Berta Sándor
A nézők forradalmasíthatják a televíziózást
A felhasználók a közeljövőben meghatározhatják majd, hogy hol, milyen szolgáltatások keretében, mikor és mit szeretnének látni a televízióban.
Az osztrák kommunikációs ágazat találkozóján résztvevő szakértők úgy vélték, az ehhez szükséges technológia már rég megvan, már csak az ezekben rejlő lehetőségeket kihasználó intelligens alkalmazásokra van szükség. Werner Lauff tanácsadó, az AOL Europe és Bertelsmann Broadband szerint a televíziós műsorszórás egyre inkább a többcélú disztribúciós csatornák felé tolódik el. Mindez azt jelenti, hogy az adók többféle módon próbálják meg elérhetővé tenni a műsoraikat, hogy minél több célcsoportot érjenek el.
A hagyományos célközönségen kívül ugyanis, akik csak televíziót szeretnének nézni, egyre többen vannak olyanok is, akik mást is szeretnének csinálni és akár azonnal hozzájutni a nekik tetsző tartalmakhoz. "A forradalom nem az adóknál vagy a szolgáltatóknál, hanem az otthon ülő nézőknél zajlik. A változó fogyasztói szokások jelentik magát a műsorszórás forradalmát" - közölte Klaus Ebert, az Axel Springer Digital TV munkatársa.
"Régóta tudjuk, hogy önmagában a technológia még nem képes áttörést elérni a piacon. Szükség van egy bizonyos piaci fejlődésre ahhoz, hogy a szolgáltatásokat el is fogadják. Jelenleg ez a folyamat zajlik. Mindig találkozhatunk víziókkal: az egyik közülük, hogy szeretnénk mobil televíziózást és ahogy belépünk a hallba, a kép azonnal jelenjen meg a képernyőn. De ezek közé tartoznak a hangvezérlésű távirányítás vagy a televízió által javasolt testre szabható műsorajánlatok is. Nagyon sok ötlet van, de ezek megvalósulása és az, hogy ezek közül mi fog elterjedni, az mind a tartalomszolgáltatók és az intelligens alkalmazások megjelenésétől függ. A következő tíz évben nem jelenik majd meg új technológia a televíziózásban, ezek ugyanis már jelen vannak" - tette hozzá Harald Himmer, az Alcatel-Lucent képviselője.
"A régi, passzív televíziós világ már a múlté, ma már minden az interaktivitás körül forog. Számomra az interaktivitás azt jelenti, hogy az általam kiválasztott tartalmakat bármikor és bárhol megtekinthetem" - szögezte le Boris Nemsic, a Telekom Austria vezetője. "A néző érdeke is, hogy az idejét nem a számára unalmas reklámok nézegetésével töltse" - mondta Beat Knecht, a Zattoo társalapítója. Michael Krammer, az Orange első embere a véleményét eképpen foglalta össze: "A döntő a reklám és a hirdetési megoldások továbbfejlődése lesz. Azonban ezen a területen még sok fejlődnivalónk van. Ezek közé tartozik a testre szabhatóság és az interaktivitás, amelyek a televíziós reklámokban még egyáltalán nincsenek jelen."
Ezzel szemben Thomas Hintze, a UPC munkatársa úgy nyilatkozott, az interaktivitás közel sem minden és nem szabad lebecsülni, hogy van egy olyan célközönség is, amelyik még mindig a hagyományos televíziózást szereti.
Az osztrák kommunikációs ágazat találkozóján résztvevő szakértők úgy vélték, az ehhez szükséges technológia már rég megvan, már csak az ezekben rejlő lehetőségeket kihasználó intelligens alkalmazásokra van szükség. Werner Lauff tanácsadó, az AOL Europe és Bertelsmann Broadband szerint a televíziós műsorszórás egyre inkább a többcélú disztribúciós csatornák felé tolódik el. Mindez azt jelenti, hogy az adók többféle módon próbálják meg elérhetővé tenni a műsoraikat, hogy minél több célcsoportot érjenek el.
A hagyományos célközönségen kívül ugyanis, akik csak televíziót szeretnének nézni, egyre többen vannak olyanok is, akik mást is szeretnének csinálni és akár azonnal hozzájutni a nekik tetsző tartalmakhoz. "A forradalom nem az adóknál vagy a szolgáltatóknál, hanem az otthon ülő nézőknél zajlik. A változó fogyasztói szokások jelentik magát a műsorszórás forradalmát" - közölte Klaus Ebert, az Axel Springer Digital TV munkatársa.
"Régóta tudjuk, hogy önmagában a technológia még nem képes áttörést elérni a piacon. Szükség van egy bizonyos piaci fejlődésre ahhoz, hogy a szolgáltatásokat el is fogadják. Jelenleg ez a folyamat zajlik. Mindig találkozhatunk víziókkal: az egyik közülük, hogy szeretnénk mobil televíziózást és ahogy belépünk a hallba, a kép azonnal jelenjen meg a képernyőn. De ezek közé tartoznak a hangvezérlésű távirányítás vagy a televízió által javasolt testre szabható műsorajánlatok is. Nagyon sok ötlet van, de ezek megvalósulása és az, hogy ezek közül mi fog elterjedni, az mind a tartalomszolgáltatók és az intelligens alkalmazások megjelenésétől függ. A következő tíz évben nem jelenik majd meg új technológia a televíziózásban, ezek ugyanis már jelen vannak" - tette hozzá Harald Himmer, az Alcatel-Lucent képviselője.
"A régi, passzív televíziós világ már a múlté, ma már minden az interaktivitás körül forog. Számomra az interaktivitás azt jelenti, hogy az általam kiválasztott tartalmakat bármikor és bárhol megtekinthetem" - szögezte le Boris Nemsic, a Telekom Austria vezetője. "A néző érdeke is, hogy az idejét nem a számára unalmas reklámok nézegetésével töltse" - mondta Beat Knecht, a Zattoo társalapítója. Michael Krammer, az Orange első embere a véleményét eképpen foglalta össze: "A döntő a reklám és a hirdetési megoldások továbbfejlődése lesz. Azonban ezen a területen még sok fejlődnivalónk van. Ezek közé tartozik a testre szabhatóság és az interaktivitás, amelyek a televíziós reklámokban még egyáltalán nincsenek jelen."
Ezzel szemben Thomas Hintze, a UPC munkatársa úgy nyilatkozott, az interaktivitás közel sem minden és nem szabad lebecsülni, hogy van egy olyan célközönség is, amelyik még mindig a hagyományos televíziózást szereti.