SG.hu

Nem várhat a hazai informatikus oktatás reformja

Az IT szakma képviselői háttérbeszélgetést tartottak arról, hogy milyen kilátások vannak az oktatásban, van-e megoldás a dinamikusan növekvő informatikushiány megállítására, a szakemberpótlásra.

A beszélgetést az IVSZ elnöke, Laufer Tamás nyitotta meg, aki felvezette a problémát. Pár évvel ezelőtti felmérésükből kiderült, hogy csak a hazai piacról több mint 10 000 informatikus hiányzik. A technológia olyan gyorsan fejlődik, amit az oktatás nem képes a megfelelő ütemben követni. Már most jelentősen kevesebb a szakember, mint amennyire szükség lenne, és ha nem találunk rá megoldást, ez a hiány tovább nő. A szakadék a frissen végzettek tudása, gyakorlati ismerete és a piac változó és sokrétű igénye között egy olyan probléma, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül.

Arról, hogy a jelenleg tapasztalható szakemberhiány pontosan kikből áll, kiket keres a piac, a résztvevők hasonlóan vélekednek. Nem feltétlenül a diploma megléte a kérdés, sokkal fontosabb a gyakorlati tudás. Egy jó egyetemen szerzett diploma még nem jelenti azt, hogy a pályakezdő szakember a megfelelő ismerettel bír, és munkát talál. A legtöbb vállalat kénytelen maga megadni a leendő munkatárs számára a szükséges tréninget, és ez az akár több hónapos betanítási folyamat komoly extra terheket ró a vállalatokra. Mindezt elfelejthetnék, ha az iskolapadból olyan jelentkezők állnának fel, akik ismerik a gyakorlati folyamatokat, képesek szinte azonnal alkalmazni megszerzett tudásukat, és teljes értékű munkatárssá válni.

Az elhangzott vélemények szerint az általános és középiskolai oktatás nem ad megfelelő tudást: a mai programozási nyelveket ismerő, jó oktatókat azonnal levadássza a piac, és elhagyják a pedagógiai pályát. Ma az oktatásban aktívan tevékenykedő oktatók többsége nem rendelkezik versenyképes piaci tudással, így azt átadni sem képes.

Szigeti Ádám, az EMMI Felsőoktatásért Felelős Államtitkárságának politikai főtanácsadója szerint az állami oktatás célja is hasonló, ezért is hozták létre a duális képzéseket, de hozzátette, hogy a piac ritmusához képest ők lassan képesek reagálni. Így mire egy probléma megoldódik, két másik vetődik fel.

Vállalkozói körökben szerencsére sokkal rugalmasabban tudnak lépéseket tenni, de az állami oktatás megreformálása nélkül nem lesznek képesek betölteni a hiányt. A Skool társalapítója, Major Zsófi rámutatott a lényegre, amikor azt mondta, hogy ma már a számítástechnikai alaptudás pont olyan szükségszerű, mint megtanulni írni és olvasni. Az oktatásnak pedig ebbe az irányba kell mozdulnia, fel kell ismerni, hogy az írás és olvasás oktatása mellett a technológiai tudás elsajátítása is az alaptanterv része kell, hogy legyen.

A kisdiákok elképesztően fogékonyak az új ismeretek iránt. Guzsaly Péter a KódGarázstól elmesélte, hogy egy 10 hetes kurzus végére a 10 év körüli srácok és lányok képesek egy videojátékot programozni. Sőt olyan szintű tudásra tesznek szert, hogy ha ez jogilag is megoldható lenne, akkor akár junior fejlesztői pozíciót is kaphatnának nagy nemzetközi technológiai vállalatoknál. Vinnai Balázs szerint a felsőoktatás nem arra van kitalálva, hogy a munkaerőpiac piramisának minden szintjére szakembereket képezzenek. A valóságban az "újkori kékgallérosokból" a legnagyobb a hiány. Szerinte a naprakész elméleti és gyakorlati tudás sokkal fontosabb, mint az, hogy egy hallgató deriválni vagy integrálni tudjon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mrzed001 #7
    Megnyugtatlak, ahogy én hallottam az egész állami szférában totális stop van. Se egy gépet, se egy fénymásolót nem vehetnek már talán több mint 1 éve.
    No persze céges kocsit a vezetőknek, azt igen, mert az nekik jár.

    Ami a géptermet illeti, régen a cégek levonhatták adóalapból vagy mi, ha felajánlottak iskolának pénzt, amit az kizárólag pl gépek vásárlására költhette. Szakközépbe full felszerelt robotika laborunk volt meg 3 számítógépes terem, meg igen sok CNC maró meg eszterga. Egyetemen nem láttam fele olyat meg annyit se.
    Csakhogy ezt is eltörölték ha jól tudom, szóval nem támogatják már a cégek sem a sulikat.

    De a legdurvább, hogy hülyeségeket tanítanak. Pl oktattam egy srácot, aki ment SQL vizsgára. Mondanom sem kell, hogy egy "kissé" többet, meg jobban, mint a könyvbe.
    Egyik példában valami egyszerű 3 táblás Select volt. Megcsinálta ahogy tanítottam neki Left meg Inner join-nal. Bakker, visszadobta a tanár neki dugóval, hogy ez így nem jó, meg amúgy sem tudhatná ő ezt. Mert az ostobája csak a béna Where feltételes módszert ismerte.
    Vissza kellett fogniuk, hogy nehogy bemenjek és az illető tanárnak nevezett szarzsák képébe vágjam a vagy 10 éves SQL könyvemet.
    De amúgy ez általános. Pl egy Oracle oktatónak is nekem kellett elmagyarázni, hogy igen, van ez, nem is emlékszem már milyen régen az SQL szabvány része, igen Oracle is tudja. Kipróbálta, és csodálkozott, hogy tényleg tudja, sebességbe is totál ugyanaz, csak mondjuk 20x átláthatóbb a kód.


  • lamer the true #6
    No igen, amióta a kedves vezető az oktatás nyakába rakta a Klik-jét azóta informatikai beszerzési stop van. Röhej.

    Az oktatási intézmények egy nyavajás géptermet sem tudnak szerezni maguknak, nemhogy színvonalas oktatást biztosítani.
  • mrzed001 #5
    Röviden úgy fogalmaznék, hogy nincs szakmai elit (vezető fejlesztő), középosztály (sokrétű, fejlesztés, adatbázis, sok nyelven) és az 1-2 nyelves kódoló.
    Itt mindenki programozó, illetve programozónak képzeli magát. Az is programozó aki írt már 2 hallo word-öt (meg egy 5 formos butaságot), meg az is aki az SMB protokollt ültette át új nyelvre, vagy felhúzott egy adattárházat.
    Azért van a kettő között NÉMI különbség.

    És hogy miért ? Amiért orvosból sem tudod, hogy akihez mész egy végtelen béna kókler, vagy Dr House második reinkarnációja.
    TITOK.
  • kvp #4
    Angolszasz orszagokban az engineer-eket 4 kategoriaba soroljak. Az A az egyetemi, a B a foiskolai, a C a szakmunkas es a D a betanitott kategoria. (nallunk tevesen mernoknek forditjak, mig az angoloknal a mozdonyvezeto es a cseplogep kezelo is ugyanugy engineer) Ez egyben azt is jelenti, hogy az informatikus kifejezes nem feltetlen egyetemet vegzett mernokot jelent, de egy szakmunkas vegezettsegu rendszergazda vagy egy betanitott ugyfelszolgalatos is ugyanugy informatikusnak szamit. Tehat osszesen ennyi ember hianyzik az informatikai teruletekrol. De ahogy egy gyarban sem mindenki fomernok, ugy az informatikaban sem mindenki tervezomernok, hanem rengeteg beosztott 'munkas' is kell. Ezek jelentos resze hianyzik, mert aki valamennyire is ert hozza vagy erdekli a tema az a felsooktatast celozza meg, igy nagyon keves szakmunkas vegezettsegu, de a nyomtatoban festekpatront cserelni kepes beosztott informatikus van.

    Az idegennyelv ismerete pedig azert jelenik meg, mert a globalizalt vilagban ma mar itthon is konnyebben kap valaki ugy allast, ha magyarul nem is, de tobb a ceg altal elvart nyelven beszel megfelelo szinten. Ennek fo oka, hogy egy kulfoldi cegnel az anyaorszag nyelve az alap, tehat mindenkinek ugy kellene beszelnie, meg a takaritonak is. Ha amerikai vagy brit, akkor angolul ha nemet akkor nemetul, es a japanokat nem is emlitem. Az informatika nyelve e mellett az angol, tehat a szakmai angol ma mar alap elvaras.

    Az egyetemi oktatas tenyleg bena, de ott nem gyakorlatot hanem elmeletet tanitanak, azoknak akik a gyakorlati kepzesen a foiskolai eveik alatt mar atestek. Ez a nyugati rendszeru 3+2 eves kepzes egyik alapja. A tenyleges munkat (kodolas, rendszeradminisztracio) pedig a szakmunkaskepzoben kellene oktatni, ami ugyebar nincs vagy csak mutatoba, de oda sem a tehetseges gyerekek mennek.

    Idealis esetben egy tisztan szoftverfejleszto cegnel a nyugati modell szerint egyetemi vegzettseg csak a fomernoknek kell, foiskolai kellene a vezeto programozoknak, akik a programtervezest vegzik es eleg a szakmunkas a tenyleges kodirast vegzoknek. Ehhez kepest manapsag nallunk szinte minden cegnel mindenki diplomas aki gep elott ul, meg a titkarno is (mondjuk ok jellemzoen bolcseszek). Ez egyreszt folosleges, masreszt noveli a berkoltsegeket vagy a ceg kenytelen a szakmunkas fizetest adni az egyetemet vegezett embernek. Mondjuk ez jellemzoen nyugaton is igy van, foleg mivel indiabol es egyeb azsiai allamokbol nagy mennyisegu tulkepzett, ugyanakkor olcso mernok aramlott be, igy mar a szakmunkasok helyett is alkalmazhatnak mernokot, ha kell ha nem.
  • AgentKis #3
    Kérdésem az lenne, hogy honnan hiányzik az a 10000 informatikus? Mert én nem igazán találkozok ilyen álláshíredtésekkel!
    Az meg hogy a MAGYAR piacról hiányzik, az egyszerűen egy vicc! Minden (Országosan akár 100 is!!!) hírdetésben tárgyalási szintű 1-2 idegen nyelvet követelnek meg. A gyakorlati tudás meg lófaszt ér a magyar cégnél, ha nem tudok németül ÉS angolul viccelődni!
    Hát erről talán ennyit...
  • Zoliz #2
    Ostobákat ingyen(!) kell képezni, hogy férfinak ne maradjon munka se.
    http://index.hu/tech/2014/06/25/kislanyokat_visznek_bele_a_kodolasba/
  • mrzed001 #1
    Ahogy egy szaktanárom mondta: aki ért hozzá csinálja ... aki nem, az tanítja.
    Sajnos tényleg ez van. Az egyetemen is piszkosul hiányzott a gyakorlati megközelítés. Se egy vendégelőadó a szakmai elitből, se gyakorlati óra. Elmélet ezerrel (órák >70-80%-a), tanítva humán irányultságú emberek által olyanoknak, akik full reálosok, tehát gyakorlatiak. Egyértelmű, hogy a legjobb gyakorlati emberek voltak akik legelsőre kibuktak. A hozzá nem értő, a tudást használni képtelen magolós elméletiek meg maradtak. Szóval ez ami van, ez egy nagy .....
    Programozók között nem véletlen a legjobbak hangmérnök, meg gépész, meg robotika diplomások azok közül, akiket ismerek.