Szekeres Viktor

Két scifi lehet az ősz meglepetésfilmje

Megtörténik, amire kevesen számítottak? Az új Dreddtől, valamint Bruce Willis időutazós scifijétől mindenki el van ájulva. Végre jó lesz scifi-rajongónak lenni?

Megnézed a Dreddet?
  • Mindenképpen megnézem.
  • Még mindig nem vagyok meggyőzve.
  • Nem. Hadd döntsem el, hogy mit nézek meg.
Messze még a Dredd 3D és a Looper - A jövő gyilkosa (Looper) premierje, mégis érdemes előzetesen szólni a két scifiről, hiszen olyasmit produkáltak, amire rég nem volt példa a műfajban. Amerikában a Dredd szeptember 21-én, a Looper pedig 28-án kerül bemutatásra (itthon október 11-e és szeptember 27-e a két film premierjének időpontja), de már megjelentek mindkét alkotásról az első kritikák. Ezekből az előzetes újságírói véleményekből persze nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, azonban mégis felkaphatjuk rájuk a fejünket, mert ritkán fordul elő, hogy két scifi ilyen kedvező kritikákkal kezdje meg mozis pályafutását.


Amerika először a Dreddet fogja látni, másfél-két hét múlva minden bizonnyal már száz vagy kétszáz hivatalos kritika is megjelenik, de egyelőre 22 hivatalos véleményt lehetett elolvasni a filmről - és mindegyik pozitív volt. (Legalábbis a cikk megjelenésének pillanatában ez a helyzet az újságírói kritikákat összegző RottenTomatoes gyűjtése szerint.) A "példátlan" jelző is elég enyhe erre a jelenségre, főleg, hogy egy kvázi feldolgozás filmről van szó, mely valójában persze nem fog semmit meríteni a Stallone-féle hatalmas bukásból, inkább az eredeti angol képregényt fogja alapnak venni.

A Dredd 3D-t az angol Pete Travis forgatta Dél-Afrikában, abszolút nemzetközi színészgárdával. A rendező korábban tévésorozatokkal és minisorozatokkal futott be, majd elkészíthetett két közepesen jól fogadott filmet, a Nyolc tanút és a Végjátékot. A Dredd 3D-ről szólva a kritikusok kiemelik, hogy a film ultraerőszakos és igen stílusos lett, de hozzáteszik, hogy a történet nem túl eredeti, azonban ezt a készítők ellensúlyozzák a megoldások eredetiségével és az akciójelenetekkel. Abban több kritikus is megegyezik, hogy a filmről lerí, hogy nagy szeretettel csinálták és olyan emberek álltak a kamerák mögött, akiknek sokat jelentett ez a projekt. (Ezek mellett még több kritika is megemlíti a nagyon szépen kivitelezett lassításokat.)


Mint ahogy a Dredd esetében nem meglepő, hogy az előző Dredd bírónál jobban sikerült, úgy a Looper - A jövő gyilkosánál sem döbben meg az ember a pozitív véleményeken - mindössze a teljes egyetértés váratlan. Az időutazós filmet ugyanis az a Rian Johnson írta és rendezte, aki eddig két szörnyen jó filmet tett le az asztalra. A 2005-ös Beépülve műfaji alapvetés, remek noir, de a 2008-as Szélhámos fivérek sem könnyen feledhető, bár fogadtatása nem volt annyira egyöntetűen pozitív, mint Johnson első rendezésének. (Mi ennek ellenére nagyon oda voltunk érte hajdani kritikánkban.)

A Looper - A jövő gyilkosáról egyelőre még csak 11 kritika született, de azok mind neves kritikusoktól érkeztek, így mindenképp biztatónak tekinthető, hogy az eddigi 11 vélemény egytől-egyig pozitív előjelű. Csak pár idézet a kritikusoktól: "dinamizmussal és pontossággal összerakott film", "a legkúlabb és legmagabiztosabb scifi a 2006-os Az ember gyermeke óta", "2012 egyik legjobb filmje, a stáblista után azonnal meg akarod nézni ismét", illetve "Olyan érzés, mintha ez a film újszerű és másmilyen lenne, már-már futurisztikus". A negatívumok kiemelésére az első elmarasztaló kritikáig várnunk kell.

Megnézed a Looper - A jövő gyilkosát?
  • Mindenképpen megnézem.
  • Még mindig nem vagyok meggyőzve.
  • Nem. Hadd döntsem el, hogy mit nézek meg.
Persze a fentiek nem jelentik azt, hogy két hét múlva ne vegyes fogadtatásról írnánk a filmek esetében, mint ahogy azt sem, hogy mindenki egyet fog érteni a kritikusokkal. Egész egyszerűen az idei scifik esetében ilyesmiről szó sem lehetett - a két egyelőre 100%-os filmmel szembeállítható a Csatahajó (34% - 65 pozitív, 129 negatív kritika) vagy a John Carter (52% - 110 pozitív, 103 negatív kritika), de még a rajongói kedvenc Prometheus is csak 73%-os tetszési indexig jutott el (184 pozitív, 68 negatív kritika). Nemsokára saját szemünkkel is megbizonyosodhatunk arról, hogy ezúttal miképp ítélkeztek a kritikusok.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Béka Benő #36
    Na, az a 71 % mehet a moziba megnézni a Dredd-et...
    De nem sok mindent fog belőle látni.
  • Shodan #35
    Dredd trailer elég bejövős
  • Zombee #34
    Azért a popzene sem ment tönkre, a Rihannák és Lady Gagák pl. egész jól megélnek. És ha ők egész jól megélnek, akkor a kiadók végképp, elvégre a haszon jó része náluk marad.
  • morden #33
    Mint ahogy zombee írta az undergorund zenére gondoltam, a popzene nem mozgat meg egyáltalán, de az undergorundban évek alatt is hatalmas változások történnek és szerintem jót tett neki,a letöltés. A popnak nyilván nem, de az kit érdekel :D ?
  • Zombee #32
    A zeneipar máshogy nem is lehet jól, mint anyagi értelemben, mivel nem a minőségről szól. Az underground-ban viszont rengeteg dolog történt, nagyon sok jó zenekar tűnt fel a 2000-es években is, csak ezek nincsenek úgy szem előtt. A kiadóknak ma sokkal inkább buta, könnyen emészthető és röptében kiszarható előadóra van az emberek miatt szüksége, mint valaha. Nézd csak meg a tehetségkutatókat: nem vitatom, hogy amikor bekerül oda valaki, még van egyénisége, de onnan kikerülve már az összes ugyanolyan dalokat és ugyanúgy énekel, az első 10 helyezett biztosan.
  • Pretorian #31
    Anyagi értelemben biztosan tök jól van a zeneipar, de kb. a 90'-es évek vége óta nem történt semmi említésre méltó dolog a könnyűzenében.
  • Merces #30
    mi viszont tahó, definiciót nem látott bugrisok minőség, illetve tartalom alapján szoktunk osztályozni, osz ne hasogasd a tökszőrt.......
  • morden #29
    Egyébként Bárki látta már a Dredd 3d filmet? ha jól tudom ok11-én jelenik meg, addig nem illik filmet fikázni amíg ki sem jött :D
  • morden #28
    "ásik alappillére (a zeneipar) össze is omlott az új évezred első évtizedében, "
    A zeneipar köszöni jól van , soha ennyi féle és fajta zene nem jelent meg, max a kapzsi kiadók szívták meg a dolgot, de őket sem kell félteni azért, csak nem halnak éhen.
  • Zombee #27
    Tisztában vagyok, hogy ez még ma is elsősorban a költségvetésre vonatkozik, de tegyük hozzá, egy B kategóriás akció nem csak ebben különbözik felsőtagozatos társaitól. És a Dredd bíró, bár sokba került, de vitathatatlan B filmes eszköztárral dolgozik. A közelmúltban is volt rá példa: Féktelen harag. Minden ízében gagyi, egyszemélyes macsó akciófilm sok pénzből. És szerintem marha jó kis film.