Berta Sándor
Programozást tanulhatnak a német alsó tagozatosok
A német kormány internetes megbizottja azt szeretné, ha sokkal jobban előtérbe kerülne a programozási ismeretek elsajátítása.
Gesche Joost (SPD) azt szorgalmazta, hogy a jövőben a német alsó tagozatosoknak tanulniuk kellene programozást is. Amennyiben ez nem következik be, úgy fennáll a veszélye annak, hogy a német diákok a nemzetközi összehasonlításokban alulmaradnak. "Internetes követként egész Európában úton vagyok és azt vettem észre, hogy más államokban sokkal többet tesznek a digitális oktatásért" - emelte ki a dizájnkutatással foglalkozó professzor, aki a tevékenységével a gazdasági minisztérium munkáját segíti.
Nagy-Britanniában a most zajló tanévtől kezdve már kötelező az alsó tagozatosoknak a programozás oktatása. Joost úgy vélte, hogy Németország ezzel szemben túlzottan visszafogott és várakozó állásponton van, holott azonnali cselekedésre lenne szükség. "Még ha most elkészítenénk is egy koncepciót, a megvalósítása éveket venne igénybe. Már ma meg kell kezdenünk a megfelelő kezdeményezések kiépítését" - tette hozzá a szakember.
Joost szerint az IT-technológiák minden területen egyre inkább jelen vannak és napjainkban szinte egyetlen szakma sem létezhet digitális ismeretek nélkül. A gyerekeknek éppen ezért már korán meg kell adni azt a a lehetőséget, hogy ne csak tartalomfogyasztók legyenek, hanem aktívan is szerepet vállaljanak ezekben a folyamatokban. A fiatalok akár egyetlen hétvége alatt is létrehozhatnak egy alkalmazást és ezzel a nagyszerű élménnyel mindenkinek korán meg kellene ismerkednie. A lányokat lehetne leginkább ilyen módon motiválni arra, hogy a jövőben erősebben használják ki a digitális munkaerőpiacban rejlő lehetőségeket.
A GEW német szakszervezet szkeptikusan fogadta a felvetést. Ilka Hoffmann, a GEW iskolai részlegének vezetője leszögezte, hogy elsősorban az alapvető dolgokat - írás, olvasás, számolás - kellene továbbra is előtérbe helyezni. Fontos, hogy a második lépés megtételére ne az első lépés előtt kerüljön sor és szerintük sok iskola még a megfelelő felszerelésekkel sem rendelkezik.
Ranga Yogeshwar fizikus és televíziós műsorvezető tavaly júniusban közölte: azt szeretné, ha a felhasználók nem csak szörfölnének a világhálón, hanem akár a saját alkalmazásaikat is elkészítenék. Éppen ezért hozta létre a "Mindenki tud programozni" nevű kezdeményezést. Úgy vélte, hogy a programozás a 21. század nyelve és ugyanolyan fontos, mint amilyen korábban a könyvkiadás volt.
Gesche Joost (SPD) azt szorgalmazta, hogy a jövőben a német alsó tagozatosoknak tanulniuk kellene programozást is. Amennyiben ez nem következik be, úgy fennáll a veszélye annak, hogy a német diákok a nemzetközi összehasonlításokban alulmaradnak. "Internetes követként egész Európában úton vagyok és azt vettem észre, hogy más államokban sokkal többet tesznek a digitális oktatásért" - emelte ki a dizájnkutatással foglalkozó professzor, aki a tevékenységével a gazdasági minisztérium munkáját segíti.
Nagy-Britanniában a most zajló tanévtől kezdve már kötelező az alsó tagozatosoknak a programozás oktatása. Joost úgy vélte, hogy Németország ezzel szemben túlzottan visszafogott és várakozó állásponton van, holott azonnali cselekedésre lenne szükség. "Még ha most elkészítenénk is egy koncepciót, a megvalósítása éveket venne igénybe. Már ma meg kell kezdenünk a megfelelő kezdeményezések kiépítését" - tette hozzá a szakember.
Joost szerint az IT-technológiák minden területen egyre inkább jelen vannak és napjainkban szinte egyetlen szakma sem létezhet digitális ismeretek nélkül. A gyerekeknek éppen ezért már korán meg kell adni azt a a lehetőséget, hogy ne csak tartalomfogyasztók legyenek, hanem aktívan is szerepet vállaljanak ezekben a folyamatokban. A fiatalok akár egyetlen hétvége alatt is létrehozhatnak egy alkalmazást és ezzel a nagyszerű élménnyel mindenkinek korán meg kellene ismerkednie. A lányokat lehetne leginkább ilyen módon motiválni arra, hogy a jövőben erősebben használják ki a digitális munkaerőpiacban rejlő lehetőségeket.
A GEW német szakszervezet szkeptikusan fogadta a felvetést. Ilka Hoffmann, a GEW iskolai részlegének vezetője leszögezte, hogy elsősorban az alapvető dolgokat - írás, olvasás, számolás - kellene továbbra is előtérbe helyezni. Fontos, hogy a második lépés megtételére ne az első lépés előtt kerüljön sor és szerintük sok iskola még a megfelelő felszerelésekkel sem rendelkezik.
Ranga Yogeshwar fizikus és televíziós műsorvezető tavaly júniusban közölte: azt szeretné, ha a felhasználók nem csak szörfölnének a világhálón, hanem akár a saját alkalmazásaikat is elkészítenék. Éppen ezért hozta létre a "Mindenki tud programozni" nevű kezdeményezést. Úgy vélte, hogy a programozás a 21. század nyelve és ugyanolyan fontos, mint amilyen korábban a könyvkiadás volt.