SG.hu
Szemüveg nélküli 3DTV tesztet hajtottak végre Magyarországon
Világviszonylatban is egyedülálló 3DTV tesztet hajtott végre az Antenna Hungária Zrt. és az iPONT Kft.: a két társaság háromdimenziós videotartalmat vitt át földfelszíni digitális televíziós rendszeren, melyet speciális szemüveg nélkül nézhető készüléken jelenítettek meg.
Az országos földfelszíni digitális televíziós (DVB-T) hálózatokat üzemeltető Antenna Hungária és a szemüveg nélkül nézhető 3D LCD-képernyőhöz szoftvert fejlesztő iPONT nemrég közös tesztet indított, amely több szempontból is sikerrel zárult. Az Antenna Hungária laboratóriumában végzett teszt során 3D-videóanyagot vittek át szabványos digitális földfelszíni televíziós platformon, a "sugárzott" videoanyagot pedig az iPONT Kft. által fejlesztett 3D-szoftver segítségével speciális szemüveg nélkül lehetett élőben nézni LCD-képernyőn.
A kódolást, modulációt, dekódolást, megjelenítést magába foglaló átviteli lánc hibamentesen működött a teszt során. A videotartalom képformátuma FullHD (1920x1080), 50i, az átvitel adatsebessége 8 megabit/s volt. Az autosztereoszkópikus 3D technológia digitális televíziós alkalmazására Magyarországon még nem volt példa, sőt ez világviszonylatban is úttörő kezdeményezésnek számít. Az autosztereoszkópikus (3D szemüveg nélküli) megjelenítésnél nincs szükség szemüvegre. Ebben az esetben egy mikrolencséket vagy takaró sávokat tartalmazó szűrőlap kerül a megjelenítő elé. Minden lencse vagy sáv átfed néhány képpontot, és különböző irányba téríti el a fényt vagy tesz láthatóvá a két szem részére más-más képpontokat.
"Az Antenna Hungária különös hangsúlyt fektet az innovációra, ezért is tartja fontosnak, hogy a jövő ígéretes új irányzatát, a térhatású képátvitel feltételeit is tesztelje digitális televíziós környezetben" - mondta el Jean-Francois Fenech, az Antenna Hungária Zrt. vezérigazgatója a sikeres tesztet követően. "Világsiker lehet a most tesztelt élő, szemüveg nélküli 3DTV, hiszen ma még csak a szemüveges verzióra fókuszálnak a műsorszórók és a nagy gyártók" - értékelte az eredményeket Korcsok Zoltán. Az iPONT Kft. ügyvezetője szerint intenzív fejlesztéssel belátható időn belül a fogyasztók számára is elérhetővé válhat az úttörő megoldás, ami később a globális piacon is sikertermékké válhat.
Az országos földfelszíni digitális televíziós (DVB-T) hálózatokat üzemeltető Antenna Hungária és a szemüveg nélkül nézhető 3D LCD-képernyőhöz szoftvert fejlesztő iPONT nemrég közös tesztet indított, amely több szempontból is sikerrel zárult. Az Antenna Hungária laboratóriumában végzett teszt során 3D-videóanyagot vittek át szabványos digitális földfelszíni televíziós platformon, a "sugárzott" videoanyagot pedig az iPONT Kft. által fejlesztett 3D-szoftver segítségével speciális szemüveg nélkül lehetett élőben nézni LCD-képernyőn.
A kódolást, modulációt, dekódolást, megjelenítést magába foglaló átviteli lánc hibamentesen működött a teszt során. A videotartalom képformátuma FullHD (1920x1080), 50i, az átvitel adatsebessége 8 megabit/s volt. Az autosztereoszkópikus 3D technológia digitális televíziós alkalmazására Magyarországon még nem volt példa, sőt ez világviszonylatban is úttörő kezdeményezésnek számít. Az autosztereoszkópikus (3D szemüveg nélküli) megjelenítésnél nincs szükség szemüvegre. Ebben az esetben egy mikrolencséket vagy takaró sávokat tartalmazó szűrőlap kerül a megjelenítő elé. Minden lencse vagy sáv átfed néhány képpontot, és különböző irányba téríti el a fényt vagy tesz láthatóvá a két szem részére más-más képpontokat.
"Az Antenna Hungária különös hangsúlyt fektet az innovációra, ezért is tartja fontosnak, hogy a jövő ígéretes új irányzatát, a térhatású képátvitel feltételeit is tesztelje digitális televíziós környezetben" - mondta el Jean-Francois Fenech, az Antenna Hungária Zrt. vezérigazgatója a sikeres tesztet követően. "Világsiker lehet a most tesztelt élő, szemüveg nélküli 3DTV, hiszen ma még csak a szemüveges verzióra fókuszálnak a műsorszórók és a nagy gyártók" - értékelte az eredményeket Korcsok Zoltán. Az iPONT Kft. ügyvezetője szerint intenzív fejlesztéssel belátható időn belül a fogyasztók számára is elérhetővé válhat az úttörő megoldás, ami később a globális piacon is sikertermékké válhat.