MTI
Minden iratunkat egyesíti az e-kártya
Benyújtotta a kormány az Országgyűlésnek a személyi igazolványt, a lakcímkártyát, az adókártyát, a társadalombiztosítási kártyát és - például a schengeni övezeten belüli utazásnál - az útlevelet egy okmányba összevonó, kibővíthető közlekedési kedvezmények igénybe vételére jogosító, akár diákigazolványként is használható e-kártya bevezetéséhez szükséges törvényjavaslatot.
Az új okmány tartalmazza majd a tulajdonos nevét, születési helyét és idejét, állampolgárságát, anyja nevét, a birtokos nemét, fényképét, ha 12. életévét betöltötte, aláírását, valamint azt, meddig érvényes a személyazonosító igazolvány. Belekerül az irat kiállításának kelte és helye, valamint az, hogy mely hatóság állította ki, valamint - nem olvasható formában - az a tény, ha korlátozzák a tulajdonos külföldre utazását, valamint egy, a fontosabb adatok gépi olvasására alkalmas adatsort.
Külföldi állampolgárságú vagy hontalan polgár részére kiállított állandó személyazonosító igazolvány tartalmazza annak tényét, hogy az állandó személyazonosító igazolvány külföldre utazásra nem jogosít - olvasható a törvényjavaslatban. Az állandó személyi igazolvány része - a jogszabályban meghatározott esetek kivételével - egy olyan, optikailag olvasható adattároló kód, amely tartalmazza a polgár ujjnyomatát és az elektronikus aláíráshoz szükséges adatot, a tulajdonos társadalombiztosítási azonosítóját, adóazonosító jelét, valamint a személyazonosító igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját.
A polgár személyazonosságát a személyazonosító igazolványon túl az érvényes útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély igazolhatja. Személyazonosítás céljából - jogszabályban meghatározott kivételekkel - a polgár nem kötelezhető más okmány bemutatására - mondaná ki elfogadása esetén a jogszabály. A törvényjavaslat általános indoklása szerint az e-kártya bevezetése "biztosítja az állampolgárok számára, hogy egyetlen okmány használatával intézhessék hivatalos ügyeiket, kiemelten az adóigazgatási eljárásokat és a társadalombiztosítási ellátások igénybevételét, ezáltal alkalmas a TAJ-kártya és az adóigazolvány kiváltására, és legyen alkalmas egyes közlekedési szolgáltatások igénybevételére is. Az e-kártyától elvárt funkcionalitást leghatékonyabban a személyazonosító igazolvány fejlesztésével lehet elérni".
Az ePASS (úti okmány) kártyafunkció komfortosabbá teszi a magyar állampolgárok európai utazásait az elektronikus úti okmány funkciók használatával, ugyanis az elektronikus úti okmány minden olyan határátlépésnél felhasználható, ahol a schengeni vagy más államközi egyezmények által szabályozott hozzáférési jogosultsággal rendelkező rendszerek, tehát például zsilipkapus beléptető rendszerek üzemelnek. A javaslat szerint mindazoknak, akik legfeljebb 60 nappal a lejárta előtt kérik a jelenlegi igazolványuk cseréjét, vagy nem rendelkeznek érvényes személyazonosító igazolvánnyal és e-kártyájuk még nem volt, és esetükben ideiglenes személyazonosító igazolvány kiadására nincs szükség, 1500 forint illetéket kell leróniuk az új iratért.
Az eljárás illetékmentes lesz mindenki számára, aki 18 évnél fiatalabb és nem rendelkezik más személyazonosító okmánnyal, aki 65 év felettiként határidő nélküli igazolványt kér, aki külföldre utazás tilalma hatálya alatt áll, és ezt jelző igazolványt kap, akinek az igazolványát a tároló eleme hibája miatt kell cserélni. Minden más esetben az igazolvány illetéke 5000 forint. Múlt csütörtökön jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy döntött a kormány az e-kártya bevezetéséről. Lázár János akkor jelezte, hogy a kormány előző napi döntése értelmében felmenő rendszerben vezetik be az új okmányt. Az e-kártya alkalmas lesz elektronikus ügyintézésre, elektronikus aláírásra - tette hozzá.
Az új okmány tartalmazza majd a tulajdonos nevét, születési helyét és idejét, állampolgárságát, anyja nevét, a birtokos nemét, fényképét, ha 12. életévét betöltötte, aláírását, valamint azt, meddig érvényes a személyazonosító igazolvány. Belekerül az irat kiállításának kelte és helye, valamint az, hogy mely hatóság állította ki, valamint - nem olvasható formában - az a tény, ha korlátozzák a tulajdonos külföldre utazását, valamint egy, a fontosabb adatok gépi olvasására alkalmas adatsort.
Külföldi állampolgárságú vagy hontalan polgár részére kiállított állandó személyazonosító igazolvány tartalmazza annak tényét, hogy az állandó személyazonosító igazolvány külföldre utazásra nem jogosít - olvasható a törvényjavaslatban. Az állandó személyi igazolvány része - a jogszabályban meghatározott esetek kivételével - egy olyan, optikailag olvasható adattároló kód, amely tartalmazza a polgár ujjnyomatát és az elektronikus aláíráshoz szükséges adatot, a tulajdonos társadalombiztosítási azonosítóját, adóazonosító jelét, valamint a személyazonosító igazolvány elektronikus egyedi azonosítóját.
A polgár személyazonosságát a személyazonosító igazolványon túl az érvényes útlevél vagy kártyaformátumú vezetői engedély igazolhatja. Személyazonosítás céljából - jogszabályban meghatározott kivételekkel - a polgár nem kötelezhető más okmány bemutatására - mondaná ki elfogadása esetén a jogszabály. A törvényjavaslat általános indoklása szerint az e-kártya bevezetése "biztosítja az állampolgárok számára, hogy egyetlen okmány használatával intézhessék hivatalos ügyeiket, kiemelten az adóigazgatási eljárásokat és a társadalombiztosítási ellátások igénybevételét, ezáltal alkalmas a TAJ-kártya és az adóigazolvány kiváltására, és legyen alkalmas egyes közlekedési szolgáltatások igénybevételére is. Az e-kártyától elvárt funkcionalitást leghatékonyabban a személyazonosító igazolvány fejlesztésével lehet elérni".
Az ePASS (úti okmány) kártyafunkció komfortosabbá teszi a magyar állampolgárok európai utazásait az elektronikus úti okmány funkciók használatával, ugyanis az elektronikus úti okmány minden olyan határátlépésnél felhasználható, ahol a schengeni vagy más államközi egyezmények által szabályozott hozzáférési jogosultsággal rendelkező rendszerek, tehát például zsilipkapus beléptető rendszerek üzemelnek. A javaslat szerint mindazoknak, akik legfeljebb 60 nappal a lejárta előtt kérik a jelenlegi igazolványuk cseréjét, vagy nem rendelkeznek érvényes személyazonosító igazolvánnyal és e-kártyájuk még nem volt, és esetükben ideiglenes személyazonosító igazolvány kiadására nincs szükség, 1500 forint illetéket kell leróniuk az új iratért.
Az eljárás illetékmentes lesz mindenki számára, aki 18 évnél fiatalabb és nem rendelkezik más személyazonosító okmánnyal, aki 65 év felettiként határidő nélküli igazolványt kér, aki külföldre utazás tilalma hatálya alatt áll, és ezt jelző igazolványt kap, akinek az igazolványát a tároló eleme hibája miatt kell cserélni. Minden más esetben az igazolvány illetéke 5000 forint. Múlt csütörtökön jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy döntött a kormány az e-kártya bevezetéséről. Lázár János akkor jelezte, hogy a kormány előző napi döntése értelmében felmenő rendszerben vezetik be az új okmányt. Az e-kártya alkalmas lesz elektronikus ügyintézésre, elektronikus aláírásra - tette hozzá.