Berta Sándor
Csak öt év múlva válnak meghatározóvá a 3D-nyomtatók
A legnagyobb probléma, hogy a technológiát támogató készülékek még túl drágák.
A Gartner piackutató cég elemzői a Hype Cycle for 3D Printing, 2014 című jelentésükben azt hangsúlyozták, hogy a 3D-nyomtatásnak még öt esztendőre van szüksége ahhoz, hogy világszerte elterjedjen. A technológiát napjainkban elsősorban a prototípusok gyors elkészítésére használják, az egészségügyben vagy az iparban való professzionális alkalmazására ugyanakkor még sokat kell várni.
Pete Basiliere, a Gartner alelnöke azt mondta, hogy jelenleg mintegy 40 gyártó árul 3D-nyomtatókat az üzleti szféra számára, s világszerte 200 vállalkozás fejleszt és értékesít felhasználóknak szánt készülékeket. Ez utóbbiak csupán néhány száz dollárba kerülnek, de még ez az ár is túl magas az elterjedés szempontjából, annak ellenére, hogy a technológia már nagy ismertségnek örvend és komoly médiaérdeklődés övezi.
A professzionális és az otthoni 3D-nyomtatás piaca csak látszólag hasonlít egymásra. Számos vállalat eleinte otthoni készülékekkel kísérletezik, mert azok olcsók, de később gyorsan rájönnek, hogy ha meg akarják vetni a lábukat ezen a területen, akkor drágább, professzionális berendezésekkel is jelentkezniük kell. Másrészt fontos, hogy a 3D-nyomtatás egy összetett ökorendszer, amelyben egyaránt szerepet kapnak a szoftverek, a hardverek és a nyomtatási alapanyagok. Ezek használata pedig egyáltalán nem olyan egyszerű, mint a hagyományos nyomtatók esetében.
A Canalys számításai alapján az ágazat az idén 1,3 milliárd dollár értékben fog 3D-nyomtatókat és 2,5 milliárd dollár értékben szolgáltatásokat és alapanyagokat eladni. Amennyiben ez megvalósul, úgy a bevétel tavalyhoz képest 52 százalékkal nőhet. 2018-ban már 5,4 milliárd dollárért értékesíthetnek 3D-nyomtatókat, valamint 10,8 milliárd dollárért szolgáltatásokat és alapanyagokat. Ez éves szinten átlagosan 45,7 százalékos növekedésnek felel meg.
Az amerikai International Data Corporation (IDC) informatikai és távközlési piackutató vállalat tavaly decemberi elemzésében úgy vélte, hogy piaci áttörés előtt áll a 3D nyomtatási technológia, ami különleges eljárásból rövidesen bevett ipar gyakorlattá növi ki magát. Kevin Curran, az Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) munkatársa pedig azt prognosztizálta, hogy a táblagépek miatt a lézer- és a tintasugaras nyomtatók a következő négy éven belül eltűnhetnek a piacról.
A Gartner piackutató cég elemzői a Hype Cycle for 3D Printing, 2014 című jelentésükben azt hangsúlyozták, hogy a 3D-nyomtatásnak még öt esztendőre van szüksége ahhoz, hogy világszerte elterjedjen. A technológiát napjainkban elsősorban a prototípusok gyors elkészítésére használják, az egészségügyben vagy az iparban való professzionális alkalmazására ugyanakkor még sokat kell várni.
Pete Basiliere, a Gartner alelnöke azt mondta, hogy jelenleg mintegy 40 gyártó árul 3D-nyomtatókat az üzleti szféra számára, s világszerte 200 vállalkozás fejleszt és értékesít felhasználóknak szánt készülékeket. Ez utóbbiak csupán néhány száz dollárba kerülnek, de még ez az ár is túl magas az elterjedés szempontjából, annak ellenére, hogy a technológia már nagy ismertségnek örvend és komoly médiaérdeklődés övezi.
A professzionális és az otthoni 3D-nyomtatás piaca csak látszólag hasonlít egymásra. Számos vállalat eleinte otthoni készülékekkel kísérletezik, mert azok olcsók, de később gyorsan rájönnek, hogy ha meg akarják vetni a lábukat ezen a területen, akkor drágább, professzionális berendezésekkel is jelentkezniük kell. Másrészt fontos, hogy a 3D-nyomtatás egy összetett ökorendszer, amelyben egyaránt szerepet kapnak a szoftverek, a hardverek és a nyomtatási alapanyagok. Ezek használata pedig egyáltalán nem olyan egyszerű, mint a hagyományos nyomtatók esetében.
A Canalys számításai alapján az ágazat az idén 1,3 milliárd dollár értékben fog 3D-nyomtatókat és 2,5 milliárd dollár értékben szolgáltatásokat és alapanyagokat eladni. Amennyiben ez megvalósul, úgy a bevétel tavalyhoz képest 52 százalékkal nőhet. 2018-ban már 5,4 milliárd dollárért értékesíthetnek 3D-nyomtatókat, valamint 10,8 milliárd dollárért szolgáltatásokat és alapanyagokat. Ez éves szinten átlagosan 45,7 százalékos növekedésnek felel meg.
Az amerikai International Data Corporation (IDC) informatikai és távközlési piackutató vállalat tavaly decemberi elemzésében úgy vélte, hogy piaci áttörés előtt áll a 3D nyomtatási technológia, ami különleges eljárásból rövidesen bevett ipar gyakorlattá növi ki magát. Kevin Curran, az Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) munkatársa pedig azt prognosztizálta, hogy a táblagépek miatt a lézer- és a tintasugaras nyomtatók a következő négy éven belül eltűnhetnek a piacról.