Berta Sándor
A Yelp segíthet az ételmérgezések felderítésében
Az étkezések utáni hasmenéseket összegezve derítik fel a higiéniailag nem megfelelő éttermeket New York-ban.
A New York-i szakembereknek a Yelp étterem- és bárminősítő honlap segíthet. Amennyiben a felhasználók egy étteremben vagy bárban rossz vagy akár romlott ételt ettek, akkor gyakran ezt megosztják a kritikáikban vagy a bejegyzéseikben. Egy új szoftver most ezeket a beírásokat elemzi ki, hogy felfedezze az egyes éttermekben lévő higiéniai problémákat, illetve romlott ételeket. A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) által nyilvánosságra hozott legfrissebb jelentés szerint a 9 hónapos tesztidőszak alatt három vendéglátóipari helyen 3 fogásról állapították meg, hogy ételmérgezés forrásai lehettek.
A Yelp-bejegyzéseket elemző programot a Columbia Egyetemen fejlesztették ki és a döntéshozók olyan potenciálisan értékes eszköznek tekintik, amely hasznos lehet az ételmérgezések elleni harcban. Sharon Balter, a New York-i egészségügyi és mentálhigiénés hivatal járványügyi szakértője kijelentette: amikor utána járnak egy ételmérgezéses esetnek, akkor tudni akarják, hogy a megbetegedett emberek pontosan mit ettek, ki volt velük és mit fogyasztottak el közösen. Aki a Yelp oldalain hasmenésre panaszkodik, az általában emlékszik rá, hogy mit evett, ugyanakkor később az emberek hajlamosak ezeket a dolgokat elfelejteni. A kutatók rámutattak, hogy ha valaki egy éttermi ebéd vagy vacsora elfogyasztása után rosszul van, akkor ritkán fordul a hatóságokhoz, viszont szívesen panaszkodik a közösségi oldalakon.
A kifejlesztett szoftver közel 300 000 darab, éttermekkel kapcsolatos Yelp-bejegyzést vizsgált át. Az írások mindegyike 2012 közepe és 2013 eleje között született, így vált ismertté 16 eset. A mérgezéseket házi készítésű saláták, rák és sajtos makaróni váltotta ki. Ugyan ez az esetmennyiség nem tűnik soknak, de minden jelzést komolyan kell venni. A programot a tesztidőszakban hetente futtatták, most viszont már minden egyes nap, azért, hogy a minimálisra csökkentsék az ételmérgezések számát és a szakemberek azonnal tudomást szerezzenek ezekről az esetekről. Így kideríthető, hogy pontosan milyen élelmiszer okozott problémákat, míg a tesztidőszak alatt inkább az általános higiéniai hiányosságokat szűrték ki.
A Yelp 2012-ben harcot indított a felhasználók és a reklámügynökségek fizetett véleményei ellen és egy felugró ablak segítségével figyelmezteti az internetezőket a gyanús webes véleményekre. Az utóbbiakat ráadásul külön meg is jelöli, hogy senkinek a figyelmét se kerülhessék el.
A New York-i szakembereknek a Yelp étterem- és bárminősítő honlap segíthet. Amennyiben a felhasználók egy étteremben vagy bárban rossz vagy akár romlott ételt ettek, akkor gyakran ezt megosztják a kritikáikban vagy a bejegyzéseikben. Egy új szoftver most ezeket a beírásokat elemzi ki, hogy felfedezze az egyes éttermekben lévő higiéniai problémákat, illetve romlott ételeket. A Centers for Disease Control and Prevention (CDC) által nyilvánosságra hozott legfrissebb jelentés szerint a 9 hónapos tesztidőszak alatt három vendéglátóipari helyen 3 fogásról állapították meg, hogy ételmérgezés forrásai lehettek.
A Yelp-bejegyzéseket elemző programot a Columbia Egyetemen fejlesztették ki és a döntéshozók olyan potenciálisan értékes eszköznek tekintik, amely hasznos lehet az ételmérgezések elleni harcban. Sharon Balter, a New York-i egészségügyi és mentálhigiénés hivatal járványügyi szakértője kijelentette: amikor utána járnak egy ételmérgezéses esetnek, akkor tudni akarják, hogy a megbetegedett emberek pontosan mit ettek, ki volt velük és mit fogyasztottak el közösen. Aki a Yelp oldalain hasmenésre panaszkodik, az általában emlékszik rá, hogy mit evett, ugyanakkor később az emberek hajlamosak ezeket a dolgokat elfelejteni. A kutatók rámutattak, hogy ha valaki egy éttermi ebéd vagy vacsora elfogyasztása után rosszul van, akkor ritkán fordul a hatóságokhoz, viszont szívesen panaszkodik a közösségi oldalakon.
A kifejlesztett szoftver közel 300 000 darab, éttermekkel kapcsolatos Yelp-bejegyzést vizsgált át. Az írások mindegyike 2012 közepe és 2013 eleje között született, így vált ismertté 16 eset. A mérgezéseket házi készítésű saláták, rák és sajtos makaróni váltotta ki. Ugyan ez az esetmennyiség nem tűnik soknak, de minden jelzést komolyan kell venni. A programot a tesztidőszakban hetente futtatták, most viszont már minden egyes nap, azért, hogy a minimálisra csökkentsék az ételmérgezések számát és a szakemberek azonnal tudomást szerezzenek ezekről az esetekről. Így kideríthető, hogy pontosan milyen élelmiszer okozott problémákat, míg a tesztidőszak alatt inkább az általános higiéniai hiányosságokat szűrték ki.
A Yelp 2012-ben harcot indított a felhasználók és a reklámügynökségek fizetett véleményei ellen és egy felugró ablak segítségével figyelmezteti az internetezőket a gyanús webes véleményekre. Az utóbbiakat ráadásul külön meg is jelöli, hogy senkinek a figyelmét se kerülhessék el.