Szekeres Viktor
Két scifi lehet az ősz meglepetésfilmje
Megtörténik, amire kevesen számítottak? Az új Dreddtől, valamint Bruce Willis időutazós scifijétől mindenki el van ájulva. Végre jó lesz scifi-rajongónak lenni?
Megnézed a Dreddet?
Messze még a Dredd 3D és a Looper - A jövő gyilkosa (Looper) premierje, mégis érdemes előzetesen szólni a két scifiről, hiszen olyasmit produkáltak, amire rég nem volt példa a műfajban. Amerikában a Dredd szeptember 21-én, a Looper pedig 28-án kerül bemutatásra (itthon október 11-e és szeptember 27-e a két film premierjének időpontja), de már megjelentek mindkét alkotásról az első kritikák. Ezekből az előzetes újságírói véleményekből persze nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, azonban mégis felkaphatjuk rájuk a fejünket, mert ritkán fordul elő, hogy két scifi ilyen kedvező kritikákkal kezdje meg mozis pályafutását.
Amerika először a Dreddet fogja látni, másfél-két hét múlva minden bizonnyal már száz vagy kétszáz hivatalos kritika is megjelenik, de egyelőre 22 hivatalos véleményt lehetett elolvasni a filmről - és mindegyik pozitív volt. (Legalábbis a cikk megjelenésének pillanatában ez a helyzet az újságírói kritikákat összegző RottenTomatoes gyűjtése szerint.) A "példátlan" jelző is elég enyhe erre a jelenségre, főleg, hogy egy kvázi feldolgozás filmről van szó, mely valójában persze nem fog semmit meríteni a Stallone-féle hatalmas bukásból, inkább az eredeti angol képregényt fogja alapnak venni.
A Dredd 3D-t az angol Pete Travis forgatta Dél-Afrikában, abszolút nemzetközi színészgárdával. A rendező korábban tévésorozatokkal és minisorozatokkal futott be, majd elkészíthetett két közepesen jól fogadott filmet, a Nyolc tanút és a Végjátékot. A Dredd 3D-ről szólva a kritikusok kiemelik, hogy a film ultraerőszakos és igen stílusos lett, de hozzáteszik, hogy a történet nem túl eredeti, azonban ezt a készítők ellensúlyozzák a megoldások eredetiségével és az akciójelenetekkel. Abban több kritikus is megegyezik, hogy a filmről lerí, hogy nagy szeretettel csinálták és olyan emberek álltak a kamerák mögött, akiknek sokat jelentett ez a projekt. (Ezek mellett még több kritika is megemlíti a nagyon szépen kivitelezett lassításokat.)
Mint ahogy a Dredd esetében nem meglepő, hogy az előző Dredd bírónál jobban sikerült, úgy a Looper - A jövő gyilkosánál sem döbben meg az ember a pozitív véleményeken - mindössze a teljes egyetértés váratlan. Az időutazós filmet ugyanis az a Rian Johnson írta és rendezte, aki eddig két szörnyen jó filmet tett le az asztalra. A 2005-ös Beépülve műfaji alapvetés, remek noir, de a 2008-as Szélhámos fivérek sem könnyen feledhető, bár fogadtatása nem volt annyira egyöntetűen pozitív, mint Johnson első rendezésének. (Mi ennek ellenére nagyon oda voltunk érte hajdani kritikánkban.)
A Looper - A jövő gyilkosáról egyelőre még csak 11 kritika született, de azok mind neves kritikusoktól érkeztek, így mindenképp biztatónak tekinthető, hogy az eddigi 11 vélemény egytől-egyig pozitív előjelű. Csak pár idézet a kritikusoktól: "dinamizmussal és pontossággal összerakott film", "a legkúlabb és legmagabiztosabb scifi a 2006-os Az ember gyermeke óta", "2012 egyik legjobb filmje, a stáblista után azonnal meg akarod nézni ismét", illetve "Olyan érzés, mintha ez a film újszerű és másmilyen lenne, már-már futurisztikus". A negatívumok kiemelésére az első elmarasztaló kritikáig várnunk kell.
Megnézed a Looper - A jövő gyilkosát?
Persze a fentiek nem jelentik azt, hogy két hét múlva ne vegyes fogadtatásról írnánk a filmek esetében, mint ahogy azt sem, hogy mindenki egyet fog érteni a kritikusokkal. Egész egyszerűen az idei scifik esetében ilyesmiről szó sem lehetett - a két egyelőre 100%-os filmmel szembeállítható a Csatahajó (34% - 65 pozitív, 129 negatív kritika) vagy a John Carter (52% - 110 pozitív, 103 negatív kritika), de még a rajongói kedvenc Prometheus is csak 73%-os tetszési indexig jutott el (184 pozitív, 68 negatív kritika). Nemsokára saját szemünkkel is megbizonyosodhatunk arról, hogy ezúttal miképp ítélkeztek a kritikusok.
Amerika először a Dreddet fogja látni, másfél-két hét múlva minden bizonnyal már száz vagy kétszáz hivatalos kritika is megjelenik, de egyelőre 22 hivatalos véleményt lehetett elolvasni a filmről - és mindegyik pozitív volt. (Legalábbis a cikk megjelenésének pillanatában ez a helyzet az újságírói kritikákat összegző RottenTomatoes gyűjtése szerint.) A "példátlan" jelző is elég enyhe erre a jelenségre, főleg, hogy egy kvázi feldolgozás filmről van szó, mely valójában persze nem fog semmit meríteni a Stallone-féle hatalmas bukásból, inkább az eredeti angol képregényt fogja alapnak venni.
A Dredd 3D-t az angol Pete Travis forgatta Dél-Afrikában, abszolút nemzetközi színészgárdával. A rendező korábban tévésorozatokkal és minisorozatokkal futott be, majd elkészíthetett két közepesen jól fogadott filmet, a Nyolc tanút és a Végjátékot. A Dredd 3D-ről szólva a kritikusok kiemelik, hogy a film ultraerőszakos és igen stílusos lett, de hozzáteszik, hogy a történet nem túl eredeti, azonban ezt a készítők ellensúlyozzák a megoldások eredetiségével és az akciójelenetekkel. Abban több kritikus is megegyezik, hogy a filmről lerí, hogy nagy szeretettel csinálták és olyan emberek álltak a kamerák mögött, akiknek sokat jelentett ez a projekt. (Ezek mellett még több kritika is megemlíti a nagyon szépen kivitelezett lassításokat.)
Mint ahogy a Dredd esetében nem meglepő, hogy az előző Dredd bírónál jobban sikerült, úgy a Looper - A jövő gyilkosánál sem döbben meg az ember a pozitív véleményeken - mindössze a teljes egyetértés váratlan. Az időutazós filmet ugyanis az a Rian Johnson írta és rendezte, aki eddig két szörnyen jó filmet tett le az asztalra. A 2005-ös Beépülve műfaji alapvetés, remek noir, de a 2008-as Szélhámos fivérek sem könnyen feledhető, bár fogadtatása nem volt annyira egyöntetűen pozitív, mint Johnson első rendezésének. (Mi ennek ellenére nagyon oda voltunk érte hajdani kritikánkban.)
A Looper - A jövő gyilkosáról egyelőre még csak 11 kritika született, de azok mind neves kritikusoktól érkeztek, így mindenképp biztatónak tekinthető, hogy az eddigi 11 vélemény egytől-egyig pozitív előjelű. Csak pár idézet a kritikusoktól: "dinamizmussal és pontossággal összerakott film", "a legkúlabb és legmagabiztosabb scifi a 2006-os Az ember gyermeke óta", "2012 egyik legjobb filmje, a stáblista után azonnal meg akarod nézni ismét", illetve "Olyan érzés, mintha ez a film újszerű és másmilyen lenne, már-már futurisztikus". A negatívumok kiemelésére az első elmarasztaló kritikáig várnunk kell.