Mortimer
Sony PlayStation2
Japánban egy millió darabot adtak el belőle egy hétvége alatt. Az összehasonlíthatóság érdekében elmondanánk, hogy a Sega Amerikában hat hét alatt adott el ennyit Dreamcastjából, s ezzel akkor rekordot döntött.
Mi van a dobozban?
A PlayStation2 (PS2) dobozában maga a PS2 egység, egy duál Shock 2 analóg vezérlő, egy 8MB-os memóriakártya, egy segédprogramokkal teli lemez, egy AV kábel, egy AC tápkábel és egy kézikönyv található.
Specifikációk
CPU
CPU: 128 bites "Emotion Engine"
Órajel: 294.912 MHz
A PS2 a Toshiba által gyártott 128 bites Emotion Engine körül összpontosul. Ennek órajele 294.912 MHz, így elegendő teljesítménnyel rendelkezik komplex 3D színterek előállításához. A Sony kijelentése szerint a CPU teljesítménye 6.2 GFLOPS, elmondásuk szerint az Emotion Engine másodpercenként 66 millió sokszög előállítására képes. Persze független szakértők véleménye szerint a valós számok a fények, az árnyékolás és a képek egyéb részleteinek lerenderelése után valahol tízmillió körül mozognak. Ettől függetlenül ezek nagyon impresszív adatok.
Összehasonlítás: A Sega Dreamcastnak 200 MHz-es Hitachi SH4 processzora van, a lebegőpontos számításokat 64 bites, az egészszámosakat 32 bites egység végzi, s összteljesítménye 1.4 GFLOPS- "mindössze" 3 millió poligon kiszámolására képes másodpercenként.
Videó
Grafika: "Graphics Synthesizer"
Grafikus órajel: 147.456MHz
Beágyazott VRAM (véletlen hozzáférésű videómemória) cache: 4 MB
A PS2 grafikus alrendszerének elnevezése "Graphics Synthesizer". Órajele a processzor órajelének fele, azaz 147.456MHz. 4 MB beágyazott videómemória gyorsítótárat tartalmaz, hasonlóan az Intel i810-es chipsetjéhez, ami szintén tartalmaz video cache-t a teljesítmény növelésére.
Összehasonlítás: A Dreamcast PowerVR 2DC grafikus chipje 100 MHz-en fut. De a Dreamcast grafikus rendszere némi előnnyel rendelkezik, mivel a processzor csak a látható poligonokat számolja ki, ezáltal kisebb a memória-sávszélesség igénye.
Memória alrendszer
Memória: Két 128 Mbites RDRAM modul
Mérete: 32 MB
Memóriabusz: két Direct Rambus csatorna
Sávszélesség: 3.2 GB/s
Az Emotion Engine-t két Direct Rambus csatorna táplálja, mindkettő egy 128 Mbites RDRAM egységhez vezet, így a memória mérete 32 MB. A két csatorna össz-sávszélessége 3.2 GB másodpercenként. Az RDRAM modulok közvetlenül a PS2 alaplapjára csatlakoznak, a processzortól fizikailag 5 cm távolságra.
Összehasonlítás: A Dreamcast 16 MB 100 MHz-es SDRAM memóriát használ, melyek egy 64 bites memóriabuszon csatlakoznak a processzorhoz. Az össz-sávszélesség 800 MB másodpercenként. Persze ismét meg kell jegyeznünk, hogy a Dreamcast grafikus alrendszere kisebb sávszélességet igényel.
Miért RDRAM?
Csodálkozhatnánk az RDRAM használatán. Ugyan a döntés pontos okai nem ismertek, de a Sony valószínűleg a különleges felhasználásból adódó néhány előny miatt választotta a DDR SDRAM helyett.
Ahhoz, hogy a DDR elérje a 3.2 GB/s átviteli sebességet 128 bites memóriabusz szükséges. A régi 440BX memóriabuszos rendszer maximális memória-sávszélessége 64 bites buszon 100MHz SDRAM-ot alkalmazva 800MB/s. Ugyanilyen 64 bites memóriabuszos rendszerbe 200 MHz-es DDR SDRAM-ot helyezve a maximális sávszélesség 1.6 GB/s-ra nő. Ahhoz, hogy 200MHz-en elérjük a 3.2 GB/s-os sávszélességet a CPU és a DDR SDRAM között, 128 bites memóriabuszt kell alkalmazni.
De a szélesebb busznak vannak hátrányai is.
Elsősorban sokkal nagyobb a helyigénye, így miután minden komponens a NYÁK-ra került, a fennmaradó hely gyakran már nem elegendő. Ennek kiküszöbölésére rendszerint több réteget állítanak elő. Minél kisebb nyomtatott áramköri lapra van szükség, annál nagyobb lesz a rétegek száma is.
A PS2-ben két 16 bites Direct Rambus csatorna van. Ugyan nem ismert hány rétegű a PS2 alaplapja, de napjaink két Direct Rambus csatornával rendelkező személyi számítógépeiben 4-6 a rétegek száma. Jelenleg még nincsen tömeggyártásban készülő DDR SDRAM-os asztali PC; ezek akár 8 rétegűek is lehetnek.
Tehát mivel az RDRAM az a DDR SDRAM-nál kisebb buszt igényel a 3.2 GB/s-os memória-sávszélesség eléréséhez, az RDRAM kevesebb helyet is foglal az alaplapon. A Sony-nak nagyon fontos volt a kis méret, mivel a PS2 alaplapja össze van zsúfolva számos más részegységgel, így jó lehetőséget láttak a rétegek számának növelésében.
Természetesen több réteg használata több pénzbe is kerül.
Ha teljesen technikai szemszögből nézzük a dolgot, 8 bites 200 MHz-es DDR modulból 16 darab kell egy 128 bit széles busznál a 3.2 GB/s sávszélesség eléréséhez. Persze egy ilyen kicsi szerkezetben nincs elegendő hely ilyen sok modulnak. Persze négy 32 bites modult is használhatunk, de ezek nem szabványosak a PC-kben, több érintkezőlábjuk van és nagyobb helyet is foglalnak. A kisebb RDRAM rendszerek előnyei között meg kell említenünk a tagoltságot is.
Ha a 256 MB DRAM technológia szabvánnyá válik, a 4 egységes DDR memóriarendszer kapacitása 128 MB-ra nő, s az RDRAM rendszerek 16 MB-ról 32MB-ra nőnek csatornánként. A kapacitás kisebb mértékű növelésének lehetőségével a mérnökök az optimálisan megkívánt rendszerigényhez közelebbi teljesítményű megoldásokat választhatnak, ami a költségek csökkentését jelenti. Így a lábak alacsonyabb száma és a magasabb sávszélesség miatt az RDRAM alapú memóriarendszerek biztosítani tudják a költséghatékony konstrukció által megkívánt teljesítményt.
Persze a fentiek nem szükségesek a PS2 használatához ;)
Egyébként nem a Sony használ fel elsőként RDRAM-ot konzolgépben - az úttörő a Nintendo volt, amikor 4 MB RDRAM-ot helyeztek az N64-be. Az N64 két régebbi generációjú, 16 Mbites RDRAM modult használ.
Hang
Processzor: SPU2
Hangcsatornák száma: 48 + szoftver
Hangmemória: 2MB
A PS2-nek konzolgéphez képest csodálatos a hangja. Természetesen a hang minősége nagyban függ a hangszórótól és az erősítőtől, de más konzolokhoz képest - beleértve a Dreamcast-ot is - a PS2 adja a legjobb sztereóhatást. Támogatja az audió CD lejátszást és a DVD-knél a DTS-t és a Dolby Digital-t.
IOP I/O processzor
CPU mag: PlayStation CPU+
Órajele: 33.8688MHz vagy 36.864MHz (választható)
IOP memória: 2MB
A PS2 ki-bemeneteit az eredeti PlayStation CPU magja kezeli, emellett biztosítja az visszamenőleges kompatibilitást a régebbi PlayStation játékokhoz. Így ha az embernek nem volt PlayStation konzolja és vásárol egy PS2-est, megveheti és használhatja a piacon kapható több száz játék bármelyikét. Fontos megjegyeznünk, hogy a japán PS2-esek csak a japán PlayStation játékok lejátszására képesek.
DVD-ROM
Lemezmeghajtó: DVD-ROM
Sebessége: CD-ROM - 24x; DVD-ROM - 4x
Média: PlayStation CD-ROM, PlayStation2 CD-ROM, DVD-ROM
Támogatott formátumok: Audio CD, DVD-Video
A PS2 legizgalmasabb jellemzőinek egyike a DVD-ROM meghajtó. Játékoldalról nézve a DVD-ROM támogatás révén lehetősége nyílik a játékfejlesztőknek 4GB egyetlen lemezre helyezése, így valószínűleg a PS2 játékok tele lesznek videóbejátszásokkal. A 24x CD és a 4x DVD sebessége miatt radikálisan lecsökken a várakozás mennyisége is.
Mivel a PS2 DVD lejátszási képességei igen jók, a házimozi élvezetéhez megfontolandó egy sima DVD lejátszó vásárlása helyett inkább egy PS2-re beruházni. Az audio CD támogatás is igen hasznos lehet, minősége az eddigi konzolgépekkel ellentétben megfelel egy közepes árfekvésű CD meghajtónak.
A konzol kiadása után egy héttel derült ki, hogy a japán DVD lejátszó szoftverhez számos hack létezik, amikkel bármilyen régiójú DVD lemez lejátszhatóvá válik. Ez korlátozott mértékben működik is, mert míg a Mátrix amerikai változata tökéletesen nézhető volt, addig a Fiatal Frankensteinnél csak a menüig lehetett eljutni, magához a filmhez nem. A Sony már másfajta lejátszóprogrammal szállítja a konzolt, melyekben már nem lehet bármilyen régiókódú DVD lemezt megnézni.
Összehasonlításképpen: A Dreamcastban 12x-es sebességgel pörgő GD-ROM meghajtó van, lemezenkénti maximálisan 1 GB kapacitással. Hangja gyengébb minőségű (persze a korábbi konzolokéhoz képest nagyon jó), nem képes DVD lejátszásra és nem kompatíbilis a régebbi Sega játékokkal.
Méret, súly, kinézet
Méretek: 301mm széles x 178mm magas x 78mm mély
Súly: 2.1 kg
A PS2 ház fekete színű, kék hangsúlyozással. A burkolat alja és teteje sík, az elején szellőzőjárattal, hátulján ventillátorral. A ventillátor és a DVD meghajtó csendesebb, mint a Dreamcast, de a DVD zaja még pár lépés távolságból is hallható. Alján és a bal oldalán kis gumitalpak találhatók, így fektetve és állítva is elhelyezhetjük. Szemben egy kis forgatható PlayStation szimbólum található, amit a konzolgép helyzetétől függően mindig helyes pozícióba tekerhetünk. Létezik egy kék állvány is, de használata nem szükséges.
Összehasonlításképpen: A Dramcast mérete 184 mm x 184 mm x 57 mm, jelentősen kisebb a PS2-nél, de mivel nem sima, nem állítható az oldalára, tehát végeredményben több helyet foglal.
Csatlakozók
Controller port (2)
A PS2 controller portja kompatíbilis az eredeti PlayStation perifériáival, aminek következtében már most is számos kiegészítő és vezérlőegység kapható. A két portnál több is lehetne, a Dreamcast és az N64 is 4 porttal rendelkezik; a legtöbb konzoljáték még nagyobb élvezetet nyújt három baráttal együtt játszva. Szerencsére plusz pénzért kapható bővítőegység.
A PS2-t Dual Shock 2 analóg eszközzel együtt szállítják, ami nagyon hasonlít az eredeti Dual Shock-ra. A bal kéznél négy irányítógombja van egy analóg botocskával, a jobbnál négy gyémántalakban elhelyezett gomb szintén egy analóg szárral, két bal indexgomb, két jobb indexgomb, egy kiválasztógomb, egy startgomb és egy on/off gomb. Ha valaki szerette vagy utálta a régi irányítóeszközt, valószínűleg ezzel is ugyanolyan tapasztalatai lesznek.
Memóriakártya nyílás (2)
Két memóriamodul teszi lehetővé a mentett játékállások barátokkal való cserélgetését. A DVD lejátszáshoz installálni kell a DVD lejátszó programot. A mellékelt kártyának 8 MB memóriája van, jóval több a Dreamcastban használtnál.
A kiadás után hírek jelentek meg arról, hogy 1000 PS2 memóriamodult visszaszállítottak a DVD lejátszó-szoftver hibája miatt. Ez igen alacsony meghibásodási arány, de mi is tapasztaltuk. Miután játszottunk néhány játékkal, és kimentettük az állást, nem tudtunk DVD-t nézni. Betöltés közben csak fekete képernyő volt látható. Ha a mellékelt, segédprogramokat tartalmazó CD-ről újrainstalláltuk a DVD szoftvert, a dolgok ismét tökéletesen rendben működtek.
AV kábel kimenet (1)
A PS2 AV kimenettel jelent meg szabvány bal audió RCA, jobb audió RCA és összetett RCA csatlakozókkal. Plusz pénzért más AV konverterek is kaphatók. Az grafika szempontjából az igazi az lett volna, ha VGA kimenet is van.
Optikai digitális kimenet
A PS2 rendelkezik egy digitális kimenettel is, amire AC-3 vagy DTS dekódert lehet kapcsolni az audiójelek minőségének csökkenése nélkül. Feltétlenül szükséges a házimozi imádóknak.
A PS2 két USB portja igen érdekes dolog, lehetőséget nyújt standard USB billentyűzet, egér és más USB periféria csatlakoztatására. Nyitva a lehetőség a webböngészés, a szövegszerkesztés és a nyomtatás előtt.
I.Link (IEEE1394) (1)
Az USB porttól jobbra található a Sony I.Link csatlakozó (IEEE 1394 FireWire). Habár még semmilyen PS2 termék nem használja, nagyok a benne rejlő lehetőségek, pl. a digitális videokameráknak is van ilyen dugaszuk.
Type III PCMCIA kártyanyílás
A PCMCIA nyílás szintén nincs még használatban, de a PS2 fejlesztők sokféleképpen kihasználhatják. Elsőként említenénk a PC Ethernet kártyát és a modemeket, de rajta keresztül lehetséges merevlemezek, CD újraírók, Zip drive és még sok más periféria csatlakoztatása.
Játékok
Rengeteget beszéltünk a hardverről, de a konzolgépek elsősorban a szoftvertámogatástól függenek. Teljesen mindegy milyenek a technikai lehetőségek, és persze a minőségi DVD lejátszás fontos tényező, de ha nincsenek jó játékok, senki nem fogja megvenni. Szerencsére a PS2 szoftvertámogatása a hardverhez méltó, kiadásakor már 10 játék kapható volt rá. Rengeteg PS2 játékot már bejelentettek, beleértve 1999-ben az év játékának választott Unreal Tournamentet is - megjelenése az PS2 amerikai debütálásakor várható. Hetente jönnek újabb játékok, és azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az eredeti PlayStation játékok is játszhatók rajta.
Ára jelenleg Japánban 39,800 yen (kb. 100e Ft), ami elég magasnak számít egy konzolhoz képest. A hatalmas érdeklődés miatt a gépnek komoly feketepiaca alakult ki, 900-1100 dolláros áron vesztegetik, ami egy kiváló PC árával egyenlő. Aztán itt van a DVD kódolás ügye, már csak ezért sem éri meg még importált PS2-est venni: nem hinném, hogy sok olvasó folyékonyan beszél japánul. Persze ha a legkorábban gyártott konzolok egyikéhez lenne szerencsénk (ahol még nem javították ki a DVD lejátszó-szoftver feltörhetőségét).
A PC nem halt meg, és nem fog a PS2 amerikai/európai eladásának megkezdésekor sem. Itt van az NV15, Rage 6, Voodoo4/5 stb.
A PS2 jövője
300MHz-es CPU, 150MHz-es grafikus processzor, 32MB Dual Channel Direct 700MHz RDRAM, 3.2GB/s-os memória-sávszélesség, DVD lejátszás, IEEE 1394, USB, PCMCIA és a digitális kimenet. Ezzel a kiváló hardverrel biztosan nagy jövő elé nézhet. Teljesítménye egyértelműen nagyobb, mint a Sega Dreamcast-é, és a Nintendo Dolphinja még soká fog megjelenni. A Microsoft X-Box kiadásáig még legalább 22 hónap van hátra (hacsak nem halasztják tovább), így a PS2 biztosan hosszú ideig a piac legjobb konzolgépje lesz.
Forrás: Sharky
Kapcsolódó cikkek:
SEGA Dreamcast
A PC identitásválsága