Napi Online
Mennyiért vehetünk 3D-s tévét?
Március közepén jelennek meg először a hazai márkaboltokban a 3D-s televíziók; 500-600 ezer forintért árulják majd a készülékeket. Az újfajta készülékek megjelenése forradalmat jelent a televíziózásban.
Itthon a Samsung és a Sony márkaüzleteiben jelennek meg először a 3D-s televíziók, amelyek március közepétől lesznek kaphatók. Bár konkrét árat ezek a gyártók nem árultak el, piaci információk alapján utóbbi cég 500-600 ezer forintért árulja majd a készülékeket, és a versenytársak is hasonló árakkal fognak jelentkezni. Nem sokat késlekedik a többi gyártó sem, áprilisban például a Philips hazai egységeiben is megjelennek az újfajta tévék. Prémium kategóriás termékek lévén a többségnek mélyen a zsebébe kell nyúlnia, hogy ki tudja fizetni ezt az összeget, ugyanakkor ez mégsem tűnik olyan borsos árnak ahhoz képest, hogy néhány évvel ezelőtt a piacon megjelenő LCD- és plazmatelevíziók kezdetben nagyjából 3 millió forintot kóstáltak. Ráadásul a tapasztalat szerint a műszaki cikkek ára viszonylag gyorsan szokott csökkenni a megjelenés után.
A 3D-televíziók megjelenése kapcsán nem csak innovációról beszélhetünk, hanem azok piacra kerülésével a televíziózás forradalmasítása is várható - vélte Cseh Zoltán, a Philips marketing menedzsere. Erre azonban valószínűleg még várni kell, hiszen a szolgáltatók hátul maradtak a gyártókkal szemben, és egyelőre nem, vagy csak minimális mértékben érhetők el 3D-s tartalmak. Így korlátozott lehetőség lesz a felhasználására, alkalmazásuk kimerül majd a blu-ray filmek megnézésében és a konzolos játékkok használatában.
Cseh Zoltán szerint a 3D-televíziózás hátránya, hogy megterheli a szemet, és kényelmetlen lehet a speciális szemüveg alkalmazása is - mindezek korlátozhatják az ilyen típusú készülékek elterjedését. Ugyanakkor további fejlesztésekkel várhatóan kiküszübölik, vagy enyhítenek majd ezen kényelmetlenségeken. Mint mondta, mindezek miatt meglepődne, ha az LCD televíziókon belül 2-3 százaléknál nagyobb piaci részesedést tudnának elérni ezekkel a készülékekkel.
Ennél optimistább Kováts Botond, a Samsung Electronics Magyar Zrt. marketingese, aki szerint az értékesített LED tv-k 10 százaléka 3D készülék lesz, amelyek szerinte 1-2 éven belül már szignifikáns pici részt képviselnek majd. A vállalat már kiállított egy modellt az egyik fővárosi bevásárlóközpontban, és eddigi tapasztalataik szerint nagy az érdeklődés az újfajta készülék iránt. Hozzátette: televízióik képesek 3D élményt generálni a 2D tartalomból is. Mint mondta, ez a kép nyilván nem éri teljesen utól a 3D-ben rögzített vagy generált tartalmat, de megközelíti azt.
A technológia elterjedése rendkívül gyors lesz, hiszen a hollywoodi filmstúdiók is a 3D-ben látják a nem túl sikeres Blu-ray piac fellendítését - vélte Müller Endre, a Panasonic marketing termékmenedzsere. Arról nyilvánvalóan eltérőek a gyártó cégek véleményei, hogy a 3D technológiával plazma vagy LCD-televízión lehet jobb képhatást elérni attól függően, hogy milyen típusú készülékeket gyártanak. Müller Endre szerint a 3D kihozza a plazmatechnológia előnyét, az ultragyors válaszidőnek köszönhetően az ilyen televíziók képesek lehetnek akár az 1080 soros mozgóképfelbontás megjelenítésére.
Cseh Zoltán szerint a 3D-s televíziók megjelenésével átrendeződés várható a televíziók piacán, hiszen tovább növeli a majdan eladandó LCD-televíziók számát, amely főleg a nagy méretű, 46" illetve 52"-os készülékek piacán lesz majd érezhető. Ugyanakkor a magyar fogyasztók nagy része, nagyjából 90 százalék továbbra is a 250 ezer forint alatti termékeket fogja keresni, és csupán a megmaradó 10 százalékot fogja képviselni a prémium kategória. Hozzáfűzte: kételkedik a futball-vb értékesítés növelő hatásában is. Szerinte első körben csak az úgynevezett early investoroktól várhatnak vásárlást, vagyis azoktól, akik keresik az újdonságot, és azokat szeretnék is otthonukban tudni.
Itthon a Samsung és a Sony márkaüzleteiben jelennek meg először a 3D-s televíziók, amelyek március közepétől lesznek kaphatók. Bár konkrét árat ezek a gyártók nem árultak el, piaci információk alapján utóbbi cég 500-600 ezer forintért árulja majd a készülékeket, és a versenytársak is hasonló árakkal fognak jelentkezni. Nem sokat késlekedik a többi gyártó sem, áprilisban például a Philips hazai egységeiben is megjelennek az újfajta tévék. Prémium kategóriás termékek lévén a többségnek mélyen a zsebébe kell nyúlnia, hogy ki tudja fizetni ezt az összeget, ugyanakkor ez mégsem tűnik olyan borsos árnak ahhoz képest, hogy néhány évvel ezelőtt a piacon megjelenő LCD- és plazmatelevíziók kezdetben nagyjából 3 millió forintot kóstáltak. Ráadásul a tapasztalat szerint a műszaki cikkek ára viszonylag gyorsan szokott csökkenni a megjelenés után.
A 3D-televíziók megjelenése kapcsán nem csak innovációról beszélhetünk, hanem azok piacra kerülésével a televíziózás forradalmasítása is várható - vélte Cseh Zoltán, a Philips marketing menedzsere. Erre azonban valószínűleg még várni kell, hiszen a szolgáltatók hátul maradtak a gyártókkal szemben, és egyelőre nem, vagy csak minimális mértékben érhetők el 3D-s tartalmak. Így korlátozott lehetőség lesz a felhasználására, alkalmazásuk kimerül majd a blu-ray filmek megnézésében és a konzolos játékkok használatában.
Cseh Zoltán szerint a 3D-televíziózás hátránya, hogy megterheli a szemet, és kényelmetlen lehet a speciális szemüveg alkalmazása is - mindezek korlátozhatják az ilyen típusú készülékek elterjedését. Ugyanakkor további fejlesztésekkel várhatóan kiküszübölik, vagy enyhítenek majd ezen kényelmetlenségeken. Mint mondta, mindezek miatt meglepődne, ha az LCD televíziókon belül 2-3 százaléknál nagyobb piaci részesedést tudnának elérni ezekkel a készülékekkel.
Ennél optimistább Kováts Botond, a Samsung Electronics Magyar Zrt. marketingese, aki szerint az értékesített LED tv-k 10 százaléka 3D készülék lesz, amelyek szerinte 1-2 éven belül már szignifikáns pici részt képviselnek majd. A vállalat már kiállított egy modellt az egyik fővárosi bevásárlóközpontban, és eddigi tapasztalataik szerint nagy az érdeklődés az újfajta készülék iránt. Hozzátette: televízióik képesek 3D élményt generálni a 2D tartalomból is. Mint mondta, ez a kép nyilván nem éri teljesen utól a 3D-ben rögzített vagy generált tartalmat, de megközelíti azt.
A technológia elterjedése rendkívül gyors lesz, hiszen a hollywoodi filmstúdiók is a 3D-ben látják a nem túl sikeres Blu-ray piac fellendítését - vélte Müller Endre, a Panasonic marketing termékmenedzsere. Arról nyilvánvalóan eltérőek a gyártó cégek véleményei, hogy a 3D technológiával plazma vagy LCD-televízión lehet jobb képhatást elérni attól függően, hogy milyen típusú készülékeket gyártanak. Müller Endre szerint a 3D kihozza a plazmatechnológia előnyét, az ultragyors válaszidőnek köszönhetően az ilyen televíziók képesek lehetnek akár az 1080 soros mozgóképfelbontás megjelenítésére.
Cseh Zoltán szerint a 3D-s televíziók megjelenésével átrendeződés várható a televíziók piacán, hiszen tovább növeli a majdan eladandó LCD-televíziók számát, amely főleg a nagy méretű, 46" illetve 52"-os készülékek piacán lesz majd érezhető. Ugyanakkor a magyar fogyasztók nagy része, nagyjából 90 százalék továbbra is a 250 ezer forint alatti termékeket fogja keresni, és csupán a megmaradó 10 százalékot fogja képviselni a prémium kategória. Hozzáfűzte: kételkedik a futball-vb értékesítés növelő hatásában is. Szerinte első körben csak az úgynevezett early investoroktól várhatnak vásárlást, vagyis azoktól, akik keresik az újdonságot, és azokat szeretnék is otthonukban tudni.