Szekeres Viktor
2011 legjobb, legviccesebb és leggagyibb filmes plakátjai
Miért van, hogy sokszor a jó filmek plakátja is jól sikerül, míg a tűzrevaló alkotások esetében sokszor a marketing is csődöt mond? Vajon 2011-ben is ez volt a helyzet?
Melyik filmé szerinted a legjobb plakát?
Ha év vége, akkor ész nélküli toplistázások, sőt, az egész folyamat, mint azt a példa is mutatja év elejéig kitolódik, az Oscar-díjak átadására például idén február vége felé fog sor kerülni. De addig is minden szakmai, újságírói és kritikusi szervezet meghozza, illetve már meg is hozta a maga döntését 2011 krémjét illetően, s így tettek a szakosodott filmes honlapok is. Mint például az IMPAwards, mely az egyik legjobb moziplakátos site, ahová szinte mindegyik új plakát felkerül.
Az oldal, mint 1999 óta minden évben, idén is kiosztotta különböző kategóriákban a filmeknek járó jelképes díjakat. A korábbi győzteseket itt lehet megtekinteni, érdekes látni, hogy változott meg évek alatt a plakáttrend, mint ahogy azt is tanulságos lehet megfigyelni, hogy milyenek lettek az adott évben győztes plakátok. Az IMPAwards persze nem csak a legjobb filmes plakátokat díjazza, hanem citromdíjat is oszt - utóbbit sokszor az igénytelen dizájn figyelembe vételével, pontosan leírva a plakátok mellett, hogy mi nem stimmel rajtuk (arányok, eltűnő tárgyak, miegymás). A klasszikusan pocsék és értelmezhetetlen Veszélyes Bangkok-plakátra valószínűleg mindenki emlékszik, még talán maga a levegőt markolászó Nicolas Cage is.
A felső képsorban láthatóak a 2011 legjobb plakátjai, közülük a meglehetősen egyszerű, de beszédes Utódok-anyag nyert, míg eggyel lejjebb a kevésbé igényes, ám klisésségükben is hatásos blockbuster-plakátok versenyében a Másnaposok 2 plakátja. Ha tovább megyünk a képek között, akkor előbb a legviccesebb plakátok jelöltjeit láthatjuk (győzött a How to Live Forever), majd pedig a bátor plakátokét (győzött: Az élet fája). Utóbbiak természetesen nem provokatívságuk miatt bátrak, hanem azért, mert a nagy nevű főszereplőiket nem mutatják, pedig efféle ziccert ritkán hagy kihasználatlanul Hollywood. Tudjuk, hogy elég Eddie Murphy vagy Ben Stiller feje egy plakátképre, a nézők pedig özönleni fognak. Vagy talán mégsem? Mindenesetre a győztes Az élet fája-plakáton ugyan az éles szeműek felfedezhetik Brad Pitt arcát, de a kevésbé éberek még a nevét sem fogják elsőre kiszúrni.
Persze nem csak filmekhez készülnek plakátok, hanem tévésorozatokhoz, így nem csoda, hogy a szériák is kaptak egy kategóriát, s közülük a tavalyi évad egyik sikersorozata, az American Horror Story győzedelmeskedett. A képeket elnézve meglepőnek tűnhet, hogy a House kivételével nem rettentő nézett sorozatok plakátjai vívták ki leginkább a szerkesztők elismeréseit, hanem olyan félmilliós-egymilliós nézettségű szériáké, mint a Jackie nővér vagy a Louie.
Az év legrosszabb plakátjának választott X-Men: Az elsők képet annak idején mi is értetlenséggel fogadtuk, valahol tényleg furcsa, hogy ilyen plakátokra rábólintanak az illetékesek - vajon milyenek lehettek a visszadobott példányok? (Érdemes mindegyik kipécézett rossz plakát elemzését elolvasni.)
Melyik filmé szerinted a legrosszabb plakát?
Bár kapott saját kategóriát a legviccesebb szlogen, a legjobb komoly szlogen, a legjobb teaser plakát, a legjobb karakterplakát-sorozat és még a legfélelmetesebb plakát is, a legérdekesebb díjak, mint mindig, most is az egyedi elismerések voltak, ezeket itt lehet megtekinteni, s olyanok találhatóak közöttünk (csak győztesek, jelöltek nélkül), mint a legjobb lefejezett kutyáért járó különdíj, a legjobban lefegyverzett gyereknek járó elismerés, de kiemelést kapott még a legkevésbé hízelgő színészfotóval bíró, a legcukibb és a legbénább "színészelhelyezést" produkáló kép is.
Az oldal, mint 1999 óta minden évben, idén is kiosztotta különböző kategóriákban a filmeknek járó jelképes díjakat. A korábbi győzteseket itt lehet megtekinteni, érdekes látni, hogy változott meg évek alatt a plakáttrend, mint ahogy azt is tanulságos lehet megfigyelni, hogy milyenek lettek az adott évben győztes plakátok. Az IMPAwards persze nem csak a legjobb filmes plakátokat díjazza, hanem citromdíjat is oszt - utóbbit sokszor az igénytelen dizájn figyelembe vételével, pontosan leírva a plakátok mellett, hogy mi nem stimmel rajtuk (arányok, eltűnő tárgyak, miegymás). A klasszikusan pocsék és értelmezhetetlen Veszélyes Bangkok-plakátra valószínűleg mindenki emlékszik, még talán maga a levegőt markolászó Nicolas Cage is.
A felső képsorban láthatóak a 2011 legjobb plakátjai, közülük a meglehetősen egyszerű, de beszédes Utódok-anyag nyert, míg eggyel lejjebb a kevésbé igényes, ám klisésségükben is hatásos blockbuster-plakátok versenyében a Másnaposok 2 plakátja. Ha tovább megyünk a képek között, akkor előbb a legviccesebb plakátok jelöltjeit láthatjuk (győzött a How to Live Forever), majd pedig a bátor plakátokét (győzött: Az élet fája). Utóbbiak természetesen nem provokatívságuk miatt bátrak, hanem azért, mert a nagy nevű főszereplőiket nem mutatják, pedig efféle ziccert ritkán hagy kihasználatlanul Hollywood. Tudjuk, hogy elég Eddie Murphy vagy Ben Stiller feje egy plakátképre, a nézők pedig özönleni fognak. Vagy talán mégsem? Mindenesetre a győztes Az élet fája-plakáton ugyan az éles szeműek felfedezhetik Brad Pitt arcát, de a kevésbé éberek még a nevét sem fogják elsőre kiszúrni.
Persze nem csak filmekhez készülnek plakátok, hanem tévésorozatokhoz, így nem csoda, hogy a szériák is kaptak egy kategóriát, s közülük a tavalyi évad egyik sikersorozata, az American Horror Story győzedelmeskedett. A képeket elnézve meglepőnek tűnhet, hogy a House kivételével nem rettentő nézett sorozatok plakátjai vívták ki leginkább a szerkesztők elismeréseit, hanem olyan félmilliós-egymilliós nézettségű szériáké, mint a Jackie nővér vagy a Louie.
Az év legrosszabb plakátjának választott X-Men: Az elsők képet annak idején mi is értetlenséggel fogadtuk, valahol tényleg furcsa, hogy ilyen plakátokra rábólintanak az illetékesek - vajon milyenek lehettek a visszadobott példányok? (Érdemes mindegyik kipécézett rossz plakát elemzését elolvasni.)