Napi Online
Egyre népszerűbbek a kis televíziós csatornák
Az elmúlt időben egyre inkább teret nyernek a kisebb televíziós csatornák, eközben a videó és a három nagyobb televízió, az RTL Klub, a TV2 és az M1, vagyis a földi adók veszítenek pozícióikból.
Az AGB Nielsen adatai szerint ugyanis amíg 2006. január és szeptember közepe között az említett három csatorna - a teljes nap átlagában - még 64,6 százalékos közönségarányt tudhatott magáénak (vagyis száz nézőből ilyen arányban választották ezeket), addig 2007-ben már csak 59 százalékot, ez év szeptember közepéig már 54 százalékot, tehát csaknem 10 százalékpontos zsugorodást szenvedtek el. Ebből következően a többi, vagyis a kisebb televíziók fokozatosan növelték közönségarányukat: a 2006-os 35,4 százalékról mostanra 46 százalékra.
A földi adók főműsorban jobban tartják magukat, a három év viszonylatában 7,8 százalékpontot vesztettek, ezzel párhuzamosan a kis csatornák növekedése mérsékeltebb volt ebben az idősávban, a 2006-os 28,1 százalékos közönségarányról 2007-ben 32,3, 2008 szeptemberéig pedig 35,9 százalékra tornászták fel magukat. A kis csatornák részben azért tudtak egyre nagyobb szeletet kihasítani, mert számuk fokozatosan gyarapodott az idők során, amíg ugyanis 2006-ban még 54 magyar nyelvű adó volt Magyarországon, addig ez mára elérte a 78-at.
Ez a változás megfigyelhető a televíziók bevételeinek megoszlásában is, a TNS Media Intelligence listaáras adatai szerint ugyanis amíg 2006. január-augusztus között 184 milliárd forint körüli reklámbevételre tehettek szert a földi adók, addig ez 2008 ugyanezen időszakában "már csak" 167 milliárd forint körüli, míg a többi csatorna - ekkor még a Viva Tv nélkül - 30 milliárdról csaknem 60 milliárd forintra növelte bevételét. Miután ezek becsült adatok, érdemesebb a reklámszpotok számát megfigyelni. Itt két tendencia írható le: egyrészt a nagy televíziók nem veszítettek szpotokat, sőt növelték azok számát, másrészt a hirdetők emellett megtalálták a kis csatornákat is, a 2006-os szpotok számához képest (amelyben még nem jelenik meg a Viva Tv) 2008 első nyolc hónapjában mintegy 30 százalékkal nőtt ezeken a kisebb csatornákon megjelenő szpotok száma.
A nagy csatornák azért tudják jobban magukhoz láncolni nézőiket az esti fő műsoridőben, mert erre az időszakra koncentrálják a költséges és egyben nagy közönségsikerre számot tartó műsoraikat, filmjeiket. Az is mellettük szól, hogy estére egyfajta családi televíziózás alakul ki és a család tagjai általában ezen csatornák programjaiban találják meg a közös nevezőt. Ekkor tehát már kevés szerep jut az individuumnak, amelyet alapvetően a különböző tematikus csatornák szolgálnak ki - mondta Németh Marika, az RTL Klub kutatási igazgatója.
Az AGB Nielsen adatai szerint ugyanis amíg 2006. január és szeptember közepe között az említett három csatorna - a teljes nap átlagában - még 64,6 százalékos közönségarányt tudhatott magáénak (vagyis száz nézőből ilyen arányban választották ezeket), addig 2007-ben már csak 59 százalékot, ez év szeptember közepéig már 54 százalékot, tehát csaknem 10 százalékpontos zsugorodást szenvedtek el. Ebből következően a többi, vagyis a kisebb televíziók fokozatosan növelték közönségarányukat: a 2006-os 35,4 százalékról mostanra 46 százalékra.
A földi adók főműsorban jobban tartják magukat, a három év viszonylatában 7,8 százalékpontot vesztettek, ezzel párhuzamosan a kis csatornák növekedése mérsékeltebb volt ebben az idősávban, a 2006-os 28,1 százalékos közönségarányról 2007-ben 32,3, 2008 szeptemberéig pedig 35,9 százalékra tornászták fel magukat. A kis csatornák részben azért tudtak egyre nagyobb szeletet kihasítani, mert számuk fokozatosan gyarapodott az idők során, amíg ugyanis 2006-ban még 54 magyar nyelvű adó volt Magyarországon, addig ez mára elérte a 78-at.
Ez a változás megfigyelhető a televíziók bevételeinek megoszlásában is, a TNS Media Intelligence listaáras adatai szerint ugyanis amíg 2006. január-augusztus között 184 milliárd forint körüli reklámbevételre tehettek szert a földi adók, addig ez 2008 ugyanezen időszakában "már csak" 167 milliárd forint körüli, míg a többi csatorna - ekkor még a Viva Tv nélkül - 30 milliárdról csaknem 60 milliárd forintra növelte bevételét. Miután ezek becsült adatok, érdemesebb a reklámszpotok számát megfigyelni. Itt két tendencia írható le: egyrészt a nagy televíziók nem veszítettek szpotokat, sőt növelték azok számát, másrészt a hirdetők emellett megtalálták a kis csatornákat is, a 2006-os szpotok számához képest (amelyben még nem jelenik meg a Viva Tv) 2008 első nyolc hónapjában mintegy 30 százalékkal nőtt ezeken a kisebb csatornákon megjelenő szpotok száma.
A nagy csatornák azért tudják jobban magukhoz láncolni nézőiket az esti fő műsoridőben, mert erre az időszakra koncentrálják a költséges és egyben nagy közönségsikerre számot tartó műsoraikat, filmjeiket. Az is mellettük szól, hogy estére egyfajta családi televíziózás alakul ki és a család tagjai általában ezen csatornák programjaiban találják meg a közös nevezőt. Ekkor tehát már kevés szerep jut az individuumnak, amelyet alapvetően a különböző tematikus csatornák szolgálnak ki - mondta Németh Marika, az RTL Klub kutatási igazgatója.