Berta Sándor
Jönnek a vezeték nélküli okosfülhallgatók
Kell a telefonra jack-dugasz vagy nem? Ha a jelenlegi trendeket nézzük, a vezetékes megoldásoknak egyébként sincs sok hátra.
Az iPhone 7 minapi bejelentésével együtt jelent meg az Apple vezeték nélküli fülhallgatója, az Airpod, melyre valószínűleg sokan vártak azért, hogy eldöntsék ezt vegyék-e meg, vagy nyugodtan választhatnak mást. A vezeték nélküli fülhallgatók piaca nagyon új, de már most zsúfolt, az ismert óriáscégeken kivül aprócska startupok is lehetőséget látnak itt a berobbanásra. Ha az új iPhone-hoz hasonlóan később mások is lehagyják a telefonokról a fülhallgató-csatlakozót, akkor ezek a vállalatok fényes jövő elé nézhetnek.
Inkább röhejes fülbevalónak, mint menő fülhallgatónak néz ki
A vezeték nélküli fülhallgatókat nem mérik olcsón, áruk a 150-300 dolláros árkategóriában mozog, szóval az Apple 159 dolláros árképzése kifejezetten konzervatívnak mondható. Csak ez az egy meglepően béna kinézetű kiegészítő várhatóan az OTP Bank teljes éves bevételéhez mérhető összeget hoz majd az amerikai cég konyhájára, és nem is tud sokat, a zenelejátszáson túl lehetővé teszi a telefonálást és a Siri használatát. Formája miatt valószínűleg ugyanúgy könnyen kiesik a fülünkből, mint a vezetékes Earpod, ráadásul a cég nem is szállít hozzá különböző méretű illesztőket.
A Samsung szintén felszállt erre a vonatra, június elején jelent meg IconX nevű fülhallgatójuk. A kényelmes illeszkedését három különböző méretű füldugó és egy apró szárnyacska segíti. Egy apró szenzor által már a behelyezéssel aktiválható, vezérelni pedig külseje megkoppintásával, illetve ujjunk rajta történő húzigálásával lehet. 4 GB memóriájában jópár zeneszám elfér, tölteni pedig saját - egyébként elég jól kinéző - tartójába visszahelyezve tudjuk.
Samsung IconX
Minden ilyen eszköznél lényeges a hozzájuk tartozó mobilos alkalmazás, mert amellett, hogy zenelejátszásra használhatók, egyéb érzékelők is vannak bennük. Ezen követhetjük nyomon például a sportoláshoz köthető adatokat, mint a távolság, a gyorsaság, az időtartam, a pulzus vagy az elégetett kalória. És itt jön be a legnagyobb hátránya ezeknek a fülhallgatóknak, a sok kizárólagos funkció, azaz a saját márkához kötés. Mind az Airpodnál, mind az IconX-nél a zenelejátszáson túli funkciók csak iPhone, illetve Galaxy telefonokkal működnek, mert egyszerűen a szükséges szoftver nem telepíthető fel másra, illetve elvesznek az olyan előnyök, mint a könnyű eszközre másolhatóság és telepítés. A Sony már évtizeddel ezelőtt megbukott a hasonló koncepciójával (emlékezzünk csak, ők saját, semelyik más márkával nem kompatibilis háziszabványokat találtak ki), fura, hogy itt megint ezt erőltetik. Bármennyire is logikus ez üzletpolitikailag, semmiképpen sem elfogadható.
A Bragi nevű aprócska startup Dash nevű megoldása a telefontól jóval függetlenebbül működik. Nikolaj Hviid még 2014 elején indította el a közösségi finanszírozású kampányát, amely a mai napig az egyik legsikeresebb ilyen jellegű kezdeményezésnek számít Európában. A Kickstarteren több adományozó segítségével 3,4 millió dollárt gyűjtött össze, tavaly novemberben pedig befektetők további 22 millió dollárt adtak a cégnek.
A The Dash nem csupán fülhallgató, sokkal inkább egy 13 gramm súlyú miniatűr számítógép. A két fülhallgató 28 szenzorral van ellátva, amelyek szinte mindent mérni tudnak: szívfrekvenciát, kalóriafogyasztást, a megtett lépések számát és a távolságot. Ez az eszköz is.kizárólag érintéssel működik és az okostelefonhoz Bluetooth-kapcsolaton keresztül csatlakozik. Az integrált négy gigabájtos adattárolóra alkalmazások telepíthetők, melyek okostelefon nélkül is működnek.
Hviid az okostelefont kellemetlen, sőt, felesleges kiegészítőnek tartja. Ezek a készülékek szerinte egy napon éppúgy el fognak tűnni, mint a televíziók. Amint a Braginak sikerül mobilkapcsolatot integrálnia a The Dash rendszerébe, nem igazán lesz komoly indok az okostelefonok használatára, kiválthatók lesznek egy "hallható termékkel". Ez lehet egy különleges okosóra, amit az emberek nem a csuklójukon, hanem a fülükben viselnek majd.
Bragi Dash
A termék jelenleg 119 euróba kerül. A Braginak két évvel ezelőtt alig 12 munkatársa volt, ma már irodája van Hongkongban és Chicagóban, a teljes csapat több mint 170 személyből áll, akik 45 nemzetet képviselnek. A vállalkozás decemberig további 50 új dolgozót vehet fel, míg 2017 végéig a teljes létszám elérheti a 600-at.
Bármennyire nagyszerű is a kifejlesztett megoldás, vannak hibái. A felhasználók egy része arról panaszkodik, hogy a Bluetooth-kapcsolat gyakran megszakad és a két fülhallgató közötti kommunikáció sem működik mindig megbízhatóan, a kezelés pedig minden, csak nem intuitív. A legtöbb probléma azonban megoldható szoftverfrissítéssel.
A hiányosságok ellenére az ötlet máris felkeltette az IBM érdeklődését. Hviidnek meggyőződése, hogy a "hallható termékek" hasznos kiegészítőkké válhatnak akár a szerelők vagy az irodai dolgozók számára. Ezek a készülékek teljesen megváltoztathatják az emberek munkavégzését és komoly befolyást gyakorolhatnak a jövő munkafolyamataira. A fejlesztő nem ül a babérjain, hanem a következő ötletét is szeretné megvalósítani: okoskontaktlencsét akar kifejleszteni.
Az iPhone 7 minapi bejelentésével együtt jelent meg az Apple vezeték nélküli fülhallgatója, az Airpod, melyre valószínűleg sokan vártak azért, hogy eldöntsék ezt vegyék-e meg, vagy nyugodtan választhatnak mást. A vezeték nélküli fülhallgatók piaca nagyon új, de már most zsúfolt, az ismert óriáscégeken kivül aprócska startupok is lehetőséget látnak itt a berobbanásra. Ha az új iPhone-hoz hasonlóan később mások is lehagyják a telefonokról a fülhallgató-csatlakozót, akkor ezek a vállalatok fényes jövő elé nézhetnek.
Inkább röhejes fülbevalónak, mint menő fülhallgatónak néz ki
A vezeték nélküli fülhallgatókat nem mérik olcsón, áruk a 150-300 dolláros árkategóriában mozog, szóval az Apple 159 dolláros árképzése kifejezetten konzervatívnak mondható. Csak ez az egy meglepően béna kinézetű kiegészítő várhatóan az OTP Bank teljes éves bevételéhez mérhető összeget hoz majd az amerikai cég konyhájára, és nem is tud sokat, a zenelejátszáson túl lehetővé teszi a telefonálást és a Siri használatát. Formája miatt valószínűleg ugyanúgy könnyen kiesik a fülünkből, mint a vezetékes Earpod, ráadásul a cég nem is szállít hozzá különböző méretű illesztőket.
A Samsung szintén felszállt erre a vonatra, június elején jelent meg IconX nevű fülhallgatójuk. A kényelmes illeszkedését három különböző méretű füldugó és egy apró szárnyacska segíti. Egy apró szenzor által már a behelyezéssel aktiválható, vezérelni pedig külseje megkoppintásával, illetve ujjunk rajta történő húzigálásával lehet. 4 GB memóriájában jópár zeneszám elfér, tölteni pedig saját - egyébként elég jól kinéző - tartójába visszahelyezve tudjuk.
Samsung IconX
Minden ilyen eszköznél lényeges a hozzájuk tartozó mobilos alkalmazás, mert amellett, hogy zenelejátszásra használhatók, egyéb érzékelők is vannak bennük. Ezen követhetjük nyomon például a sportoláshoz köthető adatokat, mint a távolság, a gyorsaság, az időtartam, a pulzus vagy az elégetett kalória. És itt jön be a legnagyobb hátránya ezeknek a fülhallgatóknak, a sok kizárólagos funkció, azaz a saját márkához kötés. Mind az Airpodnál, mind az IconX-nél a zenelejátszáson túli funkciók csak iPhone, illetve Galaxy telefonokkal működnek, mert egyszerűen a szükséges szoftver nem telepíthető fel másra, illetve elvesznek az olyan előnyök, mint a könnyű eszközre másolhatóság és telepítés. A Sony már évtizeddel ezelőtt megbukott a hasonló koncepciójával (emlékezzünk csak, ők saját, semelyik más márkával nem kompatibilis háziszabványokat találtak ki), fura, hogy itt megint ezt erőltetik. Bármennyire is logikus ez üzletpolitikailag, semmiképpen sem elfogadható.
A Bragi nevű aprócska startup Dash nevű megoldása a telefontól jóval függetlenebbül működik. Nikolaj Hviid még 2014 elején indította el a közösségi finanszírozású kampányát, amely a mai napig az egyik legsikeresebb ilyen jellegű kezdeményezésnek számít Európában. A Kickstarteren több adományozó segítségével 3,4 millió dollárt gyűjtött össze, tavaly novemberben pedig befektetők további 22 millió dollárt adtak a cégnek.
A The Dash nem csupán fülhallgató, sokkal inkább egy 13 gramm súlyú miniatűr számítógép. A két fülhallgató 28 szenzorral van ellátva, amelyek szinte mindent mérni tudnak: szívfrekvenciát, kalóriafogyasztást, a megtett lépések számát és a távolságot. Ez az eszköz is.kizárólag érintéssel működik és az okostelefonhoz Bluetooth-kapcsolaton keresztül csatlakozik. Az integrált négy gigabájtos adattárolóra alkalmazások telepíthetők, melyek okostelefon nélkül is működnek.
Hviid az okostelefont kellemetlen, sőt, felesleges kiegészítőnek tartja. Ezek a készülékek szerinte egy napon éppúgy el fognak tűnni, mint a televíziók. Amint a Braginak sikerül mobilkapcsolatot integrálnia a The Dash rendszerébe, nem igazán lesz komoly indok az okostelefonok használatára, kiválthatók lesznek egy "hallható termékkel". Ez lehet egy különleges okosóra, amit az emberek nem a csuklójukon, hanem a fülükben viselnek majd.
A termék jelenleg 119 euróba kerül. A Braginak két évvel ezelőtt alig 12 munkatársa volt, ma már irodája van Hongkongban és Chicagóban, a teljes csapat több mint 170 személyből áll, akik 45 nemzetet képviselnek. A vállalkozás decemberig további 50 új dolgozót vehet fel, míg 2017 végéig a teljes létszám elérheti a 600-at.
Bármennyire nagyszerű is a kifejlesztett megoldás, vannak hibái. A felhasználók egy része arról panaszkodik, hogy a Bluetooth-kapcsolat gyakran megszakad és a két fülhallgató közötti kommunikáció sem működik mindig megbízhatóan, a kezelés pedig minden, csak nem intuitív. A legtöbb probléma azonban megoldható szoftverfrissítéssel.
A hiányosságok ellenére az ötlet máris felkeltette az IBM érdeklődését. Hviidnek meggyőződése, hogy a "hallható termékek" hasznos kiegészítőkké válhatnak akár a szerelők vagy az irodai dolgozók számára. Ezek a készülékek teljesen megváltoztathatják az emberek munkavégzését és komoly befolyást gyakorolhatnak a jövő munkafolyamataira. A fejlesztő nem ül a babérjain, hanem a következő ötletét is szeretné megvalósítani: okoskontaktlencsét akar kifejleszteni.