Szekeres Viktor
Sikertörténet vagy felelőtlen pénzszórás?
Az Alkonyat által kiváltott hisztéria több száz millió dolláros hasznot hozott egy kis stúdiónak, azonban az egyre-másra csak bukásokra veri el pénzét.
Az amerikai mozibirodalom meglehetősen intaktnak mondható, hiszen 2005 óta mindig ugyanaz a hat stúdió osztozkodik a bevételi torta nagy részén: a Sony, a Paramount, a Disney, a Warner, a Fox és a Universal. A nagyok közé legutóbb 2004-ben sikerült évi majdnem egymilliárdos amerikai bevételével fellépnie az azóta éppen a nagyokba betagozódott Dreamworksnek, illetve 2003-ban a Gyűrűk ura sikerétől (is) hajtott New Line-nak, mely ma már ugyancsak egy nagyhoz, a Warnerhez tartozik.
Ez a kisebb stúdiók sorsa, a beolvadás vagy a bukás (ld. a Miramaxból kivált testvérek által létrehozott, vergődő, sikereket csak ritkán arató Weinstein Company). Többek között a marketingre költhető dollárok szűkös rendelkezésre állás miatt hiába próbálkozik egy kisebb stúdió közönségfilmmel, az minőségétől függetlenül legtöbbször elbukik, a nézők egész egyszerűen nem fedezik fel a mozikban. Kivételek persze mindig akadnak, gondoljunk csak a Lionsgate Fűrész-sorozatára, vagy a mostanában igen virgonc Summit Entertainmentre, mely az Alkonyat által hozott dollármilliókból próbált közönségfilmekkel a nagyok közé kerülni, egyelőre sikertelenül.
Az Alkonyat (Twilight) Amerikában és világszerte is egyaránt 192 millió dolláros bevételt jegyzett, így amellett, hogy a pénz egy részéből (valamint a 2006-os cégfelélesztés során a befektetők által stúdióba pumpált több mint 1 milliárd dollárból) a Summit rekordgyorsasággal nekilátott a két folytatásfilm előkészítésének, és további kisebb projekteket próbált jövedelmezővé tenni.
Ez már az Alkonyat sikere előtt sem nagyon ment, hiszen sem a P2 - A rettegés új szintje (4 millió dollár amerikai bevétel), sem a kedves Penelope (10 millió dollár amerikai bevétel), sem a bunyós Never Back Down (24,8 millió dollár amerikai bevétel), sem pedig a 3D-s animációs Légy a Holdon (14 millió dollár amerikai bevétel) nem aratott különösebb sikert. Még a reklámozásukra költött pénzt sem hozták vissza moziba, csak később, DVD-n térültek meg valamelyest. Pedig nem egynél a minőségre sem lehetett panasz, például a Szextúra (Sex Drive) az elmúlt évek egyik legjobb tini szexkomédiája volt, de bevételileg nem lett belőle új Amerikai pite, hiszen mindössze 8,5 millió dollárt termelt Amerikában.
Az ember azt hihette, hogy a stúdió beletanult a szakmába és 2009-ben az Alkonyat sikeréből okulva ezúttal valóban jövedelmező filmekkel fognak előrukkolni, s esetleg a közönség is megismeri a Summit nevét, az előzetesek elején megjelenő logóból asszociálni fognak a stúdióra, mely "azt a sikeres vámpíros, romantikus filmet készítette". De persze a helyzet közel sem volt ilyen egyszerű, s míg el nem jön novemberben az Alkonyat folytatása, az Újhold, addig valószínűleg a Summit is egyszámos előadó, illetve egyfilmes stúdió marad.
Pedig idén is voltak ígéretes próbálkozásai a stúdiónak. A posztapokaliptikus scifi, a Képlet (Knowing) Nicolas Cage-dzsel már majdnem beváltotta a reményeket, a 80 milliós amerikai bevétel jónak, bár nem kiemelkedőnek mondható, de egy fecske a mondás szerint nem csinált nyarat. A Képlet mellett ugyanis hiába célzott a Summit a fiatalokra egy szuperhősös scifivel, a Pushsal, a 31 milliós bevétel csalódást okozott. Mint ahogy a 10 milliót hozó Next Day Air és a remek kritikákat kapó, 5 milliós bevételével mégis hatalmasat taknyoló, a High School Musical-hullámot meglovagoló Bandslam.
Hasonlóképpen már a premier hétvégéjén elhasalt a Sorority Row című horrorfeldolgozás is, pedig manapság a tinihorroroknak van egy biztos felvevő piaca, mely az olcsón elkészített alkotásokat hamar jövedelmezővé teszi, ráadásul a Sorority Row ugyancsak jó kritikákat kapott. A háborús The Hurt Lockerről nem is szólva, s bár a nálunk jellemző módon eleinte mozikba bemutatni tervezett, majd hirtelen a műsortervről eltüntetett film Amerikában csak 12 millió dollárt hozott, egy másik bemutatási modellnek köszönhetően (kevés moziban indítva, a pozitív nézői véleményekre támaszkodva engedték be egyre több filmszínházba a filmet) sikeresnek mondható. Ugyanez az modell a The Brothers Bloom című krimikomédia esetében nem jött be, hiszen mindössze 3 millió dollárra volt elegendő.
Az Újhold előtt október 23-án még egy animációs scifivel, az Astro Boy-jal fog jelentkezni a Summit, de hogy jövőre mit terveznek, azt még homály fedi. Mindössze az biztos, hogy megérkezik a harmadik Alkonyat-film, az Eclipse, valamint az Alkonyat vámpírját alakító Robert Pattinsonnal és Pierce Brosnannel a főszerepben elkészült a Remember Me is. Ki tudja, lehet, hogy a kísérletezésnek, a lutrizásnak annyi, és a Summit is csak a biztosnak tűnő sikerekre fog hajtani? Kiderül.
2009-ben a Summit 2,2%-os piaci részesedéssel, 164 milliós bevétellel, csak 9. helyezett a stúdiók között; a Nagyokon kívül a Lionsgate és a művészibb filmekre szakosodott Fox Searchlight is megelőzi. Az első helyen az ismét remek évet magáénak tudó Warner áll csekély 1,5 milliárd dolláros bevétellel és 20,7%-os szelettel abból a bizonyos tortából, tehát helyesnek bizonyult a stúdió tavaly döntése a Harry Potter 6. halasztásáról, melynek köszönhetően nem csak a 2008-as, hanem a 2009-es versenyt is megnyerheti. A Warner mögött nagyon kapaszkodik a Paramount 1,32 millió dollárral, s az már most látszik, hogy az év nagy vesztese a bukást bukásra halmozó Universal lesz, mely 2009-ben csak 656 millió dollár bevételre tett szert.
Az amerikai mozibirodalom meglehetősen intaktnak mondható, hiszen 2005 óta mindig ugyanaz a hat stúdió osztozkodik a bevételi torta nagy részén: a Sony, a Paramount, a Disney, a Warner, a Fox és a Universal. A nagyok közé legutóbb 2004-ben sikerült évi majdnem egymilliárdos amerikai bevételével fellépnie az azóta éppen a nagyokba betagozódott Dreamworksnek, illetve 2003-ban a Gyűrűk ura sikerétől (is) hajtott New Line-nak, mely ma már ugyancsak egy nagyhoz, a Warnerhez tartozik.
Ez a kisebb stúdiók sorsa, a beolvadás vagy a bukás (ld. a Miramaxból kivált testvérek által létrehozott, vergődő, sikereket csak ritkán arató Weinstein Company). Többek között a marketingre költhető dollárok szűkös rendelkezésre állás miatt hiába próbálkozik egy kisebb stúdió közönségfilmmel, az minőségétől függetlenül legtöbbször elbukik, a nézők egész egyszerűen nem fedezik fel a mozikban. Kivételek persze mindig akadnak, gondoljunk csak a Lionsgate Fűrész-sorozatára, vagy a mostanában igen virgonc Summit Entertainmentre, mely az Alkonyat által hozott dollármilliókból próbált közönségfilmekkel a nagyok közé kerülni, egyelőre sikertelenül.
Az Alkonyat (Twilight) Amerikában és világszerte is egyaránt 192 millió dolláros bevételt jegyzett, így amellett, hogy a pénz egy részéből (valamint a 2006-os cégfelélesztés során a befektetők által stúdióba pumpált több mint 1 milliárd dollárból) a Summit rekordgyorsasággal nekilátott a két folytatásfilm előkészítésének, és további kisebb projekteket próbált jövedelmezővé tenni.
Ez már az Alkonyat sikere előtt sem nagyon ment, hiszen sem a P2 - A rettegés új szintje (4 millió dollár amerikai bevétel), sem a kedves Penelope (10 millió dollár amerikai bevétel), sem a bunyós Never Back Down (24,8 millió dollár amerikai bevétel), sem pedig a 3D-s animációs Légy a Holdon (14 millió dollár amerikai bevétel) nem aratott különösebb sikert. Még a reklámozásukra költött pénzt sem hozták vissza moziba, csak később, DVD-n térültek meg valamelyest. Pedig nem egynél a minőségre sem lehetett panasz, például a Szextúra (Sex Drive) az elmúlt évek egyik legjobb tini szexkomédiája volt, de bevételileg nem lett belőle új Amerikai pite, hiszen mindössze 8,5 millió dollárt termelt Amerikában.
Az ember azt hihette, hogy a stúdió beletanult a szakmába és 2009-ben az Alkonyat sikeréből okulva ezúttal valóban jövedelmező filmekkel fognak előrukkolni, s esetleg a közönség is megismeri a Summit nevét, az előzetesek elején megjelenő logóból asszociálni fognak a stúdióra, mely "azt a sikeres vámpíros, romantikus filmet készítette". De persze a helyzet közel sem volt ilyen egyszerű, s míg el nem jön novemberben az Alkonyat folytatása, az Újhold, addig valószínűleg a Summit is egyszámos előadó, illetve egyfilmes stúdió marad.
Pedig idén is voltak ígéretes próbálkozásai a stúdiónak. A posztapokaliptikus scifi, a Képlet (Knowing) Nicolas Cage-dzsel már majdnem beváltotta a reményeket, a 80 milliós amerikai bevétel jónak, bár nem kiemelkedőnek mondható, de egy fecske a mondás szerint nem csinált nyarat. A Képlet mellett ugyanis hiába célzott a Summit a fiatalokra egy szuperhősös scifivel, a Pushsal, a 31 milliós bevétel csalódást okozott. Mint ahogy a 10 milliót hozó Next Day Air és a remek kritikákat kapó, 5 milliós bevételével mégis hatalmasat taknyoló, a High School Musical-hullámot meglovagoló Bandslam.
Hasonlóképpen már a premier hétvégéjén elhasalt a Sorority Row című horrorfeldolgozás is, pedig manapság a tinihorroroknak van egy biztos felvevő piaca, mely az olcsón elkészített alkotásokat hamar jövedelmezővé teszi, ráadásul a Sorority Row ugyancsak jó kritikákat kapott. A háborús The Hurt Lockerről nem is szólva, s bár a nálunk jellemző módon eleinte mozikba bemutatni tervezett, majd hirtelen a műsortervről eltüntetett film Amerikában csak 12 millió dollárt hozott, egy másik bemutatási modellnek köszönhetően (kevés moziban indítva, a pozitív nézői véleményekre támaszkodva engedték be egyre több filmszínházba a filmet) sikeresnek mondható. Ugyanez az modell a The Brothers Bloom című krimikomédia esetében nem jött be, hiszen mindössze 3 millió dollárra volt elegendő.
Az Újhold előtt október 23-án még egy animációs scifivel, az Astro Boy-jal fog jelentkezni a Summit, de hogy jövőre mit terveznek, azt még homály fedi. Mindössze az biztos, hogy megérkezik a harmadik Alkonyat-film, az Eclipse, valamint az Alkonyat vámpírját alakító Robert Pattinsonnal és Pierce Brosnannel a főszerepben elkészült a Remember Me is. Ki tudja, lehet, hogy a kísérletezésnek, a lutrizásnak annyi, és a Summit is csak a biztosnak tűnő sikerekre fog hajtani? Kiderül.
2009-ben a Summit 2,2%-os piaci részesedéssel, 164 milliós bevétellel, csak 9. helyezett a stúdiók között; a Nagyokon kívül a Lionsgate és a művészibb filmekre szakosodott Fox Searchlight is megelőzi. Az első helyen az ismét remek évet magáénak tudó Warner áll csekély 1,5 milliárd dolláros bevétellel és 20,7%-os szelettel abból a bizonyos tortából, tehát helyesnek bizonyult a stúdió tavaly döntése a Harry Potter 6. halasztásáról, melynek köszönhetően nem csak a 2008-as, hanem a 2009-es versenyt is megnyerheti. A Warner mögött nagyon kapaszkodik a Paramount 1,32 millió dollárral, s az már most látszik, hogy az év nagy vesztese a bukást bukásra halmozó Universal lesz, mely 2009-ben csak 656 millió dollár bevételre tett szert.