Szekeres Viktor
Tarolt az új Péntek 13 - Jöhetnek az új feldolgozások
Mindenkit megdöbbentett az új Péntek 13.-film szörnyen erős rajtja, s a siker minden bizonnyal újabb klasszikusokat és egy 2. részt is fialni fog.
Mi sajnos azonban egyelőre nem véleményezhetjük a filmet... Pedig, ha már a forgalmazó lemondott a világpremierről, s nem február 13-án mutatta be Jason új jelenését, akkor kihasználhatta volna, hogy a 28 napos hónapnak köszönhetően márciusban is péntekre esik 13-a... Azonban nem így történt, egyéb okoktól vezérelve (már érdeklődtünk, indoklás jövő héten) nálunk az új Péntek 13-mozi jelen állás szerint csak május 28-án fog bemutatkozni. Amerikának egyébként is mázlija van a dátummal, hiszen ott eleve péntek a mozifilmek nyitónapja, így idehaza csak egy nappal kellett volna halasztani a premiert a csütörtöki mozihét-kezdet miatt. (Ej, azok a régi szép idők, mikor idehaza is 2006. hatodik hó hatodikán nyitott az Ómen-feldolgozás..., más kérdés, hogy a film pocsék volt.)
Tehát, hogy az új Péntek 13. milyen, azt még nem tudni, hiszen nem láttuk: az elsőnapos, hardcore rajongói szavazók az IMDb-n egyelőre 6.9/10-re értékelik a filmet, de ez a papírforma szerint fog csökkenni még. A kritikusok azonban (ez már-már műfaji követelmény) nincsenek oda a filmért, hiszen a RottenTomatoes alapján, mely a tudorok kritikáit összesíti, mindössze 28%-os a mozi tetszési indexe, jelen pillanatban 30 pozitív és 78 negatív kritikával illetik Marcus Nispel filmjét. (Összehasonlításul: a német származású, egykori kliprendező Texas-i láncfűrészes feldolgozása is hasonló, 35%-os átlagot ért el.)
Sokan meglehetősen magasra vonták szemöldöküket a hírre, miszerint az anyagilag jövedelmező Rob Zombie-féle Halloween-feldolgozás után a Péntek 13 című ikonisztikus tinihorror-klasszikust is utolért a remake-láz, de a producerek és az ötletgazdák elképzeléseinek jogosságát már a film első napi (több mint) pazar teljesítménye, a 19 millió dolláros pénteki bevétel is igazolja, mely minden idők 64. legjobb nyitónapos eredményének számít. Az új Péntek 13. debütálása így olyan filmeket megelőzve, mint a Wanted, a Jurassic Park 3 vagy a Bourne-rejtély 2. része.
Pedig ezen próbálkozások sem voltak népszerűtlenek, s csak azért dobjuk fel a címeket, mert remekül látszik az első napos lelkesedésből, hogy a régi (igen, a 20-30 év már réginek számít) tinihorrorok, slasherek feldolgozására mekkora igény van. Persze mindezt annak tudatában jelenthetjük ki, hogy a Péntek 13 a fent említett filmek egyikét sem fogja összbevételben megközelíteni, hiszen a szombati és vasárnapi bevétel már meredeken esni fog a papírforma szerint, ugyanis a legtöbb néző annyira be volt zsongva a film érkeztétől, hogy már az első napon befizetett rá.
A stúdióknak pedig az első napos nézői igények remek jelzést adnak arról, hogy merre is kell keresgélniük, ha filmbe akarnak fektetni. És, mint tudjuk az első hétvégi, de még inkább az első napos mozibevétel nem a minőség dicsérete, hanem a film által kínáltak és marketing diadala. Vagyis, egy nézőknek tetsző előzetessel és plakáttal tnihorror-zsánerben is tömegeke lehet aktivizálni, még sztárnév vagy japán alapsztori sem kell hozzá. Elég volt annyit mondani, hogy "Péntek 13."
Bár horrorfeldolgozásból jópár készült az elmúlt években (sikeres és bukta egyaránt), a legnagyobb horrorikonok sokáig érintetlenek maradtak, viszont a Péntek 13 sikere (vagy a Halloweené vagy az új Texas-i láncfűrészesé) is jelzi, hogy közel sem elvetélt ötlet például a Rémálom az Elm utcában újragondolása, mely már olyannyira itt van a küszöbön, hogy a legendás kliprendező, Samuel Bayer rendező tavasszal el is fogja kezdeni a forgatást.
Persze a Freddy-film csak a nagy ikonújraélesztési kísérlet legújabb darabja lesz, hiszen idén bőven kapunk még feldolgozásokat a horror műfajából: a Véres Valentin odakint már a mozikban van, de érkezik még a Scanners, a Motel Hell, a Hellraiser, a Last House on The Left, a Steapfather, a The Crazies és a Sorority Row is.
A lényeg a lényeg, a pénzemberek nem hibáztak, amikor Texas-i láncfűrészessel már bizonyított Michael Bay cégének adták oda a Péntek 13. elkészítési jogait, a nagyon erős, 19 milliós nyitónapi teljesítmény kapcsán pedig szinte biztosra vehető, hogy folytatódhat a felélesztett horror(sorozat). Mi pedig szívhatjuk a fogunkat, hisz messze még a május.
Mi sajnos azonban egyelőre nem véleményezhetjük a filmet... Pedig, ha már a forgalmazó lemondott a világpremierről, s nem február 13-án mutatta be Jason új jelenését, akkor kihasználhatta volna, hogy a 28 napos hónapnak köszönhetően márciusban is péntekre esik 13-a... Azonban nem így történt, egyéb okoktól vezérelve (már érdeklődtünk, indoklás jövő héten) nálunk az új Péntek 13-mozi jelen állás szerint csak május 28-án fog bemutatkozni. Amerikának egyébként is mázlija van a dátummal, hiszen ott eleve péntek a mozifilmek nyitónapja, így idehaza csak egy nappal kellett volna halasztani a premiert a csütörtöki mozihét-kezdet miatt. (Ej, azok a régi szép idők, mikor idehaza is 2006. hatodik hó hatodikán nyitott az Ómen-feldolgozás..., más kérdés, hogy a film pocsék volt.)
Tehát, hogy az új Péntek 13. milyen, azt még nem tudni, hiszen nem láttuk: az elsőnapos, hardcore rajongói szavazók az IMDb-n egyelőre 6.9/10-re értékelik a filmet, de ez a papírforma szerint fog csökkenni még. A kritikusok azonban (ez már-már műfaji követelmény) nincsenek oda a filmért, hiszen a RottenTomatoes alapján, mely a tudorok kritikáit összesíti, mindössze 28%-os a mozi tetszési indexe, jelen pillanatban 30 pozitív és 78 negatív kritikával illetik Marcus Nispel filmjét. (Összehasonlításul: a német származású, egykori kliprendező Texas-i láncfűrészes feldolgozása is hasonló, 35%-os átlagot ért el.)
Sokan meglehetősen magasra vonták szemöldöküket a hírre, miszerint az anyagilag jövedelmező Rob Zombie-féle Halloween-feldolgozás után a Péntek 13 című ikonisztikus tinihorror-klasszikust is utolért a remake-láz, de a producerek és az ötletgazdák elképzeléseinek jogosságát már a film első napi (több mint) pazar teljesítménye, a 19 millió dolláros pénteki bevétel is igazolja, mely minden idők 64. legjobb nyitónapos eredményének számít. Az új Péntek 13. debütálása így olyan filmeket megelőzve, mint a Wanted, a Jurassic Park 3 vagy a Bourne-rejtély 2. része.
Pedig ezen próbálkozások sem voltak népszerűtlenek, s csak azért dobjuk fel a címeket, mert remekül látszik az első napos lelkesedésből, hogy a régi (igen, a 20-30 év már réginek számít) tinihorrorok, slasherek feldolgozására mekkora igény van. Persze mindezt annak tudatában jelenthetjük ki, hogy a Péntek 13 a fent említett filmek egyikét sem fogja összbevételben megközelíteni, hiszen a szombati és vasárnapi bevétel már meredeken esni fog a papírforma szerint, ugyanis a legtöbb néző annyira be volt zsongva a film érkeztétől, hogy már az első napon befizetett rá.
A stúdióknak pedig az első napos nézői igények remek jelzést adnak arról, hogy merre is kell keresgélniük, ha filmbe akarnak fektetni. És, mint tudjuk az első hétvégi, de még inkább az első napos mozibevétel nem a minőség dicsérete, hanem a film által kínáltak és marketing diadala. Vagyis, egy nézőknek tetsző előzetessel és plakáttal tnihorror-zsánerben is tömegeke lehet aktivizálni, még sztárnév vagy japán alapsztori sem kell hozzá. Elég volt annyit mondani, hogy "Péntek 13."
Bár horrorfeldolgozásból jópár készült az elmúlt években (sikeres és bukta egyaránt), a legnagyobb horrorikonok sokáig érintetlenek maradtak, viszont a Péntek 13 sikere (vagy a Halloweené vagy az új Texas-i láncfűrészesé) is jelzi, hogy közel sem elvetélt ötlet például a Rémálom az Elm utcában újragondolása, mely már olyannyira itt van a küszöbön, hogy a legendás kliprendező, Samuel Bayer rendező tavasszal el is fogja kezdeni a forgatást.
Persze a Freddy-film csak a nagy ikonújraélesztési kísérlet legújabb darabja lesz, hiszen idén bőven kapunk még feldolgozásokat a horror műfajából: a Véres Valentin odakint már a mozikban van, de érkezik még a Scanners, a Motel Hell, a Hellraiser, a Last House on The Left, a Steapfather, a The Crazies és a Sorority Row is.
A lényeg a lényeg, a pénzemberek nem hibáztak, amikor Texas-i láncfűrészessel már bizonyított Michael Bay cégének adták oda a Péntek 13. elkészítési jogait, a nagyon erős, 19 milliós nyitónapi teljesítmény kapcsán pedig szinte biztosra vehető, hogy folytatódhat a felélesztett horror(sorozat). Mi pedig szívhatjuk a fogunkat, hisz messze még a május.