Berta Sándor

Az innovációhoz elenged­hetetlen a trendek figyelése

Amelyik vállalkozás komoly piaci szerepet akar betölteni, az kénytelen figyelni a trendekre.

Az 54 éves Jens Bode a Henkel számára vizsgálja a trendeket, amelyek figyelése szerinte egyáltalán nem tekinthető luxusnak. A menedzser hozzátette, hogy az innováció a vállalatok túlélése szempontjából rendkívül fontos, a trendek pedig az innováció egyik inspirációs formáját jelentik.

Bode kiépített a trendekre fogékony emberekből egy hálózatot, amely minden lehetséges területet felölel. Negyedévente 150 trend, impulzus és ötlet kerül az asztalára. Ezek lehetnek új csomagolásokkal, élelmiszerekkel, innovatív disztribúciós utakkal vagy más termékekkel kapcsolatos elképzelések. A 150 trendből általában 25-30 darabot választ ki és átgondolja a csapatával, hogy miként lehet azokat a mosó- és a tisztítószerek területén alkalmazni. A lényeg az, hogy más termékkategóriáktól hagyják magukat inspirálni.

A menedzser kijelentette, hogy a társaságoknak foglalkozniuk kell a külső hatásokkal, a lehetőségekkel éppúgy, mint a kockázatokkal. Egy trendfelderítőnek elsősorban nagyon figyelnie kell mindenre és kíváncsinak kell lennie. Emellett fontos a nyílt kommunikáció, ő is megosztja a birtokába jutott információkat. Az elzárt tudás ugyanis nem tudás. Ugyanakkor arra nincs semmilyen garancia, hogy a trendekből termékek lesznek. Ennek ellenére fontos, hogy beszéljenek a felmerült ötletekről és azokat felhasználják inspirációként.

Bode azt vallja, hogy egy sikeres terméknek sok apja van. Többek között az is fontos, hogy a piac szabályait megkérdőjelezzék, átlépjék és a kategóriákat kibővítsék. A Henkel is megpróbál más piacokon megjelenni. Továbbá azt sem szabad elfelejteni, hogy sok olyan cég van, amelyek tíz évvel ezelőtt még nem is léteztek, most pedig már globális viszonylatban is piacvezetők. De az is igaz, hogy amelyik piaci szereplő nem innovatív folyamatosan, az nagyon gyorsan eltűnhet és ez utóbbi nagyon gyorsan megtörténhet.

A szakember végül rámutatott, hogy a Henkel düsseldorfi központjában 26 nemzet képviselteti magát. Ez jó példa arra, hogy egy cégnél számos szakértőre van szükség, pragmatistákra éppúgy, mint "őrültekre" és emellett kell a kreatív nyugtalanság is.

Svájci vállalkozások az elmúlt években képviseleteket hoztak létre a Szilícium-völgyben. A vállalatok egyrészt a következő trendeket és a befektetésre érdemes területeket (Big Data, mesterséges intelligencia stb.) próbálják meg felderíteni, másrészt azt, hogy mely startupokból lehet a következő Facebook, Twitter vagy Amazon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!