Szekeres Viktor

Harry Potter és a Félvér Herceg: határ a csillagos ég?

Manapság egy film esetében a reklám olykor többe kerül, mint amennyiért elkészítik a művet. De kell a promóció, hiszen hányan tudták, hogy 3D-s az új Potter?

Belegondolt már más is abba, hogy egy Harry Potter 6.-ot miért kell rekord költségvetésből, 60-70-80 millió dollárból reklámozni? Az ember azt vélné, hogy pár plakát a címmel bőven megtenné, a nép úgyis libasorban masírozna az előadásokra, azonban csak Amerikában 2-3 kisebb film költségvetését eltapsolják a reklámokra. Ez van, muszáj megtenni, hiszen a konkurencia is megteszi, az pedig nem járja, ha a másik filmjéről többen beszélnek. Egyszóval kőkemény presztízsharc folyik a stúdiók között.


A legfontosabb persze, hogy még így is megéri minden marketingre költött dollár (naná, máskülönben nem tennék), ami persze valójában jóval több értékkel bír, hisz nem minden promóciós költség fejezhető ki számokban, léteznek egyéb szerződések is. Ha azt nézzük ugyanis, hogy a mozis bevétel (legyen a Harry Potter esetében 270 millió dollár), aminek legalább a fele visszafolyik a stúdióhoz, a DVD-kölcsönzésekből és -eladásokból is befolyhat majdnem ugyanennyi (sőt!), valamint a tévés jogok eladása is minimum 25 milliós pluszt jelenthet, és akkor még nem is beszéltünk a közvetett járulékos jogokról (a prémium csatornákra és külföldi moziba szóló szerződéses eladások), melyek ugyancsak nagy tételt jelentenek.

Szó se róla, van miből költeni a gyártó Warnernek, hiszen mindenki tisztában van azzal, hogy a Harry Potter és a Félvér herceg siker lesz, a kérdés csak az, hogy mekkora? A válasz pedig... nem egyértelmű, hiszen elég fura pályát futottak be eddig a Harry Potter-filmek.


A folytatásos filmek általában kétféle bevételi görbét írnak le (pár kivételtől eltekintve): a kevésbé hype-os, de a közönség által kedvelt filmek visszafogott 1. rész után a 2-3. epizódban érnek a csúcsra (ld. Auston Powers), míg a mindenki által körömrágva várt alkotások az első rész után csökkenő bevételeket hozhatnak, hiszen ilyenkor részről-részre lemorzsolódik pár százaléknyi néző, függően a filmek általános minőségi megítélésétől.

A Harry Potter esetében ez utóbbi eset állhatott volna fenn a papírforma szerint, nem is meglepő, hogy az 1. rész, a Chris Columbus által rendezett Bölcsek köve volt a legsikeresebb mind Amerikában (317 millió dollár), mind a világon (657 millió dollár), hogy azután csökkenésnek induljanak a jegyeladások (2. rész, a Titkok kamrája: 261 + 616 millió dollár bevétel) és a harmadik, Alfonso Cuarón készítette résszel negatív rekord szülessen a franchise történetében. (Az azkabani fogoly: 249 + 546 millió dollár).


Kérdés, hogy ez a negatív csúcs a 2. rész utáni kiábrándultságnak köszönhető, vagy esetleg annak, hogy Az ember gyereke és az Anyádat is! című alapfilmeket jegyző mexikói direktor, Alfonso Cuarón, hozta formáját és meglehetősen sötét alkotást hozott létre. Valószínűleg mindkét faktor hathatott, hiszen a Harry Potter 3. a széria legjobb darabja lett, s a saját és kritikusi véleményt alátámasztja az IMDb szavazóinaik ízlése is, mely szerint a HP3 volt a legsikerültebb eddig.

Na, igen, a Reszkessetek, betörők! rendezője által letett alapok után elég durva volt a váltás, mindenesetre a negyedik részre érkezett Mike Newell (Négy eskövő egy temetés, Fedőneve Donni Brasco, a majdani Perzsia Hercege), aki hozta magával az angol visszafogottságot, és bár a Tűz serlege alcímet viselő negyedik rész 150 milliós büdzséjével a legköltségesebb is lett, a nézők ismét rátaláltak Potterre (290 + 605 millió dollár), bár ezen siker ismét csak felveti a kérdést, miszerint mekkora benne a szerepe a 3. rész jól sikerültségének, a mozifilmet kihagyók esetleges DVD-n való "utónézésének", mely revideálhatta sokak szemében a sorozatot.


A Harry Potter evolúciója folytatódott, a producerek úgy tűnik, nem akartak két hasonló epizódot letenni az asztalra, így az ötödik részt, a Főnix rendjét ismét egy új rendező, az angol, inkább tévés munkáiról ismert, David Yates dirigálhatta - sikerrel, legalábbis a bevételek szerint (292 + 646 millió dollár). S, hiába volt szerintünk egy kicsit színtelen, személyiség nélküli a rendezés, Yates egész életére megteremthette megélhetését azzal, hogy nem csak a hatodik, de a kettéválasztott hetedik könyv rendezését is ő kapta meg.

Remélhetőleg a Félvér Herceg már élettel telibb lesz, s ennek esélyét növelheti, hogy 12 percnyi 3D jelenet forgatására is áldozott a már 200 millió dollár felé tartó költségvetésből, melynek köszönhetően IMAX-kópiák is készülnek, melyből egyet idehaza, a budapesti IMAX-moziban vetítenek le. (Magyar premier július 23-án.)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • winnie #37
    nem, nem, nem. félreérted. nem kötelező megnézni. aki akarja, akinek megéri, az nézi meg.

    hadd ne mi számoljuk ki helyetted. nálatok, mucsán, nem-imax 3d mozi sincs, így tök mindegy, hogy csak ott van-e-.

    egyébként 1340 forint a diákjegy az imax harry potter 6-ra
  • B0nFire #36
    Ja! Meg lehet nézni a 3d-t az IMAX-ban. Hát köszönöm szépen. Mennyi a beugró az IMAX-be? 2000-3000 Ft egész estés filmre? Mucsaröcsöge-Budapest oda-vissza vonattal 8 rongy+2 helyi közlekedés, két napi hideg élelem... Mennyibe is fájna, ha meg akarnám nézni?
  • Vucli #35
    Én nem olvastam a HP könyveket, de nekem a HP filmek közül a 3. tetszett messze a legjobban én nagyon sajnálom, hogy nem Cuaron rendezte a többit vagy legalább még egyet.
  • giga123 #34
    remélem nem lesz sok moziban 3d-és mert szerintem elrontják nagyon akkor.
  • z99999 #33
    (csökkenő)
  • z99999 #32
    nekem tetszik mind a könyv mind a filmváltozat, nem próbálok összehasonlítgatni hanem boldogan élem az életem.ennyi.
    mellesleg a legjobb hp könyvek sorrendben: 7,1,6,3,2,4,5
  • Déta #31
    Szerintem tisztára igazad van.
    Én nagy HP rajongó vagyok/voltam de a 7.-ik könyv meg a harmadik film, hát az valami óriási csapás volt gyermeki lelkemre...
    Nem volt gusztusom egyiket sem egyszer többször asszimillálni, pedig az első részt pl. 17-szer olvastam.
  • kandeláber #30
    az kapta a legjobb kritikákat

    azoktól, akik nem olvasták a könyvet

    az tetszett legjobban a közönségnek

    azoknak, akik nem olvasták a könyvet

    az azutáni részek bevétele nőtt meg

    Az Azkabai fogoly jobb nyitóhétvégét produkált, mint az azt megelőző két film, és csak 5 nap után esett vissza. Jóval erősebb volt a visszaesése, mint a Chris Colombus-féle filmeknek. Itt a konkrét adatok.

    2006 második legsikeresebb filmje volt, a pókember 2-t megelőzve

    És ez mit bizonyít? Te magad cáfolod a bevétel jelentőségét: rég rossz lenne, ha a nagy bevétel jó filmet, a kicsi rosszat jelezne.

    de valahol lehet örülni, hogy végre egy rendező, aki gondolkodott is, nem csak másolta a könyvet.

    Sajnos az a baj, hogy Cuarónnak nem sikerült felfognia a könyvet, és ő egy gyerekhorrort akart készíteni, miközben a könyvek hangulatát nagy ívben letojta. A HP egyik legnagyobb erénye a humora, amit Cuarón gyakorlatilag teljesen megsemmisített. Az ő poénjai inkább idegesítőek. Túl naturálisra csinálta. A műve sok rajongónak nagyon tetszett, de sok rühellte. Jól megosztotta a közönséget. Az újabb két rész visszatért jobban a könyvek hangulatához, amit a közönség meg is hálált a nagyobb bevétellel. Cuarón minden fórumot megragadott, hogy jelezze: szívesen rendezne további HP filmet is, a producerek mégsem engedték. Nem véletlenül.
  • Chocho #29
    Lehet, hogy a kritikái jók voltak, de azok számára, akik olvasták a könyvet, csalódást okozott. Velem is ez volt a helyzet. Értem én, hogy az a film, ez meg a könyv (*a polcra mutat), de ez nem vigasztal, ha egyszer nem élvezem a mozit.

    A 4. rész okés volt, az 5. korrekt. Remélem, a 6. ténylegesen jó lesz.
  • Csak77 #28
    Buta vagy és ostoba!