túl vár rájuk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #15
    " A fizetéssel nincs jelentős gond, informatikusokat nem csábítják nagy számban külföldre a magasabb fizetéssel, mint pl orvosokat."
    Ezek szerint a Te fizetéseddel nincs gond.
    Az informatikusokat valóban nem csábítják magasabb fizetéssel - külföldre,egyszerűen,csak NORMÁLIS fizetést kapnak külföldön,így aki teheti,meg is pattan !
    Szerintem abból lesz a jó informatikus akit RENDESEN megfizetnek !
  • mcganyol #14
    Nem tudom miből szűrted le, hogy a te kommentedre válaszoltam kedves jkedzs. ha megnyomtam volna a "válasz erre" gombot az mindenesetre csak véletlenül történt.
    Ez általános észrevétel volt részemről az első 3 komment után.
    De most ezen felbuzdulva elolvastam a kommentedet végig és már emlékszem miért hagytam abba elsőre a felénél :)
    Szerintem ideje hogy váltsál munkahelyet, hidd el nem mindenhol megy ez (legalábbis különböző mértékben megy).
    Utoljára szerkesztette: mcganyol, 2016.10.28. 10:39:54
  • jkedzs #13
    "Aki szerint az egyetemen a magolás vezet a papír megszerzéséhez, az legjobb ha inkább elmegy ecdl tanfolyamra, vagy önszorgalomból megtanul programozni."

    remélem, te azért kened-vágod, hogy pont a lényegét nem fogtad annak, amit írtam.
    el tudom képzelni mit művelsz, amikor odaadnak neked egy dokumentációt, ami sokszor ellentmondásos és zavaros is, amikor még egy kommentet sem tudsz értelmezni.
    Utoljára szerkesztette: jkedzs, 2016.10.27. 18:50:38
  • mcganyol #12
    Azért a programozó nem csak "OOP-ben szerencsétlenkedik". Bármilyen feladatnál nagyon hamar előjön hogy kell alá valami adatbázis. ez 99%-ban valamilyen relációs adatbázis, amit az OOP világgal ugye az ORM köt össze. De azért szerintem senki sem meri magát programozónak hívni, ha nem ért legalább egy kicsit az SQL-hez (most h melyik dialektus az mindegy). Esetleg egy infós már hallott a adatbázisok normálformáiról is, a programozó meg csak az ORM-et használja, mert a gyakorlat áltában úgyis az.
    Programozó / informatikus határvonal itt elég halvány. Monjduk egy programozótól talán nem várnám el, hogy noSQL adatbázisokról is legyen némi fogalma, egy "informatikustól" meg igen. de ez már csak a szavakhoz társított szubjektív dolog, szerintem nincs ilyen éles tudásbeli határvonal. Sőt meggyőződésem hogy sok ember fejében a két szó egymás szinonímája.
  • mcganyol #11
    - Angolul kell tudni, akinek a leghalványabb sejtése van az informatikáról az ezt tudja. A szükséges szinten lehet vitatkozni. Mondjuk azt hogy társalgási szint, az egy elég rugalmas kategória. De valamennyire mindenképpen KELL (nem opció, nem extra előny. ez requirement) Az informatika nyelve az angol. Aki szerint "magyar égre magyar holdat!" azzal élből szóba se állnak a cégek, mert az az ember minden, csak nem racionális.
    - A fizetéssel nincs jelentős gond, informatikusokat nem csábítják nagy számban külföldre a magasabb fizetéssel, mint pl orvosokat.
    - A lányok az absztrakciós szintet tudják sokszor nagyon jól eltalálni és csapatmunkában is kimagaslóak szoktak lenni. Konkrét kód írásban a tapasztalataim alapján kicsit talán gyengébbek, de őszintén szólva jobb egy jó modelt közepesen implementálni, mint egy közepes modelt jól.
    - Aki szerint az egyetemen a magolás vezet a papír megszerzéséhez, az legjobb ha inkább elmegy ecdl tanfolyamra, vagy önszorgalomból megtanul programozni. Ezek az emberek sajnos nem csak az egyetemi előadásokon elhangzottakat nem _értik_, hanem azt sem, hogy miért nem ők a világ legjobb informatikusai amikor pedig kenik vágják azt az adott nyelvet (legtöbbször php vagy hasonló szintű dolog) amit megtanultak. És nem is akarják hogy valak elmagyarázza nekik, mert 3 perc múlva már agyban nem bírják követni és lesöprik az egészet azzal, hogy "ez ugyan olyan faszság, mint amivel az egyetemen is traktáltak" ...
  • Tinman #10
    Ja amúgy a programozó az nem informatikus. Ha az lenne nem csak OOP-ben szerencsétlenkedne, hanem JÓVAL szélesebb tudással bírna az IT területen (hálózatok, szerverek, hardverek, elektronikai ismeretek, etc).
  • Tinman #9
    Blabla, tehát nem tudsz angolul. Rémgáz, ha tényleg infósnak gondolod magad.
  • yamato41 #8
    Hol írtam én ilyet?
  • yamato41 #7
    Én nem azt mondtam, hogy nem úgy van, ahogyan leírod, csak azt, hogy a tanulás érték, a váltás lehetősége meg az informatikus szakmában adott. Ha valaki sem váltani nem hajlandó, sem tanulni, akkor mit vár az élettől?
  • jkedzs #6
    hát bizony a valóság nem egy hálivúdi álomvilág.
    vetíthetsz itt nyugodtan, nem probléma, sokan ezt csinálják, de attól még ebben a rendszerben a jó embereket is visszahúzza a szaros mocsár. és nem kell zseninek lenni ahhoz, hogy jó legyen valaki és hogy jól lássa a helyzetet.

    úgyhogy ez a "te szarvagy, különben nem itt lennél duma" vér gyenge.