Berta Sándor

A Yelp segíthet az étel­mérgezések felderítésében

Az étkezések utáni hasmenéseket összegezve derítik fel a higiéniailag nem megfelelő éttermeket New York-ban.

A New York-i szakembereknek a Yelp étterem- és bárminősítő honlap segíthet. Amennyiben a felhasználók egy étteremben vagy bárban rossz vagy akár romlott ételt ettek, akkor gyakran ezt megosztják a kritikáikban vagy a bejegyzéseikben. Egy új szoftver most ezeket a beírásokat elemzi ki, hogy felfedezze az egyes éttermekben lévő higiéniai problémákat, illetve romlott ételeket. A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) által nyilvánosságra hozott legfrissebb jelentés szerint a 9 hónapos tesztidőszak alatt három vendéglátóipari helyen 3 fogásról állapították meg, hogy ételmérgezés forrásai lehettek.

A Yelp-bejegyzéseket elemző programot a Columbia Egyetemen fejlesztették ki és a döntéshozók olyan potenciálisan értékes eszköznek tekintik, amely hasznos lehet az ételmérgezések elleni harcban. Sharon Balter, a New York-i egészségügyi és mentálhigiénés hivatal járványügyi szakértője kijelentette: amikor utána járnak egy ételmérgezéses esetnek, akkor tudni akarják, hogy a megbetegedett emberek pontosan mit ettek, ki volt velük és mit fogyasztottak el közösen. Aki a Yelp oldalain hasmenésre panaszkodik, az általában emlékszik rá, hogy mit evett, ugyanakkor később az emberek hajlamosak ezeket a dolgokat elfelejteni. A kutatók rámutattak, hogy ha valaki egy éttermi ebéd vagy vacsora elfogyasztása után rosszul van, akkor ritkán fordul a hatóságokhoz, viszont szívesen panaszkodik a közösségi oldalakon.

A kifejlesztett szoftver közel 300 000 darab, éttermekkel kapcsolatos Yelp-bejegyzést vizsgált át. Az írások mindegyike 2012 közepe és 2013 eleje között született, így vált ismertté 16 eset. A mérgezéseket házi készítésű saláták, rák és sajtos makaróni váltotta ki. Ugyan ez az esetmennyiség nem tűnik soknak, de minden jelzést komolyan kell venni. A programot a tesztidőszakban hetente futtatták, most viszont már minden egyes nap, azért, hogy a minimálisra csökkentsék az ételmérgezések számát és a szakemberek azonnal tudomást szerezzenek ezekről az esetekről. Így kideríthető, hogy pontosan milyen élelmiszer okozott problémákat, míg a tesztidőszak alatt inkább az általános higiéniai hiányosságokat szűrték ki.

A Yelp 2012-ben harcot indított a felhasználók és a reklámügynökségek fizetett véleményei ellen és egy felugró ablak segítségével figyelmezteti az internetezőket a gyanús webes véleményekre. Az utóbbiakat ráadásul külön meg is jelöli, hogy senkinek a figyelmét se kerülhessék el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bobijub #3
    Magyarországon az alkotmánybíróság (? nem vicces, hogy ezt elfelejtették átnevezni alaptörvénybíróság-ra ?) majd jól betiltja, és blokkoltatja az elérhetőségét. A fosató-hányató kaját etető éttermek talajdonosainak jogainak védelme fontosabb, mint a fosók-hányók jogainak védelme. Egy ilyen site, vagy bármelyik konkurrensének üzemeltetői bármikor teljes személyes és kiterjesztett családi vagyonukkal lesznek felelősek, valamint büntetőjogilag is felelősségre vonhatóak lesznek, ha nem képesek hatóságilag hitelesített, huszonöt évre letétbe helyezett tanúsítvánnyal igazolni a problémás esetek megírásának alaptörvényes megalapozottságát.
  • Tetsuo #2
    Az biztos! Ahogy Ángliában a Food Hygiene Rating Scheme az "éttermek" falán.
  • jackoneill90 #1
    sok kamu értékelést jól megfizetik majd