Napi Online

Fizetős online tartalom felé halad a piac

Az ingyenes online-tartalom-modelleknek vége, a jelenlegi rendszer nem tartható tovább. Az internet a televíziók számára is egyre komolyabb kihívás jelent.

Hamarosan véget ér az ingyenes internetes tartalomszolgáltatás - hangzott el egy Debrecenben tartott, hazai egyetemek által szervezett médiakonferencián. A hirdetési bevételek nem elegendők ahhoz, hogy finanszírozzák a drágább tartalmak előállítását, ráadásul csak néhány nagy online médiavállalat képes ebből megélni. A tétel egyaránt igaz a szöveges és a videós tartalomtípusokra.

A nyomtatott médiumok hirdetési bevételeinek csökkenése köztudott, ám az előzetes várakozásokkal szemben az online reklámbevételek ezt képtelenek kompenzálni a kiadóknak, vagyis logikusan a fizetős tartalmaktól várható rentabilitás. Ám abban a szakma egyetértett a fórumon, hogy nem minden tartalomtípus alkalmas a fizetőssé válásra. Mihók Attila, a Ringier Kiadó ügyvezetője szerint első körben az előzetes feldolgozáson átesett információk kötege válhat előfizetőssé, hiszen már ma is létezik egy réteg, amely hajlandó pénzt adni, azért hogy az érdekes híreket számára összefoglalják.

Weyer Balázs, az Origo főszerkesztője szerint a portáljukhoz hasonló általános tartalomszolgáltatók dolga nehezebb, hiszen az általános hírszolgáltatásért a jövőben sem fizetnek a fogyasztók, hiszen mindig lesz olyan szolgáltató, amely ingyenesen magas szintű információszolgáltatást nyújt. Weyer szerint az egyedi, saját előállítású tartalmak lesznek azok, amelyekért pénzt kérhetnek majd a vállalatok.

Hasonló tartalomszolgáltatási filozófiát fogalmazott meg az RTL Klub is - mondta a konferencia televíziós szekcióján Kolosi Péter, a csatorna programigazgatója. A tévé nemrég elindított videós site-jának, az RTL Mostnak a látogatottsági adatai a legnagyobb kábeles konkurens, a Viasat nézettségével vetekszenek, azonban ezen a területen sem életképes az ingyenes modell - tette hozzá Kolosi. A jelenlegi működés szerint a felkerülő tartalmak néhány napon belül ingyenesen letölthetők, ezután azonban csak bizonyos díj ellenében érhetők el.

Bár az országos kereskedelmi és közszolgálati csatornák nézettségi aránya folyamatosan csökken a tematikus kábeltelevíziók javára, a reklámbevételek nem követik a folyamatot. Miközben a tematikus adók nézettségi aránya az AGB Nielsen adatai tavaly már elérte a tévénézésre fordított idő harmadát, a reklámtortából rájuk eső szelet azonban a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) számításai szerint csak a teljes tévés költés mintegy 15 százalékát tette ki.

Kolosi Péter természetes folyamatnak látja a nagy kereskedelmi csatornák nézettségcsökkenését a kábeltévék javára, ám szerinte a reklámbevételek eloszlása a jövőben sem követi az arányeltolódást. Ennek oka a televíziós reklámpiac működésében keresendő, hiszen a nagy tömegek gyors elérése máig az országos kereskedelmi televíziókkal a legegyszerűbb. A nézőszám problémája ugyan orvosolható volna a nyugati országokból ismert modellel, ahol a nagy elérésű televíziók tematikus csatornákat is alapítanak, ezt azonban akadályozza a hatályos médiatörvény.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gertitorpe #27
    Közgazdaságtan, helyettesítő termékek 1.0
    -Ugyanaz?
    -Majdnem
    -Melyik mennyibe kerül?
    -Az egyik ingyenes, a másik 2000 havonta. Melyiket adhatom? :D
  • djw #26
    igazából sosem volt ingyenes a netes tartalom elérése... elvégre mindenki fizet valamilyen módon a netelérésért... höhö

    vagy ez is egy fizetett hirdetés volt?
  • sesquatch #25
    Alapjában véve nem lenne kifogásom az ellen, hogy néhány tartalom fizetős legyen - pl. hosszabb elemző cikkek, tudományos cikkek, stb, nem hiszem, hogy ez "eredendően gonosz" lenne. Szerintem sokan fizetnének ilyen információért, ha az máshoz nem lenne elérhető - és az eredeti tartalom nem elérhető máshol (egy ideig ;-)).
    A gondot inkább ott látom, hogy nem terjedt el eléggé egy univerzális egyszerű fizetési rendszer, hasonlo pl. a paypalhoz. Senki nem fog akárcsak fél percen keresztül regisztrálni adatokat megadni, hogy elolvashasson 2-3 oldalt. Ha egy cikk pl. 10 cent lenne és egy gombnyomással ki lehetne fizetni, lehet, hogy életképes lenne a dolog.

  • Ruley #24
    "Aha, már értem ! Tehát ha valaki nem olyan oldalt csinál, hogy naponta 1 millióan megnézzék, és emiatt nem tud elég reklámbevételt kitermelni, akkor az az oldal el se induljon ?"

    Felőlem elindulhat, csak akkor ne olyan költségeket fektessenek bele amiket 1 millió néző reklámja tudna fedezni. Egy csomó ilyesmi hírekkel foglalkozó oldalt csak hobbiból szerkesztenek a hozzáértők, minden költség nélkül, a komolyabbakhoz meg néhány írónak kell fizetni, és annyi.

    Olyan nem lesz hogy pont egyszerre az összes egymástól független, konkurens oldal egyszerre lenne fizetős.
    Vegyük példának az sg-t. Ha minden más oldal egyszerre lenne fizetős, akkor az SG, ami nyilvánvalóan képes fennmaradni ingyenesen, (következtetem ezt abból a tényből hogy épp ezt csinálja), egyszerűen túllicitálhatná az összes többit az ingyenességgel, és pillanatok alatt tönkreverne bármilyen más oldalt.
    Ugyanez az összes többi oldalra is igaz, és épp ezért nem válnak fizetőssé, mert tudják hogy akkor bármelyik másik kiszorítaná őket.

  • Teppik Amon #23
    Ne keverjük a dolgokat! A cikk a tartalom szolgáltatókról szól. A szakorvosi anyaghoz hozzájutnál amúgy ingyenes forrásból? Nem mert a nyomtatott sajtót is meg kell venned, akkor meg már egyszerűbb online. Tehát nincs alternatívája.
    Az SG ingyen van (nekem/neked hiszen nem fizetünk érte). Fizetnél egy olyan oldalért amin ugyan ilyen cikkek vannak, esetleg van hozzáadott tartalom is de az téged nem izgat fel?
  • b10 #22
    Ruley:

    Aha, már értem ! Tehát ha valaki nem olyan oldalt csinál, hogy naponta 1 millióan megnézzék, és emiatt nem tud elég reklámbevételt kitermelni, akkor az az oldal el se induljon ?

    De érdekes, hogy például az orvosi szakanyagokat pénzért kínáló oldalak mégse hallgatnak a hozzád és az itt kommentelő "mindent ingyen kell, torrent oldalról letöltöm!" huszárokra, és a bevételekből reklámmentesem meg tudnak élni.

    Légy olyan kedves, hogy meséld el az, hogyha az sg.hu, meg az összes többi, fórumozási vagy kommentelési lehetőséget kínáló hazai és külföldi informatikai szakportál fizetős lenne egyszerre, akkor hogyan torrenteznéd le az informatikai híreket, és hogyan tudnál okos, torrentező kommenteket írni rájuk ?

    Ha az interneten minden ingyen van, akkor például magáért az internet hozzáférését miért fizetsz pénzt ? Miért nem torrentezed le ?
  • b10 #21
    gertitorpe:

    Világos tehát, hogy mások által megirt cikkekhez a hozzájutást lopással tudod elképzelni.

    Ha igy van, akkor légyszives ne kérjél pénzt a munkahelyeden a munkádért, hanem gyere el a informatikai cégemhez ingyen dolgozni. Hiszen megszokhattad az interneten minden ingyen van. Ami meg nem, azt letorrentezzünk, jó ?
  • stationx #20
    Dehogy fizetek. Megszerzem ingyen ami kell. Eddig is meglehetett szinte mindent szerezni, amit nem lehet az nem is érdekel. Pont.
  • KillerBee #19
    "Az aki most letölti, ha erre nem lenne lehetősége, akkor egész egyszerűen nem venné/nézni meg az adott terméket/szolgáltatást.Effektive pénzben mérve, 0 maradna akkor is meg most is 0."

    Eddig több felmérés is azt mutatta ki, hogy a sokat letöltők lényegesen több zenét és filmet vásárolnak, mint a nem letöltők. Ami érthető is, hiszen így nem zsákbamacskát vásárolnak.
  • JTBM #18
    Álmodnak...

    A netes tartalomszolgáltatásért nem fognak belátható időn belül fizetni az emberek, mert, ahogy a cikkben is írták, mindig lesz, aki ingyen is rendelkezésre bocsátja.

    Nagyon extrém példa, de az real-time tőzsdei adatot is ingyen adják, mert aki tőzsdézik az úgyis megkapja a brókercége portálján és ha azt akarják, hogy ne ott nézze, akkor muszáj ingyen adni.

    A TV társaságok csak a saját készítésű produkcióikért kérhetnek pénzt, de nem tudom elképzelni, hogy komoly érdeklődés lenne a BK-ra v. a Győzike show-ra a neten.

    A vásárló közönség ugyanis pontosan ugyanaz, aki 5 perc alatt le tudja tölteni az adott anyagot ingyen. Mari néni pedig be sem tudja kapcsolni a gépet...

    Szóval a netes tartalomszolgáltatóknak ezentúl is a hirdetésekből kell megélniük és jobb, ha erre készülnek...