SG.hu

Szoftverrel figyeli a médiatanács a hangos reklámokat

Év eleje óta a reklámok nem lehetnek hangosabbak a környező műsorszámoknál. A szabályozás betartását egy magyar fejlesztésű szoftverrel végzik.

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság médiatanácsa ősztől pénzbírsággal vagy kötbérrel büntetheti azokat a műsorszolgáltatókat, amelyek a műsorkörnyezetnél hangosabban sugározzák a reklámokat vagy televíziós vásárlással kapcsolatos műsorokat - jelentette be a szervezet sajtótájékoztatóján Kiricsi Karola, a testület szóvivője. Idézte a január 1-jétől hatályban lévő médiatörvény ide vonatkozó részletét: "A lineáris műsorszolgáltatásban közzétett reklám, televíziós vásárlás, valamint a reklám közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint környező műsorszámoké".

A törvény betartását egy magyar fejlesztésű, "Humanoid" névre hallgató szoftverrel figyelik. Ez az RTL Klub, a TV2, az MTV1, MTV2 és a Duna TV csatornáin vizsgálja január óta a műsorjelek hangosságát, illetve a kritikus hangerőugrásokat. A program fejlesztése 2010 decemberében fejeződött be, így a törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban. Egy nap alatt ezzel az eszközzel mintegy 200 műsorórát tudnak vizsgálni. A szóvivő beszélt arról is, hogy az Egyesült Államokban, Kanadában, Angliában és Ausztráliában már régóta van érvényben hasonló jellegű szabályozás.


A piros pöttyökre rákattintva meg is nézhetjük, hogy melyik reklám volt túl hangos

A sajtótájékoztatón Jó Balázs, a médiatanács műsorfigyelő- és elemző főosztályának főosztályvezető-helyettese mutatta be a Humanoid működését. A mérést végző szoftver virtuális hangosságmérő műszerekkel pásztázza a kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, a mért eredményeket fájlokba rendezi, majd a megadott paramétereket túlszárnyaló szegmensek esetében a táblázatokban megjelöli az adott műsorrészeket, időpontokat. A program azt is lehetővé teszi, hogy az adott "ugrásokról" teljes bizonyossággal megállapítsák, hogy azok reklámblokkokhoz, kereskedelmi üzenetekhez kapcsolhatóak-e.

A szoftver által készített adattáblák nyilvánosak, azok megtalálhatók a Médiatanács weboldalán. A program segítségével laikusok számára is könnyen értelmezhető módon megjeleníthetőek a vélhetően jogsértően erős hangerő kiugrások. A közzétett adatbázisban bárki könnyedén rákereshet a szolgáltató és az időszak beállításával a feldolgozott adatbázisban tárolt szpotokra. A megjelenő grafikonok piros színnel jelölik a problémás részeket, ezekről pedig egy kattintással rögtön a kifogásolt reklám videóját is elérhetik az érdeklődők.

A Médiatanács még nem büntet, a kezdeti türelmi időszakban az adatok bemutatásával és a szolgáltatókkal kezdeményezett konzultációval szeretné elérni, hogy együttműködés révén tűnjenek el a képernyőkről és az éterből a túl hangos szpotok. A testület azonban várhatóan idén ősztől már szankciókkal is sújthatja a médiaszolgáltatókat, ha a reklám a megengedettnél hangosabb.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Laza #9
    Már az adók közti hangerőkülönbség is vicces.
    A normál az lenne, ha a 6-7-es értéken szólna a TV, de egyes csatornákon (pl Viasat3) fel kell tolni 20-30-ig. De persze a reklámok azért itt is hangosabban szólnak.
  • Rotyoka #8
    még 1 ok hogy ne tv-z. Vagy ha Tv-zel akkor Filmbox vagy HBO vagy ilyesmi
  • Tetsuo #7
    Ha ez vigasztal, Ángliaban sem tartja be mindenki..
  • boomsly #6
    Én sem látom-hallom a különbséget "év eleje óta".
    Sőt!
    Egyre jobban bosszant!
  • WiZZaRD #5
    Nagyon jó írás.
  • morden #4
    Pont ezeket az adókat nem nézem, de pl AXN-nél figyeli a hatóság (?) , vagy a többi kábel csatornánál, ahol iszonyat hangos a reklám a műsorhoz képest, szokásos magyar szabályozás ami az érintettek 90% nem vonatkozik és nyugodtan csinálják tovább...
  • koschwarz #3
    év eleje óta????? ugyanúgy a kibaszott távirányítóért kell nyúlnom, ha reklám jön, mert ordít.

    meg a reklámot el is kell kapcsolni :D
  • Tetsuo #2
    A meres leirasa, ha vkit erdekel..
  • Tetsuo #1
    Vegre egy pozitiv hir Magyarorszagrol.